Gå til innhold

Vanlig at 13 åringer drikker og røyker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som akkurat har startet på ungdomsskolen,har fått nyss i at flere han omgås både røyker og drikker. Det er en stor gjeng og mange det gjelder.Livredd for han ikke skal tørre å si nei,da han er en som alltid følger strømmen og har problemer med å stå opp for seg selv. What to do? Nekte han å omgås disse vennene? 

Anonymkode: 11e68...c7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste gjør det IKKE. Og så er det noen som gjør det.

Ta en prat med ham hvor han reflekterer selv rundt hvem han vil være, sosiale og samfunns-konsekvenser ved den type atferd. Les deg opp på hvordan tenåringshjernen fungerer og hvorfor de er mer utsatt for avhengighet og lite konsekvenstenkning.

Anonymkode: 85f44...01b

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke vanlig her vi bor. Noen gjør det, med det er ikke vanlig, og de aller fleste gjør det ikke. 

Anonymkode: 71a4b...e97

• Liker 2
Skrevet

Veldig vanlig 

Anonymkode: 77cf9...393

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig at trettenåringer verken drikker eller røyker. 

Anonymkode: 6c8df...e4c

• Liker 8
Skrevet

De fleste gjør det ikke når de er 13 år. Men noen har allerede begynt på barneskolene, og flere og flere vil selvsagt prøve både drikking, røyking og snusing i løpet av ungdomsskolen. 

Det du kan gjøre, er å snakke med han om alkohol, røyking, snus og rusmidler. Gi han dem informasjonen han må ha, til å kunne ta bevisste valg. 

Det at du nekter han å være sammen med vennene, har vel like stor virkning som å nekte han å drikke og røyke. Vil han gjøre det, så gjør han det uansett.

Anonymkode: 12ed3...2ac

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig.

Anonymkode: 00d91...83f

• Liker 1
Skrevet

Det er nok ikke direkte vanlig, men det skjer.... Jeg fikk også en liten aha-opplevelse da jentungen begynte på ungdomsskolen... (nå begynte hun på vgs).

Å forby tror jeg virker mot sin hensikt. Da blir det spennende, attraktivt, han kommer muligens til å lyve om hvor han er og med hvem, og du mister oversikten totalt. Flere foreldre til jevnaldrende av min datter prøvde det, og det var ikke spesielt lurt....

Taktikken her har vært, fra lenge før ungdomsskolen da, å snakke om hvilke grenser man setter for seg selv, at man kan like folk selv om man kanskje ikke liker alt de gjør, at man ikke trenger å ta samme valg som klassekamerater, at man kanskje blir ansett som "kjip" i den alderen de er i nå, men at man må tenke litt lenger enn som så osv....Og trygge dem i sine avgjørelser.

Men like viktig: det er rom for å gjøre feil! Man kan komme hjem og si at man har driti seg ut uten at det blir kjefting, tusen konsekvenser og sure miner. ALLE gjør feil når de er unge! Det går helt fint an å si til ungdommen at man aksepterer og tilgir feil som begås en gang i blant uten at det betyr at man tillater ting!

Man må bygge dem opp innenfra, innse at presset er stort og at de kommer til å gjøre ting man skulle ønske de ikke gjorde. Men forbud tror jeg ikke har noen effekt, vil de ting nok gjør de det allikevel, men de gjør alt de kan for å skjule det istedenfor. Og i det man mister åpenheten og tryggheten er man på mer gyngende grunn....

Litt vanskelig balansegang dette her, og man må jo se an sitt eget barn, men jeg regner med essensen i det jeg prøvde å beskrive er forståelig....

• Liker 3
Skrevet

Her er det ikke vanlig. Selvsagt noen unntak da. Her er vel normalen 10 klasse og oppover for å drikke litt. Men svært sjelden noen røyker. Det er ut det her vi bor.

Anonymkode: 4b622...b11

• Liker 1
Skrevet

Veldig vanlig her jeg bor.

Å nekte ham å omgås disse vennene har ingen hensikt, i verste fall kan han finne på å lyge om hvem han er med og hvor han går. Mye bedre å snakke med han om disse tingene og ha en åpen dialog, slik at han vet han kan ringe til deg om noe skulle gå galt for eksempel. 

• Liker 2
Skrevet

Start med å gjøre foreldrene oppmerksom på hva ungene bedriver. Og ja, det er mulig uten at din egen blir sladrehank. 

Anonymkode: 936ed...98e

• Liker 1
Skrevet

Da min datter var 14, kom hun og fortalte at venninner stjal alkohol hjemme og drakk i helgene på «fester». Jeg tror i alle fall ikke det er så uvanlig, ha øynene åpne. 

Anonymkode: 7dae1...9c5

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig selv om det oppleves som utbredt (?) akkurat der du bor. Jeg vil si det er høyst uvanlig

Skrevet

Ikke vanlig her. Noen få, og det er stort sett dem som har frie tøyler og ingen grenser. 

Anonymkode: a57ed...cc1

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanlig at 13 åringer røyker og drikker. 

Dette er alderen der noen begynner å falle fra organiserte aktiviteter. Da er det lettere å oppsøke andre miljøer. 

Foreldre kjenner ikke hverandre på samme måte som tidligere, og foreldre er nok de enkleste å lure. Det er mest behagelig å tenke at dette gjelder andres barn og ikke mitt. 

Jeg tenker også at voksne som vet at barn ruser seg har plikt til å varsle. 

Anonymkode: 82691...0c3

• Liker 1
Skrevet

Nei det er høyst uvanlig der vi bor (storby)

Ja, du kan absolutt nekte barnet å være sammens med de som drikker og røyker.

Jeg hadde tatt med barnet å flytta til et mindre belastet område. 

Anonymkode: ddb40...33e

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har en sønn som akkurat har startet på ungdomsskolen,har fått nyss i at flere han omgås både røyker og drikker. Det er en stor gjeng og mange det gjelder.Livredd for han ikke skal tørre å si nei,da han er en som alltid følger strømmen og har problemer med å stå opp for seg selv. What to do? Nekte han å omgås disse vennene? 

Anonymkode: 11e68...c7b

Jøss. Røyking? Jobber selv på ungdomsskole og røyking har vært "ut" i maaange år nå. Var inn da jeg var ung. Er dette på bygda? Ta kontakt med skolen. 

Anonymkode: fc657...483

Skrevet

At sønnen din følger strømmen er helt normalt i den alderen.

Frem til ca 10-12 årsalderen er foreldre de viktigste forbildene. Ungdomskolen er de tøffeste årene. De vet ikke hvem de er og det verste som kan skje er å skille seg ut og ikke være en av gjengen. Det er som et sosialt selvmord å regne. Det skal faktisk en veldig sterk ryggrad til å si nei. Der kan foreldre hjelpe til med å gi noen alternativer man kan si når presset står på. 

Anonymkode: 82691...0c3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig at trettenåringer verken drikker eller røyker. 

Anonymkode: 6c8df...e4c

Jo?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da min datter var 14, kom hun og fortalte at venninner stjal alkohol hjemme og drakk i helgene på «fester». Jeg tror i alle fall ikke det er så uvanlig, ha øynene åpne. 

Anonymkode: 7dae1...9c5

Nemlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...