Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år utsatte jeg ferien min med en måneds tids fordi jeg ble spurt om å jobbe i juli for å levere noe til en kunde. Dette sa sjefen min at jeg skulle bli kompensert for og at jeg ville bli fornøyd med kompensasjonen. Jeg hadde ikke bestilt noen reiser, så jeg hadde ingen økonomiske utgifter knyttet til at jeg flyttet ferien. Nå fikk jeg en mail av HR om at siden jeg ikke hadde noen dokumenterte økonomiske utgifter for flyttingen så hadde de ikke noe å basere kompensasjonen på. De ba meg derfor meg å gi de en sum som jeg ønsker å få for at jeg flyttet ferien min.

Mitt spørsmål er, hvor mye kan jeg egentlig be om? Det kostet som sagt ikke meg noe annet enn at jeg flyttet på noen sosiale planer. Men snakker vi om et par tusen ekstra, 10-15 tusen, dobbel månedslønn? Tar gjerne imot noen tips om hva som virker fair å be om.

Jobber forøvrig i et IT firma med god økonomi.

Anonymkode: d47a8...1ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ingenting. Du sa frivillig ja og du tapte ikke noen penger på det. 

Anonymkode: 7b742...142

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Absolutt ingenting. Du sa frivillig ja og du tapte ikke noen penger på det. 

Anonymkode: 7b742...142

😆🙄. De sier selv at de skal kompensere på grunn av flyttet ferie.  

spør HR hva de har gitt tidligere ts, eller si 50% ekstra av vanlig lønnen for denne måneden du jobbet. 

Anonymkode: abc10...5de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I år utsatte jeg ferien min med en måneds tids fordi jeg ble spurt om å jobbe i juli for å levere noe til en kunde. Dette sa sjefen min at jeg skulle bli kompensert for og at jeg ville bli fornøyd med kompensasjonen. Jeg hadde ikke bestilt noen reiser, så jeg hadde ingen økonomiske utgifter knyttet til at jeg flyttet ferien. Nå fikk jeg en mail av HR om at siden jeg ikke hadde noen dokumenterte økonomiske utgifter for flyttingen så hadde de ikke noe å basere kompensasjonen på. De ba meg derfor meg å gi de en sum som jeg ønsker å få for at jeg flyttet ferien min.

Mitt spørsmål er, hvor mye kan jeg egentlig be om? Det kostet som sagt ikke meg noe annet enn at jeg flyttet på noen sosiale planer. Men snakker vi om et par tusen ekstra, 10-15 tusen, dobbel månedslønn? Tar gjerne imot noen tips om hva som virker fair å be om.

Jobber forøvrig i et IT firma med god økonomi.

Dobbel lønn 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Husk å alltid forhøre deg om hva en " bra" kompensasjon er. Stort sett er det ikke bra i det hele tatt 

Anonymkode: 203f7...70f

Gjest Blondie65
Skrevet

Du skal selvsagt ha ferien din tilbake - dvs at du kan ta ut ferien du ikke fikk tatt ut i juli til gode. Du er allerede trukket i lønn for denne ferien sånn at dette ikke under noen omstendighet er et forhandlingskort.

I tillegg tenker jeg at 50 % tillegg pr time er en god kompensasjon. Du kan jo regne ut hva det vil bli time for time.

Jeg hadde selv aldri sagt ja til å jobbe før jeg fikk vite i kroner og øre hva kompensasjonen gikk ut på. Før du begynner arbeidet er du i forhandlingsposisjon, nå er du bare ekstra arbeid for HR som har fått dette i fanget (noe som er merkelig i seg selv - de burde jo ha fått denne informasjonen fra den som tilbakekalte deg fra ferie).

Skrevet

Husker faren min fikk ca 30.000.- ekstra på 90-tallet for å legge ferien utenom skolens sommerferie. Dette var kritisk for bedriften som var avhengig av folk som kunne jobbe om sommeren for å oppretteholde driften. 

Kompensasjon bør vel øke etter hvor avhengig firmaet ditt er av din innsats. Om du hadde tatt ferie i juli og det medfører dagbøter for firmaet bør kompensasjonen være høyere enn om det kun var greit å få unna en jobb for å please kunden, men som likegodt kunne ventet en månedstid. 

Anonymkode: de0e6...39f

Skrevet

Jeg ville bedt om en halv månedslønn og begrunnet det med 50 % "overtidsbetalt", så det ikke virker som du tok et tall ut av luften. Hvis du ikke hadde flyttet ferien ville antakeligvis noen andre måttet jobbe overtid. 

Anonymkode: 1538b...c72

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 said:

Du skal selvsagt ha ferien din tilbake - dvs at du kan ta ut ferien du ikke fikk tatt ut i juli til gode. Du er allerede trukket i lønn for denne ferien sånn at dette ikke under noen omstendighet er et forhandlingskort.

I tillegg tenker jeg at 50 % tillegg pr time er en god kompensasjon. Du kan jo regne ut hva det vil bli time for time.

Jeg hadde selv aldri sagt ja til å jobbe før jeg fikk vite i kroner og øre hva kompensasjonen gikk ut på. Før du begynner arbeidet er du i forhandlingsposisjon, nå er du bare ekstra arbeid for HR som har fått dette i fanget (noe som er merkelig i seg selv - de burde jo ha fått denne informasjonen fra den som tilbakekalte deg fra ferie).

Jeg var muligens litt dum som sa ja før jeg visste det ja. Men jeg tok ferien min nå i august istedenfor juli.

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det jeg ville gjort er å ta en samtale med HR og forhør deg om hva de ser for seg. Det er lurt å gjøre dette muntlig, da mange blir langt mer tilbakeholden i en mail.

Deretter ville jeg endret litt tankegang her. Du har ikke «bare» endret planene dine. Du har endret planene dine. Vektlegg faktisk ulempen du har, og ikke trivialiser den for deres del.

Litt ut fra det de sier ville jeg sagt en «god kompensasjon», som du er lovet, er et sted mellom 50-100% av lønnen i nevnte periode.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...