Gå til innhold

Når slutte å amme pga. miljøgifter og hvordan gjennomføre det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling på dette? Evt. vet hvor man kan lære mer om dette? Lite vits å spørre helsesykepleier om dette, tror jeg, føler det er bare standardsvar å få der. "Det er anbefalt å amme lenge", "fordelene med amming veier opp for ulempene", "dere må gjøre det som blir riktig for dere", blabla.

Har fullammet til 5,5mnd, da begynte vi med smaksprøver. Nå er han litt over 6mnd og får to måltider grøt/diverse mos + melk, resten av måltidene melk.

Hovedgrunnen til at jeg tror jeg bør slutte å amme er at jeg er altfor tung og bør slanke meg av helsemessige årsaker. Og da frigjøres jo enda mer miljøgifter til melka. Går ikke ned et gram av å amme. Synes det er litt leit, det er jo mange fine sider ved det å amme også  :(

Så det jeg lurer på er vel hvor farlig er det å fortsette å delamme en stund til? Blir miljøgiftene mer konsentrert i melka dess mindre man ammer? Er det best å slutte tvert og gi MME frem til han er 1 år?

Anonymkode: a560d...7be

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du. Hvilken miljøgifter tenker du på? De miljøgiftene som er bioakkumulerende, vil ikke frigjøres under amming. De vil du ha med deg i kroppen til livet avsluttes.

De som ikke er bioakkumulerende, frigjør seg mer igjennom urinen din. De vil nok ikke øke noe nevneverdig i morsmelken. Noe kan økes, men ikke i den grad som gjør at du bør bekymre deg. Siden de blir frigjort på deg, vil de nok heller ikke akkumulere nevneverdig på barnet heller. De vil hovedsakelig ut i urinen. 
Gjør det du mener er riktig for deg og barnet ditt. Men gjør det av de riktige grunnene. Ikke av grunner som du ikke er sikre på. Lykke til videre både til mor og barn. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Doktor Dyregod said:

Hei du. Hvilken miljøgifter tenker du på? De miljøgiftene som er bioakkumulerende, vil ikke frigjøres under amming. De vil du ha med deg i kroppen til livet avsluttes.

De som ikke er bioakkumulerende, frigjør seg mer igjennom urinen din. De vil nok ikke øke noe nevneverdig i morsmelken. Noe kan økes, men ikke i den grad som gjør at du bør bekymre deg. Siden de blir frigjort på deg, vil de nok heller ikke akkumulere nevneverdig på barnet heller. De vil hovedsakelig ut i urinen. 
Gjør det du mener er riktig for deg og barnet ditt. Men gjør det av de riktige grunnene. Ikke av grunner som du ikke er sikre på. Lykke til videre både til mor og barn. 

Lenke?

Helsedirektoratet fraråder aktiv slanking mens man ammer grunnet faren for frigjøring av nettopp miljøgifter. 

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/rad-til-kvinner-som-ammer/vekt

Anonymkode: 23e87...c0e

• Liker 10
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (9 minutter siden):

Fettløselige og bioakkumulerende, ja. Det er jo slike stoffer som de sier frigjøres i melka🤔 Verst for første barnet og i melka fra eldre mødre for de har hatt lenger tid på å samle opp dritten.

• Liker 2
Skrevet

Er det egentlig mindre miljøgifter i MME, og er det bevist empirisk at det å gi MME fra 6 mnd er bedre for barnet, altså om miljøgiftene via morsmelka er så farlige for barnet at det ikke spiller noen rolle at barnet ved amming får masse gode immunstoffer blant annet? For WHO er i alle fall veldig oppdatert på forskningsfronten, og det er absolutt fortsatt anbefalt å amme til barnet er 2 år.

Anonymkode: d740b...d48

• Liker 5
Skrevet

Ja. De må skrive retningslinjer for alle kvinner. Altså dra alle over en kam som man sier. Sjansen for at du er i den gruppen kvinner som har et veldig høyt nivå av miljøgifter i kroppen er veldig liten. For de er det ikke mange av.
Men dette avgjør du helt selv. Men helsestasjonen har nok litt piling på det de snakker om. 👍👍

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det egentlig mindre miljøgifter i MME, og er det bevist empirisk at det å gi MME fra 6 mnd er bedre for barnet, altså om miljøgiftene via morsmelka er så farlige for barnet at det ikke spiller noen rolle at barnet ved amming får masse gode immunstoffer blant annet? For WHO er i alle fall veldig oppdatert på forskningsfronten, og det er absolutt fortsatt anbefalt å amme til barnet er 2 år.

Det hun sa. 

Jeg synes du tillegger vel mye vekt til det lille som fins av miljøgifter i morsmelk. Det finnes ikke noe forskning som tilsier at det er bedre å kutte amming og gå over til annen mat eller morsmelkerstatning. Det er jo miljøgifter i det også, så hvorfor er du så opptatt av akkurat det som er i morsmelk? 

Nei, miljøgifter blir ikke mer konsentrert i melk dess mer man ammer. Hva er liksom logikken bak det? 

Det er på ingen måte best å slutte tvert og gi erstatning, all forskning tilsier det motsatte, at det er best å amme til minst ett år. De som forsker på dette har jo allerede vurdert miljøgifter i melk mot miljøgifter i annen mat, og konklusjonen er morsmelk er best til ett års alder. Det er jo derfor hs og andre sier det, det er ikke noe de finner på selv. 

Hvorfor hører du ikke på forskningen? 

Anonymkode: 470b7...ef5

• Liker 4
Skrevet

La være å slanke deg frem til barnet er større da så slipper du denne problemstillingen. Såfremt du ikke er 140+ eller har store helseproblemer så går nok det å være litt tung greit i denne perioden.

Anonymkode: 7c03b...0be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, si det🤔 Det lurer jeg også på. Er jo flere grunner til at WHO anbefaler amming til 2 års alder, noen av de er mindre relevante for oss her i Norge, f.eks dette med tilgang på rent drikkevann til å blande MME.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, si det🤔 Det lurer jeg også på. Er jo flere grunner til at WHO anbefaler amming til 2 års alder, noen av de er mindre relevante for oss her i Norge, f.eks dette med tilgang på rent drikkevann til å blande MME.

Det sies vel at i vestlige land så er det anbefalt til ett år. Og det har mer med tilgang til næringsrik mat å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Kan fort hende du begynner å gå ned av amming om noen måneder…

Anonymkode: d0277...c4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den viktigste grunnen til at det er anbefalt å amme til barnet er 2 år, er fordi barnets ervervede immunforsvar ikke er utviklet før den alderen. Så barnet får immunglobuliner via morsmelken og har dermed mindre risiko for blant annet tarminfeksjoner.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det sies vel at i vestlige land så er det anbefalt til ett år. Og det har mer med tilgang til næringsrik mat å gjøre. 

Du må gjerne komme med link, for WHO sin anbefaling om amming til 2 år gjelder faktisk også i vestlige land. 

• Liker 4
Skrevet

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det hun sa. 

Jeg synes du tillegger vel mye vekt til det lille som fins av miljøgifter i morsmelk. Det finnes ikke noe forskning som tilsier at det er bedre å kutte amming og gå over til annen mat eller morsmelkerstatning. Det er jo miljøgifter i det også, så hvorfor er du så opptatt av akkurat det som er i morsmelk? 

Nei, miljøgifter blir ikke mer konsentrert i melk dess mer man ammer. Hva er liksom logikken bak det? 

Det er på ingen måte best å slutte tvert og gi erstatning, all forskning tilsier det motsatte, at det er best å amme til minst ett år. De som forsker på dette har jo allerede vurdert miljøgifter i melk mot miljøgifter i annen mat, og konklusjonen er morsmelk er best til ett års alder. Det er jo derfor hs og andre sier det, det er ikke noe de finner på selv. 

Ja, det er dessverre giftstoffer overalt i omgivelsene og i maten vi spiser. Hvorfor jeg stresser med det? Det er vel fordi jeg ikke vil gjøre vondt verre.

Nei, jeg skrev "mer konsentrert dess mindre man ammer". Altså om babyen får samme mengde gift om han ammes én gang i døgnet eller 8.

Det er det jeg lurer på, om jeg bør slutte tvert eller fortsette å amme litt til tross for at jeg vil slanke meg samtidig.

Jeg tror på forskning, men med slike ting er ofte systemet tungrodd og laget for de fleste, ikke de få. Ser jo hvor lang tid det tar før generelle kostholdsråd justeres etter nye funn i forskning, tenker at sånn kan det være her også. Er det ingen som kan veilede folk og gi råd om hva som er forsvarlig ammeperiode for den enkelte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

La være å slanke deg frem til barnet er større da så slipper du denne problemstillingen. Såfremt du ikke er 140+ eller har store helseproblemer så går nok det å være litt tung greit i denne perioden.

Anonymkode: 7c03b...0be

Ungen en 6mnd, da må jeg leve sånn her i 6mnd til. Uff... jeg veier over 100kg og plages mye av det.

Skrevet
Doktor Dyregod skrev (33 minutter siden):

Men MÅ du gå imot alle andre studier og kaste rundt stilige ord og late som du kan ting?!

Anonymkode: 5d2ea...502

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det hun sa. 

FORDI HUN SKAL SLANKE SEG 🙄 Er jo akkurat forskningen hun hører på!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ungen en 6mnd, da må jeg leve sånn her i 6mnd til. Uff... jeg veier over 100kg og plages mye av det.

Du kan jo fint gå ned opp til 1 kg i uken mens du ammer og fortsatt holde deg innenfor retningslinjene. Hvor mye tror du at du vil klare å gå ned i uken hvis du slutter å amme? Mye mer enn det?

Hvis du går ned 1 kg i uken de neste 6 mnd. har du gått ned 26 kg, vil ikke det hjelpe da? Da kan du fortsette å amme OG gå ned i vekt.

Og så når barnet er 1 år kan du sette alle kluter til og gå ned mer i uken, dersom du klarer det.

Anonymkode: e04f2...8d4

• Liker 3
Skrevet

Du levde vel sånn fint i flere år før ungen kom? Så jeg ser egentlig ikke at der neste halvåret skal være avgjørende? Kan du ikke heller bruke det til å forberede deg mentalt og legge om livsstilen? Spise mer grønt, bevege deg mer? Og så når ungen er rundt 1 år så har du begynt å få gode vaner og kan lettere finjustere dem?

Slanking funker ikke om du ikke programmerer om hjernen, og der har du en ypperlig mulighet til å begynne å trene deg opp på nå fremover. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg slanket meg ikke, men sluttet amme rundt 9 mnd fordi baby var lei pupp. Ga ikke noe mme heller da baby spiste godt med grøt og da trengte jeg ikke gi noe ekstra  i følge helsestasjon. 

Litt på siden, men bare for å understreke at man måå ikke amme i minst 1 år. Hvis baby liker fast føde, er frisk og rask og legger fint på seg kan man fint å amme tidligere uten at det er noe galt i det. 

Anonymkode: 80d31...dc1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Den viktigste grunnen til at det er anbefalt å amme til barnet er 2 år, er fordi barnets ervervede immunforsvar ikke er utviklet før den alderen. Så barnet får immunglobuliner via morsmelken og har dermed mindre risiko for blant annet tarminfeksjoner.

Du må gjerne komme med link, for WHO sin anbefaling om amming til 2 år gjelder faktisk også i vestlige land. 

Helsedirektoratet anbefaler at barn ammes hele det første året og gjerne lenger, hvis du og barnet ditt trives med det. Verdens helseorganisasjon anbefaler at barn ammes i to år.

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/amming-og-morsmelk/

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...