AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Jeg må alltid lage middag med en gråtende 1 åring på slep. Ofte ender jeg opp med å ikke lage noen ting, da jeg ikke får tid. Har dere tips til middager som krever minimalt med matlaging? Som bokstavelig talt bare lager seg selv? All steking, kutting av grønnsaker og slikt får jeg ikke til, da barnet er grinete og sliten etter en lang dag i barnehagen. Det kan være halvfabrikata, men vil helst ikke spise fjordland hver dag. Anonymkode: edd4f...e9d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Kjøttdeig med Dolmio saus, og litt pasta til. Kjempelett! Hvis du har tid så kan du jo lage en svær gryte med noe en dag i uken, og fryse ned. Da trenger du bare ta ut en boks og varme den opp. Anonymkode: d1294...b78 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 Planlegg kvelden før når ungen sover. Kutt opp og legg i form , lag ting det er bare å varme osv. Planlegging er alfa omega. Anonymkode: 63716...37a 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 Fiskegrateng. Bare å sette i ovnen og vente. Hvis du har tid, kan du koke noen grønnsaker samtidig. Toast med ost og skinke. Anonymkode: d1294...b78
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 Laks og rotgrønnsaker (grønnsakene kommer i ildfast form så du sette bare begge deler i ovnen) Og så skreller du poteter på kvelden/når du har tid så er det bare å sette dem på kok. Anonymkode: d87a8...a1c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 Airfyer og slow cooker er mine hverdagshelter. Veldig mange grønnsaker kan du kjøpe ferdig oppskåret og frysedisker er mer spennende enn noen gang. Anonymkode: 8222a...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 Grøt? Pasta og så tar du pesto/pesto (rød pesto) og ferdig kuttet salat. Anonymkode: d87a8...a1c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 Lag gryter, supper, pastasaus o.l. i stor porsjon en kveld en gang i mellom når barnet sover, frys ned i porsjoner, og tin fra frossen tilstand i en gryte. Så kan dere spise suppe med brød til, gryte med ris (du må kun koke risen) eller pastasaus med nykokt pasta. Ellers liker jeg også ovnsformer med alt i ett, særlig med fersk fisk, som går raskt. Fiskefilet, noen hele småpoteter (feks amandine), noen hele småtomater, kanskje en oppskåret paprika, olivenolje, salt og pepper. Inn i ovnen til alt er ferdig, gi evt grønnsakene et kvarters forsprang før du tilsetter fisken. Samme rett med kyllinglår funker også, da alt i formen samtidig. Anonymkode: 27570...273 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 Bare å slenge en pizzadeig fra peppes på disken og hive på det du måtte ønske 😀 Det du ønsker å ha på kan du jo eventuelt kutte opp når babyen sover Anonymkode: 9fbb9...b05
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 Jeg er kokk, og noen ganger hater jeg å lage mat når jeg kommer hjem, så når jeg skal være veldig enkel lager jeg foreksempel pølse og pomfri som bare blir kastet inn i ovn. evt løvsteik, burger, kylling lår og lignende som også lages i ovn. grønnsaksuppe av frosen lapsakaus blanding som bare blir kokt med buljong pulver, ha i evt suppeboller. vårull, mozzerella stick og lignende som bare blir kastet i airfryer og servert med sweet chili. ferdig pizza. jeg tar en dag og lager en haug med mini calzoner som jeg har i frysen og kaster i micro når jeg trenger noe raskt. det er det jeg kommer på nå i farten 🤣 Anonymkode: b993b...efd 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Tomatsuppe med makaroni og egg eller blomkålsuppe med ekstra blomkål. Serveres med rundstykker til. Anonymkode: 5163e...a64
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 Jeg kunne kanskje nevne noe jeg lager også. Vårruller, laks, kyllinglår, fiskepinner og lignende går i Airfryer. I går var det fiskekaker i grove burgerbrød med salat. Tok 10 minutt fra start til slutt og jeg måtte ikke gjøre noe. I slowcooker tar jeg grønnsaker og kjøtt og lar det stå på hele dagen. Da blir det gryteretter og supper. Jeg bruker mest ringe grønnsaker for enkelhets skyld. Anonymkode: 8222a...ac9
Djungelvrål Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 Kjøp beta eller grønnsaksuppe pose, så hiver du oppi litt mer gr.saker og pølsebiter. Omelett med litt grønnsaker og ost + grovt brød, stekt laks med salat, ris og saus. Fiskekaker med revne gulrøtter, brun saus og potet. Tomatsuppe, erstatt litt av vannet med fløte og ha kokte egg til. Gi barnet en skrellet gulrot, cherrytomater og en eple/pærebit til frokost og kvelds. Bland laksebiter, gulrot, brokkoli, paprika, løk, krydder og soyasaus. Putt i folie og stek i ovn. Spis fra folien.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 Mye av det som foreslås innebærer jo litt matlaging, kutting av grønnsaker, steking osv. Hiver meg på forslaget om å lage større porsjoner på kveldstid, fryse ned i porsjoner og tine opp. Gratenger, lasagne, gryterett, lapskaus ol. Anonymkode: f13cb...bec 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #15 Skrevet 30. august 2021 Hvis du ikke kan kutte eller steke noe ville jeg gjort som flere foreslår med å lage mat på kveldstid og ta opp fra fryseren på ettermiddagen Anonymkode: 3b5b2...864
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #16 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er kokk, og noen ganger hater jeg å lage mat når jeg kommer hjem, så når jeg skal være veldig enkel lager jeg foreksempel pølse og pomfri som bare blir kastet inn i ovn. evt løvsteik, burger, kylling lår og lignende som også lages i ovn. grønnsaksuppe av frosen lapsakaus blanding som bare blir kokt med buljong pulver, ha i evt suppeboller. vårull, mozzerella stick og lignende som bare blir kastet i airfryer og servert med sweet chili. ferdig pizza. jeg tar en dag og lager en haug med mini calzoner som jeg har i frysen og kaster i micro når jeg trenger noe raskt. det er det jeg kommer på nå i farten 🤣 Anonymkode: b993b...efd Det skal jeg prøve! 😀 Høres ut som mitt nivå av latskap, og minimalt med oppvask! 🤭 men blir det like bra å steke hamburger og sånn i ovn? Eller er det stor forskjell? 🤔 Anonymkode: 80039...b2f
DrueSmoothie Skrevet 30. august 2021 #17 Skrevet 30. august 2021 (endret) Kylling, laks, svinekjøtt, el hva man ønsker, og grønnsaker. Ta på krydder / marinade og stek alt sammen i en ildfast form side om side. Jeg pleier å kjøpe frossen grønnsaksblanding av ulik type. Spises sammen med rømme, creme fraiche eller en saus man liker Står i ovnen ca 20 min, alt ettersom tykkelsen på kjøttet, legg grønnsakene utover så mye som mulig så de rekker å tine og bli varme. Enkelt, sunt, billig, godt og lages på maks 5 min forberedelser, samt lite oppvask etterpå jeg spiser dette flere ganger i uken fordi jeg alltid spiser alene og er for lat til å lage noe skikkelig i en ellers hektisk hverdag, men vil likevel spise sunt Endret 30. august 2021 av DrueSmoothie
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #18 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg må alltid lage middag med en gråtende 1 åring på slep. Ofte ender jeg opp med å ikke lage noen ting, da jeg ikke får tid. Har dere tips til middager som krever minimalt med matlaging? Som bokstavelig talt bare lager seg selv? All steking, kutting av grønnsaker og slikt får jeg ikke til, da barnet er grinete og sliten etter en lang dag i barnehagen. Det kan være halvfabrikata, men vil helst ikke spise fjordland hver dag. Anonymkode: edd4f...e9d Løsningen er å ikke lage middag akkurat da. Og dette gjelder ikke deg - ingen barnefamilier eller andre i fullt arbeid burde lage middag etter jobb. Da bør man varme mat, spise mat, og så komme i gang med kvelden. Lag middag en eller to kvelder i uka. Lag 3-6 familieporsjoner med lasagne, suppe, wok, ris og kylling etc. Så spiser dere en porsjon dagen etter, varmet i ovn eller i mikro. Resten fryser dere ned og tar opp ved behov. Dette gjentar dere året gjennom. Fordelen er at å lage 12 porsjoner av noe bare er marginalt mer tidkrevende enn å lage 2. (hovedtiden til de fleste retter er koking/steking). Så når man tenker effektivitet gir å lage middag en dag til kun en dag ikke mening. Å lage middag en dag til minst 3 dager er rasjonelt. Anonymkode: 2131e...a44 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #19 Skrevet 30. august 2021 Fiskekaker som du varmer i ovnen. Ferdig preppa potetmos som varmes i micro og frosne grønnsaker som varmes kjapt i kjele. Anonymkode: f13cb...bec
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #20 Skrevet 30. august 2021 Omeletter med forskjellig innhold av hva du liker og har. Også fint til å få brukt opp litt slitne rester. ☺ Anonymkode: 4f63e...d2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå