Havregrøt Skrevet 31. august 2021 #21 Skrevet 31. august 2021 Er jo anbefalt å teste seg selvom man er fullvaksinert. Jeg skal testes i morgen. I tilfelle jeg er smittet selvom jeg er fullvaksinert, har jo ikke lyst til å spre det videre. Mange som bare har fått 1 dose. Å barn og ungdommer er ikke vaksinert, greit å ta hensyn til den gruppen også. 1
Leselusa Skrevet 31. august 2021 #22 Skrevet 31. august 2021 Har en symptomer eller har vært i kontakt med en som er smittet, skal man selvfølgelig testes, enten man er vaksinert eller ikke. Noe annet ville jo vært helt tullete!! 2
Gjest Paramount Skrevet 31. august 2021 #23 Skrevet 31. august 2021 acna skrev (18 timer siden): Jo, det er veldig merkelig at de slipper unna testing, når de i likhet med andre kan ha vært utsatt for smitte og kan gå rundt som potensielle smittespredere. De kan mao velge å ikke teste seg, selv ved mistanke om smitte, og dermed slippe en evt karantene. Det sitter temmelig langt inne hos politikerne og kreve obligatorisk testing av fullvaksinerte så nært opp til valget. Det er ganske stille rundt effekten av vaksinen. Ekspertene sitter og nileser statistikk og tolker tallene i hjel for å forsøke å forstå noe som aldeles ikke har gått slik de selv spådde og trodde. Det er en grunn til at mange velger å tenke litt selv også, dvs ikke stole blindt på ekspertisen. Vaksinen er til god hjelp, og har helt klart hatt en positiv effekt på alvorlighetsgraden av korona, men det ble ikke 100% halleluja, det kan vi vel fastslå. Da er det naturlig å stille spørsmålstegn ved å innføre et så tydelig skille mellom de vaksinerte og de uvaksinerte, slik det er gjort ved å innføre et eget pass for de førstnevnte. Et koronapass er kanskje ikke like verdifullt/riktig likevel.
orchideblomst Skrevet 31. august 2021 Forfatter #24 Skrevet 31. august 2021 (endret) 2 hours ago, Nikitaspin said: og bryr meg lite om enkeltilfeller. Ok, så du bryr deg ikke om andre som kanskje blir alvorlige syke, Fordi personer med samme holdninger som deg går rundt og sprer smitte? Ved og ikke teste deg bidrar du med og spre smitte just saying. Mennesker som ikke tenker på fellesskapet og driter I og teste seg bare Fordi de er fullvaksinert burde få straff. Fordi de kan bli like mye syke som de som ikke er vaksinert. Selv jeg er fullvaksinert og jeg ble alvorlig syk etter jeg tok vaksinene jeg fikk covid-19. Hadde jeg ikke testet meg hadde jeg spredd smitten rundt. Heldighvis tenker jeg lengere og tester meg selv om jeg er syk uavhengi vaksinestatus. I motsettning til deg. Endret 31. august 2021 av orchideblomst 2
orchideblomst Skrevet 31. august 2021 Forfatter #25 Skrevet 31. august 2021 1 hour ago, Leselusa said: Har en symptomer eller har vært i kontakt med en som er smittet, skal man selvfølgelig testes, enten man er vaksinert eller ikke. Noe annet ville jo vært helt tullete!! Enig desverre finnes det idioter som driter I og teste seg, men som sprer viruset vidre til andre sårbare grupper som barn og unge. Bare Fordi de er fullvaksinert så driter de I og teste seg. De skulle blitt straffet de fleste I norge er fullvaksinert men det er fortsatt mye smitte så vaksinerte får påvist covid 19 de og det er jo nå ofte de som sprer viruset rundt om nå Fordi de driter I og teste seg. 1
orchideblomst Skrevet 31. august 2021 Forfatter #26 Skrevet 31. august 2021 (endret) 2 hours ago, Havregrøt said: Er jo anbefalt å teste seg selvom man er fullvaksinert. Ja men desverre så er det ikke obligatorisk. Veldig mange fullvaksinerte får påvist covid-19 ved ferie I et rødt land fks eller turister fra røde land men så lenge de er fullvaksinert så er det ikke obligatorisk for de og teste seg på lik linje som de som fks ikke har vaksinert seg. Ganske teit Fordi en kan bli syk selvom en er fullvaksinert. Endret 31. august 2021 av orchideblomst 3
miss summers Skrevet 31. august 2021 #27 Skrevet 31. august 2021 Hmm. Var jeg ikke klar over. Jeg er fullvaksinert, og testet meg i dag. 1
GrønnNellik68 Skrevet 31. august 2021 #28 Skrevet 31. august 2021 (endret) Jdz skrev (5 timer siden): I hvilke sammenhenger slipper vaksinerte unna testing? Folk jeg kjenner som har vært nærkontakt med en smittet tester seg, selv om de er vaksinerte. Jeg skal snart ut og reise, å må teste meg før avreise før jeg i det hele tatt får gå om bord i flyet. Jeg har stått på flyplassen hele sommeren og de som er fullvaksinerte trenger ingen tester for å reise ut og inn av Norge. Men noen gjør det frivillige av omtenksomhet til de de skal besøke f.eks og så lenge testinga er gratis ved ankomst så er jo det vel og bra det. Endret 31. august 2021 av Bente1234 3
Jdz Skrevet 31. august 2021 #29 Skrevet 31. august 2021 Bente1234 skrev (1 time siden): Jeg har stått på flyplassen hele sommeren og de som er fullvaksinerte trenger ingen tester for å reise ut og inn av Norge. Men noen gjør det frivillige av omtenksomhet til de de skal besøke f.eks og så lenge testinga er gratis ved ankomst så er jo det vel og bra det. Stemmer, ved innreise behøver man faktisk ikke teste seg om man er fullvaksinert. Så vidt jeg skjønner behøver ikke nærkontakter teste seg heller, så lenge de ikke har symptomer. Tipper det har litt med kapasitet å gjøre også. Er en ukes ventetid på test her nå...
GrønnNellik68 Skrevet 31. august 2021 #30 Skrevet 31. august 2021 Jdz skrev (2 minutter siden): Stemmer, ved innreise behøver man faktisk ikke teste seg om man er fullvaksinert. Så vidt jeg skjønner behøver ikke nærkontakter teste seg heller, så lenge de ikke har symptomer. Tipper det har litt med kapasitet å gjøre også. Er en ukes ventetid på test her nå... En ukes ventetid?? Da skjønner jeg folk ikke gidder å teste seg da er jo de 10 dagene snart gått lell 1
Jdz Skrevet 31. august 2021 #31 Skrevet 31. august 2021 Bente1234 skrev (Akkurat nå): En ukes ventetid?? Da skjønner jeg folk ikke gidder å teste seg da er jo de 10 dagene snart gått lell Ja, det er faktisk ganske hårreisende. Jeg skal være forsiktig med å kritisere kommunens håndtering av pandemien for mye, jeg vet de har stått på og gjør så gode de kan, men her har de bygget ned testkapasiteten selv om helsemyndighetene gang på gang har sagt at vi kommer til å få mer smitte til høsten. De burde sett dette komme. 2
GrønnNellik68 Skrevet 31. august 2021 #32 Skrevet 31. august 2021 Jdz skrev (22 minutter siden): Ja, det er faktisk ganske hårreisende. Jeg skal være forsiktig med å kritisere kommunens håndtering av pandemien for mye, jeg vet de har stått på og gjør så gode de kan, men her har de bygget ned testkapasiteten selv om helsemyndighetene gang på gang har sagt at vi kommer til å få mer smitte til høsten. De burde sett dette komme. Har de nok folk og penger og ta av da?? Tror det er der det skorter de har ikke nok folk og penger da en ikke blir rik på testing i kommunene
zemer Skrevet 31. august 2021 #33 Skrevet 31. august 2021 Jdz skrev (7 timer siden): I hvilke sammenhenger slipper vaksinerte unna testing? Folk jeg kjenner som har vært nærkontakt med en smittet tester seg, selv om de er vaksinerte. Jeg skal snart ut og reise, å må teste meg før avreise før jeg i det hele tatt får gå om bord i flyet. Om du er "forkjøla " slipper du test. Du kan også være ute i samfunnet.
Alivamale Skrevet 31. august 2021 #34 Skrevet 31. august 2021 zemer skrev (14 minutter siden): Om du er "forkjøla " slipper du test. Du kan også være ute i samfunnet. Ikke i følge FHI: « Derfor må også vaksinerte følge de smittevernrådene som til enhver tid gjelder og teste seg dersom man får symptomer som kan passe med covid-19.» https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/
kvinneguide Skrevet 31. august 2021 #35 Skrevet 31. august 2021 Saph skrev (7 timer siden): Alle fullvaksinerte jeg kjenner som har vært nærkontakt har blitt testet som vanlig. Det har de sagt hele tiden at vi skal. Det gjelder ikke nå lenger. Fhi oppdaterte 29.08: Smittekarantene: Fullvaksinerte og de som har gjennomgått covid-19 de siste 12 månedene har unntak for smittekarantene som ellers gjelder for nærkontakter av en smitte https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/
zemer Skrevet 31. august 2021 #36 Skrevet 31. august 2021 Alivamale skrev (25 minutter siden): Ikke i følge FHI: « Derfor må også vaksinerte følge de smittevernrådene som til enhver tid gjelder og teste seg dersom man får symptomer som kan passe med covid-19.» https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/ Jeg vet,men hva hjelper det?
Stoltskeiv Skrevet 31. august 2021 #37 Skrevet 31. august 2021 Fullvaksinerte skal i utgangspunktet teste seg. Men det er noen som tror de er imunn mot sykdommen bare de er vaksinert. Men det er jo ikke tilfellet.
Eloise12345 Skrevet 2. september 2021 #38 Skrevet 2. september 2021 (endret) On 8/31/2021 at 11:39 AM, orchideblomst said: Jupp det stemmer. Er selv fullvaksinert og fikk påvist covid-19 og måtte få behandling på sykehus da jeg ble alvorlig syk. Uffda. Stakkars deg. Håper at du er blitt bra igjen. Jeg var i utlandet for første gang etter epidemien, hos nær familie, og reagerte på at de som var fullvaksinerte bare kunne gå rett gjennom uten korona-testing. Mens vi andre måtte testes for korona. Forstår ikke helt det, for som du sier så kan de fullvaksinerte impotere koronasmitte til Norge også . Dumt at ikke de også testes. Jeg måtte teste før avreise. Testen kostet over 1000 kroner, men det ga meg en god følelse om å vite at testen var negativ, og at jeg mest sannsynlig var den som ikke ville smitte andre på flyet osv. De fullvaksinerte behøvde ikke å teste seg i hele tatt. På hjemreisen ble jeg igjen sendt til test, men den var gratis. De fullvaksinerte gikk rett ut av flyplassen uten å måtte teste seg. Og de kunne vel bringe med smitte direkte inn i Norge og regjeringen er jo skeptisk til import-smitte så jeg forstår ikke regelen her. Endret 2. september 2021 av Eloise12345
kvinneguide Skrevet 2. september 2021 #39 Skrevet 2. september 2021 Traktorlesba96 skrev (På 31.8.2021 den 20.21): Fullvaksinerte skal i utgangspunktet teste seg. Men det er noen som tror de er imunn mot sykdommen bare de er vaksinert. Men det er jo ikke tilfellet. Kun hvis de selv har symptomer ikke fordi man er nærkontakt med smittet.
Sweetheaven Skrevet 2. september 2021 #40 Skrevet 2. september 2021 orchideblomst skrev (På 31.8.2021 den 11.39): Jupp det stemmer. Er selv fullvaksinert og fikk påvist covid-19 og måtte få behandling på sykehus da jeg ble alvorlig syk. Ble du alvorlig syk av covid etter at du fikk vaksine?
Anbefalte innlegg