Gå til innhold

bilstol størrelse på 3 åring som er 18 kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en fempunkt sele stol. Er det helt ute å bruke en belte stol med bilens egen sel på ferie? Størrelsen er grei i forhold ril kravene som kommer med stolen.

Sitter forovervendt så uansett, da det daglige setet er montert forover.

Ikke mitt barn.Lenge siden jeg hadde barn i bilstol av noen type.

Anonymkode: 215a2...76a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En treåring bør sitte bakovervendt. Vi har Klippan Century til vår. 

Anonymkode: 63a17...a94

• Liker 3
Skrevet

Helt absurd å sette en 3 åring forovervendt. 

Anonymkode: 6efa1...8ee

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

En treåring bør sitte bakovervendt. Vi har Klippan Century til vår. 

Ja, men det er ikke problemstilling. Mine satt bakovervendt til seint. 

Dette er for mitt stebarnebarn som skal komme på besøk. Jeg kan ikke legge meg opp i deres valg.

Mora har en 3 åring som sitter fremover i fempunkt sele til dagen.

Hun vil at vi skal stille med sete til den 18kg tunge ungen. 

Vi kan lett stille med et sete med rygg. 

3 åringen kommer til å sitte fremover om hun så tar med egen bilstol.

Hun vil vi skal kjøpe nytt fempunktssete til å montere forover. Jeg tenker det er like trygt å da bruke forover stol pute/rygg sete. Dessuten vil det vare lenger.

Er det ikke noe om at det er tryggest, tryggere en 5 punkt forover?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men det er ikke problemstilling. Mine satt bakovervendt til seint. 

Dette er for mitt stebarnebarn som skal komme på besøk. Jeg kan ikke legge meg opp i deres valg.

Mora har en 3 åring som sitter fremover i fempunkt sele til dagen.

Hun vil at vi skal stille med sete til den 18kg tunge ungen. 

Vi kan lett stille med et sete med rygg. 

3 åringen kommer til å sitte fremover om hun så tar med egen bilstol.

Hun vil vi skal kjøpe nytt fempunktssete til å montere forover. Jeg tenker det er like trygt å da bruke forover stol pute/rygg sete. Dessuten vil det vare lenger.

Er det ikke noe om at det er tryggest, tryggere en 5 punkt forover?

Dere kan IKKE sette ungen en beltestol! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg lurer på om forovervendt i fempunktssele faktisk er tryggere enn å ha et så lite barn i beltestol. Jeg tror ikke det finnes trygge beltestoler for så små barn, og hun er for ung i skjelettet. Men det er fem ganger tryggere å sitte bakovervendt. 

Stebarnebarn, hva sier barnets morfar da?

Skrevet (endret)

https://www.jollyroom.no/bilstoler/beltestoler/isofix/axkid-bigkid-2-beltestol-premium-grey   (15-36 kg, forovervendt) 

Jeg har dette setet til barnet mitt (snart 5 år) , ikke fempunktssele men med isofix. 

(Jeg mener ikke at dette er det rette setet for TS og barnet det gjelder. Men det finnes andre seter som kan brukes. Gå i butikk og få veiledning der.) 

Endret av AwkwardAlice
Understrekning av hva jeg mener i min post
Skrevet

Han sier beltestol. Jeg sier bruk eget sete. 

Voksne mennesker må kunne håndtere seg selv, en ryggsekk, et vanebo vogn, og et bilsete i 15 minutter på et tog/buss bytte

Skrevet

Han sier beltestol. Jeg sier bruk eget sete. 

Voksne mennesker må kunne håndtere seg selv, en ryggsekk, et vanebo vogn, og et bilsete i 15 minutter på et tog/buss bytte

Hvorfor kan dere ikke kjøpe en ordentlig bakovervendt stol, som han må bruke hos dere? 

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Den er nok dessverre altfor stor for ungen din. Bør virkelig se deg om etter et annet sete. 

Barnet mitt passer helt fint i dette sete med tanke på vekt og høyde, ville bare gi en ide om hva type seter er ute der. 

Skrevet
AwkwardAlice skrev (Akkurat nå):

Barnet mitt passer helt fint i dette sete med tanke på vekt og høyde, ville bare gi en ide om hva type seter er ute der. 

Det tviler jeg sterkt på. Må være over 130 cm for å sitte trygt i den stolen. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis man på død og liv skal ha de forovervendt så bør ikke 5-punkts brukes, men heller 3-punkts. 

Så må man avveie hva som er verst; en mulig kollisjon fremovervendt, eller skadene som oppstår ved at kroppen holdes fast men hode og nakke slenges frem, kontra 3-punkts som vil vri kroppen. 

Jeg hadde uansett ikke kjøpt en dyr 5-punkts til å ha fremover, når 3punkts i dette tilfellet er tryggest. 

Anonymkode: 38946...0ea

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville skaffet en brukt bakovervendt stol som er beltemontert. Ville aldri kjørt rundt på en forvendt treåring. Let etter two-way, max-way, axkid eller andre som går opp til 25 kg. 

Trepunkt er utrygt fordi ungen kan skli under beltene, fempunkt er utrygt fordi ungen kan få skader i nakken ved bråbrems. Og pute, er du gal? Min seksåring får ikke sitte på pute. Man kjøper heller ikke bilstol etter hva man kan ha lenge - man kjøper etter hva som er tryggest hvis krasjen skjer i dag. 

Skjønner at du er i skvis fordi man ikke vil tråkke foreldrene på tærne. Men om jeg må skaffe stolen og kjørt rundt på barnet, ville det blitt på mine premisser. Og brukt bakovervendt er bedre enn alle de andre alternativene som er skissert over her. Eller ingen stol - de får fikse sjæl. Eller morfar får fikse. 

Anonymkode: da9ae...a20

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at foreldrene ikke kan tvinge deg til å la være å sikre barn riktig. Når du kjører med dem så må du få lov å sikre barnet på en trygg måte. Hadde du godtatt om moren ba deg legge barnet i bagasjerommet fordi det er det hun pleier? 

Kjøp en (brukt) axkid minikid, maxway eller noe i den duren, du angrer ikke på det om dere skulle være uheldig å bli påkjørt eller havne i en ulykke.

Å sette en 3-åring framovervendt "går bra" helt til den dagen man faktisk har bruk for sikring i bil, altså den dagen man kræsjer. 

Mener ikke å være noe moralpoliti eller noe sånt, men jeg tror at de som setter barna sine forovervendt når de er så små ikke har satt seg inn i hvordan det hadde sett ut i et sammenstøt... Jeg tror de bare gjør det fordi "alle andre" gjør det, "sånn gjorde vi det før", eller "det gikk jo bra med oss før alle disse barneseter kom også". 

De bakovervendte setene som er nevnt her varer også lenge, og er ganske rimelige både nye og brukt. 

Anonymkode: 14c4e...efd

• Liker 4
Skrevet

De aller fleste seter som brukes med internsele framovervendt er bare godkjent til 18 kg. Så om barnet da fortsatt skal sitte framovervendt med internsele er det få å velge i, f eks Maxi Cosi Beryl(til 25 kg) og Britax Advansafix i-size(til 21 kg). Alternativt må det bli en beltestol der barnet festes med bilens 3 pkt sele.

Anonymkode: 93c0c...182

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ingen ekspert, men jeg lurer på om forovervendt i fempunktssele faktisk er tryggere enn å ha et så lite barn i beltestol. Jeg tror ikke det finnes trygge beltestoler for så små barn, og hun er for ung i skjelettet. Men det er fem ganger tryggere å sitte bakovervendt. 

Stebarnebarn, hva sier barnets morfar da?

Forovervendt i 5punkts er helt hinsides at er meningen/lov, ved en kollisjon vil hele kroppen holdes igjen mens hodet fyker fremover. 

Anonymkode: 817b1...7bd

Skrevet

Forovervendt i 5punkts er helt hinsides at er meningen/lov, ved en kollisjon vil hele kroppen holdes igjen mens hodet fyker fremover. 

Ja, jeg vet, men i gruppen Bilstoler på Facebook har i alle fall ekspertene sagt at dersom barnet uansett skal snus, så er fempunkts forovervendt det "minst ille" av to dårlige alternativer når barnet er veldig lite. M.a.o. at beltestol er enda verre/enda mindre sikkert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det tviler jeg sterkt på. Må være over 130 cm for å sitte trygt i den stolen. 

Hvorfor det? Jeg har ikke akkurat det setet, men min unge på 6,5 år er fortsatt under 130cm (selvom han er veldig nærme nå tror jeg) skal han liksom ikke kunne sitte i beltestol?? 

• Liker 1
Skrevet

Britax kidfix 2 R eller S er vell den minste beltestolen. Men er vell tryggest med 5 punkt når han er så liten? Hva med en twoway? Den er jo veldig rimelig. Kan også monteres bakovervendt. Svigersøsteren min har snudd treåringen sin i twoway, mens min 3-åring fremdeles sitter bakovervendt. Når vi kjører henne, setter vi henne bakovervendt i twowayen. Selv om foreldre er villig til å ta risikoen, er ikke jeg komfortabel med å kjøre et så lite barn fremovervendt. Da får de heller stå for kjøringen selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...