AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 Heisann I utgangspunktet tenkte vi å flytte til annet fylke når barnet skal begynne på ungdomsskolen, når det uansett er ny skole. Men så var det noe som sa at det er lettere å få venner på barneskolen, og at vi heller burde ta flyttingen til 7 trinn. Vi voksne er fleksible, så tidspunktet er det samme for oss. Hva tenker dere? Joda, det er individuelt. Men hvordan hadde dere gjort det? Flytting til 7. eller 8 trinn? Anonymkode: 79e3c...5d4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 Desto tidligere jo bedre tenker jeg. Anonymkode: e1ece...5c0 4
Arkana Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 Jeg ser ikke vitsen i å flytte til 7. trinn. I 8. blir det ny skole, ny klasse og nye venner uansett, nok en omveltning etter ganske kort tid, så jeg hadde ønsket å flytte til 8. trinn. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 Jeg glemte å legge til at bestevennen flytta bort i sommer. Anonymkode: 79e3c...5d4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Desto tidligere jo bedre tenker jeg. Anonymkode: e1ece...5c0 Ja, kanskje det. Jeg er usikker. Som neste svar sier: Arkana skrev (3 minutter siden): Jeg ser ikke vitsen i å flytte til 7. trinn. I 8. blir det ny skole, ny klasse og nye venner uansett, nok en omveltning etter ganske kort tid, så jeg hadde ønsket å flytte til 8. trinn. De som går i klassen på 7 trinn, blir jo også med over til 8 trinn. Men blir evt omveltningen så stor når man har blitt kjent med elever på 7 trinn allerede? Det er som her vi bor, på ungdomsskolen slås klassene fra flere skoler sammen og danner nye klasser. Anonymkode: 79e3c...5d4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Vi flyttet etter jul i 7 trinn og barnet fikk lov å gå ut tiden i 7 i "gamle" klassen og skulle så bytte til en annen ungdomskole enn den som vi før sognet til. Vi flyttet ikke lang men likevel til ny skolekrets. Det vi innså var at når barnet begynte på helt ny ungdomsskole så var det der tre skoler som startet opp, det betød at det kun var en av skolene som hadde tilhørighet rundt vår nye bolig. De to andre hadde til dels ganske lang skolevei. Og den nye skolekretsen vår hadde også den minste av barneskolene slik at det kun var fire/fem elever fra den skolen i ungdomsskoleklassen barnet ble satt i. Vi fikk heldigvis lov til å fortsette over på den ungdomskolen som vi sognet til der vi bodde før, men dette er jo ting som er verdt å tenke litt på. Anonymkode: acfe6...42d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 Jeg kom i 6. trinn. Alle hadde etablert sterke bånd til hverandre. Jeg følte meg utenfor og utilpass. hadde satset på ungdomsskolen, selv om det er en tøff tid. Er nytt for alle der Anonymkode: 196d7...643 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 Er det mange barneskoler som danner ungdomsskolen, eller er det f.eks bare to skoler? Om det er mange er det kanskje greit å vente, men er det bare to skoler så ville jeg valgt å flytte tidligst mulig. Jeg begynte på ny skole 8.trinn (som tilsvarer 9. trinn i dag). Det var veldig veldig vanskelig. Barn er gjerne litt hyggeligere på barneskolen enn på ungdomsskolen- og dermed kanskje litt lettere å få venner da. Anonymkode: 066a2...e8f
Kjetil E Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, kanskje det. Jeg er usikker. Som neste svar sier: De som går i klassen på 7 trinn, blir jo også med over til 8 trinn. Men blir evt omveltningen så stor når man har blitt kjent med elever på 7 trinn allerede? Det er som her vi bor, på ungdomsskolen slås klassene fra flere skoler sammen og danner nye klasser. Anonymkode: 79e3c...5d4 Ikke nødvendigvis, forskjell fra kommune til kommue og sågar skole til skole og. Kommer blant annet på hvor mange barneskoler som leverer eler til den gitte ungdomsskolen. Som oftest for vel elevene komme med ønsker om et par klassekammerater de vil ha med over. Men slettes ikke alle steder de får det.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #10 Skrevet 29. august 2021 Her er skolen en 1-10 skole. Altså samme skole og samme klasse alle år på grunnskolen. Så du bør nok sjekke ut hvordan det er der dere skal flytte, og gjøre opp en mening basert på det og hvordan barnet er. Men sånn i utgangspunktet, jo yngre barn er når det blir en sånn stor endring, jo bedre pleier det å gå Anonymkode: a3e1b...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Vi har byttet skole nå i 7. trinn, men det er til en privatskole som har en ungdomsskole også. Anonymkode: 472b8...2a9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det mange barneskoler som danner ungdomsskolen, eller er det f.eks bare to skoler? Om det er mange er det kanskje greit å vente, men er det bare to skoler så ville jeg valgt å flytte tidligst mulig. Jeg begynte på ny skole 8.trinn (som tilsvarer 9. trinn i dag). Det var veldig veldig vanskelig. Barn er gjerne litt hyggeligere på barneskolen enn på ungdomsskolen- og dermed kanskje litt lettere å få venner da. Anonymkode: 066a2...e8f Det er litt forskjellig. Det er ikke helt avgjort hvor vi skal flytte til. Men skal ha det i tankene om hvor mange skoler som sokner til ungdomsskolen 😊 Takk for svarene. Skal ta og legge alt til minnet. Anonymkode: 79e3c...5d4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 Ville også sjekket opp hvordan fritidsaktiviteter er, hvor mange barn i samme alder som skal bo i umiddelbar nærhet der dere skal flytte. Uavhengig av alder er det enklere å komme inn dess kortere avstand, selv for ungdomsskoleelever. Det undervurderte jeg kraftig når vi flyttet foran 7. trinn for vår eldste, så når Covid-19 kom og alle var hjemme bodde alle akkurat litt for langt unna og han møtte ingen fysisk på flere måneder. 5. klassingen hadde naboen over veien i klassen så de kunne fortsatt være sammen ute. Det endte med at vi flyttet tilbake for barnas skyld og pendler litt lenger enn før. Anonymkode: 7ab9c...c99
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ville også sjekket opp hvordan fritidsaktiviteter er, hvor mange barn i samme alder som skal bo i umiddelbar nærhet der dere skal flytte. Uavhengig av alder er det enklere å komme inn dess kortere avstand, selv for ungdomsskoleelever. Det undervurderte jeg kraftig når vi flyttet foran 7. trinn for vår eldste, så når Covid-19 kom og alle var hjemme bodde alle akkurat litt for langt unna og han møtte ingen fysisk på flere måneder. 5. klassingen hadde naboen over veien i klassen så de kunne fortsatt være sammen ute. Det endte med at vi flyttet tilbake for barnas skyld og pendler litt lenger enn før. Anonymkode: 7ab9c...c99 Det er helt klart noe å tenke på. Takk for tipset 😊 Anonymkode: 79e3c...5d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå