Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har melasma her? Er laser det eneste som funker eller har du prøvd andre ting som funker?

• 3 uker senere...
Skrevet

Melasma er vel den vanskeligste å behandle. Men om man ikke vil prøve laser er vel retinol og Alfa arbutin to ting som hjelper. Såg for ikke lenge siden en fin og informativ  youtube video fra Doctorly tror jeg de heter. Fra screenshotene mine ser det ut til at videoen heter tips for darkspots, hyperpigmentation and melasma. 

Skrevet

Har brukt Retinol og syrer en stund men det kommer likevel tilbake hver sommer.  Liker å sole meg og jeg får pigmentflekker selv om jeg bruker spf 30-50.  Skjuler det med foundation. 

Anonymkode: 5b97a...866

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Fikk beskjed av legen om å embrace prigmentflekkene, det er nok det verste og beste tipset jeg har fått! 🤷🏻‍♀️

Fikk «barten» og litt ymse annet i ansiktet i 2014, jeg har det enda, men det er bleknet litt. Gjør ingenting rettet mot det for å blekne/fjerne det, prøvde en del kremer og fra frarådet laser, så ga opp. 

Jeg er blitt så vant med det at jeg sjeldent legger merke til det, ser det egentlig bare på dager som er dårlige psykisk/følelsesmessig, og de har jeg heldigvis få av. 

Bruk solkrem med høy faktor hele året, unngå soling og prøv å venne deg til at flekken er det. 

Anonymkode: a9bb5...dcc

Skrevet

Jeg synes det har hjulpet med retinol og syrer, og ikke minst bare tålmodighet, men det kjipe er jo at hvis man ikke unngår solen fullstendig, så kommer de jo tilbake. Så om sommeren går jeg med caps stort sett hele tiden. 😕 Selvfølgelig solkrem med faktor 50 også, men det hjelper ikke (det skal være noen få solkremer som faktisk beskytter mot melasma men har ikke prøvd noen av disse.) Litt kjedelig, men orker ikke få tilbake den barten! Har fortsatt litt i panna, mye svakere, men den plager meg ikke.

Og så er det viktig å vite at p-piller kan være en utløsende faktor. Og graviditet, men det visste du sikkert. (Jeg har ikke vært gravid noen gang men har/hadde minst like mye melasma som mine søstre som har barn.)

Anonymkode: c953b...d27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...