Gå til innhold

Hjelp meg å velge telt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er to voksne og ett barn(under 6 år). Kommer ikke til å bli voldsomme ekspedisjoner, men vil ha et telt for helgeturer på fjellet og turer i nærområdet. Et viktig kriterie er at det er lett å få opp og sammen. Vekt er mindre viktig, men lett er selvsagt et pluss. Må tåle vestlandsvær. Tenker å kjøpe brukt da jeg ikke har råd til mer enn ca 2000-2500kr for øyeblikket. 

Har da funnet Helsport Nordmarka 3 til 1500kr og bergans Romsdal 3 til 2000kr.

Kjenner dere til et av disse? Hvilket tenker du er best til vårt bruk? Hva hadde du valgt?

Har du andre tips?

Anonymkode: cb2e5...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har telt tilsvarende dette: https://bruun.no/jotunheim-memurubu-3-telt-grønn men ett annet merke. Jeg har en gammel modell av Vaude. 

Og jeg anbefaler virkelig, om du kan, å kjøpe ett telt med fortelt ala dette. Vi har brukt det masse, og det er ikke tyngre enn at man fint kan bære det med på kortere turer. Om det f eks er regn en dag så har vi laget mat på primusen i forteltet, med "luka" åpen. Sitter vi tørt og fint enten på sitteunderlag i forteltet, eller i åpningen til "soverommet" på liggeunderlag/soveposer, og sett ut på det dårlige været. Da har vi grei plass og trenger ikke å være redde for å søle mat etc i "senga"

Teltet er satt opp på noen få min, og man rekker å få det opp før det er gjennomvått selv i PISS-regn, for det prøvde vi i sommer. Bare å tre i 3 stenger og vipps så står det! Så kan man sette fast plugger etc mens teltet står. Jeg har, så lenge det er tørt, hatt innerteltet hengende i ytterteltet også når det er pakket sammen så det er enklere å slå opp f eks om det blir dårlig vær. Men om teltet er vått må jeg naturlig nok skille dem. 

Teltet jeg har har stått i mot mye vind uten noen problemer :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi er to voksne og ett barn(under 6 år). Kommer ikke til å bli voldsomme ekspedisjoner, men vil ha et telt for helgeturer på fjellet og turer i nærområdet. Et viktig kriterie er at det er lett å få opp og sammen. Vekt er mindre viktig, men lett er selvsagt et pluss. Må tåle vestlandsvær. Tenker å kjøpe brukt da jeg ikke har råd til mer enn ca 2000-2500kr for øyeblikket. 

Har da funnet Helsport Nordmarka 3 til 1500kr og bergans Romsdal 3 til 2000kr.

Kjenner dere til et av disse? Hvilket tenker du er best til vårt bruk? Hva hadde du valgt?

Har du andre tips?

Her er det en test av HELSPORT NORDMARKA 3. Det teltet er produsert av Helsport spesielt for XXL. Pris kr 1.499,-. Du skrev pris kr 1500,- men er teltet nytt eller brukt?

https://www.klikk.no/side3/friluftsliv/test-helsport-nordmarka-3-6654204

Anonymkode: e075e...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

bergans Romsdal 3 til 2000kr

Dette teltet (er det samme telt?) får du nytt til kr 2999,- som rewardmedlem på xxl:
https://www.xxl.no/bergans-romsdal-3-pers-telt-gra/p/1163821_1_style

Jeg ville foretrukket et nytt telt, når det ikke er så mye å spare på å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare så du er klar over det så må man legge til en person på Helsport telt.

Er man 3 personer så bør man kjøpe 4 mannstelt 🙂

Anonymkode: c625e...bb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kjenner ikke til disse, men vil bare tipse om at Helsport har telt til nedsatte priser på outleten:

https://www.helsport.com/no/outlet-oversikt/#Telt

Tusen takk! Skal se der 😄

DrueSmoothie skrev (9 minutter siden):

Jeg har telt tilsvarende dette: https://bruun.no/jotunheim-memurubu-3-telt-grønn men ett annet merke. Jeg har en gammel modell av Vaude. 

Og jeg anbefaler virkelig, om du kan, å kjøpe ett telt med fortelt ala dette. Vi har brukt det masse, og det er ikke tyngre enn at man fint kan bære det med på kortere turer. Om det f eks er regn en dag så har vi laget mat på primusen i forteltet, med "luka" åpen. Sitter vi tørt og fint enten på sitteunderlag i forteltet, eller i åpningen til "soverommet" på liggeunderlag/soveposer, og sett ut på det dårlige været. Da har vi grei plass og trenger ikke å være redde for å søle mat etc i "senga"

Teltet er satt opp på noen få min, og man rekker å få det opp før det er gjennomvått selv i PISS-regn, for det prøvde vi i sommer. Bare å tre i 3 stenger og vipps så står det! Så kan man sette fast plugger etc mens teltet står. Jeg har, så lenge det er tørt, hatt innerteltet hengende i ytterteltet også når det er pakket sammen så det er enklere å slå opp f eks om det blir dårlig vær. Men om teltet er vått må jeg naturlig nok skille dem. 

Teltet jeg har har stått i mot mye vind uten noen problemer :) 

Begge alternativene mine har åpning som den du sendte. Godt å høre det er lurt. 
Synes det så ganske praktisk ut, tenker spesielt med et barn som kryper inn og ut, at det kan være greit å få på sko når det er relativt tørt.

Og tusen takk for tipset med innerteltet. Det visste jeg faktisk ikke gikk an. Det er jo veldig praktisk.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her er det en test av HELSPORT NORDMARKA 3. Det teltet er produsert av Helsport spesielt for XXL. Pris kr 1.499,-. Du skrev pris kr 1500,- men er teltet nytt eller brukt?

https://www.klikk.no/side3/friluftsliv/test-helsport-nordmarka-3-6654204

Har lest den testen, den er noen år gammel, så teltet ligger på 3000kr nytt nå. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette teltet (er det samme telt?) får du nytt til kr 2999,- som rewardmedlem på xxl:
https://www.xxl.no/bergans-romsdal-3-pers-telt-gra/p/1163821_1_style

Jeg ville foretrukket et nytt telt, når det ikke er så mye å spare på å kjøpe brukt.

Begge teltene er kun brukt 2-3 ganger. Men kan jo bli rewardmedlem. Kanskje det er like lurt, eller prute litt😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare så du er klar over det så må man legge til en person på Helsport telt.

Er man 3 personer så bør man kjøpe 4 mannstelt 🙂

Det visste jeg ikke!

Er det slik med andre telt også, eller er det spesifikt for helsport?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det visste jeg ikke!

Det er vel en uskrevet regel.  🙂

Jeg har Hilleberg og der er det ikke slik. Jeg har også hørt at Exped er veldig bra på at teltene faktisk skal passe antall folk.

Husk også at disse tunellteltene til Helsport har veldig lav takhøyde som gjør det enda mindre. 

Sjekk de innvendige målene på teltet før du kjøper ihvertfall!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det visste jeg ikke!

Ville nok ha valgt 4 personer jeg også. Alltid godt med bittelitt ekstra plass til utstyr i teltet. 

Anonymkode: c38ca...b56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har lest den testen, den er noen år gammel, så teltet ligger på 3000kr nytt nå. 

Ok :) Jeg ser på prisjakt at teltet kostet 1499,- i 2015. Tilbudspris 13. desember 2019 kr 1699,-. Pris juni 2021: 2499,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det visste jeg ikke!

Min erfaring er at man må legge til en person på alle telt. Jeg har 3-mannstelt til meg og samboer, og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig å kalle det et 3-mannstelt, fordi det er helt passe romslig når vi er bare 2. 

Anonymkode: 51c7e...94d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Min erfaring er at man må legge til en person på alle telt. Jeg har 3-mannstelt til meg og samboer, og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig å kalle det et 3-mannstelt, fordi det er helt passe romslig når vi er bare 2. 

Anonymkode: 51c7e...94d

Teltprodusentene planlegger for at man skal ligge hode-fot-hode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og er utrolig fornøyd med dette fra Sports outlet. Lett å sette opp og veldig praktisk. Billig, men bra kvalitet. 

Selvfølgelig kan man gjerne legge mer penger i kvalitet og vannsøylemotstand dersom man telter mye og steder som krever ekstra kvalitet, men ut fra det du forteller er dette teltet mer enn bra nok. Legg heller litt penger i skikkelig isolerende liggeunderlag og soveposer. 

Vi har lagt i dette i fossregn, og hadde det tørt og godt inne. Det vi måtte oppgradere etter allerede første tur var liggeunderlag. Det kommer kulde fra bakken, uansett hvor varmt været er. 

PS! Vi har et langt dyrere telt også, men dette foretrekkes.

Screenshot_20210830-141841_Samsung Internet.jpg

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...