Gå til innhold

Gipsplater


Ainaen

Anbefalte innlegg

Heisann!!!

Vi ha nå endelig kjøpt oss hus :)

I denne forbindelse blir det nok litt oppussing. Det vi må gjøre er å fjerne panel i stuen. Er så utrolig mye panel der!!!! Så vi har tenkt å fjerne panelen på to vegger. Bak panelet er det strietapet som er malt. Og den ser nok ikke helt bra ut når vi har rivd ned panelet.

Kan vi fjerne panelet for så å skru på nye gipsplater rett utenpå strietapetveggen?

Eller bør vi fjerne de gipsplatene som er der fra før (altså under tapeten)??? Vi ønsker til slutt å ha tapet på veggene, men prøver å finne en løsning som er enkel og effektiv.

Tar gjerne i mot andre gode tips for hva vi kan gjøre med disse to veggene!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter her m en brosjyre fra Jotun som heter Sparkel og grunning, hvor det er forslag til forskjellige måter å bearbeide forskjellige overflater på. Under "Gammel strie/tekstil-tapet" står det:

"Lim fast løse skjøter, tråder o.l. m kontaktlim. Påfør Jotun Tekstilgrunning m rull og mal ferdig hele flater for å unngå overlapping.Legg ikke på for mye, men følg anvisn. på boksen. Evt blærer utbedres v å gjøre et snitt i trådretningen, og lime m kontaktlim. Deretter kan man påføre 1-2 strøk Lady Vegg el Strax vegg."

Regner m at dere etter tekstilgrunningen kan ha på heftgrunning, og deretter lime på vanlig tapet, men spør i en maleforretning, der får dere de beste tipsene..

Ellers er d tidsbesparende å ha opp nye gipsplater, sparkle skjøtene og lime opp ny tapet, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan sette gipsplater utenpå. Vi har gjort det på to av veggene våre (tror det er 3 mm plater), og de veggene er mye penere enn de andre vi har tapetsert. Skal sette opp gipsplater før vi tapetserer på barnerommet også. Masse jobb å fjerne gammel tapet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også et opp pussingsprosjekt på gang... I de aller fleste rom har vi skrudd gips på veggene, det var panel og strie fra før. Veggene blir kjempe fin når de blir tapetsert, uten buler og skrukker.

Vårt hus ser nytt ut inni nå, med tapeter uten skrukker, nye listverk etc etc. - Det lønner seg virkelig å gjøre nøye grunnarbeid når man først holder på !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste er å skru opp gipsen utenpå panelet, men det avhenger litt av underlaget, og avhenger veldig av hva dere velger å gjøre med taklister og gulvlister. Vi har gammelt hus, i ett rom har vi revet ut alt elektrisk, og lagt nye gipsplater oppå alt gammelt panel. Deretter har vi lagt opp nytt elektrisk og selvfølgelig nye gulvlister. Vi klarte dette uten å bytte taklister, bare ved å fuge med akryl i overgangen gips/taklist, men det vil nok bli penest med nye taklister.

Det finnes gips i 3 mm tykkelse, men den er fryktelig vanskelig å jobbe med. Det er bedre med 6 mm. Husk at du også kan få gips i ulike høyder - 240, 250, 260 og 270 - slik at du slipper å skjøte hvis du har stor takhøyde.

Etter å legge gisp er det mye jobb med sparkling for å få fint underlag, men hvis du gjør den jobben skikkelig så behøver du ikke tapet - da er det bare å male i vei!

Lykke til - det blir kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Roger_*

I mitt hus som er fra 1948, er det mye eldre løsninger.. Det er heller ikke særlig lydisolert (er en vertikaltdelt enebolig....). Det betyr at det kan være litt lytt, og det er også noe trekkfullt...

Løsningen som jeg vet en kollega har brukt, er BEVERPANEL (http://www.bever.as/brosjyre.htm)... Det er MDF/huntonit-plater med utfreste spor (ligner på en prikk på trepanel, men man unngår alt som har med sparkling, grunning, kvistflekking+++). Skyt de fast på veggen med stifter, platene kommer i størrelse 62 mm * 2400 mm. Bare å grunne rett etterpå, og male.. Må gjerne grunne 2 strøk og male minst 2 strøk.

Resultatet blir utrolig innbydende! Poenget mitt med at det er litt lytt og litt trekkfullt var: Etter å ha montert disse, vil trekken avta/forsvinne. I mitt gamle hus får jeg også en litt gammeldags og romantisk stil...

Lykke til - det finnes masse alternativer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man unngår alt som har med sparkling, grunning, kvistflekking+++). 

Skyt de fast på veggen med stifter, platene kommer i størrelse 62 mm * 2400 mm. Bare å grunne rett etterpå, og male.. Må gjerne grunne 2 strøk og male minst 2 strøk.

Javel. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Roger_*

Oooppsss. Jeg så det selv også skjønner du, men når jeg ikke kan gå inn og endre på hovedinnlegget mitt.. så... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å legge gisp er det mye jobb med sparkling for å få fint underlag, men hvis du gjør den jobben skikkelig så behøver du ikke tapet - da er det bare å male i vei!

Jeg tror platene holder seg lenger pene hvis man tapetserer - gips er jo veldig skjørt! Vi fikk i allefall det rådet av en snekker.

Husk forresten å forsterke kantene, så dere ikke får slått hakk i dem hvis noen "kræsjer" i dem (barn med leker osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...