Gå til innhold

Har du virkelig en bufferkonto fordi du redd for at vaskemaskinen skal ryke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis min vaskemaskin ryker, så lar jeg bare å være å vaske tøy. Det er ingen krise.

Jeg har bufferkonto i tilfelle jeg mister jobben og offentlige ytelser lar vente på seg. Eller hvis taket lekker og forsikringsselskapet er vrange.

Det er ikke vaskemaskinen som er grunnen til at jeg har bufferkonto.

Hvorfor har du bufferkonto?

Anonymkode: 9ebbc...659

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en "bufferkonto" som er kombinert buffer- og regningskonto. Bufferen er for mindre, plutselige utgifter (reising, vaskemaskin, service på bilen ol).

"Buffer" for større utgifter har jeg i flexilånet. 

Anonymkode: bfedc...5bc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis min vaskemaskin ryker, så lar jeg bare å være å vaske tøy. Det er ingen krise.

---

Kjøper du nye klær etter en stund da, eller går du bare i skitne klær? 

• Liker 21
Skrevet

Bufferkonto? Hvorfor ikke kalle en bolle en bolle, sparekonto

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor har du bufferkonto?

Anonymkode: 9ebbc...659

Jeg har en sparekonto, fondskonto og kryptokonto for og til livet, hva enn det innebærer nå eller i fremtiden. 

Anonymkode: 7b0f1...fdb

• Liker 1
Skrevet
Rumle skrev (1 minutt siden):

Kjøper du nye klær etter en stund da, eller går du bare i skitne klær? 

Da låner jeg en vaskemaskin, eller vasker for hånd i vasken.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble rådet av banken til å ha en kortsiktig buffer og en langsiktig buffer, og det synes jeg er greit. Den langsiktige skal få lov til å "miste" noen penger som går i fond etterhvert. 

Men du sier "da slutter jeg bare å vaske klær" -det høres jo ikke spesielt delikat ut. Eller hadde du tenkt å bruke penger på å kjøpe nye klær hele tiden? Da er det vel smartere å bruke de samme pengene på en vaskemaskin? 

Anonymkode: 9d1a7...2d1

• Liker 10
Skrevet

Uforutsette tegninger kan jo være meget

Man har jo buffer konto, slik at man kan fikse/betale ting uten at det går ut over hverdags økonomien, eller at man må spare 

I ditt tilfelle, drit kjipt for deg som må spare til ny når du kunne brukt spare penger til noe annet

De som lever uten buffer konto, lever ofte fra mnd til mnd økonomisk. Det er ikke det mest økonomiske smarte valget. 

Anonymkode: 76396...38e

Skrevet

Jeg har en bufferkonto fordi jeg har noen ganger opplevd at flere ting skjer på kort tid og av prinsipp så vil ikke jeg legge opp økonomien min til at jeg må benytte lån eller kredittkort for å ta meg av sånne ting. Ryker kjøleskapet så klarer jeg det med lønnen den måneden uten problem, men om det skjer i desember samtidig som tannlegen og bilen kommer i budsjettet så er det en utrolig sinnsro å vite at det ligger 150.000kr på en konto som løser slike ting. Og det er helt bevisst at de ikke er investert, jeg trenger virkelig ikke en ekstra dimensjon å tenke på når det først inntreffer en krise og markedet er ned 35% (som skjedde i pandemien).

Anonymkode: addd1...fcb

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ikke bufferkonto spesifikt til vaskemaskin nei, men jeg har en grei sum i fond som jeg kan ta av hvis vaskemaskinen ryker.

Anonymkode: 4b90b...9c7

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en buffer i tilfelle NOE ryker. Enten vaskemaskin, bil.. eller jobben.. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg har en bufferkonto både med tanke på vaskemaskinen, andre elektroniske duppeditter, hull i taket, mister jobben, kræsjer bilen, alt mulig. Det er ikke øremerkede midler, de brukes når de trengs. 

Anonymkode: f16e9...dba

• Liker 3
Skrevet

En vaskemaskin kan jeg nok kjøpe dagen. Hadde ikke trengt å ta av noen spesiell konto til det. 

Anonymkode: a1141...f88

• Liker 7
Skrevet

Jeg har bufferkonto (sparekonto) bl.a til større utgifter som jeg ikke har nok penger på lønnskontoen til å dekke.

Jeg har nok penger til overs en vanlig mnd til å kjøpe en vaskemaskin uten å bruke av sparekontoen.

Anonymkode: 44de4...b1a

Skrevet

Ja, jeg har bufferkonto. Jeg er minimalist, og har såpass få klær at jeg kun klarer meg to uker uten en maskin :) kan ikke bare la vær å vaske en måned.

Men bufferkontoen min er til større ting også. Eier enebolig, så vi har hele tiden minst 100.000 på den. Vi har dette på e-kapital, og da lønner det seg å ha over 100.000. Vi kan også leve mange mnd på den summen om en av oss skulle miste jobben. Det er viktig for oss å ha den tryggheten. 

Så fort vi har over si 150 dytter vi de ekstra 50 inn på noe. Lånet, oppussing, hva enn som trengs. Men vi har i alle fall behov for våre maskiner, både kjøleskap, frys og vaskemaskin, så om noe ryker trenger vi nytt kjapt. Kanskje noe annet om man har en gigantisk garderobe? 

Anonymkode: 1402d...820

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også en mindre og en større bufferkonto. Den lille er egentlig tiltenkt reiser, men den har stått der siden i fjor vinter😉 Men vaskemaskin, oppvaskmaskin ol kan vi fint kjøpe med en gang uten at det går utover buffer eller matbudsjett. 

Anonymkode: 31496...d3e

Skrevet

Jeg he buffer konto. Den har vokst over tiden, og har nå 3-4 mnd lønninger på den.

Hvorfor? For å ha penger om noe skulle skje.

Vaskemaskin er en ting som kan ryke, men det er mye annet dyrt som også pengene kan brukes til: oppvaskmaskin, tørketrommel, kjøleskap, stekeovn/platetopp, bilen, tv, pc etc… Jeg kan også få dyre utgifter med veterinær eller tannlege.

Pengene flyr fort når noe skjer. Har forsikring på katten. Men en regning på 14000kr hos vet blir fortsatt ~4000kr ut av egen lomme i egenandel.

Anonymkode: b1b0b...e38

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bufferkonto fordi jeg eier hus. Plutselig så ryker alt samtidig og da er det greit å ha penger til å kjøpe nytt. Det være deg tak, veranda, vinduer eller annet. I tillegg så pleier utstyr til idretten til sønnen min å komme i bølger og kan enkelte måneder koste 20,000+. Det kan jeg ikke bare ta fra lønna. Setter da av penger til dette hver måned.

Har sikkert 10 forskjellige kontoer i banken med forskjellige formål.

Anonymkode: 8755b...da0

• Liker 1
Skrevet

Vaskemaskin kan jeg dekke av vanlig brukskonto etter at alle andre utgifter er betalt. Men jeg har en sparekonto der jeg sparer generelt og en til der jeg sparer for  krisesituasjoner, f.eks. veterinærutgifter som ikke dekkes av forsikring. 

Anonymkode: 869a3...407

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...