Gå til innhold

Kan man få høyere stilling selv når man er 50% sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber 50% pga bekkenløsning, etter både lege og jordmors anbefaling. Har en 60% stilling nå, og de eneste to som ble ansatt før meg har 100% stilling. Derfor trodde jeg at jeg hadde denne fortrinnsretten på min side, og jeg var første på lista for å få flere vakter? Det er kun fordi jeg skal jobbe halve dager de har sykemeldt meg, ikke fordi jeg ikke kan jobbe flere dager i uken. En ansatt hos oss med 100% stilling sluttet nettopp, og ingen spurte meg om jeg ville ha høyere stillingsprosent. Det kom inn ei fra en annen butikk i denne kjeden, og har fått 100% hos oss på dagen. Hun har vært ansatt i kjeden i ett år, jeg har jobbet her i 4, så kjenner jeg blir ganske irritert på at nye rykker foran meg, og helsa mi gjør at jeg blir nedprioritert. Skulle ikke jeg fått flere vakter, og hun i så fall jobbet halve mine da pga sykemeldingen? 

Anonymkode: 57183...224

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du stiller nok ikke først i køen for å få utvidet stillingsprosenten din når du er delvis sykmeldt, nei. Og dessuten så skulle du ikke ha vært delvis sykmeldt dersom du kan jobbe halve dager hver dag, med mindre arbeidsgiver ikke har bruk for deg flere (halve) dager. Da burde du ha gått i dialog med lederen din om tilrettelegging, slik at du kunne ha jobbet din stillingsprosent fordelt over flere dager. 

Anonymkode: e35cc...7fe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du stiller nok ikke først i køen for å få utvidet stillingsprosenten din når du er delvis sykmeldt, nei. Og dessuten så skulle du ikke ha vært delvis sykmeldt dersom du kan jobbe halve dager hver dag, med mindre arbeidsgiver ikke har bruk for deg flere (halve) dager. Da burde du ha gått i dialog med lederen din om tilrettelegging, slik at du kunne ha jobbet din stillingsprosent fordelt over flere dager. 

Anonymkode: e35cc...7fe

Har allerede pratet med h*n om det, det var uaktuelt.

Skrevet

Finnes ikke noe regler på dette. Du kan ha krav på det. Samtidig skal arbeidsgiver veie for og i mot. Du er sykemeldt og skal i permisjon i et år. Altså er du ikke akkurat en åpenbar kandidat til større stilling nå. Det er kjipt, men sånn er arbeidslivet. 

Anonymkode: ff55c...9f8

• Liker 2
Skrevet

Du har fortrinnsrett og sykmeldingen din skal ikke påvirke dette. Du skulle fått 100 % stilling nå og den nye skulle overtatt din 60 % stilling. Så skulle hun fått de vaktene du ikke kan dekke pga. sykmeldingen din.

Snakk med fagforeningen din umiddelbart.

Anonymkode: 93bcb...264

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du har fortrinnsrett og sykmeldingen din skal ikke påvirke dette. Du skulle fått 100 % stilling nå og den nye skulle overtatt din 60 % stilling. Så skulle hun fått de vaktene du ikke kan dekke pga. sykmeldingen din.

Snakk med fagforeningen din umiddelbart.

Anonymkode: 93bcb...264

Høres ut som TS jobber i en butikk, det er jo et privat selskap og da er det vel ingen regler om fortrinnsrett, da bestemmer de vel selv? Med mindre dette er noe som står i tariff for butikkansatte og butikken følger denne?

Anonymkode: ba437...d59

• Liker 2
Skrevet

TS - har du gitt beskjed om at du ønsker å øke stillingsprosenten din? Tenker det må være første steg å gi beskjed om det.. så forstår jeg jo at de velger å få inn andre, de har jo vakter som skal dekkes opp.. Men du kan jo kanskje få større stilling etter permisjonen feks så du går rett inn i 100% da? Bekkenløsning er jo en midlertidig greie.

Anonymkode: ba437...d59

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jobber 50% pga bekkenløsning, etter både lege og jordmors anbefaling. Har en 60% stilling nå, og de eneste to som ble ansatt før meg har 100% stilling. Derfor trodde jeg at jeg hadde denne fortrinnsretten på min side, og jeg var første på lista for å få flere vakter? Det er kun fordi jeg skal jobbe halve dager de har sykemeldt meg, ikke fordi jeg ikke kan jobbe flere dager i uken. En ansatt hos oss med 100% stilling sluttet nettopp, og ingen spurte meg om jeg ville ha høyere stillingsprosent. Det kom inn ei fra en annen butikk i denne kjeden, og har fått 100% hos oss på dagen. Hun har vært ansatt i kjeden i ett år, jeg har jobbet her i 4, så kjenner jeg blir ganske irritert på at nye rykker foran meg, og helsa mi gjør at jeg blir nedprioritert. Skulle ikke jeg fått flere vakter, og hun i så fall jobbet halve mine da pga sykemeldingen? 

Du kan jo ikke jobbe 100%, dermed er det ikke rart arbeidsgiver henter inn en ny i 100 %-stilling. Du har jo allerede en fast stilling. Jeg mistenker at det er 4-årsregelen for midlertidig ansatt du tenker på. Men du har altså allerede fast stilling, dermed har du ikke lenger noen fortrinnsrett. De har behov for en som kan jobbe 100%. Det kan ikke du. Dermed er du ikke aktuell. 

Anonymkode: 8277d...787

Skrevet

I forhold til utbetaling av sykepenger ville det ikke ha noen betydning om du fikk en 100% stilling nå. NAV utbetaler sykepenger ut fra den stilling/inntekt du har før du blir sykmeldt. Dette vil si at om du skulle få en 100% stilling under sykmeldingsperioden så vil NAV fortsatt utbetale sykepenger ut fra den stilling du har nå og arbeidsgiver vil selvfølgelig kun utbetale lønn for de timene du faktisk jobber. Det gjør at en eventuell økning i stillingsstørrelse kun er formalia og derved først vil bli gjennomført når du kan være fysisk på jobb i 100% (etter permisjonen)

Anonymkode: 43755...f1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...