Gå til innhold

Sykt barn, bør søsken holdes hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis et barn i barnehage blir syk, får feber, vond hals, tett nese, og foreldrene tester ikke barnet fordi de «er sikker på» at det bare er vanlig influensa/forkjølelse.. Hva burde de gjøre med eldre søsken i den situasjonen? Kan dette barnet gå ut og leke tett sammen med andre barn? Gå på skole og være tett sammen med andre? Jeg trodde de måtte få negativ test på det syke barnet før et søsken kan være sammen med masse andre barn? Evt bare holde begge barna hjemme til den syke er frisk igjen? De kan jo risikere å spre korona til mange barn m/familier på denne måten?? Barnet mitt har lekt sammen med denne gutten idag, den gutten som har et sykt søsken hjemme, og jeg ble rett og slett både bekymret og irritert. Hadde jeg visst om det, hadde jeg sagt nei!

innspill? Skal vi virkelig slutte å bry oss om mulig smittespredning??

Anonymkode: 0cb58...1f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søsken som er friske kan være ute å leke 

Anonymkode: a1f01...627

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det er litt merkelig st de lar smitten spre seg blant barn, for selv om de ikke blir særlig syke, så kan de jo få langtidsproblemer. Leste noe om det senest i dag, om hukommelsessvikt var det visst. Og sikkert andre ting. Nå vet vi jo også vaksineeffekten daler fort, slik at både Danmark og Sverige snart begynner med 3.dose.  Andre land har allerede gjort det, og her har man ikke bestemt seg.

Skrevet

Jeg har holdt begge barna mine hjemme om et har vært sykt/i karantene. Synes det er sykt at ikke andre gjør det, men er vel lettere med et barn hjemme enn flere.. 

Anonymkode: 848fa...5a3

Skrevet

Hvis den syke tester positivt så er søsken i karantene. Om man ikke tester så har man jo et slags smutthull der ("har ikke påvist korona, trenger ikke være i karantene"), men det er jo åpenbart at det riktige å gjøre er å teste.

Skrevet

Er ett familiemedlem testet pos  så hadde jeg holdt alle hjemme. Det er sikkert retningslinjer på dette om en leser på siden til FHI. 

Skrevet

Ifølge reglene trenger ikke søsken å holdes hjemme. Blir det syke barnet dermed testet og viser positiv er det karantene på søsken. Hva som er mest riktig å gjøre derimot... 

Skrevet

Ifølge reglene er det kun den syke som må holde seg hjemme, men det er noe med den uskrevne regelen «gjør mot andre som du ønsker at de skal gjøre mot deg». Så jeg pleier å gi beskjed til foreldrene hvis vi har sykdom i familien, sånn at de selv kan avgjøre.

Det sagt er det jo nesten fullt frislipp både på skoler og i barnehager nå, hvor barn som har vært i nærkontakt med smittede medelever, kan komme som vanlig på skolen og dermed har man gode muligheter for å spre smitten stadig videre. Smittevern på skolen er dessverre ofret for grønt nivå og en forestilling om full normalitet til tross for pandemi, så det er ikke til å unngå at barna våre nå blir smittet - enten før eller senere iløpet av denne høsten og vinteren vi har foran oss.

• Liker 2
  • Opprett ny...