Gå til innhold

Skal jeg styre unna et bad som har fått tg3?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i en leilighet der badet dessverre har fått tilstandsgrad 3.

Har skjønt at tg3 er ganske alvorlig og at det betyr at man da må lage nytt bad?

Noen som har peiling?

Anonymkode: 888c8...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takstmann skriver at det ikke er fukt men at det ikke er mekanisk avtrekk, at de nederste baderomsplater på veggen er montert feil, at det mangler vannlås på vaskemaskinen og at det ikke er tettesjikt rundt rør?

Badet ser ganske moderne ut, men det er trolig laget av en uten kompetanse...

Jeg er desperat nå etter å ha vært på boligjakt i over et år, og aldri vunnet en budrunde på grunn av alle studentforeldrene som kaster seg inn i budrunden.

Kjøper jeg denne leiligheten må jeg belage meg på å lage et nytt bad fra grunnen av eller?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på å kjøpe noe med bad på tg3 bør du forhøre deg med en fagperson. Helst en som både kan lese papirene og bli med og se. 

Ja, du må sannsynligvis lage nytt bad. 

Anonymkode: 4f992...362

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke styre unna med mindre du ikke har økonomi til å rehabilitere badet, fortrinnsvis før du flytter inn (har rehabilitert bad, det er et helvete å bo i mens det foregår). Prisantydningen må reflektere at dette er et bad som må skiftes ut - du kan legge på noen hundre tusen

Anonymkode: 58602...eab

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takstmann skriver at det ikke er fukt men at det ikke er mekanisk avtrekk, at de nederste baderomsplater på veggen er montert feil, at det mangler vannlås på vaskemaskinen og at det ikke er tettesjikt rundt rør?

Badet ser ganske moderne ut, men det er trolig laget av en uten kompetanse...

Jeg er desperat nå etter å ha vært på boligjakt i over et år, og aldri vunnet en budrunde på grunn av alle studentforeldrene som kaster seg inn i budrunden.

Kjøper jeg denne leiligheten må jeg belage meg på å lage et nytt bad fra grunnen av eller?

Ts

Ja, du må absolutt lage nytt bad asap. Kjøp gjerne leiligheten, men fiks badet med en gang. Og det må rives helt og bygges opp. 

Anonymkode: 65361...e86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er prisen så lav at du vil få råd til å lage et helt nytt bad, da? Hvis badet hadde vært 30 år gammelt og fått tg3 hadde jeg vurdert å legge inn bud. Er badet ganske nytt så er det kjipt.

Hva står det i eiererklæringen? Der skal eier opplyse om det er fagfolk som har laget badet.

Anonymkode: ae889...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Manglende vannlås på vaskemaskinen betyr først og fremst at det kommer til å lukte litt kloakk. Ikke nødvendigvis så farlig.

At det ikke er mekanisk avtrekk betyr at du må være flink til å lufte via åpne dører for å unngå fukt. Heller ikke så farlig, men passer selvsagt dårlig med overnevnte kloakklukt.

Risikoen ved feilmonterte baderomsplater og manglende tettesjikt kan sannsynligvigvis omgås ved å sette inn et dusjkabinett (jeg regner med at man dusjer rett på flis i dag).

Konklusjon: Om du er desperat nok kan du sikkert leve med dette, men det er helt åpenbart at dette badet skulle vært totalrennovert

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er prisen så lav at du vil få råd til å lage et helt nytt bad, da? Hvis badet hadde vært 30 år gammelt og fått tg3 hadde jeg vurdert å legge inn bud. Er badet ganske nytt så er det kjipt.

Hva står det i eiererklæringen? Der skal eier opplyse om det er fagfolk som har laget badet.

Anonymkode: ae889...185

Eier skriver ingenting, heller ikke megler.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Takk for kloke svar.

Har nå avbestilt visningen i mrg. Har funnet ut at dette blir for dyrt for meg og for mye arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kjøpte hus med bad med tg2 og plan om å pusse det opp etterhvert. Bodde her åtte måneder før sluket gikk til helvete og badet måtte rehabiliteres😒 Gikk heller ikke på noen form for forsikring. Så det badet der kan holde en stund om du setter opp dusjkabinett eller gå føyken ganske kjapt..

Anonymkode: 16121...12f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese premissene som er lagt til grunn for TG3. TG3 skal normalt settes når strakstiltak er påkrevet for opprettholdelse av funksjon eller begrensing av ytterligere skade, men flere takstmenn kjører sin egen definisjon som de jobber etter.

Det er dessuten to ulike standarder å utføre tilstandsrapporten etter (NS3424 / NS3600), de har ikke helt like forutsetninger for fastsetting av TG.

Med TG3 har du en veldig dårlig sak om badet skulle være i verre tilstand enn du trodde (hadde grunn til å tro).

Problemet med bad er at det ofte er umulig å bare gjøre det som er nødvendig. Dvs at det ene griper inn i det andre som griper inn i det tredje. Alt henger sammen med alt. Ønsker om kosmetiske oppgraderinger av bad fører ofte til totalrehabilitering. Nytt bad ligger i dag på 250 - 300 tusen for ordinær standard. Da har du et rom med 15-20 års levetid og god dokumentasjon, noe som vil være viktig ved fremtidige tilstandsvurderinger av badet.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-hunter skrev (58 minutter siden):

Du må lese premissene som er lagt til grunn for TG3. TG3 skal normalt settes når strakstiltak er påkrevet for opprettholdelse av funksjon eller begrensing av ytterligere skade, men flere takstmenn kjører sin egen definisjon som de jobber etter.

Det er dessuten to ulike standarder å utføre tilstandsrapporten etter (NS3424 / NS3600), de har ikke helt like forutsetninger for fastsetting av TG.

Med TG3 har du en veldig dårlig sak om badet skulle være i verre tilstand enn du trodde (hadde grunn til å tro).

Problemet med bad er at det ofte er umulig å bare gjøre det som er nødvendig. Dvs at det ene griper inn i det andre som griper inn i det tredje. Alt henger sammen med alt. Ønsker om kosmetiske oppgraderinger av bad fører ofte til totalrehabilitering. Nytt bad ligger i dag på 250 - 300 tusen for ordinær standard. Da har du et rom med 15-20 års levetid og god dokumentasjon, noe som vil være viktig ved fremtidige tilstandsvurderinger av badet.

Her får du mange gode, kvalifiserte tips -TS 👏🏻

Anonymkode: f6a4d...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her får du mange gode, kvalifiserte tips -TS 👏🏻

Anonymkode: f6a4d...ca7

Ja jeg takker for gode råd, men har kommet frem til at det blir for omfattende og dyrt for meg, så jeg styrer unna denne leiligheten. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du trenger ikke styre unna med mindre du ikke har økonomi til å rehabilitere badet, fortrinnsvis før du flytter inn (har rehabilitert bad, det er et helvete å bo i mens det foregår). Prisantydningen må reflektere at dette er et bad som må skiftes ut - du kan legge på noen hundre tusen

Anonymkode: 58602...eab

Dette er en leilighet i Bergen sentrum som er attraktiv for studenter, så prisen reflekterer overhodet ikke at badet har fått tg3.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 21.50):

Hvis du tenker på å kjøpe noe med bad på tg3 bør du forhøre deg med en fagperson. Helst en som både kan lese papirene og bli med og se. 

Ja, du må sannsynligvis lage nytt bad. 

Anonymkode: 4f992...362

Jeg har fått tg3 på et helt optimalt fungerende bad hvor alt er som sagt optimalt. Men det er nok lagd engang mellom 2000-2007. Jeg tror det er fra 2007 fordi da totalrenoverte de som bodde her. Men takstmann har lagd sin egen greie og sier at det er fra tidlig 90 tall.  Alt er i orden, så det dere sier her at det må øyeblikkelig rives sier jo hvor mye makt en takstmann har. Jeg har sett bad fulle av store feil som har fått tg2.  

Anonymkode: 15ff7...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått tg3 på et helt optimalt fungerende bad hvor alt er som sagt optimalt. Men det er nok lagd engang mellom 2000-2007. Jeg tror det er fra 2007 fordi da totalrenoverte de som bodde her. Men takstmann har lagd sin egen greie og sier at det er fra tidlig 90 tall.  Alt er i orden, så det dere sier her at det må øyeblikkelig rives sier jo hvor mye makt en takstmann har. Jeg har sett bad fulle av store feil som har fått tg2.  

Nå er den opprinnelige tråden over ett år gammel, og nye regler gjelder fra i år. Så bruken av både TG2 og TG3 vil nok bli hyppigere enn da tråden ble opprettet.

På den annen side, det at du tror at noe er fra 2007, og del av en totalrehabilitering , betyr ikke at det er slik. Takstmannen skal stå til rette for det han skriver. Da må det dokumentasjon til, ikke tro

Anonymkode: 2ebf6...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er den opprinnelige tråden over ett år gammel, og nye regler gjelder fra i år. Så bruken av både TG2 og TG3 vil nok bli hyppigere enn da tråden ble opprettet.

På den annen side, det at du tror at noe er fra 2007, og del av en totalrehabilitering , betyr ikke at det er slik. Takstmannen skal stå til rette for det han skriver. Da må det dokumentasjon til, ikke tro

Hvis det sier stemmer så skulle takstmann rette seg etter dokumentasjon. Jeg kan dokumentere alt som er gjort. Han har utelatt det meste. Det er isolert og lagt nytt tretak i kjeller og vaskekjeller i år. Han skriver at vaskekjeller har eternittplater i taket og MÅ oppgraderes. I forhold til andre annonser med betydelig innsig av fukt i kjeller har de fått tg2. Mens jeg får TG3 uten å ha noe fuktproblemer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det sier stemmer så skulle takstmann rette seg etter dokumentasjon. Jeg kan dokumentere alt som er gjort. Han har utelatt det meste. Det er isolert og lagt nytt tretak i kjeller og vaskekjeller i år. Han skriver at vaskekjeller har eternittplater i taket og MÅ oppgraderes. I forhold til andre annonser med betydelig innsig av fukt i kjeller har de fått tg2. Mens jeg får TG3 uten å ha noe fuktproblemer 

Da får du klage, og la være å betale faktura fordi du mener at produktet du betaler for har mangler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...