AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 Hei, Her kommer et langt innlegg men håper noen kan ta seg tid til å lese🙏🏼 Babyen vår er nå 4,5mnd og vi har hatt noen utfordringer med søvn. I en periode fra hun var 2-3 mnd, var det en del gråt ved innsovning. Enkelte ganger fullstendig hysterisk.Ikke hver gang, men ofte. Dette jle imidlertid helt borte. Dette ser nå ut til å være litt tilbake. Dvs - opplevde det sporadisk forrige uke på dagtid. På kveldene har vi bysset eller ammet i søvn. Forsøkte gradvis å avvenne dette og det fungerte fint en kort stund. Klarte ved noen anledninger å sovne ved at hun fikk smokk, kos og en hånd som rugget forsiktig på brystet. Eller at hun ble lagt ned med åpne øyne og rugget forsiktig med hånda. Var også enkel å roe dersom hun våknet. Nå er kveldene totalt krise. Det virker nærmest som om hun får panikk når hun skjønnet at vi prøver å få henne til å sove. Dersom vi klarer å bysse uten gråt, så kan hun våkne etter kort tid og begynne å hylgråte hvis vi prøver å få henne til å sove igjen. Eller at hun hylgråter når jeg prøver å legge henne fra meg. Hu kan roe seg om jeg tar henne opp og lar henne se seg rundt. Men med en gang hu skjønner vi prøver å få henne til å sove så er det full gråt. Dersom jeg holder henne fast og rugger sovner hun etter kort tid. Vi har forsøkt å la henne prøve å roe seg selv ved å ligge ved siden av, synge, prøve å gi smokk (som hun spytter ut tusen ganger) og bare stryke på henne. Men det er like mye armer og ben og lite tegn på at hun vil roe seg. Straks vi prøver å bysse er det hylgråt, men hu kan sovne fort. Det virker som sagt som om hun får fullstendig panikk av å skulle sove! Hun virker til å ha liten evne til selvregulering da hun er tydelig trøtt når vi prøver å legge. Vet ikke om vi burde bare ligge ved siden av lengre, men redd hun vil bli overtrøtt? Jeg lurer på om andre har erfaring med så mye gråt ved innsovning og hvordan dere evt løser dette? Skal vi bare tvinge henne til å sove ved å holde armer og ben i ro, og tåle gråten. Eller skal vi stoppe hver gang hun kaver seg opp og heller gå flere runder? Kan det være snakk om utviklingstrinn - slik at det vil gå over? Hvordan burde vi evt gå fram for å få henne til å finne roen selv? Anonymkode: 42727...71d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 Kan helt klart vere utviklingstrinn. Vet mange babyer får ulike soveutfordringer under utviklingstrinnene. Her gikk det i vanskelig å få til å sove til lurene og opp kl 5 om morgenen 🤪 Men ville også vurdert om hun kanskje ikke er trøtt enda? Har hun for eksempel plutselig fått meir våkentid i mellom søvnperiodene sine. Eller omvendt er hun overtrøtt og strever med å finne roen? Anonymkode: 2c99b...11d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Her kommer et langt innlegg men håper noen kan ta seg tid til å lese🙏🏼 Babyen vår er nå 4,5mnd og vi har hatt noen utfordringer med søvn. I en periode fra hun var 2-3 mnd, var det en del gråt ved innsovning. Enkelte ganger fullstendig hysterisk.Ikke hver gang, men ofte. Dette jle imidlertid helt borte. Dette ser nå ut til å være litt tilbake. Dvs - opplevde det sporadisk forrige uke på dagtid. På kveldene har vi bysset eller ammet i søvn. Forsøkte gradvis å avvenne dette og det fungerte fint en kort stund. Klarte ved noen anledninger å sovne ved at hun fikk smokk, kos og en hånd som rugget forsiktig på brystet. Eller at hun ble lagt ned med åpne øyne og rugget forsiktig med hånda. Var også enkel å roe dersom hun våknet. Nå er kveldene totalt krise. Det virker nærmest som om hun får panikk når hun skjønnet at vi prøver å få henne til å sove. Dersom vi klarer å bysse uten gråt, så kan hun våkne etter kort tid og begynne å hylgråte hvis vi prøver å få henne til å sove igjen. Eller at hun hylgråter når jeg prøver å legge henne fra meg. Hu kan roe seg om jeg tar henne opp og lar henne se seg rundt. Men med en gang hu skjønner vi prøver å få henne til å sove så er det full gråt. Dersom jeg holder henne fast og rugger sovner hun etter kort tid. Vi har forsøkt å la henne prøve å roe seg selv ved å ligge ved siden av, synge, prøve å gi smokk (som hun spytter ut tusen ganger) og bare stryke på henne. Men det er like mye armer og ben og lite tegn på at hun vil roe seg. Straks vi prøver å bysse er det hylgråt, men hu kan sovne fort. Det virker som sagt som om hun får fullstendig panikk av å skulle sove! Hun virker til å ha liten evne til selvregulering da hun er tydelig trøtt når vi prøver å legge. Vet ikke om vi burde bare ligge ved siden av lengre, men redd hun vil bli overtrøtt? Jeg lurer på om andre har erfaring med så mye gråt ved innsovning og hvordan dere evt løser dette? Skal vi bare tvinge henne til å sove ved å holde armer og ben i ro, og tåle gråten. Eller skal vi stoppe hver gang hun kaver seg opp og heller gå flere runder? Kan det være snakk om utviklingstrinn - slik at det vil gå over? Hvordan burde vi evt gå fram for å få henne til å finne roen selv? Anonymkode: 42727...71d Mange barn gråter for å regulere seg før de sovner. Og mange foreldre misforstår denne gråten. Anonymkode: 30c61...c65
Regnbuefisk Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 Synes det er litt godt å lese disse innleggene jeg. Er ikke så mange som kjenner seg igjen når jeg snakker om "søvn-angst". For det var akkurat det jeg følte vår baby hadde også. Kanskje litt verre en dere til og med, for han hylgråt seg i søvn til alle lurer i ca seks mnd.. I bæresele/byssing i armene hylte han i 5-10 min. I vogn i bevegelse i 10-20 min før han sovnet. Uten masse hjelp fortsatte han bare å hylgråte og roet seg virkelig aldri, så det prøvde vi lite av. På kveld og natt ammet jeg han i søvn hver eneste dag + alle oppvåkninger. Vi samsov. Mitt tips: la barnet styre! Hvis dere klarer å holde ut og leve med det.. Jeg er så innmari glad for at vi ikke hørte på alle råd og mas om å avvenne ditt og ta kampen om datt. Var slitsomt nok når vi valgte den letteste løsningen hver gang. Og vet du hva? Det ordnet seg helt av seg selv når han var klar for det ☺️ rundt 6 mnd begynte han å sovne i vogna uten gråt. Etter hvert sovnet han stille og rolig i en stillestående vogn. Uten at vi har "kjempet" for det. Samme med amming i søvn. Tok ni mnd, men da begynte han å snu seg vekk fra puppen om kvelden og helt tydelig trene på å sovne på egenhånd. Det blir faktisk bedre, som alle sikkert sier 🌺
Regnbuefisk Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mange barn gråter for å regulere seg før de sovner. Og mange foreldre misforstår denne gråten. Anonymkode: 30c61...c65 Joda, det stemmer sikkert. Og noen barn hylgråter alt de orker når søvnen kommer, og det blir de ikke akkurat søvnige av. Den typen gråt er ikke til å misforstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå