Gå til innhold

Montessori skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vurderer montessori skole for ungdommen med skolevegring. Har begynt på 10klasse, men ikke gått noen dager på skolen siden skolestart. Barnevern og psykolog osv har vært koblet inn siden skolevegringen siden 8 klasse. Nå tenker vi rrtning montessori eller steinerskolen. 

Selv har jeg aldri hørt om det  kun fikk opplyst gjennom bv.

Men, lrser på wiki at montessori har aldrrsfodelt pa 3 aldrrsgrupper, hvirav den siste gruppen er 12-18 år.  Men på hjemmesidene til flere av skolene jeg har sett på,  har kun til 8 år  eller 12 år maks. Hvor er det det er 12- 18? 

Og er steinerskolen noe forskjell?

Setter pris på erfaringer og tips. Dette har vi slitt så lenge med og blir bare verre. Vi tenker å prøve noe annet, minst noe.

Anonymkode: 05753...2f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i landet bor dere? Montessori har ungdomskoler.

Skrevet

Montesorri og Steinerskolen har ulik pedagogikk. Det du referer til er vel utviklingstrinnene til motesorri-pedagogikken?

Anbefaler deg å lese mer om både montesorri- og Steinerskolen før barnet og du bestemmer dere, men på generelt  grunnlag kan det være bra å bytte til en skole med andre krav og pedagogisk grunnlag enn den vanlige skolen, ved skolevegring. 

Anonymkode: 4aa09...f87

Skrevet
CrystalGold skrev (6 minutter siden):

Hvor i landet bor dere? Montessori har ungdomskoler.

Vestfold Telemark, Tønsberg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vestfold Telemark, Tønsberg 

Finner ikke en montessori ungdomsskole i nærheten, selv om det sikkert finnes en. Men jeg vet at montessori har ungdomsskoler i landet. Det kan jo hende at det hadde blitt bedre om dere bare byttet skole, men dere burde lese dere opp på både steiner og montessori, å se hvilken av de dere liker før dere tar ett valg

Skrevet

Svært forskjellig pedagogikk, da. Hva ville passet barnet ditt best?

Anonymkode: 1a50a...e52

Skrevet

Sønnen min går i 10. klasse på en montessoriskole nå,

Han begynte på montessoriskole i 6. klasse og trives godt med det.

På skolen til sønnen har de 1. til 10. klasse der de er inndelt i 4 grupper (1.-3., 4.-6., 7.-8. og 9.-10.)

Slik det fungerer på montessoriskolen, så er det ingen lekser, noe som passer oss fint.

I tillegg må de planlegge uken sin selv. Dvs at de får en plan på det de skal være gjennom i løpet av uken, men de velger selv når de skal gjøre dette. Men det at det ikke er noen lekser forutsetter jo at de har gjort ferdig planen på skolen. De som eventuelt ikke blir ferdige må gjøre resten hjemme. Sønnen min har aldri ikke blitt ferdig, men han forteller at det hender noen i klassen ikke blir ferdig. 

Ellers har de jo karakterer som ved vanlig offentlig skole på montessoriskolen. Dette har de vel ikke på Steinerskolen?

Ellers har de litt andre fag i tillegg til de vanlige fagene. Sønnen min har blant annet et fag som heter "arbeid", der de kunne velge å jobbe med ulike ting (f.eks. bygge léskur, sette og ta opp poteter og selge, drive kiosk mm.). 

Anonymkode: 23046...f8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...