AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 La oss drømme hvis du hadde en del penger hva ville du ha investert i? Bolig (hva slags), hytte, aksjer (hvilken) fond (hva slags), noe annet? Fortell Anonymkode: 1ec66...bb7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Kommer selvfølgelig ann på hvilke beløper man snakker om, men ville vurdert å kjøpe en fjellhytte. Resten/alternativt plassert pengene i globalt indeksfond. Anonymkode: 6a5d5...43c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 Har en kollega som har kjøpt seg ferie hus i Spania. Dvs, leilighet med basseng etc, i en liten by, ved middelhavet. Leiligheten kostet 2 mill. De har ennå ikke vært der selv pga corona, men vaktmester på stedet ordner med alt det praktiske, bassengrens og slikt, i leilighetskomplekset. Så er det et utleiebyrå som hjelper med det praktiske hvis du vil leie ut leiligheten din f.eks. gjennom Airbnb eller andre nettsider. Dette byrået tar fast sum 900 kr per mnd, for levering av nøkler og vasking etc. De sier at de tjener så mye på utleie at det dekker lånet deres og litt til. Og så har de en leilighet de selv kan bruke når de kan reise på ferie igjen. Og så plutselig sitter de der med nedbetalt leilighet i Spania om noen år, som de kan selge. Det høres for miin del helt fantastisk ut, og jeg hadde glatt gjort det samme hvis jeg kunne bladd opp 2 mill. Anonymkode: d5b56...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 Bitcoin, uten tvil Og eiendom. Anonymkode: c5820...7d2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har en kollega som har kjøpt seg ferie hus i Spania. Dvs, leilighet med basseng etc, i en liten by, ved middelhavet. Leiligheten kostet 2 mill. De har ennå ikke vært der selv pga corona, men vaktmester på stedet ordner med alt det praktiske, bassengrens og slikt, i leilighetskomplekset. Så er det et utleiebyrå som hjelper med det praktiske hvis du vil leie ut leiligheten din f.eks. gjennom Airbnb eller andre nettsider. Dette byrået tar fast sum 900 kr per mnd, for levering av nøkler og vasking etc. De sier at de tjener så mye på utleie at det dekker lånet deres og litt til. Og så har de en leilighet de selv kan bruke når de kan reise på ferie igjen. Og så plutselig sitter de der med nedbetalt leilighet i Spania om noen år, som de kan selge. Det høres for miin del helt fantastisk ut, og jeg hadde glatt gjort det samme hvis jeg kunne bladd opp 2 mill. Anonymkode: d5b56...d8e Men er de ikke redde for hærverk og husokkupanter? har lest noen skrekkhistorier🥴 Selv har jeg mulighet til å tilbringe opp til halve året i Spania, og har tenkt tanken. Men synes det er skremmende å sitte på to boliger; tenker det er mest fornuftig av meg å eie her i Norge. Jeg er alene og tror ikke jeg hadde klart mnd uten leieinntekt. Er ikke denne løsningen forbeholdt de med romslig inntekt? Dette er ingen kritikk, det var interessant å lese innlegget. Anonymkode: 957e1...539
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 Åja de betalte to mill cash eller? Anonymkode: 957e1...539
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men er de ikke redde for hærverk og husokkupanter? har lest noen skrekkhistorier🥴 Selv har jeg mulighet til å tilbringe opp til halve året i Spania, og har tenkt tanken. Men synes det er skremmende å sitte på to boliger; tenker det er mest fornuftig av meg å eie her i Norge. Jeg er alene og tror ikke jeg hadde klart mnd uten leieinntekt. Er ikke denne løsningen forbeholdt de med romslig inntekt? Dette er ingen kritikk, det var interessant å lese innlegget. Anonymkode: 957e1...539 Jeg har også hørt mange skrekkhistorier. Men de kjøpte i et inngjerdet område med mange leiligheter, og vaktmester som passer på. Leiligheten er også hyppig leid ut, slik at den ikke står tom ofte. Så akkurat det gjør at det er rimelig trygt. Men kanskje ligg mer usjarmerende å bo slik enn i en liten villa som ligger for seg selv, da.... Som investeringsobjekt fungerer det utmerket, i alle fall. Anonymkode: d5b56...d8e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Åja de betalte to mill cash eller? Anonymkode: 957e1...539 De betaler jo lånet med utleieinntektene de får inn på konto, så det var nok ikke cash, nei. Det er bare at jeg i samme situasjon har stort nok huslån allerede på familieboligen vår, og kunne ikke ha gjort dette uten å bla opp noen mill. Anonymkode: d5b56...d8e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 Hadde jeg hatt masse penger hadde jeg kjøpt nok fond (indeksfond) til å kunne leve av rentene. Det hadde vært en behagelig tilværelse. Vi har for øvrig kjøpt hytte på fjellet og leier ut, etter skatt og utgifter går vi ca i null i året, inkludert nedbetaling av lånet. Det har vært en helt topp investering. Leier kun ut til familier for å unngå trøbbel og bråk. Anonymkode: b89e7...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): De betaler jo lånet med utleieinntektene de får inn på konto, så det var nok ikke cash, nei. Det er bare at jeg i samme situasjon har stort nok huslån allerede på familieboligen vår, og kunne ikke ha gjort dette uten å bla opp noen mill. Anonymkode: d5b56...d8e Ja jeg er også redd for økonomien min😌har 500 000 i EK, men likevel…tviler litt på om jeg hadde fått enda et boliglån alene😩 Anonymkode: 957e1...539
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Vi kjøpte leilighet i tilknytning til et høyfjellshotell, Savalen. Betalte 1,650 mill mener jeg, men de har også leiligheter til under 1 mill. Hotellet leier ut leiligheten for oss også booker vi den selv de gangene vi ønsker å bruke den (typisk påske høstferie jul ect). Vi har ikke lån på den (men har naturligvis høyere boliglån) og etter at alle utgifter er betalt så sitter vi igjen med ca 50- 80 000 kr i året. Det er skattbart men mye av utgiftene skrives av på skatten så i praksis er det ikke mye vi må betale i skatt. Vi er ihvertfall veldig fornøyd med å ha en gratis ferieplass med flere luksusfasiliteter som spa, basseng, alpinanlegg, sandstrand og fantastiske turmuligheter/jaktterreng som vi i tillegg tjener penger på 😊 Anonymkode: dc443...c7b
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde jeg hatt masse penger hadde jeg kjøpt nok fond (indeksfond) til å kunne leve av rentene. Det hadde vært en behagelig tilværelse. Vi har for øvrig kjøpt hytte på fjellet og leier ut, etter skatt og utgifter går vi ca i null i året, inkludert nedbetaling av lånet. Det har vært en helt topp investering. Leier kun ut til familier for å unngå trøbbel og bråk. Anonymkode: b89e7...ca7 Hvor mye må en ha for å investere i indeks? Anonymkode: 1ec66...bb7
Knirke Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 Hvis målet er å tjene penger ville jeg helt klart kjøpt aksjer. Fond er selvfølgelig tryggere, men det er mye kjedeligere Eiendom og utleie gidder jeg ikke, det er for mye arbeid. Hytte har jeg fra før, og leier ikke ut med mindre det er noen jeg kjenner godt.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 Knirke skrev (4 minutter siden): Hvis målet er å tjene penger ville jeg helt klart kjøpt aksjer. Fond er selvfølgelig tryggere, men det er mye kjedeligere Eiendom og utleie gidder jeg ikke, det er for mye arbeid. Hytte har jeg fra før, og leier ikke ut med mindre det er noen jeg kjenner godt. Hvorfor aksjer isteden for fond? Bare kjedelig eller noe annet du kan utdype? Anonymkode: 1ec66...bb7
Gjest theTitanic Skrevet 30. august 2021 #15 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): La oss drømme hvis du hadde en del penger hva ville du ha investert i? Bolig (hva slags), hytte, aksjer (hvilken) fond (hva slags), noe annet? Fortell Anonymkode: 1ec66...bb7 Ville bygd en bolig med 6 leiligheter og leid ut. En hytte ved sjøen. Aksjer. Bygd nye hus og solgt dem.
Knirke Skrevet 30. august 2021 #16 Skrevet 30. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor aksjer isteden for fond? Bare kjedelig eller noe annet du kan utdype? Anonymkode: 1ec66...bb7 Vel... Et fond kan ha en vekst på 2-10% i året. 20% hvis man er heldig. Aksjer kan lett doble, tredoble og firedoble seg på samme tiden. Det krever selvfølgelig at man har nervene på plass og er villig til å ta risikoen, men når man først har begynt med aksjer er fond drit kjedelig i forhold. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #17 Skrevet 30. august 2021 Knirke skrev (2 minutter siden): Vel... Et fond kan ha en vekst på 2-10% i året. 20% hvis man er heldig. Aksjer kan lett doble, tredoble og firedoble seg på samme tiden. Det krever selvfølgelig at man har nervene på plass og er villig til å ta risikoen, men når man først har begynt med aksjer er fond drit kjedelig i forhold. Hva slags aksjer er det lurt å investere i? Og hvor mye penger? Må en følge med og styre selv eller kan andre gjøre det for deg? Takker for svar Anonymkode: 1ec66...bb7
Knirke Skrevet 31. august 2021 #19 Skrevet 31. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva slags aksjer er det lurt å investere i? Og hvor mye penger? Må en følge med og styre selv eller kan andre gjøre det for deg? Takker for svar Anonymkode: 1ec66...bb7 Du må følge med selv, og du må aldri ta direkte kjøpsråd fra noen (spesielt ikke på nettforumer😉). Følg med på finansnyheter (E24, Finansavisen, DN) for tips til interessante . Man investerer akkurat så mye som man har råd til å tape. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #20 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 17.50): Hvor mye må en ha for å investere i indeks? Anonymkode: 1ec66...bb7 100 kr. Anonymkode: dc443...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå