Gå til innhold

Baby ser mye rett ved siden av/over meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er 1 mnd gammel. Han vi har fått konkrete sosiale smil fra 2 uker. Men likevel opplever jeg at jeg bekymrer meg over at han har en tendens til å se rett over meg eller ved siden av meg i stedet for å se meg rett inn i øynene. Som mor blir man jo fort bekymret for det minste lille og med førstemann opplevde vi det ikke slik i det hele og da reagerer vi litt. Men er dette vanlig eller bekymringsverdig? Vi får øyenkontakt også, men da i kortere hold. Særlig på stellebordet har han en tendens til å se ved siden av eller over hodene våre. Altså nære øynene og smiler når vi drøser, men ikke 100% øyekontakt. Noen som erfarer det likt? Er dette noe å bekymre seg over eller vil autistiske babyer unngå øyekontakt mye mer. Jeg merker jo at han snur hodet mot oss og plutselig får vi øyekontakt når han skal amme og så kommer det kanskje et smil. Så fornuften i meg vil roe meg ned, men jeg får en uggen følelse hver gang jeg ser blikket siver ut på siden.

Anonymkode: 1d72f...871

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du begynner bekymre deg for autistiske trekk etter 1mnd? Skjerp deg’a… stakkars gutt..

Har dere mye autisme i familien?

Anonymkode: be6cd...e7b

• Liker 11
Skrevet

Kontakt helsestasjonen og spør om alt du føler behov for.. Det er derfor de er der 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer 😊

Anonymkode: 0d56b...0b3

Skrevet

Husk at baby ser veldig dårlig de første par månedene :) de er mest opptatt av konturene og ser ikke alle detaljer. Kanskje baby skjeler litt også? Jeg ville ikke bekymret meg :)

Anonymkode: 9b89a...499

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du begynner bekymre deg for autistiske trekk etter 1mnd? Skjerp deg’a… stakkars gutt..

Har dere mye autisme i familien?

Anonymkode: be6cd...e7b

Sånn er det når man sitter for mye på forum og får slengt diagnoser etter seg over alt mulig rart...   Tror mange hadde godt av å legge fra seg telefonen en stund

Anonymkode: 6ff45...474

• Liker 6
Skrevet

De ser jo ikke klart før de er 6 mnd...

Anonymkode: 38132...3f0

• Liker 1
Skrevet

Det du beskriver er helt normalt. 
Forøvrig viser forskningen at babyer som senere får en autismediagnose, har normal blikkontakt frem til 2 måneder; frem til 6 måneder reduseres blikkontakten og de titter mer på hår og munn sammenlignet med nevrotypiske barn. 
Det sagt - man kan ikke se tegn på autisme hos så små babyer, egentlig ikke frem til de er minimum 12 måneder gamle. Og tegnene det da er snakk om er forsinket utvikling (sen babling, peking etc) og ikke noe så vagt som blikkontakt. 

Anonymkode: a6f3c...317

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke bekymret meg :) Helt vanlig

Skrevet

Babyer ser på hårfestet. Det er der de begynner å kjenne igjen andre. HELT normalt! Kontakt for dere neppe før 3-4 mnd.

Anonymkode: 5c399...e63

Skrevet

Opplever akkurat det samme! Guttene er 10 uker (født 4 uker fortidlig) 

Jeg tenker foreløpig ikke noe over det, kommer seg nok, de er enda små :)

Får øyenkontakt også, og de smiler mye. 

Skrevet

Husk også at baby ser bort / trekker seg unna med ansiktet eller blikket når de er slitne. Det er ikke mye øyenkontakt de orker i den alderen før de blir slitne. Høres normalt ut

Anonymkode: ae6a4...adb

• Liker 3
Skrevet

Herregud, denne tråden er skummel. Fremfor å lære seg om babyer etc. så går TS rett på diagnose.

Som noen her skriver: DE SER DÅRLIG! De trekker blikket unna når de er overstimulert!

Anonymkode: 1936f...002

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Babyen min er 1 mnd gammel. Han vi har fått konkrete sosiale smil fra 2 uker. Men likevel opplever jeg at jeg bekymrer meg over at han har en tendens til å se rett over meg eller ved siden av meg i stedet for å se meg rett inn i øynene. Som mor blir man jo fort bekymret for det minste lille og med førstemann opplevde vi det ikke slik i det hele og da reagerer vi litt. Men er dette vanlig eller bekymringsverdig? Vi får øyenkontakt også, men da i kortere hold. Særlig på stellebordet har han en tendens til å se ved siden av eller over hodene våre. Altså nære øynene og smiler når vi drøser, men ikke 100% øyekontakt. Noen som erfarer det likt? Er dette noe å bekymre seg over eller vil autistiske babyer unngå øyekontakt mye mer. Jeg merker jo at han snur hodet mot oss og plutselig får vi øyekontakt når han skal amme og så kommer det kanskje et smil. Så fornuften i meg vil roe meg ned, men jeg får en uggen følelse hver gang jeg ser blikket siver ut på siden.

Anonymkode: 1d72f...871

HAN ER EN MÅNED GAMMEL! Kjøp deg en bok om babyer! 

Anonymkode: 1936f...002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...