Jente599 Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 Jeg har nettopp begynt i jobb etter permisjon så jeg jobbet ikke under starten av pandemien. Har heller ikke vært syk og dermed aldri testet meg for covid. Nå derimot har kidden begynt i bhg, jeg jobber i bhg og hele familien og omtrent alle barn og voksne er forkjøla. Men slik jeg har forstått folk flest her så tester de seg ikke fordi det er grønt nivå. I tillegg går vi voksne på jobb og sender barna i bhg med skikkelig forkjølelse. Selv har jeg nå plutselig blitt forkjøla med lett feber, og jeg vet ikke helt hva man bør gjøre? Beskjeden er at det er smittsom forkjølelse.. bør man teste seg, eller ta en dag hjemme eller hva?
zemer Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 Jente599 skrev (1 minutt siden): Jeg har nettopp begynt i jobb etter permisjon så jeg jobbet ikke under starten av pandemien. Har heller ikke vært syk og dermed aldri testet meg for covid. Nå derimot har kidden begynt i bhg, jeg jobber i bhg og hele familien og omtrent alle barn og voksne er forkjøla. Men slik jeg har forstått folk flest her så tester de seg ikke fordi det er grønt nivå. I tillegg går vi voksne på jobb og sender barna i bhg med skikkelig forkjølelse. Selv har jeg nå plutselig blitt forkjøla med lett feber, og jeg vet ikke helt hva man bør gjøre? Beskjeden er at det er smittsom forkjølelse.. bør man teste seg, eller ta en dag hjemme eller hva? Les siden til FHI. Hold deg hjemme ved symptomer og test deg. Men, ja mange driter i det dessverre. 22
Sol12345 Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 Skal jo teste seg ved forkjølelse. Ta det opp med barnehagen da. barna er jo ikke vaksinert, så det er ikke ok å sende forkjøla folk i bhg? 6
addict Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 Nei men her jeg bor er det 5 døgn ventetid for å få testet seg så jeg skjønner jo at folk ikke gidder fordi de da må i karantene om de uansett ikke tror de har korona. Bestilte time på onsdag og fikk tid i dag kl 2140 🙃 det har vært noen laaaange dager.. 5
Stoltskeiv Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 (endret) Hvis folk har sluttet å teste seg, så er det rart at smittetalla er ganske store i storbyene nå.... Er bare å teste seg uansett! Endret 29. august 2021 av Traktorlesba96 3
rosemarin Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Jente599 skrev (21 minutter siden): Jeg har nettopp begynt i jobb etter permisjon så jeg jobbet ikke under starten av pandemien. Har heller ikke vært syk og dermed aldri testet meg for covid. Nå derimot har kidden begynt i bhg, jeg jobber i bhg og hele familien og omtrent alle barn og voksne er forkjøla. Men slik jeg har forstått folk flest her så tester de seg ikke fordi det er grønt nivå. I tillegg går vi voksne på jobb og sender barna i bhg med skikkelig forkjølelse. Selv har jeg nå plutselig blitt forkjøla med lett feber, og jeg vet ikke helt hva man bør gjøre? Beskjeden er at det er smittsom forkjølelse.. bør man teste seg, eller ta en dag hjemme eller hva? Grønt nivå betyr at man ikke lenger har kohorter og adskilte grupper, men det skal fortsatt være strengt mtp å holde seg hjemme ved sykdom/symptomer, både barn og ansatte. Og da gjerne teste seg i tillegg. For alles sikkerhet 5
Sol12345 Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 Altså å teste et barn er vel ikke så utrolig stort tiltak. Barnet mitt har astma, så har blitt testet fler ganger enn jeg vet for corona. Nå bruker hun astmamedisiner Så pusten er under kontroll. Men før vi visste diagnosen var det mye luftveisinfeksjoner. Er jo virkelig ingen stor sak å teste de 4
Jente599 Skrevet 29. august 2021 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2021 Sol12345 skrev (2 minutter siden): Altså å teste et barn er vel ikke så utrolig stort tiltak. Barnet mitt har astma, så har blitt testet fler ganger enn jeg vet for corona. Nå bruker hun astmamedisiner Så pusten er under kontroll. Men før vi visste diagnosen var det mye luftveisinfeksjoner. Er jo virkelig ingen stor sak å teste de Sant! Jeg har testet kidden flere ganger i løpet av dette året..
Jente599 Skrevet 29. august 2021 Forfatter #10 Skrevet 29. august 2021 rosemarin skrev (3 minutter siden): Grønt nivå betyr at man ikke lenger har kohorter og adskilte grupper, men det skal fortsatt være strengt mtp å holde seg hjemme ved sykdom/symptomer, både barn og ansatte. Og da gjerne teste seg i tillegg. For alles sikkerhet Ja, derfor jeg syns det er sløvt at man går på jobb og sender barna i bhg når man er syk. Barna er jo ikke vaksinert og vi klarer ikke holde avstand akkurat. 1
rosemarin Skrevet 29. august 2021 #11 Skrevet 29. august 2021 Jente599 skrev (1 minutt siden): Ja, derfor jeg syns det er sløvt at man går på jobb og sender barna i bhg når man er syk. Barna er jo ikke vaksinert og vi klarer ikke holde avstand akkurat. Ta det opp med barnehagen? Henvis til smittevernveilederen?
zemer Skrevet 29. august 2021 #12 Skrevet 29. august 2021 Sol12345 skrev (28 minutter siden): Skal jo teste seg ved forkjølelse. Ta det opp med barnehagen da. barna er jo ikke vaksinert, så det er ikke ok å sende forkjøla folk i bhg? En skal faktisk teste vaksinert eller ikke. 6
tussi84 Skrevet 29. august 2021 #13 Skrevet 29. august 2021 Jente599 skrev (29 minutter siden): Jeg har nettopp begynt i jobb etter permisjon så jeg jobbet ikke under starten av pandemien. Har heller ikke vært syk og dermed aldri testet meg for covid. Nå derimot har kidden begynt i bhg, jeg jobber i bhg og hele familien og omtrent alle barn og voksne er forkjøla. Men slik jeg har forstått folk flest her så tester de seg ikke fordi det er grønt nivå. I tillegg går vi voksne på jobb og sender barna i bhg med skikkelig forkjølelse. Selv har jeg nå plutselig blitt forkjøla med lett feber, og jeg vet ikke helt hva man bør gjøre? Beskjeden er at det er smittsom forkjølelse.. bør man teste seg, eller ta en dag hjemme eller hva? Kan ikke snakke for alle, men har to i min egen familie (ikke samme hustand) som er forkjøla og som nekter å teste seg. Det gjør meg forbanna. Ikke bare fordi de evt kan bidra til smitte øking (hvis det skulle være corona), men fordi de begge to var sammen med meg og flere andre forrige helg i dåp selskap. Da var de ikke syke/hadde ikke symptomer, men jeg og mannen har ansvaret for å informere de andre i dette selskapet om noen skulle teste positivt for corona. Nå har ingen andre i dette selskapet blitt syke da, men jeg blir rett og slett forbanna over at det går ann å tenke så egoistisk. Ja mest sannsynlig er det ikke corona, men det vet man ikke før man tar en test. Enn tester seg ikke bare for sin egen del, men også for andre tenker jeg. 5
Jhaawk Skrevet 29. august 2021 #14 Skrevet 29. august 2021 zemer skrev (12 minutter siden): En skal faktisk teste vaksinert eller ikke. Men hvorfor skal vaksinerte teste seg? Må vi 100% av befolkningen vaksineres for at dette viruset skal slutte å sirkulere? 1
zemer Skrevet 29. august 2021 #15 Skrevet 29. august 2021 tussi84 skrev (10 minutter siden): Kan ikke snakke for alle, men har to i min egen familie (ikke samme hustand) som er forkjøla og som nekter å teste seg. Det gjør meg forbanna. Ikke bare fordi de evt kan bidra til smitte øking (hvis det skulle være corona), men fordi de begge to var sammen med meg og flere andre forrige helg i dåp selskap. Da var de ikke syke/hadde ikke symptomer, men jeg og mannen har ansvaret for å informere de andre i dette selskapet om noen skulle teste positivt for corona. Nå har ingen andre i dette selskapet blitt syke da, men jeg blir rett og slett forbanna over at det går ann å tenke så egoistisk. Ja mest sannsynlig er det ikke corona, men det vet man ikke før man tar en test. Enn tester seg ikke bare for sin egen del, men også for andre tenker jeg. Så enig. Synes du skal informere uansett så andre kan teste om de får symptomer. 1
Sol12345 Skrevet 29. august 2021 #16 Skrevet 29. august 2021 zemer skrev (13 minutter siden): En skal faktisk teste vaksinert eller ikke. Ja vaksinserte skal også teste seg. Men ekstra viktig å ikke sende forkjøla barn, som i tillegg ikke er testet, i barnehagen mtp hvor mange som ikke er vaksinert der. 2
zemer Skrevet 29. august 2021 #17 Skrevet 29. august 2021 Jhaawk skrev (Akkurat nå): Men hvorfor skal vaksinerte teste seg? Må vi 100% av befolkningen vaksineres for at dette viruset skal slutte å sirkulere? Har du i det heletatt fulgt med? Vaksinerte kan bringe smitten videre. 4
addict Skrevet 29. august 2021 #18 Skrevet 29. august 2021 Sol12345 skrev (25 minutter siden): Altså å teste et barn er vel ikke så utrolig stort tiltak. Barnet mitt har astma, så har blitt testet fler ganger enn jeg vet for corona. Nå bruker hun astmamedisiner Så pusten er under kontroll. Men før vi visste diagnosen var det mye luftveisinfeksjoner. Er jo virkelig ingen stor sak å teste de Hadde vært enig med deg om det ikke innebar 5-6 dager med venting på test og da også karantene. Ikke mange sykt barn-dager igjen etter et langt år med mye karantene og umulig å jobbe hjemmefra med de minste barna. Jeg forsvarer det ikke, men jeg kan godt skjønne at folk vegrer seg når det er snakk om lett forkjøla unger. 9
tussi84 Skrevet 29. august 2021 #19 Skrevet 29. august 2021 Svarte deg tidligere ts, men her er reglene når det gjelder barnehagen vår som barnet vårt skal begynne i snart. Ved nyoppståtte symptomer skal barnet holdes hjemme, og det skal testes. Er testen negativ kan barnet gå tilbake i bhg, så lenge det kun er restsymptomer. Det vil si noe hoste og rennene nese. Ved dårlig allmenn tilstand/feber skal barnet holdes hjemme. 3
Jente599 Skrevet 29. august 2021 Forfatter #20 Skrevet 29. august 2021 Takk for mange svar. Jeg er klar over at vaksinerte også skal teste seg, det er nettopp derfor jeg ikke forstår hvorfor vi plutselig tar så lett på det. Og at vi går syke på jobb, i tillegg til å sende barna. Jeg tenker sånn, om jeg nå med en lett forkjølelse egentlig har covid, så spres jo dette rundt om jeg ikke tester meg. De sier jo at man ofte får mildere symptomer når man er vaksinert, så vi kan jo ikke slutte å teste selvom det går mye forkjølelse for tiden?
Anbefalte innlegg