AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Hei! Jeg har et lite spørsmål angående planlegging av turnus som høygravid. I romjulen vil jeg være 37 uker på vei, og ut fra termin vil jeg etter planen gå ut i permisjon fra nyttårsaften. På min arbeidsplass er det slik at det alltid må være noen på jobb på ukedager, selv i romjulen. Nå kommer vi snart inn i tiden for å planlegge turnus for julen. Som førstegangsgravid synes jeg det er vanskelig å se for seg hvordan det vil være for meg å være på jobb den siste arbeidsuken. Svangerskapet har gått over all forventning til nå. Jobben min er ikke spesielt fysisk krevende, annet enn reisevei. Det er egentlig bare koselig å være på jobb, samtidig som det så klart er energikrevende siden man må opp tidlig og vil bruke opp mye av dagens energi på å være på jobb. Det vanlige er at man jobber enten julaften eller nyttårsaften, i tillegg til en dag eller to i romjulen. Så vet jeg at vi i tillegg skal ha julefeiringen hos oss i år, så vi vil ha besøk hjemme. Ville dere tenkt at det var naturlig at sjefen planlegger meg inn i arbeidskabalen? Usikker på hvordan jeg skal stille meg til dette. Så klart kan man jo ende opp med å bli sykemeldt den siste tiden, men det er jo ikke noe særlig å «planlegge for det» heller. Usikker på hva jeg kan forvente. Anonymkode: a0043...a4d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Jeg ville tenkt at det er selvsagt at sjefen planlegger kabalen med deg inkludert frem til du skal ut i permisjon. Mange blir jo ikke sykmeldt i det hele tatt. Hen kan jo ikke ta spesielle hensyn til deg fordi det er energikrevende for deg eller fordi dere skal så for julefeiringen! Du er jo vanlig arbeidstaker (med mindre du må ha spesiell tilrettelegging, men virker ikke som det er tilfelle her). Som du sier kan du ikke planlegge med sykemelding, det må man jo ta som det kommer. Anonymkode: 10d88...2ce 11
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 Så lenge du er arbeidsfør så må nesten sjefen regne deg med i arbeidsplanen. Hvis du ikke vil eller kan jobbe må du ta av feriedager. Eller er det greit å bare si at du ikke vil jobbe? Anonymkode: a4ec1...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 Takk for innspill, dere har sikkert rett. Det er bare vanskelig å se for seg hvordan det blir når en aldri har vært i denne situasjonen tidligere. Det bruker å være slik at en tar noen dager fri (bruker feriedager) og gjerne jobber noen dager i romjulen. Julen i år er jo virkelig dårlig også med tanke på røde dager, så blir nok rift om fridagene tenker jeg. Anonymkode: a0043...a4d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 Regner med at du vil ha lønn? Da må sjefen planlegge deg med i kabalen som vanlig. Kan ikke forvente fri med lønn pga at du er gravid, det er jul og du skal ha selskap. Er du arbeidsfør blir du satt opp på jobb. Anonymkode: b76ad...3f3 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 Hos oss (stor arbeidsplass i helsevesenet) blir vi gravide alltid spurt om vi vil gi fra oss slike vakter. Arbeidsgiver gjør det for å slippe å finne folk som erstatning på kort varsel dersom en blir sykemeldt eller føder veldig tidlig. Arbeidsgiver kan så klart ikke tvinge noen til å ikke jobbe hvis de egentlig skal (helligdagstillegg vil jo mange ha). Men skjønner godt at de helst vil ha mer "pålitelige" folk satt opp. Jeg takket gjerne ja til å ikke jobbe nyttår i år 😛 har sikkert samme termin som deg ts! Anonymkode: 19e7f...7e1 2
Eira2020 Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 (endret) Jeg har også termin rundt samme tid som deg, så har lurt litt på det samme. På min arbeidsplass har det i hvert fall tidligere i vært slik at vi har gjort litt tilpasninger for de som har vært gravide. Hadde en kollega som fikk ta sammenhengende påskeferie (ved bruk av fridager så klart) feks frem til permisjonen hennes begynte få dager etterpå. Dette løser seg sikkert Endret 30. august 2021 av Eira2020
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 Jeg tenker at du må jo regnes inn i kabalen! Også er det arbeidsgiver som må skaffe vikar eller gjøre om hvis du blir sykemeldt. Det kan man ikke planlegge Jeg kunne helt fint jobbe fullt frem til fødselen med førstemann, var ikke dårlig eller sliten i det hele tatt. Trodde det skulle bli likt med andre, men da ble jeg så dårlig tidlig og måtte sykemeldes ut svangerskapet i uke 24 🤦 Anonymkode: a10ff...71a 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 Ville tatt en prat med sjefen. Vet ikke hvordan dine kollegaer er, men hos ossvet jeg at noen raskt kunne blitt snurt om du ble sykemeldt like før julen, spesielt om du får vakter på de dagene alle vil ha fri. Det er jo ikke din feil om du blir sykemeldt, meb kjedelig om noen tror du maser deg til sykemelding like før. Samtidig er det bedre sjefen har noen i backup enn at du ringer inn med sykemelding et par dager før, også ender det opp med beordring. Hvis en vakt er mindre krevende, så kan du jo spørre om å få jobbe da. Feks dagvakt. Anonymkode: 25974...fac
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Ville tatt en prat med sjefen. Vet ikke hvordan dine kollegaer er, men hos ossvet jeg at noen raskt kunne blitt snurt om du ble sykemeldt like før julen, spesielt om du får vakter på de dagene alle vil ha fri. Det er jo ikke din feil om du blir sykemeldt, meb kjedelig om noen tror du maser deg til sykemelding like før. Samtidig er det bedre sjefen har noen i backup enn at du ringer inn med sykemelding et par dager før, også ender det opp med beordring. Hvis en vakt er mindre krevende, så kan du jo spørre om å få jobbe da. Feks dagvakt. Anonymkode: 25974...fac For en kjip arbeidsplass du jobber på, der folk blir sure eller mistenksomme om noen blir sykemeldt 😕 Høres ikke ut som noe godt arbeidsmiljø. Ingen vil jo bli syke. Men alle kan bli syke, spesielt i typisk luftveissykdom-sesong, gravide eller ei. Det er uansett arbeidsgiver som må sørge for at vaktlister går opp. Anonymkode: a10ff...71a 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Men er det verre for deg å jobb i jula enn andre dager? Er det det at du ikke ønsker å jobbe i jula? Anonymkode: a9056...870 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hei! Jeg har et lite spørsmål angående planlegging av turnus som høygravid. I romjulen vil jeg være 37 uker på vei, og ut fra termin vil jeg etter planen gå ut i permisjon fra nyttårsaften. På min arbeidsplass er det slik at det alltid må være noen på jobb på ukedager, selv i romjulen. Nå kommer vi snart inn i tiden for å planlegge turnus for julen. Som førstegangsgravid synes jeg det er vanskelig å se for seg hvordan det vil være for meg å være på jobb den siste arbeidsuken. Svangerskapet har gått over all forventning til nå. Jobben min er ikke spesielt fysisk krevende, annet enn reisevei. Det er egentlig bare koselig å være på jobb, samtidig som det så klart er energikrevende siden man må opp tidlig og vil bruke opp mye av dagens energi på å være på jobb. Det vanlige er at man jobber enten julaften eller nyttårsaften, i tillegg til en dag eller to i romjulen. Så vet jeg at vi i tillegg skal ha julefeiringen hos oss i år, så vi vil ha besøk hjemme. Ville dere tenkt at det var naturlig at sjefen planlegger meg inn i arbeidskabalen? Usikker på hvordan jeg skal stille meg til dette. Så klart kan man jo ende opp med å bli sykemeldt den siste tiden, men det er jo ikke noe særlig å «planlegge for det» heller. Usikker på hva jeg kan forvente. Anonymkode: a0043...a4d Kanskje du bør revurdere å ha besøk selv, og heller jobbe slik du skal i jula. Du kan ikke får fri, bare fordi du er gravid og har lyst å feire jul hjemme. ALLE har lyst til å ha fri julaften/julen...... Ikke bare de som er gravide. Det kommer en tid da du har barn, og da vil du virkelig se hvor viktig det er å ha fri i jula. Så lenge du kan jobbe, er det ikke tyngre å jobbe i jula enn ellers... Anonymkode: a9056...870 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 Jeg tror ikke han kommer til å regne deg med i jule-kabalen. Det er alt for høy sannsynlighet for at du blir sykemeldt på et eller annet tidspunkt, og de sitter i en knipe hvis det skulle skje helt mot slutten av svangerskapet ift å finne noen til å erstatte vakten frivillig på selveste julaften. En god sjef vil forhøre seg med deg først om hva du tenker, og hvis du ønsker vakten din så vil de nok forhåpentligvis planlegge å ha noen i bakhånd, men jeg tror du fint slipper unna den vakten om du ønsker. Anonymkode: 720e1...aec 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 Du må nesten diskutere dette med din leder. I utgangspunktet skal du regnes med. Når du planlegger å ha julebesøk kan du planlegge med å dra på jobb også… Anonymkode: fbf73...e5f 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #15 Skrevet 30. august 2021 Som arbeidsgiver hadde jeg ikke tatt hensyn til at du skal være vertinne. Jeg vil anbefale deg å tenke litt strategisk mtp neste jul, dersom du ikke er i permisjon da. For mange er det sårt å være borte fra barna i julen. Så dersom du kan påvirke neste års ved å arbeide nå ville jeg forsøkt dette. Hvis du er i form til det, naturligvis! Anonymkode: b5972...04e 3
Amatariel Skrevet 30. august 2021 #16 Skrevet 30. august 2021 Jeg er like langt som deg, og har også tenkt litt på juleuken. Men jeg kommer ikke til å si eller gjøre noe spesielt i forhold til sjefen. Regner med de lager turnus for denne uken som vanlig, så får jeg se når det nærmer seg hvilke dager jeg har fått. Men vet at i min jobb så har jeg mulighet for hjemmekontor, så hvis jeg føler for det da så kan jeg kanskje få bruke det på de dagene jeg får.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå