AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Saken er at vi har felles økonomi, vi er gift og mannen er helt klar på at alt vi har har vi felles. Det som gir meg hodebry er at jeg er mye alene med barne da mannen alltid jobber kvelder og mye helger. Dette innebærer at jeg bruker endel penger på småting og ekstra innkjøp av mat osv i hverdagen. Mannen handler mesteparten av maten, men det jo sjeldent han tar med seg barna ut for å kjøpe klær og bursdagsgaver osv.... og der går det jo litt penger føler jeg. Også alskens andre småting som jeg føler ar familien trenger. SFO og fellesutgifter trekkes fra hans konto, pluss at han nesten alltid fyller bensin ol, og huslån og forsikring trekkes fra min konto. Det går ca opp i opp. Mumig jeg har litt mer trekk enn han. Jeg får barnetrygden inn på min konto og når huslånet er trukket ifra og jeg har satt av 10.000 tils paring har jeg 16.000 å bruke til neste lønning kommer. Men jeg går omtrent alltid tom og da mener min mann at jeg muligens "sløser" bort litt penger. Jeg derimot blir veldig irritert og vil at han skal forstå at alle "småting" koster mer en han tror. Eller tenker dere at jeg burdr klare meg greit med de 16.000 kronene pr mnd??? Anonymkode: 3d8e4...59a
Populært innlegg Dropsen Skrevet 30. august 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 30. august 2021 Er dette kødd? Selvfølgelig burde du klare deg med 16 000 etter alt av faste utgifter er betalt? JA, du sløser. 60
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 Be han ordne klær og andre ting på dagtid. Anonymkode: 3ee65...0b9 4
Gjest Blondie65 Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 Jeg kan ikke svare på om du bruker for mye - men når du går tom hver måned er jo det et hint? Jeg vet ikke hva de 16.000 skal dekke, for meg er det helt uaktuelt å ha regninger og forbrukspenger på samme konto og derfor ville jeg aldri regnet dette som det samme. Har du satt deg ned og regnet over hvor mye du har brukt og tenkt gjennom om det er fornuftig? Du sparer alt svært mye og det er jo flott. Livet skal også leves her og nå, det er tross alt det eneste vi er helt sikre på finnes. Det er likevel fornuftig med budsjett.
Delfin82 Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 Jeg bruker ikke 16 000,- i mnd engang. Og jeg står for 80% av maten i tillegg. Så ja jeg vil påstå at du må sløse. Hvor mange barn har dere? Bare gå inn på kontoutskriften din og se hva pengene går til. Høres ut som du er glad i å shoppe 🤣 18
Rosatoast Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 Kjøper du deg nye klær og alt mulig hver mnd du? For dette burde være MER enn nok, så ja du sløser mye. 11
Gjest Blondie65 Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 ... og mannen må også være med på budsjetteringen og fortelle hva konkret han mener du skal endre. Det nytter lite å synes du bruker for mye penger for deretter å klage på at pålegget er blitt kokt skinke når han vil ha roastbiff.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 Du bruker 16.000?? Å HAN er den som kjøper inn mesteparten av maten OG betaler SFO, fellesutgifter og drivstoff? Hvor mye klær og dill er det egentlig du trenger å kjøpe hver mnd? Gå over kontoutskriftene dine å se hvor mye du faktisk bruker på ulike poster. Anonymkode: 8d9ef...09a 25
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 Jeg bruker en god del penger. Felles økonomi, men mannen kommenterer aldri pengebruken Anonymkode: d7bb0...46f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 Dropsen skrev (Akkurat nå): Er dette kødd? Selvfølgelig burde du klare deg med 16 000 etter alt av faste utgifter er betalt? JA, du sløser. Vet du- jeg er så glad for at du sier det. Jeg blir så i tvil på egne vurderinger og da blir jeg bare usikker på om det er mannen min som er litt tulling. 🤣 men da må jeg nok ta meg selv i nakkeskinnet litt. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hbor pengene blir av. Er nok noen flere faste utgifter der som jeg glemmer, men ikke veldig mange. Inne der er det også et privatspar på 1500 til fond. Men uansett så burde jeg vel bli flinkere ja..Kjøper heller ikke noe til meg selv heller.... Anonymkode: 3d8e4...59a 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Ja, din man har rett. Jeg er alene mor til to barn. Vi har 11 000 igjen å leve på når lån og diverse er betalt. Det er mye penger for oss. Såpass mye at jeg sparer 3000 av dem. Du må sløse noe veldig. Anonymkode: 7bf26...b75 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bruker en god del penger. Felles økonomi, men mannen kommenterer aldri pengebruken Anonymkode: d7bb0...46f Han kommenterer det vel bare når jeg sier at han må betale noe...for da mener han at hvis jeg er tom så burde jeg bli litt mer forsiktig siden jeg har burde ha nok selv . Alt av store andre utgifter tar vi fra sparekontoen vår så der er vi enige. Anonymkode: 3d8e4...59a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet du- jeg er så glad for at du sier det. Jeg blir så i tvil på egne vurderinger og da blir jeg bare usikker på om det er mannen min som er litt tulling. 🤣 men da må jeg nok ta meg selv i nakkeskinnet litt. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hbor pengene blir av. Er nok noen flere faste utgifter der som jeg glemmer, men ikke veldig mange. Inne der er det også et privatspar på 1500 til fond. Men uansett så burde jeg vel bli flinkere ja..Kjøper heller ikke noe til meg selv heller.... Anonymkode: 3d8e4...59a Du har kontoutskrifter. Sett opp et excel skjema å fyll inn summen på ulike poster så ser du fort hvor pengene går. Anonymkode: 8d9ef...09a 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #15 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han kommenterer det vel bare når jeg sier at han må betale noe...for da mener han at hvis jeg er tom så burde jeg bli litt mer forsiktig siden jeg har burde ha nok selv . Alt av store andre utgifter tar vi fra sparekontoen vår så der er vi enige. Anonymkode: 3d8e4...59a Men dere har jo ikke felles økonomi hvis du betaler alt av klær, gaver, småting etc? Hvis mannen din handler mat, handler han da ikke nok mat siden du må kjøpe mer? Anonymkode: 3f673...43a 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #16 Skrevet 30. august 2021 Delfin82 skrev (8 minutter siden): Jeg bruker ikke 16 000,- i mnd engang. Og jeg står for 80% av maten i tillegg. Så ja jeg vil påstå at du må sløse. Hvor mange barn har dere? Bare gå inn på kontoutskriften din og se hva pengene går til. Høres ut som du er glad i å shoppe 🤣 Vi har tre barn i alderen 7- 11. Men problemet er vel at jeg heller ikke føler at de får så mye. Kjøper aldri dyre klær eller har helt overflod. Men jeg bruker nok endel penger på ekstra matinnkjøp. Vi er en matfamilie og bruker nok lett 14.000 kr i mat. Og jeg står vel for ca 5.000 av. Men vi hverken røyker eller drikker og har ingen dyre hobbyer... så mat er liksom vår hobby og vi spiser mye ren fisk, kylling og kjøtt. Kjøper aldri nye møbler, og jeg brukte 900 kr på håndklær forrige uke og de hadde jeg ønsket meg ett år. Så jeg føler heller ikke at jeg shopper så mye... Anonymkode: 3d8e4...59a
Carrot Skrevet 30. august 2021 #17 Skrevet 30. august 2021 Jeg VET jeg sløser og ikke en gang jeg bruker 16000 på "annet" hver mnd og jeg går til frisøren hver 6 uke og bruker 2-3000 på dette, jeg går til hudpleier og jeg får stelt bryn, farget vipper osv. Kjøper det jeg vil av klær og sko og dilldall til meg selv, mine "voksne unger" og til barnebarnet, hundene osv osv så ja, jeg vil tro du kanskje burde sette deg ned å se litt på hvor pengene går og så gå i deg selv på hva som er og ikke er nødvendig i allefall. Greit å bruke penger man har, men også veldig greit å vite om man sløser eller ikke slik man slipper gå i forsvar når man konfronteres (hvis man konfronteres) 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #18 Skrevet 30. august 2021 Sett deg ned med kontoutskriften for de tre siste månedene og finn ut nøyaktig hva du kjøpte for hvert punkt i denne, så ser du jo selv hvor pengene har gått. Anonymkode: 4f70d...ad1 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #19 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men dere har jo ikke felles økonomi hvis du betaler alt av klær, gaver, småting etc? Hvis mannen din handler mat, handler han da ikke nok mat siden du må kjøpe mer? Anonymkode: 3f673...43a Vi har felles i den form at alle sparepengene være går til felleskonto og de skal brukes som egenkapital til nytt rekkehus. Han invisterer litt i aksjer ol ved siden av, men i bunn og grunn er alt vi eier felles. Og den maten jeg kjøper ekstra er vel kanskje ikke alltid nødvendig, men heller at vi vil ha noe annet til middag. Vi skulle definitivt blitt mette på den maten vi har i skapene. Anonymkode: 3d8e4...59a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #20 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har felles i den form at alle sparepengene være går til felleskonto og de skal brukes som egenkapital til nytt rekkehus. Han invisterer litt i aksjer ol ved siden av, men i bunn og grunn er alt vi eier felles. Og den maten jeg kjøper ekstra er vel kanskje ikke alltid nødvendig, men heller at vi vil ha noe annet til middag. Vi skulle definitivt blitt mette på den maten vi har i skapene. Anonymkode: 3d8e4...59a Vil tippe den største utgiftsposten dere har er mat. Med mindre du kjøper masse klær og gaver hver måned. Mat er blitt fryktelig dyrt. Dere burde gå sammen om er matbudsjett og forsøke holde dere til budsjettet. Det betyr nok at dere må nedjustere forbruket vil jeg tro. Anonymkode: 3f673...43a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå