Gå til innhold

Long covid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå oppgir FHi og Helsedirektoratet at også vaksinerte kan få langvarige symptomer og ettervirkninger om de blir smittet. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer det som en overraskelse? Uansett best å vaksineres for å begrense sannsynligheten for alvorlig sykdom. 

• Liker 4
Skrevet
norw skrev (Akkurat nå):

Kommer det som en overraskelse? Uansett best å vaksineres for å begrense sannsynligheten for alvorlig sykdom. 

Kanskje ikke en stor overraskelse, men har jo fått inntrykk av at vaksinene skulle beskytte i større grad mot alvorlig sykdom. Vil jo påstå at langvarig tretthet, hukommelsesproblemer og hjernetåke, utmattelse, manglende smak og luktesans, muskelsmerter ++ er veldig alvorlig.  Er jo helt klart best å vaksineres, men er jo likevel mange som kommer til å få long covid om dette stemmer. 

• Liker 6
Skrevet
52 minutter siden, Babushka said:

Kanskje ikke en stor overraskelse, men har jo fått inntrykk av at vaksinene skulle beskytte i større grad mot alvorlig sykdom. Vil jo påstå at langvarig tretthet, hukommelsesproblemer og hjernetåke, utmattelse, manglende smak og luktesans, muskelsmerter ++ er veldig alvorlig.  Er jo helt klart best å vaksineres, men er jo likevel mange som kommer til å få long covid om dette stemmer. 

Hva er statistikken for å utvikle long vaksinert vs uvaksinert?

• Liker 3
Skrevet
M71 skrev (37 minutter siden):

Hva er statistikken for å utvikle long vaksinert vs uvaksinert?

Vaksinene beskytter jo mot smitte i ulik grad, men nå som samfunnet åpnes opp vil jo flere vaksinerte bli smittet. Opptil 1 av 5 pasienter med covid 19 utvikler såkalt long covid med symptomer som varer lengre enn 12 uker (kilde fhi) tror ikke det finnes statistikk på vaksinert vs uvaksinert enda, men nå som tiltak oppheves og flere vaksinerte smittes kommer det nok. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, norw said:

Er ikke dette alvorlig sykdom med "long covid"? Neste målstrek er vel "best å vaksineres for å ikke dø".

• Liker 2
Skrevet
Betasuppe skrev (38 minutter siden):

Er ikke dette alvorlig sykdom med "long covid"? Neste målstrek er vel "best å vaksineres for å ikke dø".

Man kan vel få long covid av mild sykdom også.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Kan du være så vennlig å legge ved en kilde til FHI sine uttalelser sånn at de kan leses i den sammenhengen de er uttalt?

Skrevet
Blondie65 skrev (16 minutter siden):

Kan du være så vennlig å legge ved en kilde til FHI sine uttalelser sånn at de kan leses i den sammenhengen de er uttalt?

«Antagelig kan de som blir smittet som vaksinert, også få ettervirkninger, oppgir Folkehelseinstituttet (FHI) og Helsedirektoratet til VG.»

Les mer her:

https://www.vg.no/nyheter/i/k68WzQ/forsker-bekymret-dette-vet-vi-om-long-covid-hos-vaksinerte

Studien om hvor mange som utvikler long covid kan du lese på nhi sine sider om dette er av i interesse.

• Liker 1
Skrevet

Det har ALDRI blitt hevdet at vaksinen beskytter oss 100 % mot Covid-19-smitte, men den gjør at sjansen for alvorlig sykdom blir vesentlig mye lavere for de aller fleste som blir smittet som fullvaksinerte. Jeg har vaksinert meg for å minske denne risikoen, men tror ikke på noen måte at jeg aldri kan bli smittet av covid og det dette måtte føre med seg.

Siden noen likevel og av ulike årsaker vil bli smittet, vil også en andel av disse bli både alvorlig syke, dø eller utvikle long covid.

• Liker 4
Skrevet
Betasuppe skrev (1 time siden):

Tror du må omformulere om vi skal skjønne hva du mener. 

Skrevet

Alle vet at vaksinene ikke beskytter 100%. 

Men nå viser studier fra bla Israel (og det er mulig det er for tidlig og si noe sikkert da studien er liten) at blant de som først fikk en infeksjon, så det ut som de fikk long covid i like stor grad som de uvaksinerte. Og selv om hyppigheten viser seg og ikke være 1 av 5 blant vaksinerte kan det jo bli titusenvis når viruset får fortsette å spre seg. 

Det vil jo komme bedre data på dette etterhvert som flere vaksinerte blir smittet. Vaksinene beskytter jo mot alvorlig sykdom/død og sykehusinnleggelser, men long covid er også vanlig blant de med mildt til moderat forløp av sykdommen. 

«Til tross for begrensningene i den israelske studien, mener professor ved University of California, Dr. Robert M. Wachter, at studien indikerer at også vaksinerte bør være forsiktige, skriver The New York Times

• Liker 3
Skrevet
Teatrica skrev (28 minutter siden):

Det har ALDRI blitt hevdet at vaksinen beskytter oss 100 % mot Covid-19-smitte, men den gjør at sjansen for alvorlig sykdom blir vesentlig mye lavere for de aller fleste som blir smittet som fullvaksinerte. Jeg har vaksinert meg for å minske denne risikoen, men tror ikke på noen måte at jeg aldri kan bli smittet av covid og det dette måtte føre med seg.

Siden noen likevel og av ulike årsaker vil bli smittet, vil også en andel av disse bli både alvorlig syke, dø eller utvikle long covid.

Det er utrolig bra at vaksinen beskytter meg mot alvorlig sykdom, jeg fikk litt nedtur når jeg forstod at jeg fortsatt kunne smitte de jeg er glad i. Uansett håper jeg at kanskje smittefaren går ned etter 3. og 4. dose så livet kan bli litt normalt. Det viktigste er at vi står sammen om dugnaden og overholder masse smittevernstiltak.

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, norw said:

Tror du må omformulere om vi skal skjønne hva du mener. 

"long covid" er en sykdom i seg selv, og den kan vel betegnes som alvorlig?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Babushka skrev (1 time siden):

Alle vet at vaksinene ikke beskytter 100%. 

Men nå viser studier fra bla Israel (og det er mulig det er for tidlig og si noe sikkert da studien er liten) at blant de som først fikk en infeksjon, så det ut som de fikk long covid i like stor grad som de uvaksinerte. Og selv om hyppigheten viser seg og ikke være 1 av 5 blant vaksinerte kan det jo bli titusenvis når viruset får fortsette å spre seg. 

Det vil jo komme bedre data på dette etterhvert som flere vaksinerte blir smittet. Vaksinene beskytter jo mot alvorlig sykdom/død og sykehusinnleggelser, men long covid er også vanlig blant de med mildt til moderat forløp av sykdommen. 

«Til tross for begrensningene i den israelske studien, mener professor ved University of California, Dr. Robert M. Wachter, at studien indikerer at også vaksinerte bør være forsiktige, skriver The New York Times

La meg gjette. Denne studien er basert på selvrapporterte symptomer? Mao, fullstendig verdiløs. Hysteriske og engstelige mennesker, som gjerne er de som sier ja til å bli med i slike studier, vil alltid "kjenne på kroppen" og påstå at de har symptomer. I USA viste en studie at 25% av ikke-smittede personer fikk såkalte "senvirkninger" av covid19..

Endret av tom1986
  • Liker 3
Skrevet

Kinesiske forskere har fulgt opp pasienter som har vært innlagt med covid. Noen har plager et år etterpå. 

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01755-4/fulltext

I Sverige melder barn om tap av lukt- og smak i månedsvis. Noen må avbryte skoledagen for å hvile. 

Rapport fra barnombudsmannen

Det er på ingen måte "hysterisk" å innse at langtidsvirkninger er et reellt problem for en god del. 

Skrevet

Ryddet for antivaksineinnlegg. Lomvi, mod.

• Liker 2
  • Opprett ny...