AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 Sikkert mange som har hatt samme problem, så jeg lurer på om dere har noen tips! Babyen vår er 8 dager gammel, og sover bare når hun ligger på brystet eller inntil kroppen min ved amming. Uansett hvor tungt vi tror hun sover, så våkner hun når vi legger henne fra oss, så det er vanskelig å få seg noe søvn selv! I natt sovna samboeren med henne inntil kroppen, og det er jo ikke så veldig trygt.. vi har en bedside crib, men hun har vel ikke sovet her et øyeblikk. Noen erfarne foreldre som har et tips på hvordan vi kan forflytte baby til senga si etter at hun har sovna? Anonymkode: 9d1ea...9d3
Sensi Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 (endret) Har du prøvd å pakke baby litt sånn tett i et teppe? Legge baby inntil noe som er litt fast men mykt? Legge inntil en koseklut, T-skjorte med din lukt på? Har ingen erfaring med det, men har i ettertid forstått at ett triks er å legge til baby i sengen før baby sovner og så være der til baby sovner. Holde en hånd på baby. Edit: ser baby er 8 dager gammel. Endret 29. august 2021 av Sensi 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 Sensi skrev (Akkurat nå): Hvor gammel er baby? Åler han enda, snur seg rundt? Råd kan ikke gis sånn egentlig uten vet mer om alder. Men gitt at baby er 0-3 mnd: Har du prøvd å pakke baby litt sånn tett i et teppe? Legge baby inntil noe som er litt fast men mykt? Legge inntil en koseklut, T-skjorte med din lukt på? Min erfaring som har fått to. En «lim» og en som var litt mindre «lim», var at barn er forskjellig. Den som hadde stort kosebehov har det enda 😊. Babyen er åtte dager gammel står det. Anonymkode: d3595...978
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 Først av alt: dette er helt normalt for en nyfødt baby. Mange trenger nesten konstant kroppskontakt. Det er slitsomt, men det går seg til etter hvert! Noen har suksess med å svøpe baby, andre lykkes med white noise, andre opplever det funker med en t-skjorte med mammaens lukt, jeg har til og med hørt om folk som har fylt gummihansker med potetmel og babyen roer seg når den ligger oppå magen. For vår del var kroppskontakt det eneste som faktisk fungerte når våre var så små, så jeg samsov med baby (fulgte selvfølgelig alle råd for samsoving). Slitsomt, men da fikk alle i det minste noe søvn (selv om min var oppstykket og med veldig varierende søvnkvalitet). Vi fortsatte å prøve å legge baby over i bedside crib, og hvert som baby ble litt større fikk vi noen perioder med alenesøvn. Anonymkode: 641d4...24a 7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Sikkert mange som har hatt samme problem, så jeg lurer på om dere har noen tips! Babyen vår er 8 dager gammel, og sover bare når hun ligger på brystet eller inntil kroppen min ved amming. Uansett hvor tungt vi tror hun sover, så våkner hun når vi legger henne fra oss, så det er vanskelig å få seg noe søvn selv! I natt sovna samboeren med henne inntil kroppen, og det er jo ikke så veldig trygt.. vi har en bedside crib, men hun har vel ikke sovet her et øyeblikk. Noen erfarne foreldre som har et tips på hvordan vi kan forflytte baby til senga si etter at hun har sovna? Anonymkode: 9d1ea...9d3 Helt normalt at så små babyer vil ha mye kroppskontakt. Mini her er seks måneder først nå kan hun sove litt alene - har vært sånn helt siden fødsel. Slitsomt? Ja. Intenst? Ja. Trøster meg med at denne tiden går så fort, aldri kommer igjen og at jeg en dag kommer til å savne dette behovet for nærhet❤️ Anonymkode: aee91...623 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Det er en baby... Den trenger fysisk kontakt/nærhet... Anonymkode: 360b6...335 10
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 Rart at folk velger å få barn, og kommer med slike seriøse spørsmål ett par dager senere... Blir så matt. Anonymkode: bc795...b0d 9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 Det er helt normalt for en nyfødt baby. Det kan bli utrolig slitsomt for foreldrene, men sånn er det dessverre. Dere må være flinke på å avlaste hverandre og la begge sove. Dette kan bety at du og faren ser hverandre lite hvis han jobber, men babytiden er unntakstilstand. De første månedene handler mye om å måtte samarbeide godt, så det er viktig at dere er på samme bølgelengde. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rart at folk velger å få barn, og kommer med slike seriøse spørsmål ett par dager senere... Blir så matt. Anonymkode: bc795...b0d Det var en lite hyggelig kommentar! Jeg ble også sjokkert over at det faktisk ikke var mulig å legge fra seg babyen. Jeg stod allikevel i det og elsket babyen over alt. Det gjør sikkert Ts også, men hun har vært mor i 8(!) dager og alt er nytt og uvant. Anonymkode: 75879...a63 14
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 Babyen min sove inntil oss i 2 mnd. Om natten så svøpet vi barnet og la Lulla doll ved siden av henne det hjalp oss masse om dagen så brukte vi bæresjal vet ikke hva vi hadde gjort uten den. xD https://www.pinkorblue.no/lulla-doll-coral-den-sovende-dukken-med-ekte-hjerterytme-a280182.html?a=b&pred=NORPRO%2CNORPCA%2CNORPLI%2CNORP002%2C&c=p_aw%2Cp_2_aw%2Cp_3_aw%2C&rp=&os=&fdcampaign=feed/no/14446/googleshoppingint/A280182&adword=Google/PLA_AW_Spielzeug_d_t&RefID=PLA_NO0000_PLA_AW_Spielzeug_d_t&gclid=EAIaIQobChMIkvbJpO_V8gIVAQd7Ch3I_wAZEAQYASABEgKaRPD_BwE https://www.pinkorblue.no/aden-puckhandklar-starry-star-4-pack-a292832.html Disse er så myke og gode! Anonymkode: 60962...d00
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #10 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Rart at folk velger å få barn, og kommer med slike seriøse spørsmål ett par dager senere... Blir så matt. Anonymkode: bc795...b0d Herregud, skjerp deg! Ingen er da utlært FØR man får barn. Anonymkode: 1fde7...75b 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #11 Skrevet 29. august 2021 Ts her.. skjønner at dette er ganske vanlig, men dere som samsover med babyen, sover dere med den inntil dere? Trodde ikke det var trygt? Eller er dere våkne halve natta mens baby sover? På dagtid har hun ligget og sovet alene i baby nest i noen timer! Men virker som om natta er verre! Anonymkode: 9d1ea...9d3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #12 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her.. skjønner at dette er ganske vanlig, men dere som samsover med babyen, sover dere med den inntil dere? Trodde ikke det var trygt? Eller er dere våkne halve natta mens baby sover? På dagtid har hun ligget og sovet alene i baby nest i noen timer! Men virker som om natta er verre! Anonymkode: 9d1ea...9d3 Vi samsover, og har gjort det nå i 5 mnd, hvis ikke er det bare å glemme å sove for min del. Babyen min sovner under amming, og sover deretter hele natta i armkroken min. Jeg er veldig nøye med å følge med før jeg sovner selv at hun har frie luftveier, og at hun ligger trygt, også sover vi sånn gjennom natta, avbrutt av enkelte amminger og forflytninger til andre brystet. Både jeg og baby ligger helt i ro når vi sover sånn, så har aldri følt noe på at dette ikke er trygt, samt at det gir oss begge mye søvn. Anonymkode: b45f9...948 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #13 Skrevet 29. august 2021 Man kan ikke samsove trygt og ha baby helt inntil seg/i armkroken, det går ikke og er ikke anbefalt. Men man kan ha baby liggende i armkrok/inntil mens man selv er våken også lirke seg unna når baby sover. Jeg har også et klistremerke med baby nr 2 (første var ikke sånn), og vi øver masse på å legge ned/lirke unna fremdeles, han er 8 uker nå. Jeg har sovnet ved uhell et par ganger med ham liggende på meg i senga og det er like ekkelt hver gang 😕 Skal så lite til før det går galt. Jeg har bedside crib inntil vår seng, og når baby sover søtt på meg sniker jeg han forsiktig over i babysenga også ligger jeg inntil han og koser på ham, mens jeg har på white noise. Legger meg som vanlig i min seng, men ofte har jeg den fjerde veggen nede og har en hånd på baby en stund, til jeg sovner. Det funker bra så lenge den overgangen går fint, da får vi ca 2 timer sammenhengende søvn av gangen 🥳 Anonymkode: 2efdb...c71 6
Lorieen Skrevet 29. august 2021 #14 Skrevet 29. august 2021 Helt normalt og veldig vanlig! Babyen har vært INNI kroppen din i 9 mnd, det er ikke rart om hun vil være nær deg. Å kunne legge fra seg en nyfødt er faktisk ikke normalt, de er «programmert» til å ønske nærhet med mor 24/7. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #15 Skrevet 29. august 2021 Just now, Lorieen said: Helt normalt og veldig vanlig! Babyen har vært INNI kroppen din i 9 mnd, det er ikke rart om hun vil være nær deg. Å kunne legge fra seg en nyfødt er faktisk ikke normalt, de er «programmert» til å ønske nærhet med mor 24/7. Tja, det er jeg uenig i - det finnes mange babyer som kan legges ned fra de er nyfødt, og de er like normale som andre barn har en av hver, jeg Anonymkode: 2efdb...c71 8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #16 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ts her.. skjønner at dette er ganske vanlig, men dere som samsover med babyen, sover dere med den inntil dere? Trodde ikke det var trygt? Eller er dere våkne halve natta mens baby sover? På dagtid har hun ligget og sovet alene i baby nest i noen timer! Men virker som om natta er verre! Anonymkode: 9d1ea...9d3 Da babyen var så liten, sov jeg ikke når babyen sov på/inntil meg. Jeg sov når pappaen hadde babyen. Anonymkode: 75879...a63 3
Lorieen Skrevet 29. august 2021 #17 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja, det er jeg uenig i - det finnes mange babyer som kan legges ned fra de er nyfødt, og de er like normale som andre barn har en av hver, jeg Anonymkode: 2efdb...c71 Jeg har fire - én av de har vært en sånn som det gikk an å legge fra seg, han foretrakk faktisk å sove for seg selv. De andre tre - not so much. 😂 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #18 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ts her.. skjønner at dette er ganske vanlig, men dere som samsover med babyen, sover dere med den inntil dere? Trodde ikke det var trygt? Eller er dere våkne halve natta mens baby sover? På dagtid har hun ligget og sovet alene i baby nest i noen timer! Men virker som om natta er verre! Anonymkode: 9d1ea...9d3 Samsover betyr at man sover nærme babyen, ikke nødvendigvis helt tett inntil eller i armkrok. Noen ganger ja, til dem sovnet.. Så prøvde jeg sakte å legge meg litt lenger bort og sove videre... Det holder som regel at baby kjenner at du er i nærheten. Med første samsov vi i samme seng (dobbeltseng med god plass til oss begge), da måtte pappaen sove på et annet rom noen mnd. Med andre ungen så plasserte vi sprinkelsenga ved dobbeltsenga, så hun var rett i nærheten om hun våknet mye så tok jeg henne inn i min seng. Stort sett var dette også pga amming, jeg synes det var lettere å amme en baby som lå i samme seng/rom som meg enn å måtte stå opp 10 ganger om natta for å gå og amme.. Anonymkode: 360b6...335
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #19 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikkert mange som har hatt samme problem, så jeg lurer på om dere har noen tips! Babyen vår er 8 dager gammel, og sover bare når hun ligger på brystet eller inntil kroppen min ved amming. Uansett hvor tungt vi tror hun sover, så våkner hun når vi legger henne fra oss, så det er vanskelig å få seg noe søvn selv! I natt sovna samboeren med henne inntil kroppen, og det er jo ikke så veldig trygt.. vi har en bedside crib, men hun har vel ikke sovet her et øyeblikk. Noen erfarne foreldre som har et tips på hvordan vi kan forflytte baby til senga si etter at hun har sovna? Anonymkode: 9d1ea...9d3 er så glad for at ingen av mine var slik, hører største datteren min sier det er slitsomt, hun har en på 3mnd, jeg tenker at man må gi dem gode vaner fra starten av, mine er nå 7,10,12,17 og 25, og ingen av de måtte ligge inntil for og sovne, de godtok og legge seg i vogn, seng og vugge ( når de var 0-6mnd ) , har ikke hatt noe problemer, tror det er foreldrene som lager disse problemene som gjør de vant til dette. Når største kom så var jeg bare 16 år, og gikk fortsatt på skolen, så pappan som da var 19, nok seg et fri år med studier for og være hjemme med babyen, hn lå på egen rom fra nyfødt, de andre var 6mnd -9 mnd når de fikk egen rom. Tror foreldrene selv har mye og takke seg for når det blir slik.. Alle mine er selvstendig og selvsikker idag, så jeg oppdro dem likvel riktig Anonymkode: 28cdb...9ab 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #20 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): er så glad for at ingen av mine var slik, hører største datteren min sier det er slitsomt, hun har en på 3mnd, jeg tenker at man må gi dem gode vaner fra starten av, mine er nå 7,10,12,17 og 25, og ingen av de måtte ligge inntil for og sovne, de godtok og legge seg i vogn, seng og vugge ( når de var 0-6mnd ) , har ikke hatt noe problemer, tror det er foreldrene som lager disse problemene som gjør de vant til dette. Når største kom så var jeg bare 16 år, og gikk fortsatt på skolen, så pappan som da var 19, nok seg et fri år med studier for og være hjemme med babyen, hn lå på egen rom fra nyfødt, de andre var 6mnd -9 mnd når de fikk egen rom. Tror foreldrene selv har mye og takke seg for når det blir slik.. Alle mine er selvstendig og selvsikker idag, så jeg oppdro dem likvel riktig Anonymkode: 28cdb...9ab Herregud. Gå ta deg en bolle. Anonymkode: 360b6...335 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå