AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Dette blir vel en form for utblåsning... Jeg spiser etter 5:2 prinsippet, noe som er en livsstil for meg og ingen diett. Det har det vært i snart ett år. Vi er på en forsinket sommerferie hos svigerforeldrene mine, noe som innebærer at de får med seg dette "på nært hold". I dag og Torsdag har jeg dagene mine med faste, noe som innebar at jeg i dag har drukket kaffe og vann til frokost og lunsj. Dette var svigers informert om på forhånd slik at de ikke skulle lage "for mye mat". De har angivelig trodd at jeg spøkte og ble direkte ufine når jeg takket nei til mat. Det har vært mas omtrent konstant siden lunsj,etterfulgt av deres bekymring for min mentale helse. Der faktum at jeg er normalvektig (52 kg og 162 høy) i tillegg til å løpe langdistanseløp og trene styrke bryr de seg ingenting om. De øvrige 5 dagene ligger jeg imidlertid relativt høyt i kalorier for å holde vekten stabil mtp mye trening gjennom uken så jeg er utrolig spent på reaksjoner og "bekymringsnivå" de neste dagene. Flere som har opplevd ett voldsomt engasjement omkring dette med livsstil? Anonymkode: d1474...fe1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Opplever dette ofte med besteforeldre ja, jeg også har drevet med periodevis faste, men som regel styrer jeg unna de dagene vi er på besøk hos besteforeldre nettopp på grunn av det. Mine foreldre spiser ikke frokost, så de skjønner greia og stresser ikke. Ville heller sendt de noen linker på 5:2, slik at de skjønner at det er for helsa og ikke slanking👍 Anonymkode: c517d...a7f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 Jeg for min del skjønner ikke hvorfor du ikke kan ta pause fra denne dietten akkurat den ene uken, sånn for å ikke skape dårlig stemning....Spis den maten du får servert, så er du tilbake til rutinene når du kommer hjem. Anonymkode: be16a...438 31
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg for min del skjønner ikke hvorfor du ikke kan ta pause fra denne dietten akkurat den ene uken, sånn for å ikke skape dårlig stemning....Spis den maten du får servert, så er du tilbake til rutinene når du kommer hjem. Anonymkode: be16a...438 Helt enig. Anonymkode: 9317b...de3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 Må gamlinger tvinge på med mat da? Datet en fyr som bare ville ha kaffe til morgenen. Gikk fint det. Han drakk kaffe og jeg spiste knekkebrød og vi var like glade begge to. Anonymkode: 5a32f...585 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg for min del skjønner ikke hvorfor du ikke kan ta pause fra denne dietten akkurat den ene uken, sånn for å ikke skape dårlig stemning....Spis den maten du får servert, så er du tilbake til rutinene når du kommer hjem. Anonymkode: be16a...438 Og jeg skjønner ikke helt hvorfor det skaper dårlig stemning at man faster to dager i uka… Hun har jo sagt fra på forhånd også. Men typisk eldre mennesker å tenke at «min måte er den eneste riktige»🙄🙄🙄 Anonymkode: 5b975...119 4
BuffyTheVampire Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg for min del skjønner ikke hvorfor du ikke kan ta pause fra denne dietten akkurat den ene uken, sånn for å ikke skape dårlig stemning....Spis den maten du får servert, så er du tilbake til rutinene når du kommer hjem. Anonymkode: be16a...438 Skjønner meg ikke på slike svar. Hvorfor skal man ta pause fra slik man lever livet sitt, for å tekkes andre? Dette har vel absolutt ingenting å si for svigerforeldrene, og hvis det har noe å si for dem er det deres problem. Ulike folk har ulike livsstiler og det er lekende lett å akseptere slike ulikheter, med mindre du er en jævlig vanskelig person. Det går ikke ut over noen på noen som helst måte. 17
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og jeg skjønner ikke helt hvorfor det skaper dårlig stemning at man faster to dager i uka… Hun har jo sagt fra på forhånd også. Men typisk eldre mennesker å tenke at «min måte er den eneste riktige»🙄🙄🙄 Anonymkode: 5b975...119 Enig med denne Ts, du får bare smile og si at dette er slik du lever hele året rundt, og at det var kjedelig se lagde mye mat, men at du ga jo beskjed. Så får du minne de på det igjen onsdag kveld eller torsdag morgen. Jeg syns det er en skikkelig uting å mene så mye om andres kosthold og skulle presse folk til å spise noe. Selv når jeg måtte leve glutenfritt prøvde folk å få meg til å spise bare litt. Altså... nei. Anonymkode: 5679c...082 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 De kan ta seg en bolle, men jeg stusser litt på at du har en så lav BMI mens du løfter vekter og trener langdistanseløp. Anonymkode: edf2b...98c 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: De kan ta seg en bolle, men jeg stusser litt på at du har en så lav BMI mens du løfter vekter og trener langdistanseløp. Anonymkode: edf2b...98c Løpere har som regel ikke store muskler, de er tvert imot oftere ganske tynne. Du får ikke store bein av å løpe mye. Mange som tror det. Hun trener sannsynligvis ikke så tung styrke. Anonymkode: 9841f...498 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg for min del skjønner ikke hvorfor du ikke kan ta pause fra denne dietten akkurat den ene uken, sånn for å ikke skape dårlig stemning....Spis den maten du får servert, så er du tilbake til rutinene når du kommer hjem. Anonymkode: be16a...438 Hvorfor må man spise for å tekkes andre? Blir noen fornærmet for at jeg vil ta vare på meg selv og min mage så har de et problem. Anonymkode: 79108...321 5
*blueberry* Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 Folk freaker ut så fort man går under 1500 kcal, selv om det bare er for en dag eller to. De aller fleste har sterke meninger rundt mat og kosthold fordi det er noe vi alle må deale med. Du får bare ignorere de og gjøre det som er best for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette blir vel en form for utblåsning... Jeg spiser etter 5:2 prinsippet, noe som er en livsstil for meg og ingen diett. Det har det vært i snart ett år. Vi er på en forsinket sommerferie hos svigerforeldrene mine, noe som innebærer at de får med seg dette "på nært hold". I dag og Torsdag har jeg dagene mine med faste, noe som innebar at jeg i dag har drukket kaffe og vann til frokost og lunsj. Dette var svigers informert om på forhånd slik at de ikke skulle lage "for mye mat". De har angivelig trodd at jeg spøkte og ble direkte ufine når jeg takket nei til mat. Det har vært mas omtrent konstant siden lunsj,etterfulgt av deres bekymring for min mentale helse. Der faktum at jeg er normalvektig (52 kg og 162 høy) i tillegg til å løpe langdistanseløp og trene styrke bryr de seg ingenting om. De øvrige 5 dagene ligger jeg imidlertid relativt høyt i kalorier for å holde vekten stabil mtp mye trening gjennom uken så jeg er utrolig spent på reaksjoner og "bekymringsnivå" de neste dagene. Flere som har opplevd ett voldsomt engasjement omkring dette med livsstil? Anonymkode: d1474...fe1 Buhu. Lær deg heller folkeskikk da de i det hele tatt proteiner å lage mat til deg! Skamme deg skulle du Anonymkode: b82c9...4b8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og jeg skjønner ikke helt hvorfor det skaper dårlig stemning at man faster to dager i uka… Hun har jo sagt fra på forhånd også. Men typisk eldre mennesker å tenke at «min måte er den eneste riktige»🙄🙄🙄 Anonymkode: 5b975...119 Jo, men det skaper jo en generasjonskløft og ts er jo med på dette selv og skaper selv denne kløften med å være litt demonstrative. Jeg har også perioder der jeg spiser striks lavkarbo eller driver med fasting osv Men når jeg er på besøk så følger opplegget til dem jeg på besøk hos, har jo ikke lyst til å fornærme verten og vertinnen. Jeg husker også for noen år siden så spiste jeg ikke sukker og raste ned i vekt. Jeg takket også nei til svigermor si kake, og du kan sei det blei baluba. Hun ble kjempe fornærmet. Nå gidder jeg ikke, spiser det jeg blir tilbydd, men forsyner meg med ett litt mindre stykke. Nå er vi ikke så ofte på besøk, så da må jeg bare fortsette å ha viljestyrke de andre dagene jeg ikke er på besøk Anonymkode: c3603...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): De kan ta seg en bolle, men jeg stusser litt på at du har en så lav BMI mens du løfter vekter og trener langdistanseløp. Anonymkode: edf2b...98c 19,8 er lav bmi? Nei, dette blir for dumt. Anonymkode: e5b3f...422 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Du går på en diett som de fleste ikke skjønner. Du kan sammenligne det med å være veganer eller vegetarianer - noen bryn vil løfte seg. Summa summarum så får du tenke heller hva slags inntrykk du gir dem. Du er tynn og går på en diett som for de fleste virker meningsløs. Du blir en person som sier "nei, takk", til normal mat som de byr deg. Det er jo litt uhøflig - mange oppfatter det i alle fall som uhøflig. Så du får velge å holde på ditt og være den litt sære svigerdattera som de ikke helt skjønner seg på, eller tilpasse seg deres væremåte når du er på besøk der. Det er snakk om sosiale koder og hva man synes er viktigst. Anonymkode: 813f1...fcf 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #17 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 0.01): Jo, men det skaper jo en generasjonskløft og ts er jo med på dette selv og skaper selv denne kløften med å være litt demonstrative. Jeg har også perioder der jeg spiser striks lavkarbo eller driver med fasting osv Men når jeg er på besøk så følger opplegget til dem jeg på besøk hos, har jo ikke lyst til å fornærme verten og vertinnen. Jeg husker også for noen år siden så spiste jeg ikke sukker og raste ned i vekt. Jeg takket også nei til svigermor si kake, og du kan sei det blei baluba. Hun ble kjempe fornærmet. Nå gidder jeg ikke, spiser det jeg blir tilbydd, men forsyner meg med ett litt mindre stykke. Nå er vi ikke så ofte på besøk, så da må jeg bare fortsette å ha viljestyrke de andre dagene jeg ikke er på besøk Anonymkode: c3603...1ed Er det demonstrativt å holde på kostholdet sitt? 🤔 Jeg syns ikke ts gjør noe galt her. Hun har til og med tatt dette opp i forkant, for at det ikke skal bli noe styr. Jeg syns det er rart at svigers ikke evner å respektere ts i dette tilfellet. Anonymkode: 5b975...119 2
Gjest Alterego666 Skrevet 1. september 2021 #18 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 18.03): Jeg for min del skjønner ikke hvorfor du ikke kan ta pause fra denne dietten akkurat den ene uken, sånn for å ikke skape dårlig stemning....Spis den maten du får servert, så er du tilbake til rutinene når du kommer hjem. Anonymkode: be16a...438 Hvorfor?
Pillarguri Skrevet 1. september 2021 #19 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 13.37): 19,8 er lav bmi? Nei, dette blir for dumt. Anonymkode: e5b3f...422 Ja, dette er lav bmi så slett ikke noe dumt i det utsagnet. Men, du er fortsatt innenfor normalvektig. Det er likevel ikke mye som skal til før du er nede i 18,5 som er undervektig.
Gjest Embryo Skrevet 1. september 2021 #20 Skrevet 1. september 2021 Å sykeliggjøre/stakkarsliggjøre deg ved å trekke inn bekymringer for din mentale helse helt plutselig, etter mange år og kun i møte med at du ikke bøyer for presset og spiser slik de mener du bør spise, er helt åpenbart et forsøk på å manipulere deg. De vil bestemme over deg og blir sinte når du ikke lar dem. Istedenfor å gi seg presser de videre. Sånne oppførsel har jeg veldig kort tålmodighet med, skjønner godt at du blir provosert! Man får ikke endret idiotene man må omgås men man kan gjøre noe med hvordan man håndterer idiotien. Kan det hjelpe å forberede 2-3 faste setninger/svar som er avvæpnende og avvisende? Dem kan du gjenta til det kjedsommelige hver gang svigers tar opp temaet. Ikke forsvar deg, ikke forklar deg. Si hva du har bestemt, hvordan det skal være, takk for innspill men beslutningen er tatt, etc etc. ikke åpne for diskusjon og skift tema når du har sagt den ene setningen du velger å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå