Gå til innhold

Førerkort

Anbefalte innlegg

Gjest Trolletrine
Skrevet

Eehh...begynner så smått å tenke på å ta førerkortet på mine gamle dager,men lurer på hvor mye det kommer til å koste meg.

Har ikke mulighet til å øvelseskjøre med noen,så jeg regner med å ta alle timene på kjøreskolen.Hvor lang tid bruker man,og finnes det noen billige skoler i Bergens-området? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig å gi noe anslag på dette, da det varierer så mye hvor mange kjøretimer man trenger. Jeg er i samme situasjone som deg: har begynt på kjøreskole, men får ikke kjørt noe privat.

Det obligatoriske (dvs trafikalt grunnkurs, mørke-, glatt-, og langkjøring, 10 obl kjøretimer samt teriprøve og oppkjøring) vil komme på ca 16-17.000 kr. Så må du plusse på det du trenger av kjøretimer utover de 10 obligatoriske. Jeg bor i Oslo, og her koster hver kjøretime (45min) 450 kr/t. Det er samme prisnivå på alle kjøreskolene her i byen (etter det jeg har skjønt). Uansett er ikke timeprisen så viktig, det viktige er heller å finne en flink kjørelærer som gjør at du ikke trenger altfor mange timer!

Hvor mange kjøretimer er umulig å si. Jeg regner med å bruke rundt 30 timer, så jeg har satt av ca 25.000. Billig er det ikke! Har hørt skrekkeksempler på de som har brukt over 100 timer, men det blir ikke aktuelt for meg. Og så hører man om de som kun trenger 15 timer, selv uten å ha kjørt før. Uansett er det mye mer krevende å skulle lære å kjøre bil i en by, enn hvis man bor på landet.

Husk at du må ta trafikalt grunnkurs før du kan begynne å øvelseskjøre. Lykke til :)

Gjest Trolletrine
Skrevet

Herregud så dyrt :overrasket: Men tusen takk for flott svar,og lykke til med "lappen" :)

Skrevet

Hei!

Lappen min på rundt 30 timer kom på nesten 35.000, der jeg klarte teorien og oppkjøring på første forsøk. Tok den i år, og har hørt rykter om at det kommer til å bli mye dyrere igjen på nyåret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...