AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Hei, jeg har nå jobbet i en klesbutikk i et par måneder og har nå blitt sykemeldt pga corona. Men for og få sykemelding må jeg sende inn stillingsprosenten, men jeg vet ikke hvor høy den er. Spurte arbeidsgiveren min og da sa hen at jeg jobber 25% og det er riktig i forhold til antall timer som står i kontrakten. Fikk beskjed på jobbintervjuet om at jeg skulle jobbe 4 ganger i uken + annenhver helg. Jeg jobber ca 4 ganger i snitt så det er litt mindre men det er forsåvidt ok. Prøvde og ta det opp med arbeidsgiveren min men fikk bare beskjed om at «du får lønn for de dagene du skal jobbe». Men blir ikke det veldig feil? Er en grunn for at legen må vite stillingsprosenten for og få orden på sykemeldingen.. Anonymkode: 26730...c06
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Dette burde du sjekket når du skrev arbeidskontrakten. Har selv jobbet i butikk men fikk økt prosent på kontrakten siden den var en del lavere enn hvor mye jeg faktisk jobbet. Ja det er dumt men tror nok det er lite du får gjort noe med nå. Anonymkode: d26a5...567 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette burde du sjekket når du skrev arbeidskontrakten. Har selv jobbet i butikk men fikk økt prosent på kontrakten siden den var en del lavere enn hvor mye jeg faktisk jobbet. Ja det er dumt men tror nok det er lite du får gjort noe med nå. Anonymkode: d26a5...567 Stusset veldig over det men tenkte bare «åja er bra at jeg har jobbet mer enn det hvertfall» Leste hvertfall på nav at jeg ikke har krav på «utvidet stilling» før det har gått 12 måneder. Men syns det er ganske sleipt av arbeidsgiveren og gjøre det.. Spesielt når de fortalte meg at jeg skulle jobbe dobbelt så mye som det helt fra starten av. Anonymkode: 26730...c06
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 Hør med fagforeningen din. Anonymkode: d88a0...566
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 Leste du ikke kontrakta før du signerte? Anonymkode: 1e937...120
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leste du ikke kontrakta før du signerte? Anonymkode: 1e937...120 Jo, men jeg visste ikke at det hadde så mye og si.. Og følte ikke at jeg fikk «tid» til og stille spørsmål ved det akkurat der og da. Anonymkode: 26730...c06
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, men jeg visste ikke at det hadde så mye og si.. Og følte ikke at jeg fikk «tid» til og stille spørsmål ved det akkurat der og da. Anonymkode: 26730...c06 Det har alt å si. Neste gang sier du at du vil lese gjennom kontrakten før du signerer. Ingen kan nekte deg det. Anonymkode: a8b2a...c61
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det har alt å si. Neste gang sier du at du vil lese gjennom kontrakten før du signerer. Ingen kan nekte deg det. Anonymkode: a8b2a...c61 Leste igjennom den men trodde ikke det kom til og ha så mye og si.. Virker jo uansett som at de gjør det med vilje når jeg fikk beskjed om at jeg skulle jobbe mye mer og også har gjort det.. Men ja burde selvfølgelig sagt ifra, samtidig skjønner jeg ikke helt problemet med og endre på det nå. Er jo tydelig at det er gjort en feil Anonymkode: 26730...c06
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 Sykmelding går på lønn, så bare å sende lønnsslipp Anonymkode: 7a494...916 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Leste igjennom den men trodde ikke det kom til og ha så mye og si.. Virker jo uansett som at de gjør det med vilje når jeg fikk beskjed om at jeg skulle jobbe mye mer og også har gjort det.. Men ja burde selvfølgelig sagt ifra, samtidig skjønner jeg ikke helt problemet med og endre på det nå. Er jo tydelig at det er gjort en feil Anonymkode: 26730...c06 Husk at arbeidsgivere skal tjene penger og at det koster å ha personer ansatt. Det er en kjent sak at mange arbeidsgivere har 0%-stillinger og tilkalling, hvor man i realiteten ikke har krav på vakter, man må ta det man får. Disse jobbene er det oftest uvitende ungdommer som tar. Du kan ikke komme å si at "jammen jeg har jo jobbet 80% hele tiden" og forlange like mye jobb videre, når kontrakten din sier 0%. Slike kontrakter er det kun arbeidsgiver som tjener på. Så unngå dem i fremtiden. Anonymkode: a8b2a...c61
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Husk at arbeidsgivere skal tjene penger og at det koster å ha personer ansatt. Det er en kjent sak at mange arbeidsgivere har 0%-stillinger og tilkalling, hvor man i realiteten ikke har krav på vakter, man må ta det man får. Disse jobbene er det oftest uvitende ungdommer som tar. Du kan ikke komme å si at "jammen jeg har jo jobbet 80% hele tiden" og forlange like mye jobb videre, når kontrakten din sier 0%. Slike kontrakter er det kun arbeidsgiver som tjener på. Så unngå dem i fremtiden. Anonymkode: a8b2a...c61 Stod ikke noe i stillingsannonsen om %, kun at det var deltid og at det var varierte vakter.. Problemet er bare at de sa til meg at jeg skulle jobbe så mye at det tilsvarer over dobbelt så mye som 25%. Så de sa jo noe helt annet enn det som står i kontrakten. Anonymkode: 26730...c06
goho Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jo, men jeg visste ikke at det hadde så mye og si.. Og følte ikke at jeg fikk «tid» til og stille spørsmål ved det akkurat der og da. Anonymkode: 26730...c06 Da har du lært av dette til neste gang. Jeg ville fått en oppdatert kontrakt. Hvis ikke det går søk deg videre. Her er det en arbeidsgiver som prøver seg.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 goho skrev (1 time siden): Da har du lært av dette til neste gang. Jeg ville fått en oppdatert kontrakt. Hvis ikke det går søk deg videre. Her er det en arbeidsgiver som prøver seg. Ja da har jeg det.. Har allerede sagt ifra men virket ikke som at de tok det så veldig seriøst.. Så hvis ikke de gjør noe med det virker det veldig som at de gjør det med vilje. Men får prøve og snakke med de igjen.. Anonymkode: 26730...c06
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 Sykepengegrunnlag er på grunnlag av det man faktisk har tjent, så send lønnsslippene dine du. Anonymkode: e3cfd...18c 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 Det er ikke så nøye hvor mye du har på kontrakten, arbeidsgiver skal sende inn inntektsskjema basert på de siste 3 mnd etter 16 dagers fravær og da får du en dagsats du får utbetalt så lenge du er sykemeldt. I arbeidsgiverperioden får du utbetalt det du skulle jobbet de neste 16 dagene, om du ikke ble sykemeldt, altås etter vaktplanen. Anonymkode: 4eccf...f63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå