Gå til innhold

Dere trener vel kroppens viktigste muskel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trener kondisjon og full kropp styrke 👍🏼😊 

Anonymkode: 58f5d...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle musklene er viktige. Men ja, trener noen cardio økter opptil 3 ganger i uka også. Kjører da tabata intervaller på max 20 min. Jeg hater cardio. Det er kjedelig, men tabata er kortvarig nok til at jeg gidder å fullføre. Ellers går jeg mye.

Dropper jeg en økt ei uke, dropper jeg heller cardioen enn styrken.

Anonymkode: 42326...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (6 timer siden):

Ved økende alder er styrketrening viktigere enn cardiotrening for hjertet. 

Dette vil jeg vite mer om! Har du noen kilder på dette? 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (12 minutter siden):

Det handler  vel om beinhelse, holde sener og bindevevet elastiske. Samtidig vil styrketrening være effektivt mtp  nervesystemet, holde det aktivt og fungere optimalt mtp forbindelse mellom hjernen og musklene. Fallforebygging og balanse inngår,også her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (23 minutter siden):

Det handler  vel om beinhelse, holde sener og bindevevet elastiske. Samtidig vil styrketrening være effektivt mtp  nervesystemet, holde det aktivt og fungere optimalt mtp forbindelse mellom hjernen og musklene. Fallforebygging og balanse inngår,også her

Åja, det var ikke det jeg tenkte på. Jeg vet meget vel hvor fantastisk styrketrening er ved økende alder, og hvor viktig det er. Men påstanden var at det var viktigere med styrketrening for hjertehelsen enn tradisjonell utholdenhetstrening, og der ønsker jeg noen kilder. For hvis det stemmer, så går det mot all forskningen som viser at kombinert styrke- og utholdenhetstrening er det beste for hjertehelsen, og at utholdenhetstrening alene er bedre enn styrketrening alene  😊

REDIGERT:
Jeg innser nå at jeg kanskje leste litt raskt. Hvis det mentes at styrketrening var viktigere på generell basis, enn det å trene kardio for å holde hjertet friskt, så blir det jo en annen påstand enn slik jeg tolket det.

I så fall ha meg unnskyldt! 😅 Fortsatt usikker på om jeg er enig, men det får være greit 😉

Endret av Sandum.PT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg jogger 15-20km i uka pluss fjellturer og sykling. Det får holde.

Jeg har dessverre droppet styrketreningen i koronatiden fordi jeg har vært skeptisk til å gå i gym'en. I alle fall er det en deilig unnskyldning.

Resultatet er galopperende forfall i muskelstyrke. Jeg kunne ta 8 gode pull ups for et år siden. Nå klarer jeg knapt én helt skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg jogger 15-20km i uka pluss fjellturer og sykling. Det får holde.

Jeg har dessverre droppet styrketreningen i koronatiden fordi jeg har vært skeptisk til å gå i gym'en. I alle fall er det en deilig unnskyldning.

Resultatet er galopperende forfall i muskelstyrke. Jeg kunne ta 8 gode pull ups for et år siden. Nå klarer jeg knapt én helt skikkelig.

Huff. Dette er alfor gjenkjennbart.

Anonymkode: c4d6a...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (6 minutter siden):

Dere spretter raskt opp igjen hvis dere begynner på igjen 😄 

Takk. Det er planen 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (54 minutter siden):

Sandum.PT skrev (22 minutter siden):

Åja, det var ikke det jeg tenkte på. Jeg vet meget vel hvor fantastisk styrketrening er ved økende alder, og hvor viktig det er. Men påstanden var at det var viktigere med styrketrening for hjertehelsen enn tradisjonell utholdenhetstrening, og der ønsker jeg noen kilder. For hvis det stemmer, så går det mot all forskningen som viser at kombinert styrke- og utholdenhetstrening er det beste for hjertehelsen, og at utholdenhetstrening alene er bedre enn styrketrening alene  😊

REDIGERT:
Jeg innser nå at jeg kanskje leste litt raskt. Hvis det mentes at styrketrening var viktigere på generell basis, enn det å trene kardio for å holde hjertet friskt, så blir det jo en annen påstand enn slik jeg tolket det.

I så fall ha meg unnskyldt! 😅 Fortsatt usikker på om jeg er enig, men det får være greit 😉

Hjertet har to funksjoner med det å pumpe blod rundt i kroppen. Samtidig må hjertet fylles for å få pumpet det blodet rundt. Større og sterkere muskler hjelper til med akkurat det å pumpe blodet tilbake til hjertet. 

Det er riktig tidlig i karrieren så kan man med fordel trene mere kondisjon for da er hormonnivåene høye og muskelkvaliteten stor. Ved høyere alder så er kapasiteten oppbygd, men man mister muskelkvalitet og styrke og må fokusere mere på ren styrketrening og mindre på cardio. 

Trodde faktisk folk i miljøet var klar over dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Hjertet har to funksjoner med det å pumpe blod rundt i kroppen. Samtidig må hjertet fylles for å få pumpet det blodet rundt. Større og sterkere muskler hjelper til med akkurat det å pumpe blodet tilbake til hjertet. 

Det er riktig tidlig i karrieren så kan man med fordel trene mere kondisjon for da er hormonnivåene høye og muskelkvaliteten stor. Ved høyere alder så er kapasiteten oppbygd, men man mister muskelkvalitet og styrke og må fokusere mere på ren styrketrening og mindre på cardio. 

Trodde faktisk folk i miljøet var klar over dette. 

Det du skriver er jo ikke akkurat feil, men jeg synes kanskje du blir litt vel passiv-aggressiv mot slutten her. Det er ikke akkurat slik at jeg ikke er klar over at sterke og friske muskler er bra, og at styrketrening er bra. Jeg syntes bare påstanden var litt "blunt".

Du skriver "ved høyere alder så er kapasiteten oppbygd, men man mister muskelkvalitet og styrke". Hvilken kapasitet? Den aerobe kapasiteten med hjertets slagvolum og VO2-maks? Du vet at VO2-maks og aerob kapasitet faller ved økende alder akkurat slik som styrke og muskelkvalitet gjør? Og at VO2-maks er den viktigste enkeltfaktoren man har funnet for flere leveår med høy kvalitet? Det er ikke slik at du bare bygger opp den kapasiteten én gang og beholder den hele livet. Alt forfaller ved økende alder.

Og visste du at aerob trening for eldre kan øke både muskelkvalitet og muskelstyrke, uten at man trener styrke? Denne studien fikk eldre mennesker til å gå i 45 minutter tre ganger per uke. Det økte ikke muskelmassen noe særlig, som heller ikke er å forvente.

Men den basale muskelproteinsyntesen økte med 50 %, kapillærtettheten med 66 %, oksygenforbruket de klarte å oppnå med nesten 16 %, styrke i lår med 15 % og muskelkvalitet med 15 %.

https://www.researchgate.net/publication/330730009_Moderate_Intensity_Aerobic_Exercise_Improves_Skeletal_Muscle_Quality_in_Older_Adults

Igjen, jeg sier ikke at styrketrening ikke er viktig.

Begge deler er viktig. Å trene variert, både styrke og utholdenhet, er veldig viktig gjennom hele livet. At å trene styrke blir viktigere når man blir eldre enn da man var ung er helt greit det, men må det være så svart-hvitt da?

Kan vi være enige om ja takk, begge deler? 😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Prøv igjen. 

Anonymkode: d5b56...a6f

"Hjertet er en muskel"

Anonymkode: 2b0f7...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gym-bros neglisjerer dette, dessverre. Eksen min feks. Enormt sterk, enormt stor, og ikke nok med at han ikke trente cardio, men han beveget seg generelt veldig lite for å ikke "ødelegge gainsa". Han pustet og peste verre en besteforeldrene mine av å bare gå opp noen etasjer.

Jeg er selv opptatt av trening, og når jeg var sammen med en som konkurrerte så så vi på mye youtube (More plates more dates var favoritten). Han forklarer klinisk hva stor muskelmasse gjør med kroppen. Selv om man ikke driver med steroider så vil stor kroppsvekt, om det er fett eller muskler, påvirke hjertet og andre organer. Flere, både nattys og juiced, får søvnapne i ung alder, og flere får hjertesykdom. 

Konklusjon: ikke glem kardio!

Anonymkode: 080be...cb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

"Hjertet er en muskel"

Anonymkode: 2b0f7...604

Gå tilbake. Stav deg gjennom ordet i det innlegget du først siterte. 
Det er ingen her som har sagt at hjertet ikke er en muskel. 

Anonymkode: d5b56...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/29/2021 at 10:35 PM, AnonymBruker said:

En vanlig styrkeøkt er ikke nok. 

Hvis hjertet ditt kunne laget ansiktsuttrykk, ville det sett sånn ut når du dropper kardiotreningen:

wojak-heart-jim-face-thumbnail.jpg.6aa7da2e219bd0b3a75e4c783a297832.jpg

Anonymkode: d6e03...b45

PAI-appen min er ikke enig med deg.

Anonymkode: 1781e...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å kjøre 3 cardio-økter i uka før jeg fikk covid, men nå kjører jeg kun styrke og yoga. Jeg foretrakk egentlig cardio, men det gjør rett og slett vondt i lungene å løpe. Aldri hatt denne følelsen før. Kjører av og til en kort HIIT økt på 20 min, men noe lengre skygger jeg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 11.07):

Det holder ikke å bare løfte vekter for å trene de synlige musklene 💪 Dere har vel kardio-økter slik at hjertet♥️ også blir trent? 

Anonymkode: d6e03...b45

Jeg tror jeg trener hjertet veldig effektivt på sykkel 2 til 6 ganger i uka. Prøver å kjøre ganske fort. Allikevel blir 60 % av 45 min sykling lett belastning, og de siste 2,5 minutter av den største bakken er langt over ubehag-grensa. Og så legger jeg inn et par små rykk underveis der det går for fullt i 30-60 sekunder. Min ide om hjerte-trening er at det meste bør skje på moderat belastning og noe bør være full fart.

Jeg trodde egentlig trådoverskriften skulle peke på rygg- eller magemusklene, som er helt sentrale og ikke bør glemmes.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trener øynene aktivt! 

Anonymkode: 56c67...b19

Interessant. Det sies at Sander Sagosen er utrolig rask til å oppfatte, og denne hurtigheten som han, Messi og Ronaldo har er vinnende både i lag-ballsport og formel 1. Jeg tror også Magnus Carlsen har ekstrem syns-hurtighet.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...