Gå til innhold

Konfirmasjon til helgen, gjestene er syke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke veldig stor familie, så nesten 1/3 av gjestene er blitt syke nå i helgen. Eller slik jeg forsto det barnehagebarnet fikk det onsdag, ene foreldren lørdag og skolebarnet i går søndag. Den andre foreldren kjente halsvondt i går og skal coronatestes i dag. 

Er det da trygt å la de komme til feiring hos oss neste helg? Vi har planlagt å møte alle gjestene på fredag også, da mange kommer langveisfra. Men ønsker ikke at de skal ta med seg noe smitte av sykdom. Den som ble syk onsdag hadde fortsatt feber i går kveld da jeg snakket med dem og hadde fått antibiotika. Tenker at det høres ut som langvarig greie og at kanskje resten av familien kommer til å bruke en god stund på dette.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: f95fe...b57

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bedt de bli hjemme.

Ikke verdt å ta risikoen for smitte (uavhengig av sykdom) i disse tider.

Endret av mereo
  • Liker 6
Skrevet

Tja, det kommer an på koronatestene. Hvis alle er negative og de er feberfrie, kan de komme.

Anonymkode: f1b60...2fe

• Liker 14
Skrevet

De bør ha negativ test før de evt kommer. Det rekker de. Om de fortsatt føler seg syke på fredag/lørdag, bør de bli hjemme.

Anonymkode: 5a8dd...d9d

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere lar dem komme, så må dere i hvert fall informere de andre gjestene slik at de kan velge om de vil utsette seg for smitte eller ikke.

Anonymkode: 8bec6...346

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De bør ha negativ test før de evt kommer. Det rekker de. Om de fortsatt føler seg syke på fredag/lørdag, bør de bli hjemme.

De må kjøre langt, og starter torsdag. Så slik sett bør de ha et svar onsdag kveld?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dere lar dem komme, så må dere i hvert fall informere de andre gjestene slik at de kan velge om de vil utsette seg for smitte eller ikke.

Mulig jeg er streng, men da mener jeg de som er syke skal holde seg hjemme. Ikke alle andre pga av de.

Eller hva tenker dere?

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig jeg er streng, men da mener jeg de som er syke skal holde seg hjemme. Ikke alle andre pga av de.

Eller hva tenker dere?

ts

Det er ikke alle som tenker sånn, dessverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller hva tenker dere?

ts

Absolutt det mest logiske

Anonymkode: 08a99...575

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De må kjøre langt, og starter torsdag. Så slik sett bør de ha et svar onsdag kveld?

ts

Ja, de bør ha et negativt svar før de kjører. Ellers risikerer de å måtte snu halvveis. Men de kan jo teste seg idag eller imorgen, ingen grunn til å vente. Da burde de ha svar innen onsdag.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller hva tenker dere?

ts

Ja, selvfølgelig. Alle må ta ansvar for å ikke spre sykdom ved å holde seg unna andre når de er smittsomme.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, de bør ha et negativt svar før de kjører. Ellers risikerer de å måtte snu halvveis. Men de kan jo teste seg idag eller imorgen, ingen grunn til å vente. Da burde de ha svar innen onsdag.

Om covid testen er negativ så er det bra. Men ønsker uansett ikke at de skal komme med hoste og forkjølelse, for det er jo også smittsomt. Men føler ikke det er opp til meg å avgjøre.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om covid testen er negativ så er det bra. Men ønsker uansett ikke at de skal komme med hoste og forkjølelse, for det er jo også smittsomt. Men føler ikke det er opp til meg å avgjøre.

ts

Er vel bare å si at dersom noen har sykdomssymptomer så er det ønsket at de holder seg hjemme. 

• Liker 6
Skrevet
mereo skrev (2 minutter siden):

Er vel bare å si at dersom noen har sykdomssymptomer så er det ønsket at de holder seg hjemme. 

Er jeg for streng om jeg sier dette? 
Ville dere gjort det samme?

ts

Skrevet

Er jeg for streng om jeg sier dette? 
Ville dere gjort det samme?

ts

Synes det er helt innafor i disse tider. 
Er man syk skal man holde seg hjemme i disse dager, det er vel det som gjelder. 

Selvom det «bare» er en vanlig forkjølelse så kan det gjøre hverdagen til andre litt vanskelig. Ikke vet man heller om det «bare» er en forkjølelse, før man har fått en negativ test.

• Liker 6
Skrevet
mereo skrev (5 minutter siden):

Synes det er helt innafor i disse tider. 
Er man syk skal man holde seg hjemme i disse dager, det er vel det som gjelder. 

Selvom det «bare» er en vanlig forkjølelse så kan det gjøre hverdagen til andre litt vanskelig. Ikke vet man heller om det «bare» er en forkjølelse, før man har fått en negativ test.

Godt fler er enige. Det som er synd er at familien er liten, altså det blir ikke mange gjestene igjen om disse ikke kommer. Tenker på hva konfirmanten vil føle. Men man rår ikke over sykdom.

ts

Skrevet

Godt fler er enige. Det som er synd er at familien er liten, altså det blir ikke mange gjestene igjen om disse ikke kommer. Tenker på hva konfirmanten vil føle. Men man rår ikke over sykdom.

ts

Har ikke stor familie selv, men her har min niese og nevø bare godta at ikke alle alltid kan komme bursdagene de siste to årene. Ettersom det har vært restriksjoner, sykdom (ikke noe som kan antas å være covid, men som gjør at den syke er veldig sårbar), div. 

De er små barn på nå 6 og 9 år, de har forstått det. Så vil tro en konfirmant har full forståelse, regner også med at konfirmanten ikke er så gira på å bli syk selv heller som er en eventuell konsekvens. Eller at grandtante Olga blir syk som en konsekvens, forøvrig satt veldig på spissen.

Detta går bra skal du se :) 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Ta en feiring med de som er syke nå i etterkant. Det blir selvsagt ikke det samme, men man kan ha kleskode med god middag og dessert.

Anonymkode: ee159...7af

• Liker 2
Skrevet

I utgangspunktet er jeg helt enig i at de som er syke selvfølgelig skal holde seg hjemme. Men hvis de ble syke før helga og i helga, så vil jeg anta at det til helga som kommer kun er snakk om restsymptomer, og da synes jeg man kan tenke to ganger istedenfor å avslå blankt at de skal komme. 

Med negativ test, feberfrie og stigende form, så er man faktisk ikke særlig smittsom etter fem dager, selv med vanlig forkjølelse... 

Når det er sagt : det får selvsagt ikke blitt FEIL at man ber dem holde seg hjemme. Men jeg synes man skal se an litt, dersom testene er negative så klart...

Vi hadde konfirmasjon i fjor, og 8 av 20 gjester meldte avbud.... Noen var nærkontakter, noen hadde symptomer og noen var over 80 og turte ikke ta sjansen. Men konfirmanten hadde en fin dag allikevel! 

• Liker 2
Skrevet
Ulrikke skrev (8 minutter siden):

Med negativ test, feberfrie og stigende form, så er man faktisk ikke særlig smittsom etter fem dager, selv med vanlig forkjølelse... 

Når det er sagt : det får selvsagt ikke blitt FEIL at man ber dem holde seg hjemme. Men jeg synes man skal se an litt, dersom testene er negative så klart...

Tror vi må ta en samtale onsdag om dette. Hører mange er syke lenge nå om dagen. Og jeg vil ikke være den som har åpnet for å smitte eldre besteforeldre feks. 
ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...