AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 To kjekke gutter som sitter og tafser på en overstadig beruset jente som åpenbart ikke klarer å ta vare på seg selv. De sitter i offentlig rom, ute i en park. Jenta vrir seg vekk og sier nei. To pene jenter som sitter og tafser på en overstadig beruset gutt som åpenbart ikke klarer å ta vare på seg selv. De sitter i offentlig rom, ute i en park, gutten vrir seg vekk og sier nei. Jeg vil tørre å påstå at forbipasserende der jenta er offeret ville reagert og handlet. Men hadde dere gjort det med gutten? Eller blir han tenkt på som "heldig" i dette tilfelle? Anonymkode: 65abb...b2b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 Jeg mener at begge situasjonene er langt over streken. Det er IKKE greit å gjøre overgrep på en gutt, å hvorfor du mener at det er «heldig» for han så sier det mye om din moral Anonymkode: eb4ba...5a9 18
wandagirl Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 Hadde reagert i begge tilfeller selvfølgelig 10
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 Det er en forskjell. Tror ikke gutten ville reagert på samme måte som jenta. Jeg ville reagert om han gjorde det selvsagt. Anonymkode: d5b55...31e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en forskjell. Tror ikke gutten ville reagert på samme måte som jenta. Jeg ville reagert om han gjorde det selvsagt. Anonymkode: d5b55...31e Å der har man en grunnleggende feil tankegang. Det er liksom forventet at gutter bare skal digge å bli klådd på, å derfor er det nok mange som «godtar» mer enn de egentlig vil også, fordi det er det som er vanlig Anonymkode: eb4ba...5a9 7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener at begge situasjonene er langt over streken. Det er IKKE greit å gjøre overgrep på en gutt, å hvorfor du mener at det er «heldig» for han så sier det mye om din moral Anonymkode: eb4ba...5a9 Det er på ingen måte min moral. dette er spørsmål satt på spissen, lurer hva dere tenker. Det at jeg setter de to tilfellene opp mot hverandre, betyr vel heller at jeg ønsker å sette fokus på det. Anonymkode: 65abb...b2b 3
CorvusCorax Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 Hadde reagert i begge tilfeller. Men hadde vært mindre redd for å håndtere to damer om dem ble hissige. Det beste er å gripe inn i visse situasjoner, men ikke om man utsetter seg selv for fare. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 Det er jo like straffbart begge deler selvfølgelig. Men jeg tror fler hadde reagert i tilfelle jenta var offeret. Er man så overstadig at man ikke klarer å si ordentlig ifra, så tror jeg at jenta er den som blir sett og hørt oppi alt dette. Anonymkode: 65abb...b2b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #10 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er på ingen måte min moral. dette er spørsmål satt på spissen, lurer hva dere tenker. Det at jeg setter de to tilfellene opp mot hverandre, betyr vel heller at jeg ønsker å sette fokus på det. Anonymkode: 65abb...b2b Mente ikke deg spesifikt, men folk som måtte tenke slik Anonymkode: eb4ba...5a9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #11 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): To kjekke gutter som sitter og tafser på en overstadig beruset jente som åpenbart ikke klarer å ta vare på seg selv. De sitter i offentlig rom, ute i en park. Jenta vrir seg vekk og sier nei. To pene jenter som sitter og tafser på en overstadig beruset gutt som åpenbart ikke klarer å ta vare på seg selv. De sitter i offentlig rom, ute i en park, gutten vrir seg vekk og sier nei. Jeg vil tørre å påstå at forbipasserende der jenta er offeret ville reagert og handlet. Men hadde dere gjort det med gutten? Eller blir han tenkt på som "heldig" i dette tilfelle? Anonymkode: 65abb...b2b Jeg tenker hvert fall ikke at noen av de to ofrene er heldige, de sier jo nei! Men jeg tror kanskje samfunnet tenker det mer når det gjelder gutter enn jenter. Jeg liker å tro at jeg ville grepet inne eller sagt fra i begge scenarioene. Men det kommer kanskje litt an på hvor aggressive de som tafset virker, da jeg er jente og liten av vekst selv. I tillegg er jeg sjenert og ikke så glad i snakke med fremmede, men å hjelpe til i en slik situasjon er jo viktig da. Anonymkode: 44fa2...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #12 Skrevet 29. august 2021 https://www.nettavisen.no/her-blir-en-gutt-utsatt-for-seksuelle-overgrep-tror-du-noen-bryr-seg/s/12-95-8509307 Ønsker å dele denne.. Anonymkode: 65abb...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #13 Skrevet 29. august 2021 Hvis man "vrir seg vekk og sier nei", så er det ufrivillig, og da er det ikke greit. Det fins ingen "heldige" i de situasjonene du beskriver. Det betyr ikke at det ikke fins en generell forskjell på kvinner og menn hva vi anser som heldig seksuelt sett. Problemet er altså ikke at vi kvinner tror at menn stort sett digger slikt. Problemet er at menn stort sett digger slikt, og dermed kan tro kvinner gjør det samme. At vi liker det. Og dermed er overrepresentert hva gjelder å utføre overgrep. Anonymkode: 005d4...548 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #14 Skrevet 29. august 2021 La oss fra høre fra menn selv her da. Hadde vært interessant å vite hvordan de ville reagert som offer i denne spesifikke situasjonen vs kvinners reaksjon. Anonymkode: 005d4...548 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #15 Skrevet 29. august 2021 Personlig synes jeg dette er et problem i samfunnet. Vi må begynne å tenke annerledes. De fleste her inne sier de ville grepet inn, men forskning viser at vi ikke gjør det. Det er store mørketall når det kommer til overgrep mot menn. Har jo ofte sett damer som slår menn på rumpa, kysser dem og tar dem steder uten "lov", på fest. Da ler alle og synes det er kjempe gøy. Men ikke sikkert mannen som opplever det synes det så gøy. Og hadde vi snudd situasjonen tror jeg ikke noen hadde ledd... Anonymkode: 65abb...b2b 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #16 Skrevet 29. august 2021 Jeg ville reagert helt likt. Jeg vet at mange unge gutter kan oppleve å ikke bli hørt hvis de sier nei til noe som de ikke er komfortable med, at de blir møtt med "hvorfor er du så lame, er du homo eller??" og føler seg presset til noe de ikke vil for å unngå å få svettende rykter på seg i ettertid. Det er vanvittig trist synes jeg, og jeg synes det er bra at slike ting blir diskutert for å få endret samfunnets tankegang på dette! 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en forskjell. Tror ikke gutten ville reagert på samme måte som jenta. Jeg ville reagert om han gjorde det selvsagt. Anonymkode: d5b55...31e Jeg er ikke enig med deg. Jeg ser ingen forskjell på det. Spørsmålet gjør det jo klart at både jenta og gutten sier nei i disse fiktive scenarioene, så da forstår jeg ikke hva du mener med at det er en forskjell. Anonymkode: 7b145...928 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #17 Skrevet 29. august 2021 Se denne filmen.. De tre er skuespillere, men alle som går forbi vet ikke at det er skuespill... trist ❤️ Anonymkode: 65abb...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #18 Skrevet 29. august 2021 Selvsagt er begge deler feil. Men det er ikke som dette skjer 50/50. Vi må slutte å late som. Du er av den typen som kommenterer på artikler om ting som skjer med menn og skriver "om dette hadde skjedd med en kvinne hadde dere reagert!" Selvom , nei, dette skjer med kvinner hele tiden og folk reagerer ikke fordi det er dagligdags. Og kommenterer på artikler om kvinner som blir voldtatt med " Dette skjer med menn også!" Lag deg problemstillinger om ting som skjer med menn og KUN på den basis av at det skjer med menn, uten å skyve vekk det som skjer med kvinner hver eneste dag overalt i verden. Anonymkode: fbb76...165 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #19 Skrevet 29. august 2021 Altså, jeg som ung(rundt 20?) kvinne har opplevd at menn har tafset på meg eller vært så pågående at jeg har bedt dem slutte uten at folk rundt har reagert. Stod på en full bussholdeplass hvor ingen sa et ord. Jeg er usikker på om noen hadde sagt noe i noen av situasjonene. Anonymkode: 1cdae...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #20 Skrevet 29. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Se denne filmen.. De tre er skuespillere, men alle som går forbi vet ikke at det er skuespill... trist ❤️ Anonymkode: 65abb...b2b Det setter ting i perspektiv.. Anonymkode: 65abb...b2b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå