Kafka Skrevet 23. september 2005 #1 Skrevet 23. september 2005 (endret) ..var for meg personlig, en skuffelse. Den får kjempe-kritikker overalt, og jeg har t.o.m. hørt folk si at den var bedre enn Roald Dahls bok i sin tid. Hvordan er det mulig å påstå noe slikt? Har du lest boken og er villig til å påstå det samme? Jeg kan legge til at boken i så måte, for meg i dette tilfellet, er irrelevannt. Som film i seg selv var det en gedigen nedtur. The Wizard of Oz ble spilt inn i 1939 (i 19 39!). Det er noen år siden, og det var i det jeg så charlie og sj. ganske så utrolig å tenke på. http://wwws.warnerbros.co.uk/movies/chocolatefactory/ http://www.roalddahl.com/thesite.asp?Reset=0&Screen=Normal http://www.imdb.com/title/tt0032138/ Endret 23. september 2005 av Kafka
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #2 Skrevet 23. september 2005 Jeg elsker boka, og jeg synes at filmen er fantastisk! Hva var det med filmen du ikke likte? Jeg synes at Burton har klart å fange stemningen, samtidig som han har modernisert den. Depp var utrolig som Wonka, og rollefigurene var slik jeg innbilte meg dem. "Tegneserie"-stilen i filmen er også veldig bra! Jeg skjønte ikke helt referansen til The Wizard of Oz. Utdype? Mener du at den er filmatisk bedre enn Charlie og sjokofabrikken?
Kafka Skrevet 23. september 2005 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2005 Jeg elsker boka, og jeg synes at filmen er fantastisk! Hva var det med filmen du ikke likte? Jeg synes at Burton har klart å fange stemningen, samtidig som han har modernisert den. Depp var utrolig som Wonka, og rollefigurene var slik jeg innbilte meg dem. "Tegneserie"-stilen i filmen er også veldig bra! Jeg skjønte ikke helt referansen til The Wizard of Oz. Utdype? Mener du at den er filmatisk bedre enn Charlie og sjokofabrikken? ← vet du - jeg hadde aldri ventet meg annet enn at majoriteten av besvarelsene som måtte kunne komme under denne tråden ville være i din ånd her :icon_smile: Filmen får jo som sagt lovord i hytt og pine hvor enn man snur seg. Jeg kjenner de som har sett filmen 5 ganger allerede og det blir sikkert fler. Personlig var jeg godt på vei til å forlate lokalet etter 2 minutter. Det, eller mindre var hva jeg trengte for å vite (uten å fordømme) at jeg ville synes filmen var forkastelig. Jeg er altså 100 % uenig med deg - på alle punkter Jeg oppfattet det slik at Tim B. må ha falt i søvn, eller kansje gått i dvale under innspillingen og kun hatt øye for boxoffice ene og alene. Jeg simpelthen elsker Depp som skuespiller. Han er blandt de aller, aller beste skuespillerne jeg vet. Og for de som måtte tro jeg viser til, være seg filmer lik Pirates of the Caribbean og Once Upon a Time in Mexico da tar svært, svært feil. Jeg blir på gråten når han gjør ting som dette. Rollerfigurene ellers fortjener ikke engang gullpalmen av statistpalmen engang i mine øyne for deres prestasjoner her. Har du sett Burtons Edward Scissorhands og dens åpnings sekvens hvor bestemoren leser høyt for den lille piken i det enorme eventyrland rommet hvor hun sover, og slottet kan beskues i bakgrunnen like utenfor? Trykk 'Pause' og gå siden til familien Buckets hus i Charlie og sjoko. Jeg tror som sagt Burton gav fullstendig F når han lagde denne filmen :icon_smile: Syns du Mike Teavee gjorde en god jobb når han i et kort øyeblikk satt fremfor tv'n og spilte dataspill imens mor og far stod vsa ham? Eller når han løp igjenom Wonkas tv-rom og hoppet inn i maskinen? Den fete, lille gutten fra tyskland spisende på sjokoladen sin. Znork! Elendig! Om jeg mener The Wizard filmatisk var bedre?? Gå hit; http://www.imdb.com/title/tt0162661/photogallery-ss-0 Eller hit for den saks skyld; http://www.imdb.com/gallery/ss/0142688/Ss/...ath_key=0142688 Dette - er Tim Burton/Johnny Depp på sitt beste. Slik Depp og Burton skal være. Slik de fortjener å fremstå. Ikke - slik som dette. *grøsse* Helt forferdelig var det faktisk! :grine2:
Kafka Skrevet 23. september 2005 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2005 Jo! Og 1 ting til. Jeg HATET musikk-innslagene i denne filmen!!!!!!!!!!! :grine2: :grine2: :grine2: :grine2: Om igjen og om igjen og om igjen og............... i det uendelige!!!!!!!!!!!
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2005 #5 Skrevet 23. september 2005 Mmm, jeg har fantastiske barndomsopplevelser med Charlie på hørespill på Barnetimen. Veier litt for og i mot om jeg skal se denne filmen. Er litt redd for at de deilige minnene skal bli ødelagt. Det jeg har sett av traileren, er at filmen virker litt glatt. Er redd de ikke har klart å fange opp de mørke sidene jeg forbinder med boken. Og når Kafka sier at det er uendelige musikkinnslag (hater musicals...), blir jeg enda mere i tvil.
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2005 #6 Skrevet 23. september 2005 (endret) *dobbelpost* Endret 23. september 2005 av Lilypie
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #7 Skrevet 23. september 2005 Det var mange av de. Bare på imdb bildene over er 4 av 11 hentet fra musikkinnslag
pusla Skrevet 23. september 2005 #8 Skrevet 23. september 2005 Jeg var også litt redd for at de gode minnene fra da jeg leste boka skulle bli ødelagt, men jeg er en av de mange som storkoste meg. Husket jo plutselig mer og mer av boka, og synes det var morsomt å se historien. Den er litt "glatt", men jeg likte den altså. Og jeg synes Depp var god, selvom "min" Willy Wonka ikke likner veldig mye hans tolkning.
vixen Skrevet 23. september 2005 #9 Skrevet 23. september 2005 Kan ikke si jeg ble imponert over filmen akkurat. Nå er det veldig lenge siden boka ble lest, på barneskolen en gang, så jeg hadde verken boka friskt i minne eller forventninger til filmen. (Kanskje bortsett fra Johnny Depp... det hadde jeg hatt uansett film da, så det blir en litt annen disuksjon ) Den var en av mange - ok underholdingsfilmer som er grei å ha sett, men ikke mer enn det for min del. Og enig i at de musikk-innslagene ikke var det helt store heller.
Arkana Skrevet 23. september 2005 #10 Skrevet 23. september 2005 Jeg elsket Roald Dahl som liten og har lest bøkene hans igjen og igjen. Synes filmen var fin, men boka er tusen ganger bedre. Og Depp var ingen spesielt god Wonka, i allefall lignet han overhodet ikke på den Wonka jeg har hatt i hodet mitt, han er mye bedre. Men ingen film kan overgå et barns fantasi, uansett.
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #11 Skrevet 23. september 2005 Jo! Og 1 ting til. Jeg HATET musikk-innslagene i denne filmen!!!!!!!!!!! :grine2: :grine2: :grine2: :grine2: Om igjen og om igjen og om igjen og............... i det uendelige!!!!!!!!!!! ← Enig Synest stort sett at bøker alltid er bedre enn film, også her. Men når det er sagt, så synest jeg filmen var over gjennomsnittet Hissigproppen Kafka
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2005 #12 Skrevet 24. september 2005 Har du sett Burtons Edward Scissorhands og dens åpnings sekvens hvor bestemoren leser høyt for den lille piken i det enorme eventyrland rommet hvor hun sover, og slottet kan beskues i bakgrunnen like utenfor? Trykk 'Pause' og gå siden til familien Buckets hus i Charlie og sjoko. Syns du Mike Teavee gjorde en god jobb når han i et kort øyeblikk satt fremfor tv'n og spilte dataspill imens mor og far stod vsa ham? Eller når han løp igjenom Wonkas tv-rom og hoppet inn i maskinen? Den fete, lille gutten fra tyskland spisende på sjokoladen sin. Znork! Elendig! Om jeg mener The Wizard filmatisk var bedre?? Gå hit; http://www.imdb.com/title/tt0162661/photogallery-ss-0 Eller hit for den saks skyld; http://www.imdb.com/gallery/ss/0142688/Ss/...ath_key=0142688 Dette - er Tim Burton/Johnny Depp på sitt beste. Slik Depp og Burton skal være. Slik de fortjener å fremstå. Ikke - slik som dette. ← 1. Huset til Bucket familien var vel AKKURAT slik jeg jeg så det for meg, absolutt ingen skuffelse!! (jeg husker ikke den scenen fra Edward Scissorhands) 2. Mike ligner forbausende på en gutt jeg kjenner, så akkurat hans rolle ble veldig realistisk for meg. Jeg lo godt av Augustus, jeg! Det er jo slik han er i boka! 3. Jeg vet ikke helt om du svarte på om The Wizard er bedre.. (ikke at det egentlig betyr noe, for uansett virker det som om vi er uenige i det meste! ) 4. De linkene du viser til viser meg bare hvor allsidig Burton/ Depp kan være! Sleepy Hollow og Charlie kan vel ikke akkurat sammenlignes, for de er to helt forskjellige filmer. Charlie er faktisk en barnefilm, og må nødvendigvis farges av dette! Men, vi er nok uenige! Jeg SKAL i allefall ha filmen på DVD! Uten tvil!!! En ting vi er enige om, da: Boka er best. Det er det ingen diskusjon om! Og for å provosere allerede irriterte brukere: Jeg synes musikkinnslagene var supre! Oompa loompaene synger jo i boka, så det måtte jo tas med i filmen!!
Mini_me Skrevet 24. september 2005 #13 Skrevet 24. september 2005 Jeg syns filmen var veldig bra jeg...Det syns også ungene, og da dette var en barnefilm, syns jeg det er det viktigste. De satt igjen med masse inntrykk, og snakker ikke om annet på vei hjem... Vi så den dubbede versjonen, og jeg må si at jeg syns det var litt vanskelig å høre syngingen.. Regner med at det var noen poeng jeg gikk glipp av der. Var vel det jeg likte minst med filmen.
T.S Skrevet 24. september 2005 #14 Skrevet 24. september 2005 Får jo ikke med meg hva som var så dårlig her da.... Kan du utdype Kafka? Likte filmen jeg. Sleepy filmen var akkurat det... Denne var helt topp. Men musikken var kjip. enig.
Gjest Englepussig Skrevet 24. september 2005 #15 Skrevet 24. september 2005 Jeg syns filmen var grei nok, men definitivt ikke bedre enn boka. For meg er bøkene alltid best, det er jo komplett umulig å få med alle detaljer i en film.
Kafka Skrevet 25. september 2005 Forfatter #16 Skrevet 25. september 2005 Får jo ikke med meg hva som var så dårlig her da.... Kan du utdype Kafka? Likte filmen jeg. Sleepy filmen var akkurat det... Denne var helt topp. Men musikken var kjip. enig. ← Hei! (hm, skjermen på pcn min er satt litt ute av spill Nesten ikke lys igjen her. Er det 'skrik' du har? >>avatar) Hva jeg ikke likte? Det hele. Alt fra kostymer, til skuespillerprestasjoner. Forferdelige kameravinkler. Dårlig billedkvalitet. Ingen 'sjel'. Noen (mange) mener de har klart å få frem stemmningen i Dahls bok med denne filmen. Jeg kunne ikke være mer uenig :icon_smile: Den er for platt. Den er.... Den er rett og slett forferdelig dårlig. Kort og greit. Jeg elsker musikk. Musikkinnslagene her var fordervelige. De var intetsigende. Ompa lompa gjorde en begredelig jobb som morroklump i disse innslagene. Det var ikke det minste gøy. På noen som helst måte. Det var en sann plage. :grine2: Trøste og bære. I dag spiste jeg lunsj med en venninne av meg som har sett denne filmen 3 ganger allerede og skulle se den i dag igjen!! Hun mener selv hun bare 'liker' den og at grunnen er at hun blir med hver gang noen av vennene hennes skal se den for første gang. Personlig skulle jeg hatt MINST 1000 norske kroner for å være med en gang til. At jeg ikke forlot lokalet er meg en gåte. Jeg har forlatt kinosaler før, og da var filmen bedre enn dette. hør! Dette her likner ikke meg, så for meg personlig sier det sitt Jeg ville gitt den terningkast 1. Jeg ville gitt den 1 stol. Lillesøstern min så den her om dagen og haten den hun også Jeg hadde ikke sagt et ord om filmen så det var litt gøy syntes jeg :icon_smile: Neida. Smaken er som baken og alt slik. Likte man den så er jo det bare flott! Film er supert når det treffer en, så alt godt! :icon_smile:
Gjest gjest1 Skrevet 26. september 2005 #17 Skrevet 26. september 2005 Fint å høre at ikke alle andre ble overbegeistret. Jeg så den nettopp (og - skrekk og gru- med norsk tale!!! Tenkte ikke over å spørre om dette da jeg kjøpte billetten...) Wonka var ikke i det hele tatt som jeg hadde innbilt meg som barn. Men kanskje jeg hadde lest boka "feil"? Her ble det nesten overfokusert på hans psykiske problem når det gjaldt familieforhold. Jeg er ikke så veldig glad i 'snåle' karakterer, f.eks. Jim Carrey sine roller, og dette var litt på grenselandet til det. Det som gjorde at boka var helt utrolig da jeg leste den som barn, var alle smådetaljene. Alle rommene i fabrikken, og hva de inneholdte. Alle knappene i glass-heisen. Mens dette ble forbigått svært kjapt i filmen. På den måten ga den et litt stressende inntrykk for meg. Ompalompaene var heller ikke det jeg husket mest fra boka, og her hadde de en svært fremtredende rolle. Greit nok det, men det gikk på bekostning av andre ting! Er storfan av Depp og Burton, men kommer ikke til å ta fram denne filmen i noen topp-lister.... Det kuleste med filmen var Buckett-familiens hus, og familiemedlemmene. Det var fantastisk å se på! Den bestefaren spilte FANTASTISK!
Grooo Skrevet 26. september 2005 #18 Skrevet 26. september 2005 Synes filmen var både fantastisk og en skuffelse på samme tid... Ompa-lompaene hadde jeg ikke sansen for, og både han feite gutten og tv-spillgutten var helt feil... Men huset og fabrikken og besteforeldrene var akkurat helt perfekte.
AstralDisaster Skrevet 1. oktober 2005 #19 Skrevet 1. oktober 2005 Den er hvertfall bedre enn den fra 1971. Selv om 71'ern er mer politisk korrekt med sine oransje ompalompaer.
Gjest Spacegirl Skrevet 1. oktober 2005 #20 Skrevet 1. oktober 2005 Nå har jeg sett filmen flere ganger, og syns den er kjempebra. Ble litt overrasket over ompalopaene, de var ikke helt som jeg hadde sett dem for meg, men jeg likte musikkinnslagene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå