AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 PTSD ved fødsel: https://altformamma.no/artikler/355/article/item/null/posttraumatisk-stresslidelse-ptsd Jeg hadde det ikke så bra etter fødsel. Flere mente jeg hadde fødselsdepresjon. Men følte det ble feil. Er snart et halvt år siden fødsel, og er fremdeles plaget av flashbacks som jeg blir uvel av. Føler også det har gått ut over tilknytning til baby, da baby i starten også var en trigger. En trigger og påfølgende flashback kan gi en kort (ca et døgn) tid med symptomer på depresjon. Har blitt MYE bedre hos meg, og flashbacksene og deppetiden etterpå er blitt mye mildere og kortere enn i starten. Men vil ha det helt bort. Noen som har erfaring med PTSD etter fødsel og kan forklare litt om hvordan de hadde det? Når gikk det over? Sliter du med det enda? Hva hjalp deg med å komme over det? Hvilke symptomer hadde du? Ble du fortalt at du hadde fødselsdepresjon, eller hadde du det i tillegg? Hvordan er/var tilknytning til babyen din? Anonymkode: 139de...110
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Kan man virkelig få PTSD etter en fødsel? Det er jo en naturlig prosess, selv om den kan være uforutsigbar og innebære en viss risiko. Jeg fikk selv fødselsdepresjon med mitt første barn, og tenkte ofte tilbake på fødselen med skrekk og gru. Syntes det var en grusom fødsel. Men PTSD? Nei det kan jeg ikke tenke meg skal være mulig. Anonymkode: 71b9a...13b 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kan man virkelig få PTSD etter en fødsel? Det er jo en naturlig prosess, selv om den kan være uforutsigbar og innebære en viss risiko. Jeg fikk selv fødselsdepresjon med mitt første barn, og tenkte ofte tilbake på fødselen med skrekk og gru. Syntes det var en grusom fødsel. Men PTSD? Nei det kan jeg ikke tenke meg skal være mulig. Anonymkode: 71b9a...13b Det er fullt mulig og en egen diagnose. En fødsel kan oppleves svært traumatisk og dessverre er det for dårlig oppfølging av mange i etterkant. Anonymkode: 2cfd0...6f2 11
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Jeg har en venninne som opplever dette. Kan ikke komme med så mange detaljer, men hun hadde en grusom fødsel som har gitt henne vanskeligheter og traumer både fysisk og psykisk. Ble vel egentlig ikke tatt tak i før barnet var rundt 1 år og hun kom ut av "babyboblen" og forsto at det ikke var normalt å ha det slik hun hadde det. I ettertid har hun hatt flere operasjoner for å forsøke å fikse opp i underlivet, og går jevnlig til DPS for den psykiske biten. Dette trengs enda, selv om det er 5 år siden fødselen nå. Hun har bl.a enda ikke kommet tilbake i full jobb. Kan som sagt ikke komme med flere detaljer omkring det du spør om da dette ikke gjelder meg selv, men diagnosen er høyst reell. Hun har ikke sagt så mye om det første året som mor, men har bl.a nevnt at dåpsdagen til barnet husker hun absolutt ingenting fra. Anonymkode: e537c...86b 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan man virkelig få PTSD etter en fødsel? Det er jo en naturlig prosess, selv om den kan være uforutsigbar og innebære en viss risiko. Jeg fikk selv fødselsdepresjon med mitt første barn, og tenkte ofte tilbake på fødselen med skrekk og gru. Syntes det var en grusom fødsel. Men PTSD? Nei det kan jeg ikke tenke meg skal være mulig. Anonymkode: 71b9a...13b Er det mulig å bli mer sneversynt.. 🙄 Anonymkode: 74f11...718 12
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Kan man virkelig få PTSD etter en fødsel? Det er jo en naturlig prosess, selv om den kan være uforutsigbar og innebære en viss risiko. Jeg fikk selv fødselsdepresjon med mitt første barn, og tenkte ofte tilbake på fødselen med skrekk og gru. Syntes det var en grusom fødsel. Men PTSD? Nei det kan jeg ikke tenke meg skal være mulig. Anonymkode: 71b9a...13b Du kan ikke være særlig opplyst. Det tar et kjapt Google søk å få svar på det du lurer på, og bekreftet at det er høyst reelt. Et barn kan klare det til og med. Anonymkode: d912d...a51 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan man virkelig få PTSD etter en fødsel? Det er jo en naturlig prosess, selv om den kan være uforutsigbar og innebære en viss risiko. Jeg fikk selv fødselsdepresjon med mitt første barn, og tenkte ofte tilbake på fødselen med skrekk og gru. Syntes det var en grusom fødsel. Men PTSD? Nei det kan jeg ikke tenke meg skal være mulig. Anonymkode: 71b9a...13b Hvorfor bidrar du i denne tråden? PTSD er det flere som kan få etter fødsel. At noen klipper opp underlivet ditt og DRAR UT en baby - gjerne uten å si noe om det, er ikke en naturlig prosess overhodet. Du aner ikke hva vi andre har møtt under fødsel. Anonymkode: 5c370...7c4 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 Ja, det kan man få og hvis man opplever at man blir trigget av babyen sin og det påvirker tilknytningen, anbefaler jeg at du ber fastlege henvise deg til et sped og småbarnsteam på BUP med beskrivelser knyttet til vansker rundt fødsel og tilknytning. De jobber masse med slikt og kan hjelpe deg på riktig vei slik at du får en god utvikling i morsrollen og barnet får god utvikling. Anonymkode: 48d3d...9b3 3
Lill3My Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 En av kriteriene for ptsd er at hendelsen skal ha fått vedkommende til å frykte for eget eller andres liv, eller tro de holder på p bli gal. En traumatisk hendelse kommer også brått på, mens en fødsel er forventet når en er gravid. Dersom det skjedde noe under fødsel, liv,i fare eller liknende kan det godt være du får diagnosen ptsd. Det kan imidlertid være en rekke andre ting som er mer aktuelt som depresjon og angst. Husk at en diagnose egentlig bare er til for at vedkommende skal få riktig behandling . Håper du finner ut av det 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 Jeg fikk det, men jeg måtte ta akutt keisersnitt. Fikk spinalbedøvelse opp til halsen og kjente ikke at jeg pustet, så jeg følte at en elefant sto på brystet mitt og at jeg ikke fikk puste. Jeg var helt sikker på at både jeg og barnet kom til å dø. Har fremdeles tiggere fra dette, syv år etter. Nå vet jeg at dette (PTSD) kan man få av vaginale fødsler. Det er nødvendigvis ikke det som skjer under fødselen som bestemmer dette, men hvordan opplevelsen er for mor. I tiden etter på var jeg veldig redd for datteren min og måtte ha henne med meg overalt. Hun kunne ikke ligge på et annet rom alene, da fikk ikke jeg sove. Jeg måtte passe på henne hele tiden så ingenting skjedde med henne. Jeg husker at når jeg ga henne melk så var jeg helt skjelven og redd hvis jeg var alene. Jeg var nemlig livredd for at hun skulle sette i halsen og slutte å puste. Var veldig årvåken og skvetten. Det var en forferdelig tid egentlig. Det ble slutt mellom meg og barnefar før hun var ett år gammel, mye pga dette. For to år siden måtte jeg i behandling i et OCD-team av en tvang direkte utløst av dette. Men i dag så har jeg det ganske bra😊 Anonymkode: b19ff...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 1 hour ago, Lill3My said: En av kriteriene for ptsd er at hendelsen skal ha fått vedkommende til å frykte for eget eller andres liv, eller tro de holder på p bli gal. En traumatisk hendelse kommer også brått på, mens en fødsel er forventet når en er gravid. Dersom det skjedde noe under fødsel, liv,i fare eller liknende kan det godt være du får diagnosen ptsd. Det kan imidlertid være en rekke andre ting som er mer aktuelt som depresjon og angst. Husk at en diagnose egentlig bare er til for at vedkommende skal få riktig behandling . Håper du finner ut av det Et av kriteriene kan også også frykt for alvorlig skade på seg selv eller en de har nær, ikke nødvendigvis kun livstruende opplevelser. Og noen opplever kun enkelte symptomer på ptsd, som ikke får diagnosen, men de trenger like fullt støtte og hjelp. Man kan også få ptsd av noe så "enkelt" (altså ikke livstruende eller fare for alvorlig skade) som krenkelser og å ikke bli hørt/tatt på alvor og mye medisinsk inngripen under en fødsel. Jeg kan fortelle TS at jeg nok ikke hadde ptsd, men hadde mange symptomer på det etter min fødsel/forløsning. Jeg fikk konstantert moderat til alvorlig depresjon. Jeg har opplevd sovevoldtekt på mine yngre dager som jeg har forsøkt å fortrenge i stillhet og skam. Fødselen med en smertefull igangsettelse, komplikasjoner, langvarig fødsel og til slutt hasteKS.. Det var så mange inne på fødestua, så utrolig mange som skulle kjenne på åpningen og vurdere.. Dette førte til at jeg fikk blant annet selvmordstanker (dagdrømmer, men ikke noe jeg planla å utføre, men slitsomt og vondt å forholde seg til den type virkelighetsflukt)... Jeg gikk nesten to år i terapi hos psykolog som tok meg gradvis gjennom begge traumene av hva jeg opplevde som tap av kontroll over min egen kropp. Blant annet gjennomgikk jeg EMDR-behandling som virket merkelig, men overraskende nok så hjalp det veldig. Dette har fått meg ut av depresjon og vonde dagdrømmeri. Men jeg venter barn igjen og jeg jeg kjenner at angsten bygger seg gradvis opp igjen. Er virkelig livredd over å miste kontrollen igjen.. Skal heldigvis inn på sykehuset snart og legge en fødselsplan, evt planlagt forløsning. Og til tross for mange vonde tanker i barseltiden, så hadde det ingen innvirkning på tilknytning eller morsfølelsen jeg hadde overfor barnet. Det vonde kom når baby sov og jeg hadde tid til tankene mine. Baby var en enorm motivasjon til å ta tak i problemet raskt. Anbefaler deg virkelig å finne en psykolog 🤗 Anonymkode: d912d...a51
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan man virkelig få PTSD etter en fødsel? Det er jo en naturlig prosess, selv om den kan være uforutsigbar og innebære en viss risiko. Jeg fikk selv fødselsdepresjon med mitt første barn, og tenkte ofte tilbake på fødselen med skrekk og gru. Syntes det var en grusom fødsel. Men PTSD? Nei det kan jeg ikke tenke meg skal være mulig. Anonymkode: 71b9a...13b Dette synes jeg var et litt trangsynt innlegg. Selvfølgelig er det mulig. En fødsel kan være svært dramatisk og stå om liv. Anonymkode: 05521...660 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #13 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette synes jeg var et litt trangsynt innlegg. Selvfølgelig er det mulig. En fødsel kan være svært dramatisk og stå om liv. Anonymkode: 05521...660 Da beklager jeg om noen ble fornærmet. Jeg har aldri hørt om PTSD ifm. fødsel. Trodde det var en moteting amerikanske mødre på tiktok slenger rundt seg med. Men jeg skal absolutt lese meg opp på det. Anonymkode: 71b9a...13b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå