Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som er vanlig å gå ned etter fødsel? Jeg gikk opp 24 kg og har gått ned 13 kg på 8 uker..  men veier fortsatt mye og er større en jeg er komfortabel med. Men overalt hvor jeg ser og leser, så er nybakte mødre slanke og ofte veier mindre enn de veide før graviditeten, og det er så utrolig enkelt for dem! Jeg forstår ikke..  hva gjør jeg galt? 
trener litt styrkeøvelser, er aktiv med 3 åringen og hr så vondt i beina på slutten av dagen pga jeg løper så mye rundt..  men jeg blir ikke slankere føler jeg. Ammer ikke.  
tenker velsig mye på dette med vekt og hvor stor kroppen min er..  veier 84 kg nå, er 170.. 
Hjelp. 

Anonymkode: 402b5...a84

• Hjerte 1
Skrevet

Hm dette svangerskapet gikk jeg opp 14vkg tror jeg det endte på. Startvekt på 62 kg, slutt på 76 kg. Er nå 4 mnd siden fødsel og er nede på 64 kg. Ammer. 

Forrige gikk jeg opp 25 kg og det tok meg hvertfall 7 mnd å gå ned til startvekt. 

Anonymkode: 8e3a3...802

• Hjerte 1
Skrevet

Vært gravid to ganger. Gikk opp 25 kilo begge gangene. Yngste er nå 9 måneder.

første gang brukte jeg ett år på å gå ned alt.  Nå er jeg 3-4 kilo unna startvekten. Så omtrent ett år nå også.

Men jeg har skeiet ut litt og kost meg her og der. Går fortere ned når jeg strammer inn på kostholdet. Har alltid trent mye, men som de sier: trening er gram, kosthold er kilo. 

Synes ikke du skal stresse, babyen din er fortsatt liten. Men det er altså kostholdet det går på. Og amming brenner mange kalorier! Jeg fikk til å amme første gang, men ikke nå. Var langt lettere første gang.

Anonymkode: 46c03...54f

• Liker 1
Skrevet

Gikk opp 19kg og 21kg. Her var jeg tilbake til min gamle kropp rundt 4-5mnd. Mye gikk raskt av i starten, etter det gikk det jevn og trutt. 

Anonymkode: ebd47...578

Skrevet

Husker ikke hvor mye jeg gikk opp, men jeg gikk tilbake og jeg tror litt forbi normalt vekt etter fødsel ganske fort. Ammingen derimot, ble ett stort problem... Jeg har aldri  følt meg mer sulten, og jeg gikk til slutt opp nesten 20 kg på ca. 2 år... Barnet er 4 år nå og det virker som de sitter helt fast. Trening og å spise sundt funker ikke i det hele tatt, så må vel finne ut en annen måte?

Anonymkode: 5080e...37e

Skrevet

HAr samme vekt og høyde som deg, 9 uker siden babyen min ble født , og er akkurat som jeg kunne skrevet d selv. 

Er kjempe frustrerende. Jeg ammer (men blir sulten). Har prøvd å gjøre grep nå, som havregrøt til frokost og makrell i tomat t lunsj og enkel middag og thats it liksom.. for har litt tendens til å små spise :/ baby er foreløpig ikke så glad i vogna så blir ikke så mye trilling.. nei, følger tråden for jeg sliter med d samme:/

Anonymkode: c30a4...d19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gikk opp 19kg og 21kg. Her var jeg tilbake til min gamle kropp rundt 4-5mnd. Mye gikk raskt av i starten, etter det gikk det jevn og trutt. 

Gjorde du mye for d? Eller var det amming som gjorde utslag?

Skrevet

Jeg gikk ikke ned noe før babyen var 3 mnd. Innen hen var 8 mnd var jeg under startvekt. 

Anonymkode: c91cb...ca5

Skrevet

Sist begynte jeg vel ikke å gå ned ordentlig før baby var 2-3 mnd , var nede på startvekt etter 6 mnd. Gikk opp 20 kg. Fortsatte å gå ned og 10 mnd etter var jeg 5 kg under. Gjorde ikke så mye for det. Gikk en del turer med vogn fra han var 5mnd, og spiste sunt. Ammet en baby som spiste veldig mye 😅

Ble gravid på nytt etter 10 mnd. 

Denne gangen gikk jeg opp 15 kg. Nå er baby litt over 2 mnd og har gått ned 10 av de. Men de 10 gikk jeg ned på en mnd, og det har stått bom stille etter det... Spiser sunt,  og prøver å gå litt med vogn. 

Skrevet

Har samme problemet :( har hvert sånn i et år nå klarer bare ikke å gå ned i vekt. selv om jeg er aktiv og spiser sunt, kroppen min er bare helt ødelagt. Har bestilt meg lege time for å se om alt er i orden, kan vare noe med hormonene greit å undersøke det.  

Anonymkode: 9c81a...763

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg, det er 8 uker siden du fødte. Du og kroppen din har utført et fantastisk stykke arbeid! Jeg skjønner at du er frustrert, men de kiloene trenger du ikke tenke på nå. For all del, spis sunt og gå trilleturer og tren styrke når du føler du er klar, men prøv å slappe av. Åtte uker er ingenting. 

Etter min første fødsel (gikk opp ca 25 kg begge graviditeter) orket jeg ikke tenke på hverken kalorier eller trening før etter seks måneder. Andre gang hadde jeg mer overskudd og la etterhvert inn noen lange eller intense trilleturer et par ganger i uka, og fulgte programmet i en bok om styrketrening for nybakte mødre - mye fokus på bekkenmuskulatur. Ellers gikk jeg mye på kafé, men tillot meg bare å kjøpe ordentlig mat, og sparte bollene til helgen. 

Når det gjelder amming tror jeg det er lurt å ta den greia med at man forbrenner så utrolig mye av det med en solid klype salt. Man blir jo helt vilt sulten av det, og jeg tror alt det der er veldig individuelt. Jeg gikk iallfall ikke ned noe av å amme alene. 

Altså, prøv å ta det med ro. Du tar det etterhvert! Det er sikkert en stor omstilling å bli tobarnsmor, prøv heller å være litt grei med deg selv 🙂

Anonymkode: 678ac...d16

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjorde du mye for d? Eller var det amming som gjorde utslag?

Går trilletur med vogn til butikken ca daglig, kun en liten tur på 1,5km. Tur med hunden daglig, men oftest bare 30-45min. Jeg er nok den som "glemmer" måltider når jeg feks rydder huset, bretter klær og holder på med ting så mulig det er litt næringsinntak som "hjelper" til nå. Spiser likevel godteri innimellom og gode porsjoner til middag, men frokost, lunsj og kveldsmat har jeg lett for å nedprioritere til en liten yoghurt eller noe enkelt. Prøver å huske å drikke MYE da ammingen gir meg litt hard mage 🙊.

Skrevet

Jeg går altså ikke ned av amming, bruker ikke gå ned noe særlig før ammingen tiltar. Er nok mye med det at jeg også spiser sykt mye. Denne runden har jeg ikke gjort det, men ammer også mindre enn med forrige. 

Anonymkode: 8e3a3...802

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva er det som er vanlig å gå ned etter fødsel? Jeg gikk opp 24 kg og har gått ned 13 kg på 8 uker..  men veier fortsatt mye og er større en jeg er komfortabel med. Men overalt hvor jeg ser og leser, så er nybakte mødre slanke og ofte veier mindre enn de veide før graviditeten, og det er så utrolig enkelt for dem! Jeg forstår ikke..  hva gjør jeg galt? 
trener litt styrkeøvelser, er aktiv med 3 åringen og hr så vondt i beina på slutten av dagen pga jeg løper så mye rundt..  men jeg blir ikke slankere føler jeg. Ammer ikke.  
tenker velsig mye på dette med vekt og hvor stor kroppen min er..  veier 84 kg nå, er 170.. 
Hjelp. 

Hva du gjør galt? 

Du la jo på deg 24 kilo. De andre du ser og leser om la sannsynligvis på seg graviditetsvekt og litt til, det du la på deg var jo graviditetsvekt pluss kanskje 10 kilo ekstra. Det er jo ikke rart at de 10 kiloene ikke er borte rett etter fødsel? Det er jo 10 kilo ekstra fett i graviditeten?

Sier ikke dette for å være stygg, men det sier jo seg selv at 24 kilo ikke bare er naturlig vektoppgang p.g.a. graviditeten? Og dermed vil det ta deg flere måneder å gå ned igjen. Det er jo rent fett?

Anonymkode: 0871e...71c

• Liker 8
Skrevet

Alle er forskjellige, noen mister alt med en gang, mens andre sliter lenge. Selv gikk jeg opp 15kg, og hadde mistet de 9 dager etter fødsel.

Jeg gikk bare trilleturer, og hadde en normalt sunt kosthold.

Kanskje du må se på hva du spiser?

Anonymkode: 3162b...833

• 7 måneder senere...
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det kan ha noe med søvnunderskudd også? Jeg har ca samme bmi som deg ts; 9 mnd etter fødsel😩 Med førstemann veide jeg 10 kg mindre på dette tidsrommet:/ men hadde mer overskudd på den tida. 

Jeg trener nå det jeg kan (trente ingenting etter førstemann..) og prøver å spise ok kosthold (som alltid har holdt for meg til å holde meg normalvektig..) men med netter der jeg ofte får 3-4 timers søvn, kanskje mindre så tror jeg det på sikt gjør noe med kortisol og derav hormonbalanse . Desverre, prøver å legge meg tidligere ; gjøre alt for å få mer søvn nå.. blant annet for å få bukt med denne vekta mi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2021 den 23.48):

Hjelp. 

Det er dette du får med deg. Det er ikke så gøy å fronte det kjipe. Akkurat som jeg bare ser og hører om alle mødrene som går på kafé og triller hyggelig trilleturer med andre nybakte mødre, mens alle mine tre har hatet vogna, ville kun sove oppå meg og jeg var stort sett hjemme alene med babyen og jobbet for å få babyen til å sovne. Vi får stort sett kun med oss det

Du har gått ned 13 kg på 8 uker. Det er mye når man er nybakt mor. De 11 neste kiloene forsvinner etter hvert, men du bør gi det et år. Husk at kroppen bruker lang tid, langt over et år, på å komme seg etter fødselen.

Nå har det gått mange måneder, pg jeg lurer på hvordan det har gått med deg. ❤

Anonymkode: 9bebd...f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk opp 18 kg, og 4-5 uker etter fødsel hadde jeg gått ned 5-6 kg og så sto vekta bom stille. Etter 1 år hadde jeg gått ned ca 8 kg tilsammen. Ble gravid igjen når yngste var to år, og utgangspunktet mitt var da ti kilo mer enn ved starten på forrige svangerskap. Klarte aldri å komme tilbake, men ga egentlig opp da formen var dårlig det første året + at jeg visste at vi snart ville ha en til 😅

Anonymkode: def0a...db9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 18.43):

Hva du gjør galt? 

Du la jo på deg 24 kilo. De andre du ser og leser om la sannsynligvis på seg graviditetsvekt og litt til, det du la på deg var jo graviditetsvekt pluss kanskje 10 kilo ekstra. Det er jo ikke rart at de 10 kiloene ikke er borte rett etter fødsel? Det er jo 10 kilo ekstra fett i graviditeten?

Sier ikke dette for å være stygg, men det sier jo seg selv at 24 kilo ikke bare er naturlig vektoppgang p.g.a. graviditeten? Og dermed vil det ta deg flere måneder å gå ned igjen. Det er jo rent fett?

Dette er stygt skrevet. For det første er det mange som går opp mange kilo i vannvekt når de er gravide. For det andre er det noen som får ekstrem sult som "svangerskapsplage".

I noen svangerskap blir man forferdelig sulten. I mine to første gikk jeg opp hhv. 9 og 12 kg. I det med 12 kg, var 5 av kiloene vann de siste to ukene før termin. I mitt tredje svangerskap var jeg skrubbsulten hele svangerskapet. Hadde ulvehunger og spiste mer enn vanlig, men gikk likevel mye sulten. Spiste sunt, og gikk opp 24 kilo. Sulten forsvant heldigvis med fødselen.

Anonymkode: 9bebd...f72

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 18.43):

Hva du gjør galt? 

Det kan være vannvekt. Så ikke vær så bestemt på at alt er fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...