Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget at jeg var gravid i uke 28. på disse ukene har jeg snust en boks om dagen, drukket masse kaffe og levd som før. Ultralyd viste et friskt barn, men jeg har litt forhøyet blodtrykk. Er noe overvektig som også kan være årsaken bak dette… Nå gnager samvittigheten på meg, har såklart lagt vekk snusen, men hva med alt en ultralydundersøkelse ikke nødvendigvis viser? Noen som har vært i lignende situasjoner hvor det faktisk gikk bra? 

Hilsen bekymret mamma! 

Anonymkode: 49a31...d16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 28?::o

Anonymkode: 3fca4...c13

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg forstår veldig godt hvordan du føler deg. Jeg har selv drukket masse alkohol og røyket masse før jeg fant ut at jeg var gravid. Har ikke fått barnet enda så vet ikke om det har påvirket barnet på noen måte, men det er to ting jeg prøver å tenke på for å roe meg litt ned - for det å gå rundt å bekymre seg er heller ikke bra for barnet. Det første jeg tenker er at dersom det har påvirket barnet, så er det uansett ikke noe man kan gjøre med det nå. Gjort er gjort og det å bekymre seg kommer ikke til å hjelpe uansett. Ellers så prøver jeg å tenke på hvordan ting var før i tiden, da man gjerne røyket masse bevisst mens man var gravid - og hadde ingen av de samme retningslinjene for gravide som man har idag. Snus er dessuten "bedre" enn røyk for barnet, og jeg kjenner flere som har snust gjennom hele svangerskapet som har fått friske og fine barn. Nå er dette aldri en garanti, men håper du klarer å legge fra deg bekymringen litt! Jeg krysser fingrene for deg ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oppdaget at jeg var gravid i uke 28. på disse ukene har jeg snust en boks om dagen, drukket masse kaffe og levd som før. Ultralyd viste et friskt barn, men jeg har litt forhøyet blodtrykk. Er noe overvektig som også kan være årsaken bak dette… Nå gnager samvittigheten på meg, har såklart lagt vekk snusen, men hva med alt en ultralydundersøkelse ikke nødvendigvis viser? Noen som har vært i lignende situasjoner hvor det faktisk gikk bra? 

Hilsen bekymret mamma! 

Ul ser jo kun åpenbare misdannelser/feil. De ser ikke hvordan feks hjernen kan ha tatt skade av det. Lærevansker vises heller ikke. Så det at de sier babyen er frisk vil bare si at de ikke ser åpenbare avvik som er lett å se på ul. 

Anonymkode: 2d385...857

• Liker 2
Skrevet

Det øker sjansen for komplikasjoner under fødselen, for tidlig fødsel som kan gi psykiske plager og lærevansker hos barnet, leppe-ganespalte, dødfødsel, svangerskapsforgiftning osv.  

Legger ved link. Er du heldig så går det helt fint, man vet jo ikke hvem som får noe av dette og ikke, men sannsynligheten øker, så de som vet de er gravide bør holde seg unna, det er ikke verdt det.

Mange kvinner fortsetter å snuse selv om de blir gravide - NHI.no

Anonymkode: 3c6e6...71d

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler å snakke med fastlege eller jordmor om bekymringene dine. Her ikke er det mange som krisemaksimerer og skremmer, dømmer og fyrer oppunder bekymringene dine. Jeg tror det aller helst vil gå helt fint! ❤️ Du trenger du ikke å ha dårlig samvittighet, for du visste jo ikke. Du skal ikke bære noe skyld, eller skam for dette! Det er en forhøyet risiko, men jeg tror risikoen fremdeles er liten, og sjansen for at alt går fint er mye mye større. 

Anonymkode: 5a84c...c57

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar! Setter pris på alt som hjelper mammahjertet :-)

og ja, til de som lurer var jeg laaangt på veit før jeg oppdaget det. Har visstnok veldig bakovervendt livmor, morkaken på framsiden som tok av for spark og ingen mage før etter uke 30. som sagt også litt overvektig i utgangspunktet… hadde ikke menstruasjon pga prevansjonen jeg gikk på i utgangspunktet, så tenkte aldri tanken. Enda dette er mitt andre svangerskap og jeg selv er utdannet sykepleier med videreutdanning. Hatt fantomspark siden jeg fikk guttungen for 4 år siden, så det jeg mulig kjente gav jeg ingen oppmerksomhet. Forstår det ikke selv.. blir et meget kort svangerskap! Men mange uker med både spekemat og snus. Heldigvis ikke drukket alkohol da jeg er så godt som avholds fra før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for svar! Setter pris på alt som hjelper mammahjertet 🙂

og ja, til de som lurer var jeg laaangt på veit før jeg oppdaget det. Har visstnok veldig bakovervendt livmor, morkaken på framsiden som tok av for spark og ingen mage før etter uke 30. som sagt også litt overvektig i utgangspunktet… hadde ikke menstruasjon pga prevansjonen jeg gikk på i utgangspunktet, så tenkte aldri tanken. Enda dette er mitt andre svangerskap og jeg selv er utdannet sykepleier med videreutdanning. Hatt fantomspark siden jeg fikk guttungen for 4 år siden, så det jeg mulig kjente gav jeg ingen oppmerksomhet. Forstår det ikke selv.. blir et meget kort svangerskap! Men mange uker med både spekemat og snus. Heldigvis ikke drukket alkohol da jeg er så godt som avholds fra før. 

Du er heldig som har så få plager og symptomer da, jeg har slitt med ubehag, kvalme og oppkast siden uke 5 :( Det ville vært helt umulig for meg å ikke vite at jeg er gravid selv om magen ikke er der enda, det er så rart det er så store forskjeller.

Håper alt går bra med deg og din :)

Anonymkode: 3c6e6...71d

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer med svangerskapet 👶og den kommende babyen.

For meg er det fullstendig uforståelig at noen ikke oppdager at de er gravid før de er i uke 28, bakovervendt livmor eller ei.

Jeg vet godt at det ofte forekommer så det er jo et mysterium, men jeg forstår det bare ikke.

Jeg har også litt bakovervendt livmor, men begynte å få litt mage i uke 14/15, jeg var da 58 kg og 175 cm høy.

Hvor tung/ høy er du?

Anonymkode: 08dc8...112

Skrevet

Jeg har også tenkt t det er uforståelig, men jeg er gravid med nr 2 nå, og nå skjønner jeg det. Jeg har bakovervendt livmor, hadde litt strekksmerter de første ukene, men fra uke åtte har jeg kjent null og ingenting. Hadde det ikke vært for at jeg har sett mini sprelle på UL, nettopp, så hadde jeg vært sikker på at det hadde skjedd en MA.

Og Ts, de fleste skadene som dette kan føre til ville ført til abort i de ukene fosteret utvikler seg. Hvis det har gått bra så langt, så går det nok helt sikkert bra hele veien. Bare ta det med ro ❤️

Anonymkode: b1959...de3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hilsen bekymret mamma! 

Dette ville du vel spurt helsepersonell om i det graviditeten ble oppdaget?

Anonymkode: bce1b...785

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har også tenkt t det er uforståelig, men jeg er gravid med nr 2 nå, og nå skjønner jeg det. Jeg har bakovervendt livmor, hadde litt strekksmerter de første ukene, men fra uke åtte har jeg kjent null og ingenting. Hadde det ikke vært for at jeg har sett mini sprelle på UL, nettopp, så hadde jeg vært sikker på at det hadde skjedd en MA.

Og Ts, de fleste skadene som dette kan føre til ville ført til abort i de ukene fosteret utvikler seg. Hvis det har gått bra så langt, så går det nok helt sikkert bra hele veien. Bare ta det med ro ❤️

Dette stemmer vel ikke helt? Er jo etter fodsel mange barn opplever ettervirkninger.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette stemmer vel ikke helt? Er jo etter fodsel mange barn opplever ettervirkninger.

Hvilke tenker du på, spesifikt?

Skrevet

Jeg forstår følelsene dine godt og ingen kan dømme deg når du ikke en gang visste du var gravid!!

Jeg var i litt samme situasjon som deg, men fant ut av graviditeten i uke 7 da. Ikke planlagt eller "ønsket". Snuste en boks til dagen jeg også. Jeg var så sjokkert og utav meg og klarte ikke å ta innover meg at jeg var gravid i starten. Usikker på om jeg skulle beholde. Så jeg snuste faktisk bevisst et par uker etter jeg fant ut av det også. Dog i en mye mindre grad enn før, og hadde verdens verste samvittighet hver gang så tok den ut etter kort tid. 

Nå er babyen snart 1 år og er helt fin og frisk! Hun har faktisk aldri vært syk, bortsett fra atopisk eksem. Ingen problemer i det hele tatt. Tidlig ute i utviklingen og veldig enkel å ha med å gjøre😊.

Jeg kuttet snusen i uke 10 og holdt meg unna helt til jeg sluttet å amme når hun var 7 mnd. Begynte igjen - for trøsten min var hele tiden at jeg bare sluttet midlertidig. Får enda dårlige samvittighet når hun ser på meg og smiler, ler og lærer nye ting. Tenker på hva jeg utsatte henne for.. men heldigvis ingen skade skjedd.

Du kan ikke ta tiden tilbake, men du kan gjøre det som er best for babyen fremover. Vet det er grusomt å slutte helt tvert, så anbefaler deg å kjøpe onico, det hjalp iallefall meg i en overgangsfase. La også på meg mye, sikkert fordi jeg småspiste istedenfor å snuse. Du har ikke lenge igjen, så gjør det beste du kan for babyen din nå de siste ukene i magen! Så kan du heller begynne igjen ved en senere anledning, bare ikke akkurat nå. Det hjalp for meg å tenke det kun var midlertidig og ta dag for dag. :) det blir lettere etter en uke og to.😊 det var deilig å ikke ha den avhengigheten, og å føle mestring. Bruk heller pengene du vanlige bruker på snus til noe fint til deg selv eller baby🥰

Anonymkode: e81ef...29a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...