Gå til innhold

Reiseforsikring og kjent sykdom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står i forskriftene at kjent sykdom ikke dekkes om man trenger legehjelp på reise. Jeg skal ringe forsikringsselskapet i morgen men lurer på om noen her vet? Jeg har hatt noen omganger med tarmslyng, det er slik som oppstår akutt og som gjerne kommer igjen når du har hatt dette før. Blir dette regnet som kjent sykdom, vil jeg da ikke få dekket noe på forsikringen om jeg skulle få et anfall på reise? 

Anonymkode: be91e...6f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Noen selskaper tilbyr en medisinsk forhåndsvurdering. Dette innebærer at man ringer, og så blir tilstanden vurdert utifra det pasienten forteller og om nødvendig en uttalelse fra fastlege. Når det gjelder hvorvidt en episode kan kalles akutt og uventet eller ei, så tar man utgangspunkt i stabiliteten til den aktuelle sykdommen. Utfallet er enten full dekning eller klausul for tilstanden dersom den anses for å være ustabil. Da jeg jobbet for en viss alarmsentral med ansvar for kunder hos tre store forsikringsselskap var dette noe jeg hadde som arbeidsoppgave. Ser du planlegger å ringe selskapet og det er til syvende og sist selskapet/alarmsentralen som gir deg riktig svar.

Endret av Shmohawk
Skrevet
Shmohawk skrev (1 time siden):

Noen selskaper tilbyr en medisinsk forhåndsvurdering. Dette innebærer at man ringer, og så blir tilstanden vurdert utifra det pasienten forteller og om nødvendig en uttalelse fra fastlege. Når det gjelder hvorvidt en episode kan kalles akutt og uventet eller ei, så tar man utgangspunkt i stabiliteten til den aktuelle sykdommen. Utfallet er enten full dekning eller klausul for tilstanden dersom den anses for å være ustabil. Da jeg jobbet for en viss alarmsentral med ansvar for kunder hos tre store forsikringsselskap var dette noe jeg hadde som arbeidsoppgave. Ser du planlegger å ringe selskapet og det er til syvende og sist selskapet/alarmsentralen som gir deg riktig svar.

Takk for svar, ble ikke så mye klokere av å snakke med saksbehandler. Så siden fastlege sier at jeg må leve mest mulig normalt, da reiser jeg og krysser fingre og tær for at jeg ikke blir dårlig på tur.

Anonymkode: be91e...6f4

Skrevet

Kan du få dokumentasjon fra fastlegen din på at du nå er i en stabil fase? Jeg har hørt om folk som har flydd til ulike destinasjoner i Europa, fått forverrelse av kronisk luftveissykdom (KOLS) og ikke tålte og fly hjem igjen - da satt de der uten gyldig forsikring.

Anonymkode: 26b6e...7de

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du få dokumentasjon fra fastlegen din på at du nå er i en stabil fase? Jeg har hørt om folk som har flydd til ulike destinasjoner i Europa, fått forverrelse av kronisk luftveissykdom (KOLS) og ikke tålte og fly hjem igjen - da satt de der uten gyldig forsikring.

Anonymkode: 26b6e...7de

KOLS blir noe helt annet. Som du skriver er dette en kronisk sykdom. Tarmslyng er ingen konstant sykdom, men noe som kan oppstå plutselig.

Skrevet

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på. Og jeg har kraftig allergi mot mye, og astma. Og det kan jo bli akutt. 

Anonymkode: 02b76...729

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...