Gå til innhold

Kjære deg som har barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette innlegget for og trekke frem noe som vekket noe helt spesielt i meg idag. Jeg dvelte en del over tanken om dette her. Men mener at det er på tide og si noe. Jeg kom over en spesiell artikkel på NRK hvor en pappa som jobber med psykiatri benevner noe jeg ikke har lest eller kan huske at mediene har nevnt på flere år. Han forteller om hvor uhyre mange det er i vårt norske samfunn der barn blir dratt inn i en reform som tar fra dem barndommen deres når dem starter på barneskolen. 

Jeg må si jeg er fullstendig enig i hvert eneste ord han benevnte som mening. Jeg opplevde selv i mange av mine nærmeste venner og familie at jeg ofte hørte barna deres si dem ikke likte skole eller gruet seg til neste skole dag. Jeg må si vi virkelig er i ferd med og bli et samfunn hvor vi ikke engang kan vi rom for verken barn eller baby til og utvikle seg kognitivt messig i den forstand at de får rom til og være barn. Det ødelegger enormt mye både fysisk og ikke MINST Psykisk på de kjære små barna våre. Det er jo utvilsomt helt klart at det dramatisk og stadig mer er fler og fler unge som ender opp uføre i tillegg til  hva disse kan ha vært utsatt for tidligere. 

Kan du som leser og som allerede har barn se for deg hvillen retning vi fører oss hen til??? Og da tenker jeg så klart på hvorfor vi må være så strenge og så kravstore til disse små barna som kun ønsker en befriende enkel og snill barndom. Hvorfor må vi presse på med så mye lekser bøker og alt i en så tidlig alder??? Hvis du føler hva jeg følte I denne artikkelen. Og du er enig med meg om at vi må for alvor endre på denne loven for våre kjære barn. Så lover jeg og sette opp en underskriftskampanje hvor vi kan kjempe for en reformerende ny lov for våre kjære barn.  Dette er kun hvis de fleste av dere skriver at dere er enig. 

LA oss forandre. Ikke håpe. Da har vi virkelig et demokrati dere. Stå for det. 

Takk for meg. 

https://www.nrk.no/ytring/lurt-igjen_-1.15624700

Anonymkode: 82d32...e05

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig i at barn ikke burde begynne på skole før det året de fyller 7.

• Liker 7
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og jeg er fullstendig imot at vi bruker siste året i barnehagen på å gjøre de skoleklare, med tall og bokstaver og det som er. Det er altfor mye program. Barna liker det, men det er et stort gap mellom de som har nytte av det og de som heller vil leke med lego. Allerede DER blir det et jag. 
det var sagt at 6 åringen skulle lekse seg inn i skolen i 1. klasse. Da mine barn begynte i 1. var det lekser fra dag en. 
«mor ser sol» «siri ser is» 

mitt barn var 5 år da han begynte og er desember barn. Han hang ikke med, og var umoden. 
En skal ikke undervurdere lekens betydning. La barna få leke

Anonymkode: 3f02b...dc6

• Liker 16
Skrevet

Blir allerede så rørt over og se hva folk egentlig føler om dette her. Helt vanvittig  hva Norge har blitt av rett og slett. Husk og skrive om dere er enig med meg i  dette her så skal jeg sette opp en underskrift kampanje ❤️

• Liker 5
Skrevet

Ja! Tenk om vi kunne fått til en forandring før ungene mine begynner på skole ❤️ slik det er nå ser jeg for med å sende den på Steinerskolen eller noe :( la dem få puste!

Anonymkode: 80baf...e06

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blir allerede så rørt over og se hva folk egentlig føler om dette her. Helt vanvittig  hva Norge har blitt av rett og slett. Husk og skrive om dere er enig med meg i  dette her så skal jeg sette opp en underskrift kampanje ❤️

Jeg tror aldri jeg har hørt om noen som er enig i at 5 og 6-åringene skal begynne på skolen. Dette har vært diskutert mange ganger, men det spares jo masse penger på å heller ha barn på skolen enn i barnehage. Dessverre! Finnes ingen annen grunn enn økonomisk for at barna skal kutte det siste året i barnehagen. Ingen kommer til å klare å gjøre noe med det heller, for slik det er nå så er det ikke plass til 1.klassingene i barnehagen om man skulle gått tilbake på det. Da må alle barnehager bygges ut, og det tar lang tid. 

Anonymkode: 036f4...8a5

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig, men det kunne vært verre.

På slutten av 90 tallet var jeg Au-Pair for to barn på 3 og 5 år i Spania. Der slutter barna i barnehagen når de er 3 år og begynner på førskolen som varer frem til de starter på barneskolen når de er 6 år. 
Førskolen ligger på skolen, førskoleelevene har egne uniformer og egne klasserom. 
Det positive med systemmet er at man bare må betale for barnehage i 3 år siden skolen er gratis. Man kan vel også si at det er positivt at alle kan lese og skrive innen de starter i 1.klasse selv om det strengt tatt ikke burde vært nødvendig. 

Her er ei norsk-spansk jente som forteller litt om spansk skole;

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/0EAa0g/til-dere-som-gaar-paa-norsk-skole-ikke-klag-nicole-madrid-flikka-ha

Anonymkode: 4ab97...935

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skriver dette innlegget for og trekke frem noe som vekket noe helt spesielt i meg idag. Jeg dvelte en del over tanken om dette her. Men mener at det er på tide og si noe. Jeg kom over en spesiell artikkel på NRK hvor en pappa som jobber med psykiatri benevner noe jeg ikke har lest eller kan huske at mediene har nevnt på flere år. Han forteller om hvor uhyre mange det er i vårt norske samfunn der barn blir dratt inn i en reform som tar fra dem barndommen deres når dem starter på barneskolen. 

Jeg må si jeg er fullstendig enig i hvert eneste ord han benevnte som mening. Jeg opplevde selv i mange av mine nærmeste venner og familie at jeg ofte hørte barna deres si dem ikke likte skole eller gruet seg til neste skole dag. Jeg må si vi virkelig er i ferd med og bli et samfunn hvor vi ikke engang kan vi rom for verken barn eller baby til og utvikle seg kognitivt messig i den forstand at de får rom til og være barn. Det ødelegger enormt mye både fysisk og ikke MINST Psykisk på de kjære små barna våre. Det er jo utvilsomt helt klart at det dramatisk og stadig mer er fler og fler unge som ender opp uføre i tillegg til  hva disse kan ha vært utsatt for tidligere. 

Kan du som leser og som allerede har barn se for deg hvillen retning vi fører oss hen til??? Og da tenker jeg så klart på hvorfor vi må være så strenge og så kravstore til disse små barna som kun ønsker en befriende enkel og snill barndom. Hvorfor må vi presse på med så mye lekser bøker og alt i en så tidlig alder??? Hvis du føler hva jeg følte I denne artikkelen. Og du er enig med meg om at vi må for alvor endre på denne loven for våre kjære barn. Så lover jeg og sette opp en underskriftskampanje hvor vi kan kjempe for en reformerende ny lov for våre kjære barn.  Dette er kun hvis de fleste av dere skriver at dere er enig. 

Takk for meg. 

Ja, og indoktrineringen begynner allerede i barnehagen. En stjålet barndom... 

Anonymkode: c8471...686

Skrevet

Hver gang skolegangen snakkes om tenker jeg på denne videoen med Sal Khan, mannen bak Khan Academy. Ikke direkte relevant for om man skal begynne på skolen som 5 eller 6 åring, men.

24:45 - 27:02

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber i barnehage, og jeg er fullstendig imot at vi bruker siste året i barnehagen på å gjøre de skoleklare, med tall og bokstaver og det som er. Det er altfor mye program. Barna liker det, men det er et stort gap mellom de som har nytte av det og de som heller vil leke med lego. Allerede DER blir det et jag. 
det var sagt at 6 åringen skulle lekse seg inn i skolen i 1. klasse. Da mine barn begynte i 1. var det lekser fra dag en. 

mitt barn var 5 år da han begynte og er desember barn. Han hang ikke med, og var umoden. 

Det er ikke noe galt å leke med tall. 3 åringen elsker det. Læring er ikke feil. Det som er feil, er at man tidlig presses inn i et system som skal være likt for alle. 

Anonymkode: c8471...686

• Liker 5
Skrevet

Med reform 97 var det egentlig meningen at førsteklasse (til da fem åringer) skulle være en hybrid mellom bhg og skole, men slik ble det ikke. Det er egentlig ingen store endringer i skoledagens hverdag for de som begynner når de er fem år idag versus syv år for femten år siden. Det betyr kort sagt at kravene stilles tidligere. Min mor har påpekt hvordan ingen forventet at hun skulle skrive navnet sitt før hun var over syv år. Idag får barn nærmest idiot stempel om de ikke kan å skrive eget navn innen de er fire, fem.

Jeg har to ulike barn, det ene er barnet som denne skolen er bygget for: konsentrert, lærer fort, akademisk sterk. Det andre er det barnet skolen ikke ee bygget for; lever «i nuet», lar konsentrasjonen fly fra det ene til det andre «å se en sommerfugl utenfor skolevinduet»! Sliter mer med å konsentrere seg, vil heller ut å klatre i trær.

Heldigvis er mitt inntrykk at gode lærere bøter på det rigide systemet. Jeg har hørt læreren si: «barnet ditt klarte ikke oppgave 4b og 5a, men nesten ingen av barna i klassen klarte disse oppgavene, vi har ikke kommet så langt enda vi at dette har alle lært, men det kommer nok». Dette er knallsterke lærere som leser barna og klassens behov og prioriterer å legge et godt fundament fremfor tråle seg manisk gjennom pensum. 

Jeg tror dessverre det hjelper lite å kjempe mot systemet, dette gjelder ikke bare Norge, men store deler av verden. Når våre barn blir voksne vil de konkurrere på et langt mer transnasjonalt arbeidsmarked, dermed konkurrerer de med langt flere enn sine tidligere norske medstudenter. Det gjelder å henge med i svingene.

Leser man noen av artiklene til finske Sanna Samoora (husker ikke etternavn) ser man fort et annet perspektiv, hvor nordmenn fremstilles som engstelig for å stille krav til skolebarn og forvente akademisk innsats.

- Anbefaler også å se «de utvalgte barna»

på NRK, hvor man gikk helt bort fra tradisjonell skole og utelukkende satset på frilek, kunst og kultur.

Til slutt:

En del foreldre øker prestasjonsjaget til egne barn via å forvente at barna også gjerne skal prioritere fotball tre ganger i uka og være best til å sykle fort og klatre høyest. Det skal skje noe hele tiden. Jeg tror spesielt de barna som ikke er «bygd» for denne skolen trenger foreldre som heller velger å samarbeide med systemet som er, og prioritere ned andre ting fremfor skolen. 
Det ble vår taktikk: den konsentrasjonen barnet har, skal gå til å lære seg det skolen setter på agendaen. Energien må dedikeres til det. Skolen står faktisk først, alltid. Lekser går foran det meste. Det er så klart rom for mye annet: fritidsaktiviteter, venner, hobby osv. men ikke på bekostning av skolen.

Barna trenger foreldre som fremsnakker skolen og samarbeider med lærere. Selv om vi alle er innforstått med at systemet er feil. 

• Liker 2
Skrevet

Det som gjør meg litt oppgitt i hele situasjonen er hvor handlingslammet og ute av stand til å hjelpe barnet foreldre er🤷🏻‍♀️ Om barnet ditt ikke fungerer i den "vanlige" skolen. Om det omtrent blir en kamp fra start, og barnet tydelig ikke passer inn i dette rigide skolesystemet…

Hvorfor i all verden får ikke disse barna lov å gå på en "annerledes" skole? Steinerskole/Montessori/ol.?

Det vil hjelpe barnet der og da. Men om dette gjøres av alle som havner litt på skjærings med skolen, viser det tydelig til det norske skolevesenet at vi krever en forandring. 

Anonymkode: 700aa...57e

Skrevet

Etter at reformen skulle det jo være en evaluering om dette var vellykket eller ei. Evalueringen viste jo at det ikke var positivt for barna, men da kostet det for mye å avvikle det igjen. Det plager meg å måtte sitte å tvinge barnet mitt til lekser når det er så lite, samt få tilbakemeldinger om at det har vanskelig med å sitte stille på skolen. Det er jo et barn som elsker å leke! 

Anonymkode: ca402...e53

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig, selv om jeg foreløpig ikke har skolebarn. 

Og alle tiltakene koster det da ikke noe å reversere. Det koster ikke noe å ikke gi lekser i førsteklasse, eller å leke mer enn man gjør i dag. Man trenger ikke gå tilbake til barnehagen, men innholdet i førsteklasse kan endres. Å ikke gjøre noe kan faktisk også koste oss dyrt! Antall unge som faller helt ut av skolesystemet og sliter med å komme seg i jobb er HØYT og DYRT. Vi sparer ikke en døyt på å tviholde på et system som skaper flere tapere. 

Skrevet

Jeg synes det er litt komisk at du er  engasjert, og du skal kjempe med en underskriftskampanje, men bare hvis de fleste på et anonymt forum er enig med deg. 

Anonymkode: 59bf2...19e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for meg. 

Problemet er at det starter lenge før skolen.

Barnehagene er grovt underbemannet og fra barnet er 2-3 år og begynner på avdeling for 2-4åringer eller 3-6åringer så får de ikke den oppfølgingen de trenger. Bare les litt rundt på nettet så får du nok av eksempler på hvordan hverdagen til barna er. Det er ikke de ansattes skyld, det er politikerne og velgerne som har gjort det slik. Politikerne snakker om løft i sektoren fordi de har innført pedagognormen, men de fjerner samtidig flere og flere ansatte... De ansatte i barnehagene sier at det ikke er kompetansen det står på, men antall ansatte som er kritisk lavt. Sier seg selv at det ikke er godt nok med 2 ansatte på 9, 12 eller 18 barn, som er ca det antall voksne som til enhver tid er tilstede på avdelingen når man trekker fra møter, foreldresamtaler, lunsjavvikling, ulike vakter for å dekke hele åpningstiden, møter og telefoner med barnevern, fagsenteret, rapportskriving, ubundet tid for pedagogene på avdelingen, osv osv.

Og snart skal kontantstøtten også fjernes, bare for å gjøre det umulig for foreldre å velge bort disse forferdelige instansene for barna våre.

Og så begynner barnet på skolen, hvor det er enda flere barn per voksen. Da de minste skulle begynne på skolen et år tidligere var det snakk om at første klasse skulle være masse lek og lite skole. Men med årene har dette endret seg og førsteklasse er ikke så ulikt skole akkurat. 

Så ja, dette er det vi velgere har stemt frem. Barna våre har det ikke bra.

Anonymkode: a7d18...770

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for meg. 

Er så enig!

Jeg er selv barnehagelærer og er enig i det første svaret her. Er helt i mot dette med at de skal ha oppgaver med tall og bokstaver siste året i barnehagen. Er de interesserte drar jeg heller i gang en lek der de kan skrive bokstaver og slikt med de som vil. Å tvinge barna allerede som 4-5-åringer å sitte i ro og skrive bokstaver er helt sykt og kommer ikke til å skje på min avdeling!

De bør også begynne senere på skolen, og leke mest de første årene! 

Har tre barn som er så skoleleie at de spyr snart. Hvorfor skal de komme hjem etter en hel dag på skolen og sette seg med lekser i timevis? Lærerene sier de ikke skal sitte mer enn så og så lenge, men de forventer likevel at alt er gjort. Barna mine har ikke sjans. Orker ikke å sitte i ro enda mer, vil ut og være sammen med venner eller spille fotball. Og komme hjem trøtte og slitne etter flere timer ute og slappe av før leggetid, så å gjøre det senere er like frustrerende. 

Hva med å heller nye barndommen på fritida? Være med venner og familie, leke og le, slappe av.. 

Blir glad av sånne innlegg som dette! Stå på! Kommer selvfølgelig til å skrive under på underskriftkampanje🤩

Anonymkode: c5b2a...22b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig og vil egentlig dra den enda lengre. Skulle ønske det var mindre klasser, maks 20 i hver klasse. Og at norsk skolevesen var mer tilpasset individet enn å skulle trykke alle inn i den samme firkanten som norsk skole er. Vi skulle gjerne hatt barna i Montessori-skole eller lignende, men dit er det 1 times kjøring hver vei så det går rett og slett ikke. 
Vår 3. klassing er skolelei allerede!

Anonymkode: 02a7f...986

Skrevet

Alle er imot. Lærere, barnehageansatte, foreldre. Men tydeligvis umulig å få gjort noe med.
Hvordan endrer vi på dette da?

Jeg rekker ikke "fikse dette" før mi eldste starter skole neste år.
Dessverre. Jeg er bare sjeleglad hun i det minste er februarbarn og såkalt evnerik, så mentalt sett vil skolen bli veldig bra for henne. MEN, hun skulle mye heller hatt minst et år til i barnehagen med god voksenkontakt og læring i lek. Utvilsomt. 

Men for egen del da, siden jeg ikke kan gjøre om på det, så får jeg gjøre det beste ut av det. Hun har en fritidsaktivitet p.t, men der får de bli minst ett års pause det første skole året. Kanskje kan jeg jobbe litt mindre eller andre tider også, så jeg kan være mye der for henne etter skoletid. Lage masse plass for nærhet med familien, masse tid hjemme til frilek. Ekstra fokus på disse aspektene. For å prøve å bøte bittelitt på skaden som dessverre påføres henne. Heldigvis har hun en lillesøster med da to år igjen i barnehagen, så hun kan være med å hente og levere, og få hilse på og snakke litt med de gode voksne hun må forlate. Når det passer seg. Kan bøte litt på det savnet.  

Men fortell meg hvor jeg signerer altså, kan ikke forstå at ingen tar tak i dette! 
Og underveis får man som forelder bare prøve å bidra med det man kan for å veie opp for ulempene.
Noen kjører dessverre full kalender med aktiviteter hele uka i tillegg, eller masse skjermtid i stedet for nærhet og lek. 
Så det er jo NOE man kan gjøre selv også...

Anonymkode: e7fe7...3fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

jeg skulle ønske at de i de flrste trinnene blandet lek inn i læring mer. Ja de skal læte men på en gøyal måte

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...