Gå til innhold

Kjøpte bil på finn, nå lyser motorlampen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bil som gikk gjennom naf test med ingen feil for 2 mnd siden. Nå for 2 uker siden begynte motorlampen å lyse. Feil med partikkelfiltetet. Verkstedet har sagt de kan prøve å rense, men kan ikke love at det fungerer. Må filteret byttes koster det 24 000.

Er dette ok? Er det noe som burde vært opplyst om? Føler meg lurt. 

Anonymkode: d9006...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dessverre stort du får gjort med saken er jeg redd for. 

Det er ikke mulig for noen tester å se om partikkelfilteret er i ferd med å bli dårlig.

Du kan selv prøve å flushe partikkelfilteret, så det opp på nettet om det er mulig å gjøre det på din bil. Alternativet da er at verkstedet kan prøve å rense det, eventuelt kjøp et brukt på finndeler.no i stedet for et nytt et. 

Anonymkode: e8a09...b4e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en feil som den forrige eieren kunne opplyst om når lampen begynte å lyse lenge etter at bilen ble solgt, partikkelfilter forresten er en slitedel og en ganske vanlig feil.

Problemet kommer av at bilen blir brukt til småkjøring, den blir daukjørt og rekker aldri å bli så varm at disse partiklene brennes bort. Dieselbiler er spesielt utsatt for dette problemet.   

Anonymkode: 4c139...f39

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøpte en bil som gikk gjennom naf test med ingen feil for 2 mnd siden. Nå for 2 uker siden begynte motorlampen å lyse. Feil med partikkelfiltetet. Verkstedet har sagt de kan prøve å rense, men kan ikke love at det fungerer. Må filteret byttes koster det 24 000.

Er dette ok? Er det noe som burde vært opplyst om? Føler meg lurt. 

Hvor gammel er bilen? Alle vet at eldre biler har slitetredeler som må skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på lavt gir og blås ut filteret! Fungerer som ei kule på dieselbilen min, dette skjer ofte hvis den bare har småkjøring i en periode (spesielt på vinteren). 

For å unngå problemet kan du sørge for en ordentlig kjøretur annenhver uke hvor motoren virkelig får varmet seg og med varierende kjøring. 

småkjøring er DREPEN for biler. 

Anonymkode: eac4b...48a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt en bilhugger og sjekk om de har fra en forholdsvis ny bil som du kan kjøpe.

Anonymkode: 54d4d...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør med høyt turtall, altså høy fart i lavt gir. Vi gjorde dette i ca 50 km og merket stor forskjell. Helst over 3000, kommer du over 4000 er det bedre 

Anonymkode: 65043...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre klarer de færreste selgere å se inn i fremtiden og fortelle om feil som vil oppstå etter to måneder.

Lampa lyste ikke og bilen besto Naf test med null feil, hva mer kan en selger gjøre?

Dette må du nok betale selv, det er en av risikoene ved å kjøp brukt bil utenfor garantien.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjør med høyt turtall, altså høy fart i lavt gir. Vi gjorde dette i ca 50 km og merket stor forskjell. Helst over 3000, kommer du over 4000 er det bedre 

Anonymkode: 65043...eff

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjør på lavt gir og blås ut filteret! Fungerer som ei kule på dieselbilen min, dette skjer ofte hvis den bare har småkjøring i en periode (spesielt på vinteren). 

For å unngå problemet kan du sørge for en ordentlig kjøretur annenhver uke hvor motoren virkelig får varmet seg og med varierende kjøring. 

småkjøring er DREPEN for biler. 

Jeg har prøvd det, fungerer ikke. Føler den bare er blitt enda dårligere. 

Hvor lenge gjorde dere dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en kjøper bil privat så kjøper en bilen i den stand den er i. Sånn er det for alle, og noen ganger en man heldig og andre ganger ikke heldig dessverre. Kjør bilen hardt og prøv det en stund. Sett av et par timer og kjør den kraftig.

Anonymkode: 20f1a...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanlig feil når folk kjøper diesel til sine småturer. De tror de sparer penger, men diesel blir dyrt bilhold.

Kjører du bare småturer skal du ha bensin. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke forige eier sin feil.

Om du har hatt bilen på NAF-test, så har han ingenting å skjule.
Om han hadde nektet det, så ja.

Men om dette problemet kom nå, å ikke for 2 månder siden så er det dessverre ikke hans feil, og det er noe du må bare påregne og fikse.

Om jeg solgte min bil idag, og nye eieren fikk problemer med bremsen, så er det jo ikke min feil. 

Da er det brukerfeil, eller bare noe som har skjedd nå nylig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd det, fungerer ikke. Føler den bare er blitt enda dårligere. 

Hvor lenge gjorde dere dette? 

Kommer jo litt an på hvor tett det er blitt, men mener jeg kjørte på høyt turtall i kanskje fem-seks kilometer? Dette var på vinteren, som regel bare da jeg hadde tett partikkelfilter. Vi snakker 70-sone i første og andregir, altså. Hørtes helt jævlig ut og følte jeg skulle sprenge bilen, men vipps sluttet lampen å lyse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men hvordan føler du at bilen er dårligere? :klo:

Den trekker mye dårligere, trykker jeg inn gassen så mister den kraften mye fortere enn tidligere. Kjører tregere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kommer jo litt an på hvor tett det er blitt, men mener jeg kjørte på høyt turtall i kanskje fem-seks kilometer? Dette var på vinteren, som regel bare da jeg hadde tett partikkelfilter. Vi snakker 70-sone i første og andregir, altså. Hørtes helt jævlig ut og følte jeg skulle sprenge bilen, men vipps sluttet lampen å lyse. 

Ok akkurat det har jeg ikke prøvd! Har kanskje vært litt redd for å "ødelegge" Den. Kanskje jeg skal ta å prøve det i kveld. 

Det kan ikke "skade" den noe mer sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (Akkurat nå):

Alder, merke og modell?

Toyota avensis

2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forsøkt en slik 

https://www.garasjetid.no/stp/st66200sc/stp-diesel-partikkelfilter-rens-200ml?gclid=Cj0KCQjwg7KJBhDyARIsAHrAXaFkwmXO9JAsMrwVIeWZ08hsirfZkoyP4szypyw7pomDcP46EWcfrGoaApZBEALw_wcB

Og tatt en lang tur slik at motor blir skikkelig varm.

Er det for tett er det ikke annet å gjøre enn å bytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...