AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 Jeg er så fortvilet om dagen. Jeg har vært du som ikke krevde kontrakt før vi flyttet sammen. Jeg har en del egenkapital og samboer skylder meg et par hundre tusen. Hvordan få til å skrive kontrakt når han ikke vil skrive under på noe og hvem kan eventuelt hjelpe? Anonymkode: 80228...264
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 Advokat. Ikke stol på råd du får her, bortsett fra dette. Anonymkode: 23686...775 9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 Vil han ikke skrive under så sliter du. Anonymkode: 931fc...8b8 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vil han ikke skrive under så sliter du. Anonymkode: 931fc...8b8 Ja jeg frykter dette, men jeg har bevis for egenkapitalen og en del rekninger jeg har betalt for han, skal kontakte advokat😑 Anonymkode: 80228...264 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Advokat. Ikke stol på råd du får her, bortsett fra dette. Anonymkode: 23686...775 Jeg skal kontakte en advokat😑 Anonymkode: 80228...264
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 Sikkert lurt å kontakte advokat. Men vil bare minne om prisene der🙈 Jeg gikk alene til advokat for en rådgivingstime, for hadde nien spørsmål jeg ville ha svar på uten at mannen var med. Den ene timen kostet nesten 4000😳🙈 Men, om du er medlem i Huseierne (og sikkert andre organisasjoner også), så vet jeg at det finnes noen rabatter. Lykke til! Anonymkode: 45925...dc3
Trimmeren Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 Ikke lett den der🙁 skjønner ikke hvorfor flere par ikke, har hvert sitt lån på boligen , mye mere ryddig det
Brunello Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 Hvorfor mener noen at ts sliter? I et samboerskap er dette enkelt. Man eier sine egne midler. Ts har dokumentasjon på sin ek, og da er dette null problem i en tvist. 1
Carrot Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 For å være sikker på at jeg skjønner problemstillingen din TS, du har lånt din samboer penger eller du har brukt din EK mens han ikke har brukt noe? Det er to helt ulike ting. Dersom du har lånt bort penger uten noenn form for tilbakebetalingsavtale kan det å få tilbake pengene by på utfordringer. Dersom du har brukt EK og han ikke har du transaksjonshistorikk på dette som gjør at du kan kreve sjevdeling om nødvendig - mindre problem senere. Samtidig vil jeg påpeke at om du er den som har sagt "vi trenger ikke noen skriftlig avtale" og du nå endrer mening, så er det helt greit men litt rart - hva fikk deg til å endre mening?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 Brunello skrev (1 time siden): Hvorfor mener noen at ts sliter? I et samboerskap er dette enkelt. Man eier sine egne midler. Ts har dokumentasjon på sin ek, og da er dette null problem i en tvist. Dersom samboer skylder henne noen hundre tusen så høres det ut som om det er lånt bort penger her, uten kontrakt? Da sliter hun. Mulig jeg tar feil, men skjønner ikke helt hvorfor vedkommende skylder henne penger dersom det ikke er tilfelle. Anonymkode: 931fc...8b8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Carrot skrev (2 timer siden): For å være sikker på at jeg skjønner problemstillingen din TS, du har lånt din samboer penger eller du har brukt din EK mens han ikke har brukt noe? Det er to helt ulike ting. Dersom du har lånt bort penger uten noenn form for tilbakebetalingsavtale kan det å få tilbake pengene by på utfordringer. Dersom du har brukt EK og han ikke har du transaksjonshistorikk på dette som gjør at du kan kreve sjevdeling om nødvendig - mindre problem senere. Samtidig vil jeg påpeke at om du er den som har sagt "vi trenger ikke noen skriftlig avtale" og du nå endrer mening, så er det helt greit men litt rart - hva fikk deg til å endre mening? Min egenkapital er i vårt felles husløn og han skylder meg penger i tillegg. Desverre skrev vi aldri kontrakt på dette fra starten av😌 Anonymkode: 80228...264
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikkert lurt å kontakte advokat. Men vil bare minne om prisene der🙈 Jeg gikk alene til advokat for en rådgivingstime, for hadde nien spørsmål jeg ville ha svar på uten at mannen var med. Den ene timen kostet nesten 4000😳🙈 Men, om du er medlem i Huseierne (og sikkert andre organisasjoner også), så vet jeg at det finnes noen rabatter. Lykke til! Anonymkode: 45925...dc3 Jeg har en del gratis advokat timer gjennom fagforeningen. Anonymkode: 80228...264
Carrot Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min egenkapital er i vårt felles husløn og han skylder meg penger i tillegg. Desverre skrev vi aldri kontrakt på dette fra starten av😌 Anonymkode: 80228...264 I fht EK i boliglålet regner jeg med dere kjøpte bolig via megler og at banken har oversikt over dette i tillett, her tror jeg du gjør lurt i å finne denne dokumentasjonen. Når det gjelder penger du har lpnt han - er dette via bank overførsel? I så fall gå gjennom kontoen din og samle informasjonen. Når dette er gjort setter du deg ned med samboeren din og sier "vi må skrive en avtale" eller få tinglyst en skjevdeling i boligen syns jeg, hva tenker du er beste måten å ordne dette på? 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 Carrot skrev (49 minutter siden): I fht EK i boliglålet regner jeg med dere kjøpte bolig via megler og at banken har oversikt over dette i tillett, her tror jeg du gjør lurt i å finne denne dokumentasjonen. Når det gjelder penger du har lpnt han - er dette via bank overførsel? I så fall gå gjennom kontoen din og samle informasjonen. Når dette er gjort setter du deg ned med samboeren din og sier "vi må skrive en avtale" eller få tinglyst en skjevdeling i boligen syns jeg, hva tenker du er beste måten å ordne dette på? Jeg har betalt regninger til rørlegger etc + overføringer til han i en periode der han rennoverte sitt hus som han måtte få solgt, desverre dumt av meg å ikke skrive kontrakt😌 Anonymkode: 80228...264
Carrot Skrevet 30. august 2021 #15 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har betalt regninger til rørlegger etc + overføringer til han i en periode der han rennoverte sitt hus som han måtte få solgt, desverre dumt av meg å ikke skrive kontrakt😌 Anonymkode: 80228...264 Men da regner jeg med du har kvittering /track på dette i din nettbank - dokumenter og legg det frem og spør han hvordan han foreslår dere ordner dette - gi han en mulighet før du sier "jeg er dum som.." ikke gjør deg selv til et offer. Du har vært grei, nå er det på tide å være litt mer bestemt og si dette må vi ordne, hvordan foreslår du at vi gjør dette. En kontrakt gir deg ikke pengene, en løsning gjør. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 30. august 2021 #16 Skrevet 30. august 2021 Her er det bare å ta på seg "bestemt buksene" som @Carrot sier og spørre beint frem når du skal få oppgjør for det du har lånt han og de utleggene du har gjort for han. Men rådfør deg selvsagt med en advokat i juridisk fremgangsmåte. Jeg tror at det som er relativt enkelt å få ut er egenkapital som er skutt inn i og derfor bundet i en bolig. Det er langt verre med utlegg og lån du har gitt. Jeg håper det ordner seg for deg.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #17 Skrevet 30. august 2021 Carrot skrev (3 timer siden): Men da regner jeg med du har kvittering /track på dette i din nettbank - dokumenter og legg det frem og spør han hvordan han foreslår dere ordner dette - gi han en mulighet før du sier "jeg er dum som.." ikke gjør deg selv til et offer. Du har vært grei, nå er det på tide å være litt mer bestemt og si dette må vi ordne, hvordan foreslår du at vi gjør dette. En kontrakt gir deg ikke pengene, en løsning gjør. Takk, jeg er i kontakt med en advokat og skal prøve å snakke med samboer på en slik måte. Jeg vet han sliter med å skaffe de pengene, så det er ganske ømt tema der han fort blir irritabel rundt desverre😑 Anonymkode: 80228...264
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #18 Skrevet 30. august 2021 Blondie65 skrev (14 minutter siden): Her er det bare å ta på seg "bestemt buksene" som @Carrot sier og spørre beint frem når du skal få oppgjør for det du har lånt han og de utleggene du har gjort for han. Men rådfør deg selvsagt med en advokat i juridisk fremgangsmåte. Jeg tror at det som er relativt enkelt å få ut er egenkapital som er skutt inn i og derfor bundet i en bolig. Det er langt verre med utlegg og lån du har gitt. Jeg håper det ordner seg for deg. Tusen takk, har en klump i magen konstant pga dette her. Det er mer rot og han betalte et par tusen mer på lånet en periode dee jeg var arbeidsledig og i ulønna barsel permisjon, så han krever ta ut egenkapital og da må jeg ta av min siden vi nok ikke for nok overskudd igjen etter salg av huset. Jeg betalte alt av utgifter de 2 første årene, så mener dette bør eventuelt også trekket i fra om han skal trekke i fra for 4 år! Jeg hadde nesten 1 mill i egenkapital, mens kun 600.000 er i huset😳 Anonymkode: 80228...264
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #19 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tusen takk, har en klump i magen konstant pga dette her. Det er mer rot og han betalte et par tusen mer på lånet en periode dee jeg var arbeidsledig og i ulønna barsel permisjon, så han krever ta ut egenkapital og da må jeg ta av min siden vi nok ikke for nok overskudd igjen etter salg av huset. Jeg betalte alt av utgifter de 2 første årene, så mener dette bør eventuelt også trekket i fra om han skal trekke i fra for 4 år! Jeg hadde nesten 1 mill i egenkapital, mens kun 600.000 er i huset😳 Anonymkode: 80228...264 Nå kommer det mer info her som selvsagt påvirker situasjonen, han har rett i at om du har hatt 4 år der han har dratt lasset så skal det telle - selvsagt skal det telle.. Jeg aner omrisset av et samboerskap som ikke har hatt det så bra etter at barnet ble født og at det har ført til gnissinger rundt økonomi nå i senere tid? I så fall TS må du samtidig se litt på dette utenfra, hva har han bidratt med som kan trekke ned "gjelden" du føler han har til deg? Du nevner indirekte at han mener 400 000 og over 4 år er det kanskje ikke urimelig? Anonymkode: dea62...f80
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #20 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå kommer det mer info her som selvsagt påvirker situasjonen, han har rett i at om du har hatt 4 år der han har dratt lasset så skal det telle - selvsagt skal det telle.. Jeg aner omrisset av et samboerskap som ikke har hatt det så bra etter at barnet ble født og at det har ført til gnissinger rundt økonomi nå i senere tid? I så fall TS må du samtidig se litt på dette utenfra, hva har han bidratt med som kan trekke ned "gjelden" du føler han har til deg? Du nevner indirekte at han mener 400 000 og over 4 år er det kanskje ikke urimelig? Anonymkode: dea62...f80 Jeg betalte alt av fellesutgifter etc i disse årene på tross av at jeg var arbeidsledig og i ulønnet permisjon. Jeg mener at han skal få skrevet av penger, men da skal det telle at han levde på meg de første 2 årene. At jeg skal gå så mye i minus, mens han skal tjene på det om du skjønner hva du mener? Ellers er forholdet naturlig nok dårlig pga dette. Det svekker tillitten og det er mye annet som gjør at jeg føler han er egoistisk og kynisk. Anonymkode: 80228...264
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå