AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Jeg har en baby som er nesten 4 mnd. Han er utrolig rolig og elsker å sove. Han sover i 45 min hver 1.5 time og han legger seg 10 og sover til 10 hver natt. Så det er veldig deilig. Men jeg er litt usikker på hva jeg skal finne på med han på dagen når han er våken. Han ligger en del i babygymen og sitter litt i vippestol. Vi koser litt og leser litt bok. Men jeg har liksom ikke så mange ideer annet en det. Hva bruker dere tiden med baby på? Og er dere med de hele tiden eller lar dere babyen bare sitte i vippestolen mens dere feks rydder huset? Anonymkode: 1176c...aed
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Babyen min er 5 mnd, på dagtid bytter vi litt på hva vi gjør - leker i babygym, ligger på magen og "leser" bok, snakker sammen og tuller, går rundt i rommet og viser h*n ting og forteller, ser ut av vinduet sammen og forklarer, ser i speilet, synger og danser litt. I vippestolen sitter h*n kun når jeg må lage mat, dusje, på do eller rydde, men det er som regel ikke veldig lenge. Anonymkode: 4940c...379
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en baby som er nesten 4 mnd. Han er utrolig rolig og elsker å sove. Han sover i 45 min hver 1.5 time og han legger seg 10 og sover til 10 hver natt. Så det er veldig deilig. Men jeg er litt usikker på hva jeg skal finne på med han på dagen når han er våken. Han ligger en del i babygymen og sitter litt i vippestol. Vi koser litt og leser litt bok. Men jeg har liksom ikke så mange ideer annet en det. Hva bruker dere tiden med baby på? Og er dere med de hele tiden eller lar dere babyen bare sitte i vippestolen mens dere feks rydder huset? Anonymkode: 1176c...aed Om babyen er såpass lite våken hadde jeg ikke hatt det i vippestol når det først var våkent. Anonymkode: c1dfd...53c 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Om babyen er såpass lite våken hadde jeg ikke hatt det i vippestol når det først var våkent. Anonymkode: c1dfd...53c Hvorfor? Han elsker å være i vippestolen, smiler aldri så mye som da ☺️ Anonymkode: 1176c...aed 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor? Han elsker å være i vippestolen, smiler aldri så mye som da ☺️ Anonymkode: 1176c...aed Øh. Har du lest om vippestoler? Det anbefales å bruke det så MINIMALT som mulig, det er ikke bra for barnets rygg, motoriske utvikling osv. Anonymkode: c1dfd...53c 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Øh. Har du lest om vippestoler? Det anbefales å bruke det så MINIMALT som mulig, det er ikke bra for barnets rygg, motoriske utvikling osv. Anonymkode: c1dfd...53c men tror det går bra. Babyen min er veldig motorisk. ruller allerede begge veier og kan støtte hodet helt fint. Han ligger masse på magen i løpet av dagen, så tror ikke det er så farlig Anonymkode: 1176c...aed 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): men tror det går bra. Babyen min er veldig motorisk. ruller allerede begge veier og kan støtte hodet helt fint. Han ligger masse på magen i løpet av dagen, så tror ikke det er så farlig Anonymkode: 1176c...aed Du tror det går bra? Er du helt fjern? Vippestol er for foreldrene, ikke barnet. Det er ikke bra for ryggen til barnet, spiller ingen rolle om barnet ditt utvikler seg naturlig motorisk. Anonymkode: c1dfd...53c 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tror det går bra? Er du helt fjern? Vippestol er for foreldrene, ikke barnet. Det er ikke bra for ryggen til barnet, spiller ingen rolle om barnet ditt utvikler seg naturlig motorisk. Anonymkode: c1dfd...53c Hva med å være litt mindre motbydelig? Er det virkelig så vanskelig å svare normalt? Om du ikke var anonym hadde du nok aldri svart slik. Anonymkode: ad4e9...43e 28
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 Hva med å gå mer ut på tur? Anonymkode: 0fda7...70d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tror det går bra? Er du helt fjern? Vippestol er for foreldrene, ikke barnet. Det er ikke bra for ryggen til barnet, spiller ingen rolle om barnet ditt utvikler seg naturlig motorisk. Anonymkode: c1dfd...53c Er det virkelig nødvendig å være så frekk? Og ikke minst dramatisk. Nei, jeg tror ikke ungen min tar skade av å sitte litt i vippestolen i løpet av dagen. Vi har nylig vært hos fyiso for en sjekk og han utvikler seg helt fint og som han skal motorisk. Anonymkode: 1176c...aed 5
RockyRose Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Min er 5.5 mnd. Vi leikar i babygymmen både ilag når han vil det, men han kan ligge der lenge aleine. Elles les vi litt i ulike bøker, trenar litt på mage/kjernetrening, syng og tullar, går tur, og snakkar masse. Mannen er vekke annakvar veke, så då har eg kun baby å snakke med uansett 🤷♀️ Vår har sete i vippestolen sikkert 1t til saman hittil kun ifm nokre av våre måltid. Det er vist at det ikkje er bra mtp rygg/nakke, og det at ligging anten på rygg ellet mage er det beste for utviklinga og motorikken til baby. Berre fordi han snur seg no, så kan vippestolbruk påverke utviklinga seinare, så ville unngått det så ofte 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du tror det går bra? Er du helt fjern? Vippestol er for foreldrene, ikke barnet. Det er ikke bra for ryggen til barnet, spiller ingen rolle om barnet ditt utvikler seg naturlig motorisk. Anonymkode: c1dfd...53c Ro deg ned, Karen 😅 Anonymkode: c2534...3ff 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 Min er 4 mnd nå, han ligger mye naken enten på stellebordet hvor vi tuller, blåser på magen, synger regler, eller naken i babygymmen med en kladd under seg, beste han vet. Der kan han ligge litt alene mens jeg rydder eller lage mat eller styrer litt med storebror, og vi ligger en del sammen mens jeg gir han leker som han øver på å få fatt på og selvfølgelig spise på. Vi går litt rundt i huset, vi går en del på tur både med vogn og sele. Han er også med på butikken når vi handler inn mat til middag. Sitter i vippestol og ser på når jeg lager middag da jeg ikke tør å ha han på gulvet unna meg når storebror er hjemme. Ellers så sover min også en god del. Anonymkode: f06ae...43b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du tror det går bra? Er du helt fjern? Vippestol er for foreldrene, ikke barnet. Det er ikke bra for ryggen til barnet, spiller ingen rolle om barnet ditt utvikler seg naturlig motorisk. Anonymkode: c1dfd...53c Du vet at anbefalingen(!) er basert på en minstesats - den er mer for enkle foreldre som trenger en ABC how to raise a baby, som ikke har instinktene riktig på plass og som ikke har den beste evnen til å lese barnets signaler. Med det sagt regner jeg med du har barnet ditt bakovervendt i bil til det er minst 125 cm høyt, bruker beltestol til 12 år, at du vet at Baby Bjørn, Stokke og Cybex sine bæreseler er søppel og at Ergobaby er langt fra den beste av de ergonomiske selene. Jeg kommer ikke på mer i farta, men poenget mitt er: du er vel perfekt på alle andre måter også, regner jeg med? Anonymkode: d5e59...47c 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Øh. Har du lest om vippestoler? Det anbefales å bruke det så MINIMALT som mulig, det er ikke bra for barnets rygg, motoriske utvikling osv. Anonymkode: c1dfd...53c Slapp av. Det er nok minimalt. Anonymkode: 0cc49...47f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Stell, mat, lek og kos under babygym, lå i lekegrind mens jeg ryddet litt, stell, mer mat så tur med vogna hvor baby kunne sove 1-2 timer. Så mat, stell lek og kos. Osv osv. Anonymkode: 19bdf...391
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #17 Skrevet 31. august 2021 Tja...4 mnd her... våken 2 timer når vi står opp for det er det jeg bruker på morgenstell for meg, storebror og lillebror, frokost, påkledning, trilling til barnehagen og tilbake. Da er han for det meste bare "med på lasset" og han plasseres der han er mest fornøyd. Som regel babygym. Noen ganger vippestol, noen ganger stokke newborn. Vel hjemme sover vi halvannen time sammen i senga. Så er han våken i 1t45min, da rydder vi etter morgenens kaos. Vasker og henger opp klær. Rydder stua. Vasker badet, støvsuger. Alt ettersom. Noen ganger er han med i bæresele, andre ganger legges han ned på gulvet der det måtte passe. Så sover vi 2-3 timer i senga igjen. Her sover ikke alltid jeg, men surfer og hører på lydbok. Når han våkner gjør vi litt forberedelser til middag før vi triller avgårde for å hente i barnehagen. Etter henting lager jeg middag med lillebror i tripp trapp, mens storebror leker. Spiser middag med han fortsatt i tripp trapp. Så tar jeg han i bæreselen for en lur mens storebror pusler, tegner eller lignende. Etter lur leker vi alle litt på gulvet. Lillebror i babygym mens jeg leker med storebror ved siden av. Så er det barne-TV og kveldsmat. Lillebror får kveldsstell da. Så venter han i vippestol mens storebror stelles for kvelden eller bader. Legger storebror i senga med lydbok, og så legges lillebror i min seng. Snakker jo med han, tuller og tøyser gjennom hele dagen. Men vippestolen blir nok brukt mer enn den bør. Og han må underholde seg selv en god del i løpet av dagen. Vi tar det igjen på nærhet ved dagsoving. Når han begynner å sove alene så får jeg sikkert gjort unna med mens han sover, og kan fokusere mer på lek og mindre bruk av stoler og "oppbevaring" når han er våken. Men akkurat nå er det under søvn han trenger mest støtte. Tror det går bra. Anonymkode: 9c28f...181 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #18 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja...4 mnd her... våken 2 timer når vi står opp for det er det jeg bruker på morgenstell for meg, storebror og lillebror, frokost, påkledning, trilling til barnehagen og tilbake. Da er han for det meste bare "med på lasset" og han plasseres der han er mest fornøyd. Som regel babygym. Noen ganger vippestol, noen ganger stokke newborn. Vel hjemme sover vi halvannen time sammen i senga. Så er han våken i 1t45min, da rydder vi etter morgenens kaos. Vasker og henger opp klær. Rydder stua. Vasker badet, støvsuger. Alt ettersom. Noen ganger er han med i bæresele, andre ganger legges han ned på gulvet der det måtte passe. Så sover vi 2-3 timer i senga igjen. Her sover ikke alltid jeg, men surfer og hører på lydbok. Når han våkner gjør vi litt forberedelser til middag før vi triller avgårde for å hente i barnehagen. Etter henting lager jeg middag med lillebror i tripp trapp, mens storebror leker. Spiser middag med han fortsatt i tripp trapp. Så tar jeg han i bæreselen for en lur mens storebror pusler, tegner eller lignende. Etter lur leker vi alle litt på gulvet. Lillebror i babygym mens jeg leker med storebror ved siden av. Så er det barne-TV og kveldsmat. Lillebror får kveldsstell da. Så venter han i vippestol mens storebror stelles for kvelden eller bader. Legger storebror i senga med lydbok, og så legges lillebror i min seng. Snakker jo med han, tuller og tøyser gjennom hele dagen. Men vippestolen blir nok brukt mer enn den bør. Og han må underholde seg selv en god del i løpet av dagen. Vi tar det igjen på nærhet ved dagsoving. Når han begynner å sove alene så får jeg sikkert gjort unna med mens han sover, og kan fokusere mer på lek og mindre bruk av stoler og "oppbevaring" når han er våken. Men akkurat nå er det under søvn han trenger mest støtte. Tror det går bra. Anonymkode: 9c28f...181 Ikke så rart vippestolen blir brukt mer enn den bør, når du fremfor å aktivisere barnet når det er våkent, aktiviserer deg selv? Eneste jeg leser ut av dette er "vippestol, bæresele, vogn, stokke newborn". Anonymkode: c1dfd...53c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #19 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke så rart vippestolen blir brukt mer enn den bør, når du fremfor å aktivisere barnet når det er våkent, aktiviserer deg selv? Eneste jeg leser ut av dette er "vippestol, bæresele, vogn, stokke newborn". Anonymkode: c1dfd...53c Nå har det seg jo sånn, at når man har mer enn ett barn, så må man prioritere flere ting enn babyen... så lenge ungen er blid og fornøyd, utvikler seg riktig, har god tilknytning og kontakt med foreldrene sine osv. Så skader det ikke å måtte underholde seg selv litt mens storebror får oppmerksomhet, eller mens mamma rydder opp på kjøkkenet 🤦♀️ Eller mener du at resten av huset og familien skal gå for lut og kaldt vann fordi en ny baby har kommet til? Anonymkode: 66394...35b 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #20 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke så rart vippestolen blir brukt mer enn den bør, når du fremfor å aktivisere barnet når det er våkent, aktiviserer deg selv? Eneste jeg leser ut av dette er "vippestol, bæresele, vogn, stokke newborn". Anonymkode: c1dfd...53c Nå skal det nevnes at en ergonomisk korrekt brukt bæresele er bedre trening for babyens kjernemuskulaturen enn mageleie, i tillegg til at babyen får nær kontakt med mor og mor får samtidig gjort ærender/husarbeid = win, win, win. Og ellers, ta deg en bolle. Anonymkode: d5e59...47c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå