Gå til innhold

Skal jeg si opp leieforholdet og flytte inn i leiligheten som jeg har solgt til jeg må flytte? Rekker jeg å finne ny bolig i tide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å gjøre det kort. 

Jeg leier en leilighet med 2 mnd oppsigelse.

Har nettopp solgt leiligheten min, og de som har kjøpt den vil flytte inn 15.nov.

Spørsmålet mitt er, bør jeg si opp leieforholdet mitt og flytte inn i leiligheten min frem til jeg finner noe eget? Eller bør jeg ha den leide leiligheten til jeg finner en ny bolig jeg kan flytte inn i? 

Er redd jeg ikke klarer å finne noe før 15.nov, og da står jeg uten bopel om jeg sier opp leiligheten jeg leier.

Anonymkode: 07972...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor leier du når du eier en annen?

Anonymkode: 84ce2...84e

• Liker 1
Skrevet

Hvis du sier opp leieforholdet i dag må du likevel betale for september og oktober ved 2 mnd oppsigelsestid. Dvs at du kan bo "gratis" i 14 dager, med mulighet for å ikke ha et sted å bo etter du må overlevere egen leilighet. Det høres ikke lurt ut. Hvorfor leier du ut egen bolig dersom du må leie selv? 

Anonymkode: 71ca1...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor leier du når du eier en annen?

Grunnen er at jeg bor et annet sted og leide ut leiligheten min til noen andre. Pga jeg ønsker å kjøpe her jeg bor nå, solgte jeg leiligheten min. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du sier opp leieforholdet i dag må du likevel betale for september og oktober ved 2 mnd oppsigelsestid. Dvs at du kan bo "gratis" i 14 dager, med mulighet for å ikke ha et sted å bo etter du må overlevere egen leilighet. Det høres ikke lurt ut. Hvorfor leier du ut egen bolig dersom du må leie selv? 

Som jeg forklarte over. 

Jeg lurer på om jeg bare skal leie leiligheten frem til jeg finner noe å kjøpe her jeg bor? 

Om jeg sier opp nå har jeg 2 mnd + 14 dager på å finne meg noe nytt. 

Men, om de jeg skal kjøpe av trenger 2 mnd å flytte på, så blir det vanskelig... 

Skrevet

Hvor mye leie er 2 mnd?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg forklarte over. 

Jeg lurer på om jeg bare skal leie leiligheten frem til jeg finner noe å kjøpe her jeg bor? 

Men, om de jeg skal kjøpe av trenger 2 mnd å flytte på, så blir det vanskelig... 

Beklager, ser nå at jeg misforstod bosituasjon. Trodde du leide ut egen leilighet og ikke solgte 😅

Det tryggeste vil nok være å leie frem til du kjøper noe nytt. Som du sier så kan det jo hende selger ønsker litt tid før de flytter og da må du finne noe annet å leie i mellomtiden. Hørtes ut som ekstra styr. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye leie er 2 mnd?

12 000 i mnd, så 24 000 for 2 mnd. 

Skrevet

Helt avhengig av markedet der du bor. Hvis du har sett litt allerede og lite frister, eller det er marked med mye trykk ville jeg nok fortsett å leid der du leier nå. Kjedelig å føle på at du MÅ kjøpe noe for å ha et sted å bo, da risikerer du både å kjøpe dyrt og å kjøpe et sted du egentlig ikke er fornøyd med.

Anonymkode: c93a4...dc4

Skrevet

Jeg solgte nettopp leiligheten min.

Jeg hadde ca 1 måned på finne noe nytt.

jeg kunne kjøpe eller leie.. Men med tanke på hvor dyrt det er nå så ventet jg med og kjøpe og leide istedentfor.

Du finner noe kjapt, ikke noe problem. Bare hold deg oppdatert på finn, facebook og søk og legg ut hele tide,. fast betaler, fester lite og da er du inne kjapt.

I norge så har man krav på boplass, så du blir ikke hjemløs.

Anonymkode: 11abd...786

Skrevet

Ville leid frem til jeg kjøpte noe nytt. Det er sjelden en kjøper noe å kan flytte rett inn. Og da har du frihet til å kjøpe noe uten å stresse.

Anonymkode: 026ac...d4e

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg forklarte over. 

Det er sjelden overtakelse er straks. Først må du finne huset du vil ha, så visninger, budrunder og de som bor der trenger nok en mnd eller to, kanskje tre på å flytte. Derfor hørtes det ut som dårlig løsning å flytte til den solgte leiligheten for så kort tid. Du vil sikkert føle stresset hver dag i tillegg, og kanskje ta en avgjørelse du ellers ikke ville gjort om nykjøpet. 

Skrevet

Så, bedre å leie til jeg finner et sted å kjøpe? 

Skrevet

Hvorfor si opp leiligheten om det uansett er 2 mnd oppsigelse, da må du jo uansett betale for de 2 mnd. Så sant ikke de du leier hos finner en ny leietaker før de 2 mnd er gått. Og så må du finne noe nytt igjen når de tar over boligen du solgte? Høres bedre ut bare bli boende, og så bruke den tiden du trenger på å finne noe passende kjøpe om du vil kjøpe noe nytt. 

Anonymkode: fa46c...963

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor si opp leiligheten om det uansett er 2 mnd oppsigelse, da må du jo uansett betale for de 2 mnd. Så sant ikke de du leier hos finner en ny leietaker før de 2 mnd er gått. Og så må du finne noe nytt igjen når de tar over boligen du solgte? Høres bedre ut bare bli boende, og så bruke den tiden du trenger på å finne noe passende kjøpe om du vil kjøpe noe nytt. 

Anonymkode: fa46c...963

Om jeg sier opp den 1.sept, må jeg betale for sept og okt. Da kan jeg likevel si opp og finne noe til 1.nov. Hr faktisk til 15.nov.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så, bedre å leie til jeg finner et sted å kjøpe? 

Ja

Anonymkode: c93a4...dc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...