AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 "Bruk og kast" er et utskjelt fenomen. Med "Bruk og kast" siktes det til at man kaster brukbare gjenstander, for å kjøpe nytt, noe som er svært ressurskrevende både for miljø og lommebok. Nå er det "Bruk og bytt" som er tingen. Man kaster ikke brukbare gjenstander, men man selger eller gir dem bort, slik at man selv kan bytte til noe nyere/bedre/annet. Det er et langt bedre alternativ for miljø og lommebok. Men det jeg tenker på er hvor latterliggjort mange av de som ikke gjør noen av delene blir. De som kun kjøper det de trenger, tar vare på det de har, vedlikeholder og reparerer etter beste evne for å få dem til å vare lengst mulig, og ikke kaster før det er utslitt, og reparasjoner ikke lenger er et valg. De blir av mange sett på som gammeldagse og utdaterte. De får kommentarer om at de lever på 50-tallet, og at de må ta skrittet inn i den moderne verden. Jeg får kommentarer på at fargene jeg har er umoderne, at møbler er stygge og utdaterte, at annet interiør er umoderne, at jeg heller vasker enn å male, at jeg foretrekker vedlikehold og reparasjoner fremfor oppussing og fornying, for utdatert og umoderne skal ting ikke være. Spesielt blir kjøkkenet mitt (30 år gammelt) kritisert. Jeg havnet for et par år siden i en diskusjon om hvor ofte man vasket hvitevarene sine, der jeg fikk spørsmål om jeg hadde fritidsproblemer fordi jeg visstnok vasker hvitevarene mine oftere enn de fleste. Jeg forsvarte meg med at de fleste hvitevarene mine var rundt 12-14 år gamle, og at et godt renhold og jevnlig vedlikehold var gunstig med tanke på miljø og privatøkonomi, men det argumentet ble ignorert. Under samme diskusjonen ble det også snakk om det å tørke klær ute, fremfor inne eller i tørketrommel/tørkeskap, og der ble det kommentert at klær som ble hengt ut til tørk var stygt. Argumentet om at lufttørking av klær var økonomisk og miljømessig gunstig ble ignorert. Hvorfor er det slik at "kjøp, bruk og bytt" blir sett på som noe bra, mens "kjøp, bruk og vedlikehold" blir kritisert/latterliggjort? Og jeg legger dette spørsmålet inn på hus og hage fordi mye av latterliggjøringen og kritikken omfatter nettopp husgeråd, møbler, diverse interiør, klær, kort sagt ting som brukes i en vanlig husholdning. Anonymkode: 0d8d2...347 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 Jeg tror latterliggjøringen for det første kan henge sammen med at enkelte kan oppfatte det som ren gjerrighet å foretrekke å ta vare på det man har der hvor andre ville kjøpt nytt. For det andre tror jeg kanskje man ubevisst gjør det for å lette på sin egen samvittighet når man selv prioriterer estetikk foran funksjon og miljøvennlighet - at da er det enklere å kritisere de som prioriterer motsatt enn å innse at man kanskje bør endre egne handlingsmønstre? Senest i går så jeg en youtube-video hvor youtuberen omtrent sa at hvis man ikke hadde byttet ut noe i klesskapet på lang tid så var det tegn på at man var blitt deprimert og var begynt å gi opp. Ganske drøyt!! Da tenker jeg at reklamenes budskap om at man alltid skal ha noe mer, nyere, mer trendy, mer high-tech osv har gått litt vel langt, men jeg tror faktisk at folk reelt er veldig opptatt av å være oppdaterte og stilige for man ønsker å følge flokken og det er sånn flokken er nå ihvertfall. Forhåpentligvis vil trenden snu tilbake til at det er kult å ta vare på det man har. Anonymkode: f80bd...4c0 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 Jeg skjønner at det kan bli sett på som gjerrighet hvis man nekter å bytte ut ubrukelige og ødelagte ting, men det kan da ikke gjelde når fullt ut hele og brukbare ting blir tatt vare på? Det er jo stor forskjell på å være gjerrig og å være nøysom. Jeg er enig med deg i at det hadde vært fint om trenden ville snu tilbake til at det ble kult å ta vare på det man har igjen, men i mellomtiden håper jeg at det i det minste blir akseptert at noen ønsker å ha det slik, selv om det er gammeldags. Anonymkode: 0d8d2...347 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 Jeg må innrømme at det jeg lurer mest på her er hvordan i alle dager hvor ofte man vasker hvitevarer i det hele tatt kan bli en diskusjon. I mitt hode vaskes de når de blir skitne, noe som kommer an på hvordan de brukes. Anonymkode: c296f...c16 2
Gjest mariama Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 Seriøst, gjør folk slikt? Det er fullt mulig å ha det koselig hjemme med gamle møbler, så lenge det er rent og ryddig. Og en farge du trives med selv er aldri feil. Ville uansett aldri sagt det til noen om det ikke var min stil - det er som TS skriver miljøvennlig og i tillegg økonomisk, og dessuten ikke jeg som skal bo der. Selv prøver jeg hardt å skaffe meg ting (nytt eller brukt) som jeg tror ikke er så tidstypiske at jeg går lei, nettopp for å finne en stil som jeg kan trives med leeenge. Så bytter jeg heller litt på småting (brukthandel eller bare pakker noe bort en stund), og har det store lengst mulig. Håper dette er eldre folk slik at så ufin adferd dør ut naturlig 🙊
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Jeg lurer på i hvilket miljø du vanker. Jeg har aldri hørt noen kritisere andres møbler eller andre ting i huset. Jeg skjønner heller ikke hvordan man kommer inn på temaet vask av hvitevarer. Jeg aner ikke om folk vasker hvitevarene sine. Men jeg lurer på hvordan vask av hvitevarer gjør at de varer lenger. Anonymkode: 7ad18...5e3 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg lurer på i hvilket miljø du vanker. Jeg har aldri hørt noen kritisere andres møbler eller andre ting i huset. Jeg skjønner heller ikke hvordan man kommer inn på temaet vask av hvitevarer. Jeg aner ikke om folk vasker hvitevarene sine. Men jeg lurer på hvordan vask av hvitevarer gjør at de varer lenger. Anonymkode: 7ad18...5e3 This 👆 Anonymkode: 657f5...c83
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer på i hvilket miljø du vanker. Jeg har aldri hørt noen kritisere andres møbler eller andre ting i huset. Jeg skjønner heller ikke hvordan man kommer inn på temaet vask av hvitevarer. Jeg aner ikke om folk vasker hvitevarene sine. Men jeg lurer på hvordan vask av hvitevarer gjør at de varer lenger. Anonymkode: 7ad18...5e3 Jeg er i et helt normalt miljø vil jeg tro. Litt ulikt utdannelsesnivå, vanlige jobber, vanlig familieliv, men noen er mer interesserte i interiør enn andre. Hvordan vi kom inn på temaet "vask av hvitevarer" var fordi en i kretsen hadde hatt repatatør på sin stekeovn, og han hadde sagt at dårlig renhold (altså brukerfeil) var den direkte årsaken til feilen, og derfor gjalt ikke reklamasjonen/garantien. Alle de andre var enige om at dette var dårlig, og at de heller aldri vasket sine hvitevarer. Jeg var den eneste som vasket hvitevarene regelmessig og det har jeg blitt latterliggjort for mange ganger I etterkant. Og angående Hvordan regelmessig renhold kan forlenge levetiden på hvitevarer: fett, støv, kalk og urenheter kan påvirke motor og styreenheter, og forkorte levetiden. Kjøleskap for eksempel Anonymkode: 0d8d2...347 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 Mitt generelle inntrykk er at den generasjonene (født på 50-60-tallet er langt flinkere til å ta vare på møbler, og ikke bytter ut interiør like ofte. Det verste er kanskje de født på 70-80-tallet som skal bytte bolig og den må være helt strøken. Merker selv at da vi kjøpte leilighet så spurte folk hva vi skulle gjøre. Svaret var ingenting. Vi hadde brukt opp all egenkapital på kjøpet, og heldigvis var det ikke nødvendig å bytte ut et litt umoderne kjøkken og bad, for de fungerte kjempefint. Anonymkode: a252e...63a 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #10 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer på i hvilket miljø du vanker. Jeg har aldri hørt noen kritisere andres møbler eller andre ting i huset. Jeg skjønner heller ikke hvordan man kommer inn på temaet vask av hvitevarer. Jeg aner ikke om folk vasker hvitevarene sine. Men jeg lurer på hvordan vask av hvitevarer gjør at de varer lenger. Anonymkode: 7ad18...5e3 Dette! AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er i et helt normalt miljø vil jeg tro. Litt ulikt utdannelsesnivå, vanlige jobber, vanlig familieliv, men noen er mer interesserte i interiør enn andre. Hvordan vi kom inn på temaet "vask av hvitevarer" var fordi en i kretsen hadde hatt repatatør på sin stekeovn, og han hadde sagt at dårlig renhold (altså brukerfeil) var den direkte årsaken til feilen, og derfor gjalt ikke reklamasjonen/garantien. Alle de andre var enige om at dette var dårlig, og at de heller aldri vasket sine hvitevarer. Jeg var den eneste som vasket hvitevarene regelmessig og det har jeg blitt latterliggjort for mange ganger I etterkant. Og angående Hvordan regelmessig renhold kan forlenge levetiden på hvitevarer: fett, støv, kalk og urenheter kan påvirke motor og styreenheter, og forkorte levetiden. Kjøleskap for eksempel Anonymkode: 0d8d2...347 Hvis folk aldri vasker hvitevarene sone høres det absolutt ikke som en normal omgangskrets - jeg har absolutt ikke støv på hjernen, men man tørker jo av når ting er skitne? Lurer på hvor elendig hygienen er om en stekeovn blir ødelagt av at den er så skitten 🤢 Høres heller ikke normalt ut å latterliggjøre andre over tid fordi de har en annen rutine på husarbeid enn en selv. Ene venninnen min tørker støv hver uke, jeg gidder ikke det, men gjør da ikke narr av henne av den grunn? Både kjøleskapet og fryseren min er rundt 20 år gamle. De blir ikke vasket regelmessig, de blir vasket ved behov. Om det er sjeldnere eller oftere enn «regelmessig» er vanskelig å si. Anonymkode: 43b40...da4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #11 Skrevet 29. august 2021 Fortsett med ditt. Du har rett. Vi må ta vare på det vi har. Å gi bort hjelper bare bittelitt om det er for å skaffe seg nye ting. Vi må faktisk prøve å slutte kjøpe ting vi ikke trenger. Vi må gro litt ryggrad og vise vi ikke er totalt lurt av reklame og moteideer fra de som vil ha pengene våre. Det viser bare en er litt dum når en henger med på moter når vi vet miljøet trenger vi bremser forbruket. Min far hadde kjøkken fra 70tallet, ja og div andre eldre ting. Noen slang med leppa ja. Helt klart. Syns de var veeeeldig rart. Anonymkode: 9e853...1ef 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå