Gå til innhold

Ungen holder oss oppe om natten = Gretten morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

6 åringen våkner og styrer på natta å vil ligge inne på foreldre soverommet. Dette får hun lov til på helg, men vi prøver å være konsekvent i ukedager med mindre det er noe spesielt som sykdom eller mareritt osv. Om hun ikke får lov er det gråting og raserianfall og jeg og barnefar blir så slitne. Å det går utover jobben. I dag har jeg vært kjempe sur og gretten på morgenen på henne og sagt at mamma er sur fordi hun ikke får sove fordi du lager så mye styr på natta...Kjenner at jeg har en irritasjon ovenfor henne for dette og lar humøret mitt gå utover henne. Sa unnskyld før levering fordi mamma var så sur i dag. Men hva gjør man i sånne situasjoner? 5-6 års alderen har vært den vanskeligste for oss med myyye sutring, skriking og raserianfall....Si at det blir bedre!  

Anonymkode: 76b9c...1fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg en madrass på soverommet deres som ungen kan legge seg på om hun absolutt skal inn til dere, det er kompromisset. Enten ligge der, eller i egen seng. 

Anonymkode: a2423...8fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legg en madrass på soverommet deres som ungen kan legge seg på om hun absolutt skal inn til dere, det er kompromisset. Enten ligge der, eller i egen seng. 

Det var lurt. Takk!

Skrevet

Noen barn håndterer dårligere at det er ulike regler til ulike steder og tider. Mine barn har ihverfall taklet dette forskjellig. Den ene syntes det var helt greit med ulike regler hos bestemor og hjemme, den andre gjorde det ikke. Så da ville jeg kanskje unngått å tillate ting natt til søndag som ikke er greit natt til mandag. Selv om man går glipp av noe kos på den måten. 

Prøv å gi tid og ro og raushet, men innenfor litt strammere rammer, ihvertfall for en periode. Det er mye som skal læres og fordøyes nå ved skolestart, og da er det veldig vanlig at frustrasjon tas ut over foreldrene hjemme.

Anonymkode: b77b5...9b5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var lurt. Takk!

I tillegg anbefaler jeg å ha de samme reglene hele uka. Ikke slipp opp i helgen. 

• Liker 1
Skrevet

Min var også sånn da han var på den alderen. Spesielt rett etter skolestart i 1 klasse. Tror nok det var fordi alt var nytt og at han følte seg utrygg. Støtter forslaget om madrass på gulvet. Vær rolig og forståelsesfull, man kan jo bare tenke seg selv følelsen av å våkne opp, kanskje føle uro og ikke få sove. Da hjelper det lite at andre blir sur og irritert. Vi brukte også å ta en prat ved leggetid for å få sortert tankene litt. Vi snakket om hvordan dagen hadde vært på skolen, om det var noe han gruet seg til, om han hadde noen å leke med osv. Bare vær støttende, trygg og rolig ( lettere sagt enn gjort når man nesten besvimer av for lite søvn kl 3 på natta😅) men det går over etter hvert!

Anonymkode: 2f98d...22f

Skrevet

Vår 6 åring har sovet inne i foreldresengen nesten hver natt siden skolestart. Regner med det er mye nytt og skummelt og mye som skjer i det lille hodet. Tenker at det er viktigere å gi den tryggheten som trengs, enn å ri prinsipper. Blir det trangt i senga, legger far seg inn på barnerommet. Ellers er forslaget om madrass på gulvet godt. 

Anonymkode: bce74...5fe

• Liker 3
Skrevet

Hva er grunnen til at hun ikke får sove i foreldresengen? Hvorfor er det et bedre tips å la barnet ligge på en madrass på gulvet? Er det pga plass kan vel far ligge på madrassen? 

Kan hende at barnet trenger litt ekstra trygghet for en periode. Har hun akkurat startet på skolen? Kan det være at hun føler hun trenger å være småbarn litt til uavhengig av om det er skole? 

Tror det bare vil gjøre vondt verre ved å nekte henne. 

Det er jo tydelig at oppførselen hennes er en konsekvens av at hun er trøtt og sliten selv, og at hun ikke får det behovet hun har dekket, nettopp ekstra kos på natten. 6 åringer er ikke så store enda de heller og ikke alltid rasjonelle nok til å sette ord på følelsene sine til enhver tid. 

Anonymkode: 696d3...514

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

6 åringen våkner og styrer på natta å vil ligge inne på foreldre soverommet. Dette får hun lov til på helg, men vi prøver å være konsekvent i ukedager med mindre det er noe spesielt som sykdom eller mareritt osv. Om hun ikke får lov er det gråting og raserianfall og jeg og barnefar blir så slitne. Å det går utover jobben. I dag har jeg vært kjempe sur og gretten på morgenen på henne og sagt at mamma er sur fordi hun ikke får sove fordi du lager så mye styr på natta...Kjenner at jeg har en irritasjon ovenfor henne for dette og lar humøret mitt gå utover henne. Sa unnskyld før levering fordi mamma var så sur i dag. Men hva gjør man i sånne situasjoner? 5-6 års alderen har vært den vanskeligste for oss med myyye sutring, skriking og raserianfall....Si at det blir bedre!  

Søvn er viktig.. Jeg har alltid latt ungene komme inn i senga mi på natta eller sovner på en madrass på rommet mitt. Er ikke noe stress at de sover der, det går over av seg selv og alle sover mye bedre😁

Anonymkode: c1cff...323

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vår 6 åring har sovet inne i foreldresengen nesten hver natt siden skolestart. Regner med det er mye nytt og skummelt og mye som skjer i det lille hodet. Tenker at det er viktigere å gi den tryggheten som trengs, enn å ri prinsipper. Blir det trangt i senga, legger far seg inn på barnerommet. Ellers er forslaget om madrass på gulvet godt. 

Hvorfor kan ikke mor legger seg på barnerommet istedet da?? Far er like god omsorgsperson!

Anonymkode: d99f7...2a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dere duller så mye med så store barn som seksåringer 🙄 Gi klar og tydelig melding, bli sint om du må - forhandling er en uting som veldig mange foreldre driver med i dag. 

En treåring - ok, men en seksåring? Herregud .. 

Anonymkode: 5678f...0b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva er grunnen til at hun ikke får sove i foreldresengen? Hvorfor er det et bedre tips å la barnet ligge på en madrass på gulvet? Er det pga plass kan vel far ligge på madrassen? 

Kan hende at barnet trenger litt ekstra trygghet for en periode. Har hun akkurat startet på skolen? Kan det være at hun føler hun trenger å være småbarn litt til uavhengig av om det er skole? 

Tror det bare vil gjøre vondt verre ved å nekte henne. 

Det er jo tydelig at oppførselen hennes er en konsekvens av at hun er trøtt og sliten selv, og at hun ikke får det behovet hun har dekket, nettopp ekstra kos på natten. 6 åringer er ikke så store enda de heller og ikke alltid rasjonelle nok til å sette ord på følelsene sine til enhver tid. 

Anonymkode: 696d3...514

Morsomt at det alltid er far som skal vike 😂

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hvorfor dere duller så mye med så store barn som seksåringer 🙄 Gi klar og tydelig melding, bli sint om du må - forhandling er en uting som veldig mange foreldre driver med i dag. 

Seksåringer er ganske små de også. Gi dem tryggheten de trenger. Noen ganger trenger 11-åringen min trygghet på natta, og det får han.

Anonymkode: c1cff...323

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En seksåring trenger like mye trygghet og nærhet som en treåring, hvis det er behov for dette så gir man det. Det sier seg selv. Får man barn, da skal man faen meg stille opp også. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette gjør vi også. Alltid plass til barna i senga når de trenger det. Er akkurat som om den bevissheten gjør at de 90% av tiden sover for seg selv. Fordi de vet plassen sin hos oss alltid er der. Vi har kjøpt 3x90 cm rammemadrasser, som vi da 90% av tiden har alene 😛 Men gull når det en og annen natt havner to barn i senga sammen med oss ❤️ Plass er avgjørende da, kan ikke ha det for trangt. 

Anonymkode: e0370...d3e

Skrevet

Som sagt, en seksåring er ingen treåring. Det som gir trygge barn, er rammer og grensesetting. Ikke minst tydelighet. Det er i grunnen enkel matematikk, som mange foreldre ikke mestrer i dag. Istedetfor, er det å synes synd på, stakkarsliggjøre og gjøre barna mer utrygge og avhengige av foreldrene som blir gjort. Ris til egen ræv, uansett hvor mange podcaster av H. Montgomery dere har hørt. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En 6åring har akkurat startet på skolen for 2 uker siden! Det er en stressende tid for en liten sjel. Nye barn, ny struktur, nytt bygg, hundrevis av nye krav. 

Hvis ikke dette er en ekstraordinær tid hvor de kan trenge ekstraordinær omsorg så vet jeg ikke hva som kan kvalifisere til det!

Anonymkode: 3c9a7...88d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Som sagt, en seksåring er ingen treåring. Det som gir trygge barn, er rammer og grensesetting. Ikke minst tydelighet. Det er i grunnen enkel matematikk, som mange foreldre ikke mestrer i dag. Istedetfor, er det å synes synd på, stakkarsliggjøre og gjøre barna mer utrygge og avhengige av foreldrene som blir gjort. Ris til egen ræv, uansett hvor mange podcaster av H. Montgomery dere har hørt. 

Enkel matematikk? 

Når du prøver å sammenligne psykologi med matematikk kan vi vel trygt slå oss til ro med at du har en smule lavere kompetanse på dette området enn Montgomery. 🤭

Skrevet
Albbas skrev (55 minutter siden):

Enkel matematikk? 

Når du prøver å sammenligne psykologi med matematikk kan vi vel trygt slå oss til ro med at du har en smule lavere kompetanse på dette området enn Montgomery. 🤭

Det er en saying, ikke sant? Skikkelig smart ass, du. Mange fine motargumenter.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en saying, ikke sant? Skikkelig smart ass, du. Mange fine motargumenter.

Du kan jo komme med argumentene din først? Du kom bare med en veldig overfladisk påstand. Rammer og grensesetting gir trygge barn. Javel, det kan vi være enige om, men ser vi noe her som utelukker det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...