AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 Jeg har fulgt med på tråden om basisgarderobe og kvalitetsklær. Følger selv prinsippet om nøytral fargepalett (for meg: grå, svart, brun, blå og rosa) Alle klærne passer sammen. I tillegg kjøper jeg kun naturlige stoffer som ull/silke/lin/ bomull. Fra andre hører jeg at det er forskjeller på bomull, ulike silkevarianter og det samme for ull og lin. En del av ullgenseren mine er blitt stygge etter kort tid, tross vask med lav temperatur, riktig vaskemiddel og tørk. spørsmålet mitt er derfor: Hvordan vite at kvaliteten er god når klærne er merket med 100% ull/silke/lin/bomull? Anonymkode: dfce0...06b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 Jeg stusser litt på at gensere av 100 % ull blir raskt stygge tross riktig stell. Kan du si litt om på hvilken måte de blir stygge? Anonymkode: 928b3...679
Lea Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 Jeg synes det er vanskelig å vite om klærne er av bra kvalitet eller ikke. Jeg liker selv best 100 prosent bomull eller 100 prosent viskose selv.🙂 Jeg bare har på følelsen at merkeklær kanskje er av bedre kvalitet enn andre klær. Men det er bare en følelse som jeg har.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har fulgt med på tråden om basisgarderobe og kvalitetsklær. Følger selv prinsippet om nøytral fargepalett (for meg: grå, svart, brun, blå og rosa) Alle klærne passer sammen. I tillegg kjøper jeg kun naturlige stoffer som ull/silke/lin/ bomull. Fra andre hører jeg at det er forskjeller på bomull, ulike silkevarianter og det samme for ull og lin. En del av ullgenseren mine er blitt stygge etter kort tid, tross vask med lav temperatur, riktig vaskemiddel og tørk. spørsmålet mitt er derfor: Hvordan vite at kvaliteten er god når klærne er merket med 100% ull/silke/lin/bomull? Anonymkode: dfce0...06b For kasmir og ull er det slik at kvaliteten bestemmes av lengden på fibrene. Det er mye rimelig kasmir nå, men det er nok ofte av den lavere kvaliteten med korte fibre. Og tøy med korte fibre loer. Anonymkode: 9a18f...360
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 Lea skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er vanskelig å vite om klærne er av bra kvalitet eller ikke. Jeg liker selv best 100 prosent bomull eller 100 prosent viskose selv.🙂 Jeg bare har på følelsen at merkeklær kanskje er av bedre kvalitet enn andre klær. Men det er bare en følelse som jeg har. Det er noe som heter at du får det du betaler for. Jeg er ikke helt sikker på at det er kvalitet du betaler for med merkeklær - noen ganger er det nok selve merket. Men det som er helt sikkert er det motsatte: Du får ikke MER enn du betaler for, så en kasmirgenser til 500 kroner kan nødvendigvis ikke ha god kvalitet. Anonymkode: 9a18f...360 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Akkurat med ullklær så avhenger hvor fint de holder seg vel så mye kvaliteten på vaskemaskinen. Ikke alle maskiner har skånsomt nok ullvaskprogram. Helst bør den ha såkalt ullvugge. Dessuten - de dyrere ullkvalitene som Kashmir og alpakka vil ofte holde seg mindre pent enn billigere varianter. Generelt sett, dess mykere ull, dess fortere nupper den. Plagg i lammeull, om så fra Cubus, holder seg ofte bedre. Anonymkode: 131e4...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For kasmir og ull er det slik at kvaliteten bestemmes av lengden på fibrene. Det er mye rimelig kasmir nå, men det er nok ofte av den lavere kvaliteten med korte fibre. Og tøy med korte fibre loer. Anonymkode: 9a18f...360 Tusen takk for nyttig svar. Står fiberlengden oppgitt i klærne? Og hva regnes som korte og lange fiber ? Anonymkode: dfce0...06b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg stusser litt på at gensere av 100 % ull blir raskt stygge tross riktig stell. Kan du si litt om på hvilken måte de blir stygge? Anonymkode: 928b3...679 De holder absolutt fasongen, men blir nuppete og noen av ullgenseren som er litt flossete (eks Arnie says) blir litt tovede på en måte … Anonymkode: dfce0...06b 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Akkurat med ullklær så avhenger hvor fint de holder seg vel så mye kvaliteten på vaskemaskinen. Ikke alle maskiner har skånsomt nok ullvaskprogram. Helst bør den ha såkalt ullvugge. Dessuten - de dyrere ullkvalitene som Kashmir og alpakka vil ofte holde seg mindre pent enn billigere varianter. Generelt sett, dess mykere ull, dess fortere nupper den. Plagg i lammeull, om så fra Cubus, holder seg ofte bedre. Anonymkode: 131e4...f6e Helt nytt for meg. Tusen takk. Ts Anonymkode: dfce0...06b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #10 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Akkurat med ullklær så avhenger hvor fint de holder seg vel så mye kvaliteten på vaskemaskinen. Ikke alle maskiner har skånsomt nok ullvaskprogram. Helst bør den ha såkalt ullvugge. Dessuten - de dyrere ullkvalitene som Kashmir og alpakka vil ofte holde seg mindre pent enn billigere varianter. Generelt sett, dess mykere ull, dess fortere nupper den. Plagg i lammeull, om så fra Cubus, holder seg ofte bedre. Anonymkode: 131e4...f6e det er ikke riktig. Nupping kommer fra garn med korte fibre, eller fra blanding med syntetiske stoffer. Anonymkode: 9a18f...360 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #11 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): De holder absolutt fasongen, men blir nuppete og noen av ullgenseren som er litt flossete (eks Arnie says) blir litt tovede på en måte … Anonymkode: dfce0...06b toving kommer fra kombinasjonen såpe, varme og bevegelse - hvis du tar vekk en av disse vil plagget ikke tove. Når genseren din tover tipper jeg at du har brukt for varmt vann, eller et vaskeprogram med for mye bevegelse. Eller begge deler. Som noen andre nevnte - noen ganger er det nødvendig med ullvugge. Eller håndvask. Anonymkode: 9a18f...360 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #12 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tusen takk for nyttig svar. Står fiberlengden oppgitt i klærne? Og hva regnes som korte og lange fiber ? Anonymkode: dfce0...06b nei, det er vanskelig å vite. Her er et eksempel på en rask sjekkliste: https://www.bel-cashmere.com/en/the-7-must-know-secrets-for-buying-a-quality-cashmere-sweater/ Anonymkode: 9a18f...360
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #13 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): det er ikke riktig. Nupping kommer fra garn med korte fibre, eller fra blanding med syntetiske stoffer. Anonymkode: 9a18f...360 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Akkurat med ullklær så avhenger hvor fint de holder seg vel så mye kvaliteten på vaskemaskinen. Ikke alle maskiner har skånsomt nok ullvaskprogram. Helst bør den ha såkalt ullvugge. Dessuten - de dyrere ullkvalitene som Kashmir og alpakka vil ofte holde seg mindre pent enn billigere varianter. Generelt sett, dess mykere ull, dess fortere nupper den. Plagg i lammeull, om så fra Cubus, holder seg ofte bedre. Anonymkode: 131e4...f6e korrigerer meg selv: Det er riktig på den måten at kvalitetskasmir kjennes mindre mykt enn billigere kasmir. Men det er ikke mykhet som gjør at det nupper, det er som sagt lengden på fibrene. Anonymkode: 9a18f...360 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #14 Skrevet 29. august 2021 Se innlegg fra Hunter7 her: Anonymkode: ae294...350 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #15 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Se innlegg fra Hunter7 her: Anonymkode: ae294...350 ja, nemlig. Lange fibre og unngå blandingsgarn. Anonymkode: 9a18f...360 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #16 Skrevet 29. august 2021 Bør vi ikke egentlig ha et eget underforum for tekstiler og garn og kvaliteter på disse, slik at det er lettere å finne informasjon? Anonymkode: ae294...350 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #17 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De holder absolutt fasongen, men blir nuppete og noen av ullgenseren som er litt flossete (eks Arnie says) blir litt tovede på en måte … Anonymkode: dfce0...06b Og du er sikker på at Arnie-genserne dine er i ren ull? De fleste genserne derfra er i ullblanding av ræva kvalitet. Anonymkode: 928b3...679
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #18 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): korrigerer meg selv: Det er riktig på den måten at kvalitetskasmir kjennes mindre mykt enn billigere kasmir. Men det er ikke mykhet som gjør at det nupper, det er som sagt lengden på fibrene. Anonymkode: 9a18f...360 Kvalitetskasjmir kjennes mykere enn billigkasjmir, på grunn av lengre og tynnere fibre. Og det vil fortsatt i noen grad nuppe, avhengig av bruk og vedlikehold. Anonymkode: 928b3...679 1
Natta1980 Skrevet 29. august 2021 #19 Skrevet 29. august 2021 Tenkte bare å si at jeg kjøpte noen superbillige ullgensere for ett par år siden, og de klødde skikkelig. Føltes ikke bra ut i det hele tatt. Så ull behøver ikke alltid bety bra. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #20 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 12.08): De holder absolutt fasongen, men blir nuppete og noen av ullgenseren som er litt flossete (eks Arnie says) blir litt tovede på en måte … Anonymkode: dfce0...06b Enig med de som sier at toving kommer av for kraftig vask. Jeg unngår å vaske ullgensere mer enn jeg må (dvs nesten aldri, lufter dem bare.) Jeg har endel «billig-kashmir» og er fornøyd med dem. Så når det gjelder kashmir tror jeg der handler endel om flaks og uflaks. Anonymkode: ed570...d9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå