Gå til innhold

Montering av strikketøy. Strikke sammen eller sy?​ 😘 ​

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :) Jeg lurer på en ting angående å strikke sammen i stedet for å sy (ettersom jeg ikke er glad i å sy og synes at det er lettere å få pent resultat ved å strikke sammen). Er det ugunstig å strikke sammen i stedet for å sy, noen ganger og i så fall når?

Anonymkode: e7909...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skuldersøm bør syes, det gir et mer stabilt plagg.

Anonymkode: d6add...8ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! :) Hva heter de stingene som er best å sy skuldersøm med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tråd bør man bruke til å sy med når man monterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg. Hater å sy. Så jeg hekler ofte sammen plaggene mine. :lol: Bruker den samme tråden som jeg bruker for selve plagget. Det gjør jeg når jeg syr også forøvrig.

Noen sverger til montering med symaskin. Det er jo kanskje det fineste, men hadde det vært min strategi hadde jeg hatt en hel haug med umonterte plaggdeler liggende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Belle^^ skrev (1 time siden):

Jeg er som deg. Hater å sy. Så jeg hekler ofte sammen plaggene mine. :lol: Bruker den samme tråden som jeg bruker for selve plagget. Det gjør jeg når jeg syr også forøvrig.

Noen sverger til montering med symaskin. Det er jo kanskje det fineste, men hadde det vært min strategi hadde jeg hatt en hel haug med umonterte plaggdeler liggende.

Takk for tips! ♥️  Hva heter de heklemaskene du bruker når du hekler sammen plaggene? Jeg har lyst til å lære meg å hekle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takk for tips! ♥️  Hva heter de heklemaskene du bruker når du hekler sammen plaggene? Jeg har lyst til å lære meg å hekle :) 

Det heter kjedemasker (slip stitch på engelsk). Du må dog være litt obs på hvor du plasserer disse maskene, spesielt i strikketøy. Særlig dersom du ønsker en minst mulig synlig søm. Men det er bare å prøve og se hva som ser finest ut. 

Endret av ^^Belle^^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Belle^^ skrev (1 minutt siden):

Det heter kjedemasker (slip stitch på engelsk). Du må dog være litt obs på hvor du plasserer disse maskene, spesielt i strikketøy. Særlig dersom du ønsker en minst mulig synlig søm. Men det er bare å prøve og se hva som ser finest ut. 

Tusen takk! 💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 0.38):

Dette er vel en smakssak? Jeg strikker alltid sammen skuldrene, lærdom fra min mamma og farmor. Jeg har aldri hatt problemer med stabilitet i plagget. Min erfaring er at plaggene holder seg veldig godt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man strikker sammen skuldrene får man jo en stabil søm uten å måtte felle og så sy. I hvert fall med den metoden jeg bruker ("3 needle bind-off", jeg vet ikke hva det kalles på norsk..).

Det er når man masker sammen det kan bli for slapt, så det passer best der det ikke er mye belastning på plagget.

Anonymkode: d6107...5a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dersom man strikker sammen skuldrene får man jo en stabil søm uten å måtte felle og så sy. I hvert fall med den metoden jeg bruker ("3 needle bind-off", jeg vet ikke hva det kalles på norsk..).

Det er når man masker sammen det kan bli for slapt, så det passer best der det ikke er mye belastning på plagget.

Anonymkode: d6107...5a7

Tusen takk! 💐  Ja, det var den metoden jeg tenkte på :) Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også god erfaring med 3 needle bind off. Liker det bedre enn å sy sammen skuldrene. Ellers liker jeg best oppskrifter der man strikker ermene ut fra selve bolen :) 

Anonymkode: 4d9d6...d9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har også god erfaring med 3 needle bind off. Liker det bedre enn å sy sammen skuldrene. Ellers liker jeg best oppskrifter der man strikker ermene ut fra selve bolen :) 

Anonymkode: 4d9d6...d9d

Tusen takk! 💐   Tenker du da på oppskrifter der man plukker opp masker fra bolen, eller er det noe annet? Hvis det er noe annet, kan du poste navnet på en slik oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...