Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er førstegangsgravid og har de siste to ukene slitt veldig med morgenkvalme. Jeg går på en skole hvor det er mye praktisk arbeid og kjenner på en veldig dårlig samvittighet for at jeg går glipp av ting de dagene jeg ikke klarer å gå på skolen (som er ganske ofte). Har snakket med læreren og forklart situasjonen og hun forklarte at det gikk fint om jeg kom sent eller ikke kunne komme noen dager siden helsen kommer først.  Men jeg får så dårlig samvittighet og magen vrenger seg hver gang jeg sender melding til læreren for å gi beskjed om at jeg ikke kan komme på skolen. Jeg syns ikke det er like ille å gå glipp av de teoretiske fagene, men det er værre med de praktiske. 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt denne kvalmen slik at jeg kan komme meg på skolen? Eller eventuelt har dere noen tips som kan gjøre at jeg ikke får så dårlig samvittighet for å gå glipp av ting? Er kvalmen like ille gjennom hele første trimester eller er det noen få uker som er værre enn de andre ? 

Anonymkode: 3e64a...8ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gå til fastlegen å be om resept på kvalmestillende. De fungerer godt. Evt. kan du først forsøke Prostafen som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. 

Anonymkode: c408d...24a

• Liker 3
Skrevet

Den pleier å være relativt konstant i første trimester ja. Hos de fleste gir kvalmen seg rundt uke 12-13. Gjør den ikke det ville jeg kontaktet lege. 

Anonymkode: c408d...24a

Skrevet

Tenkt på det litt før?

Anonymkode: 64f91...77e

Skrevet

Ta kontakt med lege, da kan de forsøke å gi deg noe for å lindre kvalmen. Om du spiser og drikker lite, så kan det hende du vil trenge væsketilførsel, er man dehydrert så vil kvalmen bare øke på.

Lurt å ha noe mat klart så du kan spise på sengen før du står opp, lytt til kroppen og hvil deg når du kjenner du trenger det.

Noen blir kvitt kvalmen, noen er kvalm hele svangerskapet, vanskelig å forutse hvordan det blir for deg. 

Anonymkode: 4afe8...3d6

Skrevet

Hvilken uke er du i, ts? Afipran hjalp meg over det verste. Pass også på å drikke nok og spise lite men ofte - kvalmen blir ofte verre om man er sulten eller tørst. Noisy med eplesmak er friskt og godt. Små slurker. Knekkebrød og ritzkjeks er snilt mot en uvel mage. Epler, druer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenkt på det litt før?

Det var ikke en planlagt graviditet☺️

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (9 minutter siden):

Hvilken uke er du i, ts? Afipran hjalp meg over det verste. Pass også på å drikke nok og spise lite men ofte - kvalmen blir ofte verre om man er sulten eller tørst. Noisy med eplesmak er friskt og godt. Små slurker. Knekkebrød og ritzkjeks er snilt mot en uvel mage. Epler, druer. 

Jeg er kun i uke 8, så er veldig redd for at kvalmen skal ta seg opp enda mere🤢 tusen takk for gode tips! Jeg har slitt veldig med å få i meg mat så det er nok litt av grunnen til at jeg har vært så dårlig ja!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er kun i uke 8, så er veldig redd for at kvalmen skal ta seg opp enda mere🤢 tusen takk for gode tips! Jeg har slitt veldig med å få i meg mat så det er nok litt av grunnen til at jeg har vært så dårlig ja!

Stakkars deg, det er fælt. :klem: Men om du klarer å få i deg bare litt, så vil du føle deg bedre. Ikke tenk sunt, bare tenk at du skal få i deg litt energi. Ta et par salte kjeks eller en neve potetskruer omså. Kvalmen er som regel verst rundt uke 8-9 men avtar vanligvis gradvis fra uke 10.

Endret av Lorieen
Skrevet

Kvalmen min var ille fra uke 7-9, så ga det seg 😊. Hadde sett på litt kjerringråd for å se om det fungerer - for min del hjalp det med litt eddik tilblandet vann. Spis små måltider, unngå fett mat, løk o.l

Jeg er i uke 11😋

Anonymkode: 8ae66...7f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kvalmen min var ille fra uke 7-9, så ga det seg 😊. Hadde sett på litt kjerringråd for å se om det fungerer - for min del hjalp det med litt eddik tilblandet vann. Spis små måltider, unngå fett mat, løk o.l

Jeg er i uke 11😋

Anonymkode: 8ae66...7f0

Åh dette gidde meg et lite glimt av håp! Krysser fingrene for at jeg er like heldig😜 Tusen takk for tips! Det skal jeg absolutt prøve ut 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg er førstegangsgravid og har de siste to ukene slitt veldig med morgenkvalme. Jeg går på en skole hvor det er mye praktisk arbeid og kjenner på en veldig dårlig samvittighet for at jeg går glipp av ting de dagene jeg ikke klarer å gå på skolen (som er ganske ofte). Har snakket med læreren og forklart situasjonen og hun forklarte at det gikk fint om jeg kom sent eller ikke kunne komme noen dager siden helsen kommer først.  Men jeg får så dårlig samvittighet og magen vrenger seg hver gang jeg sender melding til læreren for å gi beskjed om at jeg ikke kan komme på skolen. Jeg syns ikke det er like ille å gå glipp av de teoretiske fagene, men det er værre med de praktiske. 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt denne kvalmen slik at jeg kan komme meg på skolen? Eller eventuelt har dere noen tips som kan gjøre at jeg ikke får så dårlig samvittighet for å gå glipp av ting? Er kvalmen like ille gjennom hele første trimester eller er det noen få uker som er værre enn de andre ? 

Et godt kjerringråd som fungerer veldig godt er dette:

Kok opp vann med litt (små biter) ingefær, ha det i koppen med en liten skje honning. 

Dette har blitt brukt som kvalmestillende for gravide verden rundt i mange år, det fungerte kjempe fint for meg :) 

Har du ikke fraværsgrense eller noe slikt du burde være redd for på skolen? Du går sikkert høgskole så det er vel ikke noe stress..

Skrevet

Spis hver 2 time, det er ca da kvalmen starter opp hos de fleste og da kommer ikke maten opp igjen heller :) 

Anonymkode: a2756...dc5

Skrevet

Tenkt på det litt før?

Følte du deg bedre nå som du kunne moralisere litt? :) 

Anonymkode: 87a95...0a3

• Liker 3
Skrevet
Rosatoast skrev (8 minutter siden):

Kok opp vann med litt (små biter) ingefær, ha det i koppen med en liten skje honning. 

Dette har blitt brukt som kvalmestillende for gravide verden rundt i mange år, det fungerte kjempe fint for meg :) 

Har du ikke fraværsgrense eller noe slikt du burde være redd for på skolen? Du går sikkert høgskole så det er vel ikke noe stress..

Takk for tips! Har egentlig en fraværsgrense, men læreren min er veldig hjelpsom og skriver ikke opp fravær når jeg er borte så lenge jeg gir beskjed om årsaken til at jeg ikke kan komme ☺️ Er utrolig heldig med det, hadde jeg ikke hatt en så snill lærer så hadde jeg nok ikke bestått i alle fagene.

Skrevet
Rosatoast skrev (1 time siden):

Godt du skrev det er kjerringråd, for helsenorge anbefaler gravide å ikke spise ingefær. Så dette rådet hadde jeg droppet 😊

Anonymkode: 0102e...43c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt du skrev det er kjerringråd, for helsenorge anbefaler gravide å ikke spise ingefær. Så dette rådet hadde jeg droppet 😊

Anonymkode: 0102e...43c

Grunnen til det er? Både min mor, stemor og alle jeg kjenner har gjort dette haha .
Det er annerledes å drikke varmt vann med ingefær, og det å spise ingefær 😂

Endret av Rosatoast
Skrevet

Jeg hadde god effekt av sånne "reisesykearmbånd" som du får på apoteket. 

Men jeg vet de ikke fungerer for alle. 

Anonymkode: 474a4...5d5

Skrevet

God bedring, TS! Det gikk seg som regel etterhvert :)

Anonymkode: 6fbeb...c64

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

God bedring, TS! Det gikk seg som regel etterhvert :)

Anonymkode: 6fbeb...c64

Endret av Sofiex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...