Nafiaa Skrevet 28. august 2021 #1 Skrevet 28. august 2021 Jeg har nå hatt tre familiemedlemmer som har hatt korona, den ene er nær og som jeg var med rett før personen fikk påvist korona, og 2 av dem er mine aller nærmeste som jeg bor sammen med. Jeg har vært oppi disse hver eneste dag før og etter påvist korona, og klemmer og tett sitting osv rett før påvist korona, men jeg blir ikke syk. Jeg var MYE syk som barn og ungdom, hadde i fluensa hver eneste år og stadig vekk forkjølelser. Jeg var ekstremt mye syk frem til starten av 20 årene, i dag er jeg i starten av 30 årene og blir aldri syk lengre, mange år siden sist nå. Jeg er en av dem som ikke har vaksinert meg enda uten å gå inn på en diskusjon om det. Jeg sitter og tenker litt på om noen kan være immune mot viruset allerede, hva hvis kroppen til flere som har hatt mye influensa kjenner igjen noe i covid 19 viruset og ikke blir syk. Kanskje det bare er en tullete tanke, men tenk hvis? Hva tror dere her? 1
Nafiaa Skrevet 28. august 2021 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2021 Hadde influensa hver eneste år-skulle det stå*
Nafiaa Skrevet 28. august 2021 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2021 Raptuza skrev (Akkurat nå): Corona er ikke et influensavirus Jeg vet, men kan det være noe likevel fra det viruset eller alle forkjølelsene jeg hadde som barn som kroppen har laget noe i immunforsvaret som kjenner igjen noe i covid 19? Som sagt er jeg åpen for at det høres teit ut, men jeg sitter litt og lurer litt siden jeg ikke blir syk 🤷♀️ 4
Minitroll Skrevet 28. august 2021 #6 Skrevet 28. august 2021 Har hørt om flere som hadde svineinfluensa som har vært tett på mennesker med covid uten å bli syke. Og jeg var tett oppi flere med covid i fjor, men ble ikke syk. Jeg hadde det såkalte Beijing-viruset i 1994 og var veldig syk dengang. Men man kan ikke gamble for mye på immunitet fra tidligere sykdom. 1
Nafiaa Skrevet 28. august 2021 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2021 Minitroll skrev (8 minutter siden): Har hørt om flere som hadde svineinfluensa som har vært tett på mennesker med covid uten å bli syke. Og jeg var tett oppi flere med covid i fjor, men ble ikke syk. Jeg hadde det såkalte Beijing-viruset i 1994 og var veldig syk dengang. Men man kan ikke gamble for mye på immunitet fra tidligere sykdom. Så interessant at du sier det, jeg hadde svineinfluensa. Nei gamble skal man ikke, jeg bare tenkte å høre andres tanker rundt det☺️ 2
Imsdalen Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 Da er det vel mer sannsynlig at du har hatt asymptomatisk koronainfeksjon på et tidligere tidspunkt. 4
zemer Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 Sjekk om du har antistoffer. Tipper du har hatt korona, men ikke med noen symptomer. Skjedde også ei jeg kjenner, hun hadde ikke testet om ikke mannen var syk. Dette var før vaksinen kom. 4
rosemarin Skrevet 29. august 2021 #10 Skrevet 29. august 2021 Nafiaa skrev (7 timer siden): Jeg vet, men kan det være noe likevel fra det viruset eller alle forkjølelsene jeg hadde som barn som kroppen har laget noe i immunforsvaret som kjenner igjen noe i covid 19? Som sagt er jeg åpen for at det høres teit ut, men jeg sitter litt og lurer litt siden jeg ikke blir syk 🤷♀️ Det var jo snakk om i fjor at det kunne være en viss kryssimmunitet med andre corona-virus. Mange vanlige forkjølelser som finnes er også i coronavirusfamilien og det ble snakket om at noen kanskje hadde en Viss immunitet fordi de hadde hatt en annen type coronavirus tidligere. Men jeg vet ikke om det ble noen konklusjon på dette. Har ikke hørt noe mer om det på lenge nå 8
vintage Skrevet 29. august 2021 #11 Skrevet 29. august 2021 Nafiaa skrev (11 timer siden): Jeg vet, men kan det være noe likevel fra det viruset eller alle forkjølelsene jeg hadde som barn som kroppen har laget noe i immunforsvaret som kjenner igjen noe i covid 19? Som sagt er jeg åpen for at det høres teit ut, men jeg sitter litt og lurer litt siden jeg ikke blir syk 🤷♀️ Ja, det ser sånn ut: «mange har fått en brukbar immunitet fra barneårene som hjelper oss mot coronaviruset, sier han. Og det kan vi takke smitte vi hadde som små barn.» https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-for-laboratoriemedisin/avdeling-for-immunologi-og-transfusjonsmedisin/derfor-kan-du-vere-immun 9
Lomvi Skrevet 29. august 2021 #12 Skrevet 29. august 2021 Ryddet for helseskadelig informasjon. Lomvi, mod. 1
SinfulBby Skrevet 1. september 2021 #13 Skrevet 1. september 2021 (endret) Ja man kan begynne å lure. Unkelen min var innelåst i karantene med sin samboer, som dro med seg smitte hjem. Da hun ble syk fortsatte de å leve som normalt sammen hjemme😅De sov sammen og omgikk hverandre i hele sykdomsperioden..Han ble testet 3 ganger i denne perioden å etter hun var frisk, og ingen av testene slo ut positiv på han å han var heller ikke noe dårlig… -spørsmålet da er om han var immun eller hun var svært lite smittsom🤔🤔🤔🤔 Endret 1. september 2021 av SinfulBby Skrivefeil 2
Gjest Tamsi Skrevet 1. september 2021 #14 Skrevet 1. september 2021 Nei, det er jo nettopp dette som er greia med dette viruset... Skummelt mange får det helt asymptomatisk, de første studiene estimerte rundt 50-80% mener jeg å huske. Andre blir småsyke, noen blir sinnsykt dårlige og noen blir så syke at de dør. Uten at det er noe automatikk i hvem som dør av dette. Det er derfor alle har måttet holde avstand til hverandre, derfor det ikke har vært lov å samle masse mennesker som føler seg friske, derfor man må teste seg i tide og utide. Fordi hvem som helst kan ha det uten å ane det.
kvinneguide Skrevet 1. september 2021 #15 Skrevet 1. september 2021 zemer skrev (På 29.8.2021 den 7.15): Sjekk om du har antistoffer. Tipper du har hatt korona, men ikke med noen symptomer. Skjedde også ei jeg kjenner, hun hadde ikke testet om ikke mannen var syk. Dette var før vaksinen kom. Det kan hende men det kan også være flaks. Man er ikke garantert å bli smittet selv om man er tett på en smitteførende.
Velour Skrevet 1. september 2021 #16 Skrevet 1. september 2021 Tamsi skrev (2 minutter siden): Nei, det er jo nettopp dette som er greia med dette viruset... Skummelt mange får det helt asymptomatisk, de første studiene estimerte rundt 50-80% mener jeg å huske. Andre blir småsyke, noen blir sinnsykt dårlige og noen blir så syke at de dør. Uten at det er noe automatikk i hvem som dør av dette. Det er derfor alle har måttet holde avstand til hverandre, derfor det ikke har vært lov å samle masse mennesker som føler seg friske, derfor man må teste seg i tide og utide. Fordi hvem som helst kan ha det uten å ane det. Slik er det med de fleste virus- de fleste blir eksponert for virus men ikke alle får symptomer. Når immunforsvaret «fjerner» det raskt blir det ingen infeksjon eller kun få symptomer. Hos noen kommer viruset «gjennom» immunforsvaret og formerer seg- da får man symptomer og kan kalles syk. Det er veldig mange som ikke har hatt symptomer eller kun blitt «vanlige» syke - da har man kanskje immunitet fra lignende virus eller bare at immunforsvaret funker godt. Og at luftveisinfeksjoner er farligst for eldre/svake.
Rødtoppen86 Skrevet 1. september 2021 #17 Skrevet 1. september 2021 Ja, det har vært snakk om at folk kan være kryssimmune, altså at de har hatt lignende virus tidligere og for meg virker det meget sannsynlig.
Jaimatadi Skrevet 1. september 2021 #18 Skrevet 1. september 2021 Tamsi skrev (8 minutter siden): Nei, det er jo nettopp dette som er greia med dette viruset... Skummelt mange får det helt asymptomatisk, de første studiene estimerte rundt 50-80% mener jeg å huske. Andre blir småsyke, noen blir sinnsykt dårlige og noen blir så syke at de dør. Uten at det er noe automatikk i hvem som dør av dette. Det er derfor alle har måttet holde avstand til hverandre, derfor det ikke har vært lov å samle masse mennesker som føler seg friske, derfor man må teste seg i tide og utide. Fordi hvem som helst kan ha det uten å ane det. Jeg finner det ironisk at dette er et problem. 3
Gjest Tamsi Skrevet 1. september 2021 #19 Skrevet 1. september 2021 Jaimatadi skrev (1 time siden): Jeg finner det ironisk at dette er et problem. Da takker du vel heller ikke nei til en god gammel runde russisk rulett. De aller fleste kommer jo unna uten en eneste skramme.
Pingvinboogie Skrevet 1. september 2021 #20 Skrevet 1. september 2021 3 hours ago, Velour said: Slik er det med de fleste virus- de fleste blir eksponert for virus men ikke alle får symptomer. Når immunforsvaret «fjerner» det raskt blir det ingen infeksjon eller kun få symptomer. Utvikler man antistoffer når immunforsvaret hamler opp med viruset uten infeksjon?
Anbefalte innlegg