Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting. Har noen bekjente som påstår at de nesten aldri spiser noe, men allikevel blir de bare større og større for hver gang jeg ser dem. Hvordan kan det gå an hvis de aldri spiser noe???

Anonymkode: 7917a...205

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fornektelse. 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg lurer på en ting. Har noen bekjente som påstår at de nesten aldri spiser noe, men allikevel blir de bare større og større for hver gang jeg ser dem. Hvordan kan det gå an hvis de aldri spiser noe???

Medisiner, hormoner, ødelagt forbrenning, alder osv

Anonymkode: 9bab6...222

• Liker 6
Skrevet
Tuttifrutt skrev (18 minutter siden):

Fornektelse. 

Bestevenninnen min gjør dette. Vi hadde en helg sammen i sommer. Hun starter med å si hun er forsiktig i matveien og spiser nesten ingenting, likevel går hun merkelig opp i vekt. Alle tre dagene var hun forsiktig til frokost, spiste en brødskive med ost (4-5 skiver gulost) og paprika og et glass melk. Lunch et par skiver, eller omelett og to glass juice. Men til middagen tok hun helt av. Forsynte seg to runder med 2-4 poteter, mye annet grønnsaker også, men mengder av kjøtt og saus og greier. 
Når kvelden kom sa hun at ettersom hun spiser så lite gjennom dagen, kan hun unne seg litt snacks og godteri. Dvs en stor skål alene med smågodt, sjokolade i tillegg til salt snacks. Også kommer cider og vin utenom dette igjen.

Er ikke det fornektelse? Jeg skeiet også ut med et par glass alkohol og noen biter sjokolade. Men inntaket av mat og drikke tidligere den dagen oversteg ikke 1300 kcal.

Anonymkode: b6c57...aa1

• Liker 10
Skrevet (endret)

Det er ingen nyhet at de fleste overvektige mennesker som ikke skjønner hvorfor de er så store eller som sliter med å gå ned i vekt spiser langt mer enn de selv innser. Noen har hormonforstyrrelser, går på medisiner eller har sykdommer som påvirker dette, men det er langt ifra alle. Det er bare å se på menneskene i USA for eksempel. Maten inneholder mer kalorier og porsjonene er større, og derfor er også menneskene større. I Asia hvor porsjonene er mindre og sunnere, er menneskene mindre. Livsstil er absolutt den største faktoren, selv om mange tjukke mennesker liker å skylde det på andre ting. 

Endret av Vintermorgen
Slettet sitat er fjernet.
  • Liker 8
Skrevet

Jeg jobbet med en slik engang i tiden. Svært overvektig, og påstod at han aldri spiste. 

Spiste kiosk-pølse med potetsalat til frokost.

Spiste to wienerbrød et par timer senere, men "det var jo bare luft", i følge han selv. 

Kjøpte seg to baguetter til lunsj, for han hadde jo "tross alt ikke spist i dag". 

Gikk rundt å småspiste nøtter og chips resten av dagen. 

Til middag spiste han den største burgeren som fantes, eventuelt en helt pizza alene. Men det var jo bare korn og kjøtt, og det var jo sunt, dessuten så hadde han jo vært "småspist hele dagen". 

Utpå ettermiddagen ble det fort en 150 grams sjokoladeplate for kosens skyld. 

Og på kvelden laget han seg en eller annen varmmatrett til, type nachos, pølse og chips osv. 

Før han drakk 2-4 pils (selvfølgelig ikke LITE). 

Sånn, nå kan dere regne kalorier på dette. 

Anonymkode: 8aa7f...e80

• Liker 6
Skrevet

Jeg er en slik person. Jeg drikker meg feit. Vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: 219c8...488

• Liker 4
Skrevet

Er helt enig vi feite folk spiser mer enn vi skjønner. Spiser spiser spiser. Derfor har jeg nå begynt med å slanke meg ved å spise lite til måltidene. Har spist lenge store mengder mat og mye godteri og sjokolade. Er ikke rart en legger på seg, men sliter psykisk og mye av maten spiser jeg pga følelsene mine er så vonde å ha. Jeg må døyve følelsene med mat, og jeg tror flere sliter med det samme. Er merkelig men en føler seg bedre med god mat og noe godt. 

Anonymkode: 5b8a6...186

Gjest Warrior
Skrevet

Det er alltid noen som nekter for at de spiser mye. Hvis de virkelig spiser lite så kan det være at det de spiser er svært usunt. Det er viktig å spise sunn mat, og litt usunt innimellom. Mest sunn mat og minst usunn mat. Hormoner eller medisiner kan være grunnen for at noen blir overvektig. Ikke minst for lite trening. Kanskje de har for lite trening/er ikke aktiv? Trening og aktivitet er viktig. Ikke bare for overvektige, men for alle. Sitte stille hele dagene er i alle fall ikke bra for kropp og helse. 

Skrevet
13 minutter siden, Warrior said:

Det er alltid noen som nekter for at de spiser mye. Hvis de virkelig spiser lite så kan det være at det de spiser er svært usunt. Det er viktig å spise sunn mat, og litt usunt innimellom. Mest sunn mat og minst usunn mat. Hormoner eller medisiner kan være grunnen for at noen blir overvektig. Ikke minst for lite trening. Kanskje de har for lite trening/er ikke aktiv? Trening og aktivitet er viktig. Ikke bare for overvektige, men for alle. Sitte stille hele dagene er i alle fall ikke bra for kropp og helse. 

Ja, og så klager dem noe enormt på at dem får vondt i kroppen når dem først beveger seg litt. Det er jo ikke rart, når dem sitter i sofaen hele dagen lang. Synes faktisk det er trist at forholdsvis unge mennesker ikke greier å gå en tur uten at dem får vondt i kroppen.

• Liker 2
Skrevet

Ei venninne forteller ofte hvor lite hun spiser. Hun er slankeoperert for en del år siden. Når vi spiser sammen, så spiser hun like mye som meg. Og jeg er ikke småspist 🤣

Anonymkode: 0e5db...ac9

• Liker 5
Skrevet

Far er slik. Spiser ingenting. Bortsett fra mengder av vafler, masse smør på brødskiva, kake, stadig noe småspising. Men til middag? Mer grønnsaker? Nei, nå kan han ikke spise mer, for da tøyer han ut magesekken. 🙄

Anonymkode: b3653...bbd

• Liker 3
Skrevet

De spiser mer enn de tror og eventuelt så spiser de "feil" mat. Jeg prøver å spise mindre porsjoner, men noen ganger så spiser jeg også "feil" mat. Men det hjelper ikke å være nøye med maten til alle måltider og så gå amok når det er middag og etter det kose seg med masse snop, brus og snacks etterpå. Da går jo vinningen opp i spinningen. Ja, det er enklere sagt enn gjort å være streng med seg selv og ikke overspise, men det går bare på viljestyrken. Har man ikke nok viljestyrke, så vil det skje utskeielser. 

Skrevet

Jeg spiser 1500 kalorier om dagen, og går opp i vekt av det.

Anonymkode: 96b78...689

Skrevet

Jeg hadde en venninne som sa dette før. At hun spiste nesten ingenting, men gikk opp i vekt likevel. Hun var nesten ikke aktiv, og det hun spiste var ofte kaloririkt. Ting endret seg da hun ble mer sporty og fikk mer forståelse over kosthold. Hun spiser nok oftere en før, men måltidene er godt sammensatt og mindre kaloririke. 

Anonymkode: fa3b8...046

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men kaloriene må fortsatt spises for at de skal legge på seg. Overskudd av kalorier er en absolutt forutsetning for å gå opl i vekt. 

Anonymkode: 2e17a...264

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ødelagt forbrenning? Dette er vel en myte?

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiste like mye kcal før som jeg gjør nå. Var overvektig ca 25 i bmi. Opererte ut en hornoncyste.gått ned ca25 kg på 6 mnd og fortsetter å gå ned. Er nå på bmi 18 (ikke bra). Jeg er vel et medisinsk under som før gikk opp i vekt på samme antall kcal som jeg går ned i nå, bare pga en hormoncyste er operert ut. Mulig det var totalt tilfeldig 

Anonymkode: a3029...9d5

Skrevet

Jeg er overvektig og spiser heller ikke så mye. Jeg drikker mange kalorier i løpet av en dag. 

Skrevet

Man får i seg flere kalorier enn man forbrenner, så enkelt er det som regel. De sjeldne medisinske tilfellene er noe annet. Jeg har flere bekjente som er svært overvektige og klager over at de ikke gjør noe annerledes enn meg, mens jeg spiser kanskje en tredjedel av det de gjør og kjøper en salat eller et rundstykke til lunsj fremfor en skolebolle og en litago. Det blir fort mye i det lange løp. Levde selv på en livsløgn i mange år hvor jeg mente at jeg var ufortjent stor, men nå har jeg kuttet ut alle de små, usunne vanene og gått fra en BMI på 45 til i underkant av 30 på under et år. Fremdeles en lang vei å gå, men nå lyver jeg ikke til meg selv, jeg var matavhengig og sånn er det. 

Anonymkode: a0ba1...f60

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...