AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 Har googlet litt og prøver meg ca slik, men vil gjerne ha innspill 😊 400gr kjøttdeig av storfe. Litt smått kuttet eller raspet løk? 1ss potetmel. 2 dl helmelk/fløte eller vann? Salt og pepper. Kanskje gastromat? Stekes i ovn ca 20min på 180 grader. Etterpå trekkes i buljongvann eller stekes i smør på panne? Ønsker å lage god brun saus til, hvordan gjør jeg det? Vil gjerne bruke stekesjy eller buljongvannet kjøttkakene trakk i. Har kjøpt frysebegre og ønsker å fryse ned posjonsvis kjøttkaker med saus, for meg som er en person i husholdningen. Vil veldig gjerne ha tips og råd. Har aldri laget dette! Anonymkode: c31a2...fdd
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/hjemmelagde-kjottkaker/ Stekes først på panne, så trekkes i sausen. Du kan ha finhakket løk i, hadde stekt den først, så den får mindre skarp smak og blir myk. Anonymkode: 46622...ff7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 Jeg pleier å lage mer enn av 1 pk kjøttdeig, siden det blir litt lite. Om du uansett skal fryse ned, anbefaler jeg deg å doble porsjonen🙂 Jeg bruker omtrent det samme som deg; kjøttdeig, potetmel, løk, melk, salt og pepper. I tillegg bruker jeg egg. 1-2 stk per pakke kjøttdeig, alt etter str på eggene. Jeg vet at det er anbefalt å blande kjøttdeig og salt først, men jeg putter bare alt i en stor bolle samtidig og blander godt! Bruker hendene😉 Et tips er å mose løk og melk sammen med stavmikser. Jeg begynte med det da jeg ikke er så glad i løkbitene, men elsker smaken løken gir. Så bruker jeg en spiseskje og former passelige kjøttkaker som jeg bruner på alle sider i stekepanne med smør. Legger dem til side på en tallerken etter hvert, og trekker dem ferdige i sausen senere. Saus lager jeg av jevning (hvetemel og smør brunes på stekepanne), vann og buljongterning. Så har jeg i et par dråper sukkerkulør for fargens skyld. Så småkoker/trekker jeg kjøttkakene ferdige i sausen. Kjempegodt 😋 Anonymkode: 7ddf3...4d7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 Jeg lager kjøttkaker på slump. Bruker som regel karbonadedeig, 400 gram. Tilsetter en desj med pepper og salt, 1 egg, 1 ss potetmel og ca 1 dl vann. Blander det godt sammen. Steker det på panne til de er gjennomstekte og koker de videre i brunsaus i 15 min eller mer. Disse blir alltid saftige, og har god smak. Anonymkode: 31358...4cc
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 Jeg vet at de fleste oppskrifter sier potetmel, men det blir bedre uten. Jeg pleier å bruke ett egg i stedet og knar det godt inn. Vær obs på at du da også må kutte ned på melk/fløte. Jeg tar bare i en god skvett med fløte. Og steker det bare rett i panna i meierismør. Anonymkode: 2f03d...6be 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Hvorfor ikke bruke en oppskrift? Jeg har brukt oppskriften til Trine på Trines matblogg. De kjøttkakene er gode. Anonymkode: d3d55...970
Hmmmmmm Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 De saftigste kjøttkakene du får, lager du av en pakke kjøttdeig blandet sammen med en pakke svinekjøttdeig. Må være minst 20 prosent fett i svinekjøttet. Fås kjøpt på Rema. Bruk mix master, bland med et egg, salt, pepper, revet muskat, ingefær pulver og litt kardemomme. Stekes, så trekkes i vann og en knorr buljong fond (storfe) i ca 20 min under lokk. Ha så i med fløte, la det putre uten lokk. Smaker👌🤤 Jeg damper kål og poteter til. Helt nydelig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 Ingefærkrydder gjør all verdens forskjell og gir de absolutt beste kjøttkakene 🤩 Anonymkode: eda4c...e8d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 Hmmmmmm skrev (På 29.8.2021 den 11.25): De saftigste kjøttkakene du får, lager du av en pakke kjøttdeig blandet sammen med en pakke svinekjøttdeig. Må være minst 20 prosent fett i svinekjøttet. Fås kjøpt på Rema. Bruk mix master, bland med et egg, salt, pepper, revet muskat, ingefær pulver og litt kardemomme. Stekes, så trekkes i vann og en knorr buljong fond (storfe) i ca 20 min under lokk. Ha så i med fløte, la det putre uten lokk. Smaker👌🤤 Jeg damper kål og poteter til. Helt nydelig. Hvor mye vann? Så det dekker kjøttkakene? Hvor mye fløte ca? Bruker du det som saus? Har ikke i mel/smør base i sausen? Ts Anonymkode: c31a2...fdd
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 Jeg er vandt til å ha et egg i som bindemiddel. Anonymkode: 350c4...b4e 1
Djungelvrål Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 (endret) 1 pk på 400 gr er nok til 3 personer. Hvis kjøttdeigen er uten salt masserer jeg inn salt først for å binde deigen, pepper, så litt muskat, nellik og ingefær. 2 ss potetmel, 1/2 finhakket løk og en dæsj melk. Bland godt. Steker de på høy-middels varme og koker de i ca 30 min i saus. Endret 31. august 2021 av Peonjenta
Djungelvrål Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 Hmmmmmm skrev (På 2021-8-29 den 11.25): De saftigste kjøttkakene du får, lager du av en pakke kjøttdeig blandet sammen med en pakke svinekjøttdeig. Må være minst 20 prosent fett i svinekjøttet. Fås kjøpt på Rema. Bruk mix master, bland med et egg, salt, pepper, revet muskat, ingefær pulver og litt kardemomme. Stekes, så trekkes i vann og en knorr buljong fond (storfe) i ca 20 min under lokk. Ha så i med fløte, la det putre uten lokk. Smaker👌🤤 Jeg damper kål og poteter til. Helt nydelig. Kardemomme? Da smaker de jo boller. 3
tussi84 Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 Her lager vi kjøttkaker slik: 400 g kjøttdeig 1 egg per 400 g 1-2 spiseskjeer mel 1-2dl melk Krydrer med salt/pepper Bland sammen til det blir riktig konsistens på farsen. Forme til boller, og stek dem i stekepannen.
clyde Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 Hmmmmmm skrev (På 29.8.2021 den 11.25): De saftigste kjøttkakene du får, lager du av en pakke kjøttdeig blandet sammen med en pakke svinekjøttdeig. Må være minst 20 prosent fett i svinekjøttet. Fås kjøpt på Rema. Bruk mix master, bland med et egg, salt, pepper, revet muskat, ingefær pulver og litt kardemomme. Stekes, så trekkes i vann og en knorr buljong fond (storfe) i ca 20 min under lokk. Ha så i med fløte, la det putre uten lokk. Smaker👌🤤 Jeg damper kål og poteter til. Helt nydelig. Dette blir morgendagens middag! 😍 1
Gjest Saph Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 Peonjenta skrev (31 minutter siden): Kardemomme? Da smaker de jo boller. Hvis det smaker boller så har du glemt å ta i kjøttdeig.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Peonjenta skrev (4 timer siden): Kardemomme? Da smaker de jo boller. Mulig det var oppskrift på kjøttboller? 🤷♀️ Anonymkode: b3b41...122
Leo Skrevet 31. august 2021 #17 Skrevet 31. august 2021 Denne oppskriften er den beste jeg har prøvd og jeg har laget kjøttkaker i 30 år nå. Eksakt fremgangsmåte både når det gjelder både kjøttkakene og sausen. 1
skrue Skrevet 1. september 2021 #18 Skrevet 1. september 2021 21 hours ago, Leo said: Denne oppskriften er den beste jeg har prøvd og jeg har laget kjøttkaker i 30 år nå. Eksakt fremgangsmåte både når det gjelder både kjøttkakene og sausen. Hvilken egenskap er det Farris bidrar med? Jeg har sett det i flere oppskriftsvarianter.
Leo Skrevet 1. september 2021 #19 Skrevet 1. september 2021 skrue skrev (42 minutter siden): Hvilken egenskap er det Farris bidrar med? Jeg har sett det i flere oppskriftsvarianter. Jeg mener det bidrar med å binde væske slik at kjøttkakene blir saftigere i tillegg til muligens et ørlite hint av syre. Uansett synes jeg det fungerer veldig bra siden jeg ofte bruker viltkjøtt som er veldig magert og ikke er så glad i å tilsette andre typer fett rett og slett fordi jeg ikke liker smaken. 1
skrue Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 On 9/1/2021 at 7:54 PM, Leo said: Jeg mener det bidrar med å binde væske slik at kjøttkakene blir saftigere i tillegg til muligens et ørlite hint av syre. Uansett synes jeg det fungerer veldig bra siden jeg ofte bruker viltkjøtt som er veldig magert og ikke er så glad i å tilsette andre typer fett rett og slett fordi jeg ikke liker smaken. Jeg laget dem over for ett par uker siden og de første ble spist i dag. Riktig så gode ja, skal bruke denne oppskriften igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå