Gå til innhold

Tørre å overnatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere øvd på overnatting? Har en datterpå 10 år(uten diagnose) som ikke tør å overnatte alene, selv ikke hos besteforeldre.  Hun sier selv hun vil klare det, da "alle I klassen tør det". Vi har forsøkt ujevnt siden 2.klasse, men det ender alltid opp med henting før hun skal legge seg.  Hun ønsker også å klare å ha venner på overnatting hos seg(noe hun sier er vanskelig da hun er vant til å ligge alene på rommet (ikke så rart når du er 10)).

Har kg noen tips for å komme i mål og mestre?

Anonymkode: f4614...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk hjelp av foreldrene til bestevennen, så ikke sikkert det lar seg gjøre, men det går jo an med besteforeldre også. Først overnattet jeg der sammen med ham, men i et annet rom, han sov på vennens rom. Så neste gang ble jeg der til han hadde sovnet, også gikk jeg hjem. Tredje gang sov han der alene.

De bor i nabohuset, så han ble tryggere av at det var kort vei hjem hvis det skulle bli problematisk, og foreldrene der sa også til ham at han kunne vekke dem når som helst hvis han ville hjem, så skulle de følge ham. Men det ble ikke nødvendig, og det løsnet ganske bra for ham etter dette. :)

Han tør fortsatt ikke å overnatte hos hvem som helst, han må være kjent i huset først og trygg på de voksne. Men han har overnattet hos flere venner nå. :)

Anonymkode: 16b98...cfc

• Liker 4
Skrevet

Har hun aldri overnattet hos besteforeldrene? Veldig lite lurt å vente med overnatting til 2. klasse.

Anonymkode: 6f32a...1ee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har hun aldri overnattet hos besteforeldrene? Veldig lite lurt å vente med overnatting til 2. klasse.

Anonymkode: 6f32a...1ee

Ts her

Besteforeldre bor 2,5 times kjøring unna.....vi overnatter alltid alle sammen når  vi er der fordi det blir for langt å kjøre fram og tilbake hver gang. Hun har vært jevnlig hos besteforeldre ca 1 x pr mnd siden hun ble født. 

Vi begynte å trene på å overnatte alene når hun var 3-4 år,  men når det hver gang var klamring, hylgrining, uro , redsel og engstelse, ble vi enig med familieteamet i kommunen om å vente til 2.klasse....så da gjorde vi det og øver fortsatt...

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan har dere øvd på overnatting? Har en datterpå 10 år(uten diagnose) som ikke tør å overnatte alene, selv ikke hos besteforeldre.  Hun sier selv hun vil klare det, da "alle I klassen tør det". Vi har forsøkt ujevnt siden 2.klasse, men det ender alltid opp med henting før hun skal legge seg.  Hun ønsker også å klare å ha venner på overnatting hos seg(noe hun sier er vanskelig da hun er vant til å ligge alene på rommet (ikke så rart når du er 10)).

Oi. Jeg ville tatt kontakt med legen og fått henvisning til noen hun kan snakke med. Dette kan være begynnende angst. 

Anonymkode: 0357a...103

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi. Jeg ville tatt kontakt med legen og fått henvisning til noen hun kan snakke med. Dette kan være begynnende angst. 

For noe tull. Alt skal sykeliggjøres i dag, det er jo helt vilt!
Jeg husker godt at jeg var akkurat lik i den alderen. Ønsket å prøve å overnatte hos kjente familiemedlemmer, men da kvelden kom, ville jeg hjem. Jeg fikk alle slags merkelige tanker om at jeg aldri kom til å få se mamma igjen, og fikk fryktelig mammasavn. Så gikk det et par år, og det var som blåst bort. Leirskole i 6. klasse var jo bare kult :) 

Anonymkode: 85a30...3dc

• Liker 3
Skrevet

Her ser dere bakdelen ved å ikke venne barn til overnatting fra de er små. Mine unger var på overnatting allerede da de var 3 uker gamle og sånn fortsatte det helt frem til de var tenåringer. Da var ikke besteforeldre kult lenger, men da sov de over hos kamerater. Sånn blir det når barn skal pakkes inn i bobleplast og mor skal være en så god mor at ingen får passe på barnet noen gang.  Det er ikke rart barn får angst når de får oppleve litt av verden utenfor mors favn så blir de jo vettskremte.

Anonymkode: c2143...297

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her ser dere bakdelen ved å ikke venne barn til overnatting fra de er små. Mine unger var på overnatting allerede da de var 3 uker gamle og sånn fortsatte det helt frem til de var tenåringer. Da var ikke besteforeldre kult lenger, men da sov de over hos kamerater. Sånn blir det når barn skal pakkes inn i bobleplast og mor skal være en så god mor at ingen får passe på barnet noen gang.  Det er ikke rart barn får angst når de får oppleve litt av verden utenfor mors favn så blir de jo vettskremte.

Anonymkode: c2143...297

Så du ville levert din 3 uker gamle baby til bestemor som bor 2 timer kjøring unna,  kjørt hjem og hentet neste dag for å gjøre barnet trygg på overnatting i førskolealder? Ingen barn er like. Vi oppsøkte som nevnt familieteam her I kommunen for råd og veiledning da vi ønsket å trygge barnet i slike situasjoner....

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For noe tull. Alt skal sykeliggjøres i dag, det er jo helt vilt!
Jeg husker godt at jeg var akkurat lik i den alderen. Ønsket å prøve å overnatte hos kjente familiemedlemmer, men da kvelden kom, ville jeg hjem. Jeg fikk alle slags merkelige tanker om at jeg aldri kom til å få se mamma igjen, og fikk fryktelig mammasavn. Så gikk det et par år, og det var som blåst bort. Leirskole i 6. klasse var jo bare kult :) 

Anonymkode: 85a30...3dc

Det er ikke tull. Når barnet har slitt så mye med dette i flere år, så er det lurt å få noen utenforstående som kan hjelpe. Det å utvikle angst i tidlig alder vil hindre barnet i mye senere. At du velger å lukke øya for alt som er og kjøre "det gikk bra med meg" greia - får stå på din regning. 

• Liker 1
Skrevet

Man kan jo ha diagnose uten å vite det.

Anonymkode: ea477...4f0

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Du vet du er på rett plass, når du må presisere at ungen ikke har noen diagnose 😂

Vi forbereder ("girer opp") ungen gjennom en hel uke. Fungerte overraskende bra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...