Gå til innhold

Merverdiavgift ved konsulenttjenester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OK, jeg føler meg så innmari dum som må spørre om dette, og jeg tør ikke spørre noen jeg kjenner.

Jeg skal for første gang være konsulent for flere firma, og da må jeg føre merverdiavgift på fakturaene.
Men hvem er det som betaler denne avgiften? Det eneste jeg finner på nettet, er at når man tjener mer enn 50 000 i løpet av 12 måneder, så er man momspliktig. Men den momsen jeg fører på fakturaen, er det jeg som skal betale den? Eller forstår jeg det riktig, når jeg tolker det som om at mine konsulenttjenester er en vare disse bedriftene kjøper, og dermed er mva-en jeg fører noe de skal betale?

Å gud, jeg hører helt blåst ut, men jeg har ikke jobbet i dette yrket så lenge, og før den tid var jeg kunstner. Vi kunstnere betaler ikke moms. Jeg har akkurat begynt å studere igjen, så jeg antar dette er noe jeg lærer, men jeg må vite det nå.

Anonymkode: 2b387...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpe meg…. Du må kontakte skattetaten og be om et basiskurs. Og så må du registrere deg! 

Anonymkode: 34c30...297

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelpe meg…. Du må kontakte skattetaten og be om et basiskurs. Og så må du registrere deg! 

Anonymkode: 34c30...297

Men hvordan var dette et hjelpsomt svar på det jeg spør om? Vi har alle vært i startfasen en gang, ikke la erfaringen din bli til hovmod.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør som følger

- forutsatt at du har registrert deg som et selskap (ENK, AS, NUF)

- gå til anskaffelse av et økonomisystem

- hver faktura du sender opp til 50 000 kroner sender du uten mva

- har du fakturert for 47 500 kroner og neste faktura skal faktureres 10 000 så må du dele den fakturaen opp i to

- faktura uten mva kr. 2.5000

- neste faktura 7 500 + mva 

- Send melding til skatteetaten at du skal registreres i merverdiregisteret. 

- Legg ved fakturajournal og fakturaer 

Du vil da i løpet av 1-3 uker få beskjed fra skatteetaten. 

Anonymkode: 55fc3...2c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg regnskapsfører. 

Har du så dårlig kunnskap, har du heller ikke kunnskap nok til å føre regnskapet ditt selv.

Anonymkode: 9aa81...59f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må mva-registrere deg når du nærmer deg 50 000kr.

Anonymkode: 07735...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du gjør som følger

- forutsatt at du har registrert deg som et selskap (ENK, AS, NUF)

- gå til anskaffelse av et økonomisystem

- hver faktura du sender opp til 50 000 kroner sender du uten mva

- har du fakturert for 47 500 kroner og neste faktura skal faktureres 10 000 så må du dele den fakturaen opp i to

- faktura uten mva kr. 2.5000

- neste faktura 7 500 + mva 

- Send melding til skatteetaten at du skal registreres i merverdiregisteret. 

- Legg ved fakturajournal og fakturaer 

Du vil da i løpet av 1-3 uker få beskjed fra skatteetaten. 

Anonymkode: 55fc3...2c4

Det er ikke lov å fakturere med mva før man er registrert i merverdiavgiftsregisteret, så søknad om registrering må sendes før man når grensen eller man må ta forbehold i fakturaen om at mva blir etterfakturert.

Til TS - ta kontakt med en regnskapsfører.

Anonymkode: 5c270...893

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har visst problemer med å svare deg på det du spør om - ja, slik du tolker det er riktig!

Lykke til med ny karriere! Hva har du begynt å studere? Noe med økonomi, kanskje? 
Det er mye informasjon i starten. Hold ut, det tar ikke lang tid før ting gir mening.

Jeg var musiker i mange år, før jeg startet på BI. Hang litt etter i starten, siden jeg hadde gått musikklinja, men tok igjen alle det første semesteret.

Anonymkode: 9fbda...02e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nærmer deg grensen på kr. 50 000,- søker du om registrering i merverdiavgiftsregisteret.

Når du er registrert skal du fylle ut skattemelding for merverdiavgift for hver termin og sende til skatteetaten. Summen som kommer fram som "Å betale" skal du betale inn til skattetaten.

Hvis du kjøper inn varer og tjenester til bruk i den avgiftspliktige virksomheten kan merverdiavgiften på disse kostnadene trekkes fra i skattemeldingen for merverdiavgift.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Folk har visst problemer med å svare deg på det du spør om - ja, slik du tolker det er riktig!

Lykke til med ny karriere! Hva har du begynt å studere? Noe med økonomi, kanskje? 
Det er mye informasjon i starten. Hold ut, det tar ikke lang tid før ting gir mening.

Jeg var musiker i mange år, før jeg startet på BI. Hang litt etter i starten, siden jeg hadde gått musikklinja, men tok igjen alle det første semesteret.

Anonymkode: 9fbda...02e

Takk! For svar og forståelse. Fikk mange svar som ikke relaterer seg til det jeg spør om, og som jeg allerede har svaret på, så jeg ble bare enda mer forvirra. Men da tolker jeg det rett - takk!

Ja, koronaen tvang meg ut av kunstnerlivet, etter et tap på nesten 1,2 mill siden første nedstenging. Så nå har jeg startet en karriere som konsulent, og tar bachelor i økonomi og administrasjon med regnskapsførerkurs på BI. Jeg blir heldigvis konsulent innenfor et kreativt tema, så jeg bytter ikke helt fagfelt.

Har relativt kontroll på bokføringen min, men etter så mange år uten momsregning, så synes jeg det var forvirrende et øyeblikk. Du gikk jo musikklinjen, jeg gikk kunst og håndverk - man har ikke bedøk på de linjene der! Så alt jeg kan kommer av ren erfaring, og moms har jeg ikke erfaring med. Og de svarene jeg fikk her, var bare samme standardsetning som står på nettet. Så takk for nikket i riktig retning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du belastet kunden mva.(oppå ditt beløp)

Du blir bedt om å betale denne mva'n til staten hvert kvartal.

Alt du selv betaler mva på for å drifte firmaet ditt kan trekke fra, også den regnskapsføreren du burde skaffe.

Husk å trekke skatt også da 😉

Anonymkode: 4da78...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du belastet kunden mva.(oppå ditt beløp)

Du blir bedt om å betale denne mva'n til staten hvert kvartal.

Alt du selv betaler mva på for å drifte firmaet ditt kan trekke fra, også den regnskapsføreren du burde skaffe.

Husk å trekke skatt også da 😉

Anonymkode: 4da78...4c6

Normalt annenhver måned (2 måneders terminer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...