AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Del Skrevet 30. august 2021 Var hos tannlegen idag og tok røntgen, så fant de ut at tanna var død, de la i en midlertidig fylling tror jeg og skal tilbake om en stund.. glemte helt av å si at jeg er gravid, men er dette noe fare for babyen i magen? Er i andre trimester Anonymkode: 082a2...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Del Skrevet 30. august 2021 Man skal ikke ta røntgen når man er gravid. Er selv gravid og var hos tannlegen for noen uker siden, da droppet tannlegen røntgen, men tok ellers grundig sjekk og rens som vanlig. Anonymkode: 85d45...c02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Del Skrevet 30. august 2021 Du burde si ifra ja, du skulle ha hatt blyfrakk over magen så fosteret fikk beskyttelse. Jeg var også hos tannlegen som gravid, endte med rotfylling i uke 36. SÅ man kan fint gå til tannlegen, men man må ta forholdsregler Anonymkode: 5a39a...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Del Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var hos tannlegen idag og tok røntgen, så fant de ut at tanna var død, de la i en midlertidig fylling tror jeg og skal tilbake om en stund.. glemte helt av å si at jeg er gravid, men er dette noe fare for babyen i magen? Er i andre trimester Anonymkode: 082a2...fb4 Jeg har tatt lokalbedøvelse som gravid, men du, ta å ring tannlegen din 😊 Greit å få et sikkert svar av noen som faktisk veit Anonymkode: 157a5...22d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Del Skrevet 30. august 2021 Neida. Jeg var og rotfylte da jeg var gravid med mellomste. Ikke noe problem, de bruker bare en annen type bedøvelse enn de pleier hos min tannlege. Men jeg har brukt sånn blyvest når jeg har tatt røntgen da, så om du skal ta røntgen en gang til bør du si fra. Men ingen skade skjedd altså 😊 Anonymkode: 0146f...221 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Del Skrevet 30. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Man skal ikke ta røntgen når man er gravid. Er selv gravid og var hos tannlegen for noen uker siden, da droppet tannlegen røntgen, men tok ellers grundig sjekk og rens som vanlig. Anonymkode: 85d45...c02 Man skal ikke ta unødvendig røntgen, men kan fint ta røntgen. Anonymkode: 5a39a...7c1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #7 Del Skrevet 30. august 2021 Det går nok helt fimt og gjort er gjort mtp at røntgen uten blyvest over magen allerede er tatt, men husk å si fra neste gang. Anonymkode: 455cb...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Del Skrevet 30. august 2021 Det er sånn man skal opplyse om, så husk å si fra neste gang . Anonymkode: 938dd...32e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 30. august 2021 #9 Del Skrevet 30. august 2021 (endret) Du kan fint ta røntgen som gravid så lenge det er nødvendig. Du kan også få all annen behandling som er nødvendig, inkludert bedøvelse. Men du bør informere om at du er gravid. Det beste for barnet og deg er at du får nødvendig helsehjelp. Det inkluderer å behandle deg for tannverk! Informer om graviditeten, og tannlegen vil vurdere hva som er nødvendig og hva som kan vente (han/hun har kompetanse til det). Endret 30. august 2021 av solmåneogstjerner 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Del Skrevet 30. august 2021 Som nevnt over her skulle du hatt blyfrakk over deg for å beskytte fosteret. Kanskje du skulle snakket med fastlegen om dette. Anonymkode: 7832c...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 30. august 2021 #11 Del Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som nevnt over her skulle du hatt blyfrakk over deg for å beskytte fosteret. Kanskje du skulle snakket med fastlegen om dette. Anonymkode: 7832c...fa1 Trenger ikke å snakke med fastlegen om det, det er en selvfølge for tannlege og -sekretær. Om de vet om graviditeten. Så skal det sies at påvirkningen man får av et par røntgenbilder av munnen er så utrolig liten at det heller ikke er noe farlig for en gravid uten blyfrakk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #12 Del Skrevet 30. august 2021 Går helt fint. Var hos tannlegen som gravid, trengte ikke gjøre noe annerledes enn vanlig fordi de ikke bruker så sterk røntgen lenger eller noe sånt? Tok hverfall bilder som vanlig og baby er helt perfekt. Anonymkode: 45c22...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #13 Del Skrevet 30. august 2021 Du trenger ikke blyfrakk for å ta røntgen av kjevepartiet, altså! Anonymkode: 87534...39a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Del Skrevet 30. august 2021 Var hos tannlegen ca 6 mnd på vei. Jeg fikk blyfrakk over magen. Tannlegen sa at strålingen var så liten at det egentlig ikke var nødvendig, men at jeg fikk det for sikkerhets skyld. Anonymkode: c8865...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #15 Del Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du trenger ikke blyfrakk for å ta røntgen av kjevepartiet, altså! Anonymkode: 87534...39a Joda, husker du ikke de tunge blyvestene man måtte ha på seg før ved røntgen hos tannlegen? Eller er du kanskje født for sent til å huske dem? Anonymkode: a7072...817 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Del Skrevet 31. august 2021 solmåneogstjerner skrev (20 timer siden): Trenger ikke å snakke med fastlegen om det, det er en selvfølge for tannlege og -sekretær. Om de vet om graviditeten. Så skal det sies at påvirkningen man får av et par røntgenbilder av munnen er så utrolig liten at det heller ikke er noe farlig for en gravid uten blyfrakk. Det er jo fastlegen som følger opp pasienten og som er primærkontakt. Dersom noe skulle oppstå i etterkant av ubeskyttet røntgen så er det jo ikke tannlegen eller tannhelsesekretæren som følger opp pasienten ifm. svangerskapet? Anonymkode: 7832c...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 31. august 2021 #17 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo fastlegen som følger opp pasienten og som er primærkontakt. Dersom noe skulle oppstå i etterkant av ubeskyttet røntgen så er det jo ikke tannlegen eller tannhelsesekretæren som følger opp pasienten ifm. svangerskapet? Anonymkode: 7832c...fa1 Det er jo ingenting som kommer til å skje pga et par tann-røntgenbilder... Men for all del, om man er bekymret (av hvilken som helst grunn) så kan man jo snakke med legen. Men hun får bare samme beskjed: dette er ikke noe å bekymre seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 31. august 2021 #18 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Joda, husker du ikke de tunge blyvestene man måtte ha på seg før ved røntgen hos tannlegen? Eller er du kanskje født for sent til å huske dem? Anonymkode: a7072...817 De brukes mindre nå. Grunnen er at strålingen er svakere og mer konsentrert på det området man skal undersøke. Likevel brukes det som en ekstra beskyttelse, f eks på gravide. Men det er sannsynligvis ikke særlig nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå